تخفیف عید فطر
چهار شنبه, ۲۶ آبان,۱۴۰۰

آموزش صفر تا صد منبت خط + لیست قیمت انواع مغار

تو این مقاله قصد داریم تا راجع به منبت خط باهم صحبت کنیم. حکاکی روی چوب، خوشنویسی روی چوب، خوشنویسی با چوب و... عناوین دیگه‌ای هست که برای منبت خط به کار میره.

اما اینکه منبت خط دقیقا چیه؟ به چه ابزارهایی نیاز داره؟ رو تو این مقاله از صفر تا صد باهم بررسی میکنیم.

تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

هنر منبت ظریف

قبل از اینکه بریم سراغ بحث اصلی، باید بدونیم که منبت خط زیر مجموعه‌ای از هنر منبت ظریفه.

منبت ظریف هنریه که با یه سری از ابزارهای ساده مثل مغارهای کوچیک مشتی و قلمی، سوهان، اره مویی و سنباده به راحتی اجرا میشن. نحوه اجرا هم معمولا به این صورته که طرح مورد نظر پرینت گرفته میشه، بعد روی سطح چوبی مورد نظر قرار داده میشه، بعد توسط اره مویی دور بری میشه و در اخر با ابزارهای مرتبط مثل مغار و... اجرا میشه.

منبت خط یا خوشنویسی با چوب

منبت خط هنریه که قدمت خیلی طولانی در بین انواع هنرهای دیگه داره. به بیان ساده منبت خط شبیه به همون هنر خوشنویسیه که روی سطح چوب انتقال پیدا میکنه و با ابزارهایی مثل اره مویی و مغار خصوصا مغار چاقویی به صورت سه بعدی درمیاد. مغار چاقویی یکی از ابزارهاییه که تو هنر منبت خط به شدت کاربرد داره.

منبت خط

کاربرد منبت خط 

منبت خط کاربردهای زیادی داره که البته طی همه این سالها تغییرات زیادی تو این حوزه ایجاد شده. با رایج شدن نرم افزارهای طراحی انعطاف و گستره هنر منبت خیلی بیشتر از قبل شده و آثار شگفت انگیزی از این هنر قابل استخراجه.

تابلوهای نفیس، سردرهای لوکس، انواع صندلی، وسایل تزئینی خونه و دفتر کار، انواع زیورآلات و اکسسوری‌ها مثل گردنبند، دستبند و... که این روزها خیلی هم مد شده نمونه‌هایی از کاربرد منبت خط هستش که هم زیبا، جذاب، خلاقانه و البته پولساز هم هست.

ابزارهای لازم برای منبت خط

ابزارهای منبت مثل هر هنر دیگه‌ای تو صنعت چوب و نجاری به دو قسمت ابزارهای دستی و برقی تقسیم میشه که در ادامه باهم به هر دوی این دو دسته بندی میپردازیم:

ابزارهای دستی مورد نیاز منبت خط 

شما برای خوشنویسی روی چوب به یه سری ابزار ساده نیاز دارید تا کارای خارق العاده و شفگت انگیزی خلق کنید. انواع مغار از جمله مغار چاقویی، مغار نیم باز، سرکج، گلویی و...، سوهان ریز، اره مویی، سنباده و کمان اره‌ای ابزارهایی هستن که با دراختیار داشتن اونها میتونید به راحتی روی چوب خوشنویسی کنید یا همون منبت خط رو اجرا کنید. مغار چاقویی یکی از اساسی‌ترین ابزارهای دستی تو این حوزه هست.

خرید مغار چاقویی


ابزارهای برقی مورد نیاز منبت خط 

برای سرعت بخشیدن به کار میتونید به جای ابزارهای دستی از ابزارهای برقی استفاده کنید. مثلا به جای استفاده از کمان اره‌ای از اره مویی‌های برقی استفاده کنید یا از فرزهای خیلی کوچیک که به فرزهای مینیاتوری هم معروفن برای سنباده زنی استفاده کنید.

چوب مناسب برای خوشنویسی با چوب

در ادامه چک لیستی از چوب‌های مناسب برای این کار آماده کردیم:

چوب رز تراکم بالا، کمی ترد و شکننده

چوب گلابی با تراکم مناسب (شبیه به چوب گیلاس)

چوب گردو سفید یا تیره با تراکم متوسط

چوب گیلاس یا چری با تراکم مناسب

چوب افرا با تراکم بالا، کمی محکم

رنگ مناسب برای منبت خط

برای منبت خط میتونید از هر نوع پوشش رنگی استفاده کنید اما بهتره تا جایی که امکان داره از رنگ‌های شیمیایی استفاده نکنید و رنگ‌های روغنی گیاهی که بدون مواد شیمیایی هستن و برای سلامتی هم مضر نیستن استفاده کنید. رنگ‌های روغنی گیاهی به راحتی کار رو آبگریز میکنن و سطح چوب رو از صدمه‌های احتمالی ایمن میکنن.

البته که اگر دنبال براقیت خیلی زیاد برای کارتون باشید محبورید از پوشش‌های شیمیایی مثل کیلر، نیم پلی استر و رزین استفاده کنید.

مغار چاقویی 

همونطور که گفتیم مغار چاقویی یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای منبت کاری خصوصا منبت خط هستش.

مغار چاقویی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به مغار مشتی داره با این تفاوت که تیغه مغار جاقویی به شکل چاقو طراحی شده و میشه از اون برای کنده‌کاری‌های ظریف یا فرم‌دهی استفاده کرد.

شما برای خرید مغار چاقویی میتوانید به وبسایت‌های فروش ابزارآلات، قطعات یدکی و یراق آلات صنعت چوب مراجعه کنید و به صورت آنلاین ثبت سفارش کنید. برای خرید مغار چاقویی و مشاهد لیست قمیت میتونید وارد لینک زیر بشید.

قیمت مغار

قیمت مغار وابسته به پارامترهای خیلی زیادیه. ایرانی یا خارجی بودن، معمولی یا لوکس بودن، نوع جنس دسته و آلیاژ تیغ، بسته بندی، تعداد در یک پکیج، تک یا تعداد بالا بودن، نوع مغار، نوع برند و... پارامترهاییه که تو قیمت مغار خیلی تاثیر داره و به هیچ عنوان نمیشه یه قیمت ثابت و جامع برای مغار در نظر گرفت.

قیمت مغار

افزودن نظر جدید

نظر خود را وارد نمایید (1)

G
مهمان | یک سال پیش

توبه این میگی اموزش صفرتاصد؟؟؟؟