تخفیف عید فطر
دوشنبه, ۲۴ آبان,۱۴۰۰

راهنمای خرید انواع سنباده برای رنگ کاری + لیست قیمت

قطعا می‌دونید که سنباده یکی از پایه و اساس‌های صنعت نجاری در زمینه رنگ کاریه و هر چی کیفیت سنباده بیشتر باشه نتیجه و کیفیت رنگ کاری هم به مراتب بیشتر میشه. کاری که سنباده برای ما انجام میده برطرف کردن ایرادات ظاهری جزئی کار مثل پستی بلندی‌های چوبه. اگر نجار تازه کاری هستین حتما براتون جای سوال داره که من باید از چه نوع سنباده ای استفاده کنم؟! چه سنباده ای مناسب کار منه؟! ما تو این مقاله قصد داریم تا هر اونچه که درمورد سنباده نیاز به آگاهی دارید رو براتون جمع آوری کنیم و بهتون ارائه بدیم، پس تا آخر مقاله همراه ما باشید.

سنباده چیست؟

اول ببینیم اصلا سنباده چی هست؟! سنباده دونه های سخت، ساینده، خورنده و زبری هستن که با یک سری چسب مخصوص مخلوط شدن و روی صفحات خاصی که یا از جنس کاغذ و یا پارچه هستن چسبونده شدن. همونطور که میدونید انواع زیادی سنباده در بازار موجود هست اما متداول ترین و رایج ترین اون در صنعت چوب سنباده پشت پارچه‌ای هستش. پس یادتون باشه که از این به بعد با سنباده پشت پارچه خیلی کار دارید. سنباده‌ها در چند حالت دسته بندی میشن که تا آخر همین مقاله همه رو بررسی میکنیم.

انواع سنباده چوب

گرید سنباده چیست؟

گرید همون میزان و درجه زیری سنباده هست. سنباده‌ها بر طبق ریز بودن یا درشت بودن ذره‌های زیر و ساینده اونها در واحد سطح (اینچ مربع) درجه بندی میشن. دقت کنید که هرچقدر تعداد این ذرات و دانه های زبر بیشتر می‌شه، اندازه‌شون ریزتر و طبیعتا نر‌م‌تر میشن. انواع سنباده بر اساس گرید شامل موارد زیر می‌باشد:

  • فوق العاده نرم: (پولیش چوب) 400-600 (000/)
  • خیلی نرم: (برای لایه‌های مختلف رنگ و جلا به کار می‌روند) 380-220 (00/)
  • نرم: (سنباده‌زنی قبل از اعمال جلا یا رنگ)  160-200 (0/)
  • متوسط: (فرم دهی نهایی چوب، سنباده‌زنی اولیه‌ی چوب، از بین بردن آثار رنده‌ی چوب) 120-150 (1)
  • زبر: (شکل دهی به چوب و پاک کردن روکش‌های قبلی چوب مثل پلی‌اورتان) 80-120 
  • خیلی زبر: (برای پاک کردن رنگ و لاکی استفاده می‌شه که خیلی سمجه و به‌سختی کنده می‌شن) 40-80
  • فوق العاده زبر: 12-30

انواع سنباده از لحاظ شکل ظاهری

  1. ورقه‌ای- سنباده‌های ورقه ای در ابعاد مختلف و در دو نوع پارچه ای و کاغذی در بازار موجود هستند.
  2. رولی یا توپی- یکی از رایج ترین سنباده‌ها، مدل رولی و توپی اونهاست که متری به فروش میرسه
  3. نواری- سنباده نواری مانند یک نوار بسته، اول و آخر اون به هم متصل و بیشتر به درد دستگاه‌های سنباده زنی هستش.
  4. دیسکی یا دایره‌ای- شکل ظاهری این سنباده دایره‌ای شکل هست و با قطرهای مختلف تو بازار قابل سفارش هست.
  5. پشت کرکی- سنباده پشت کرکی نوعی از سنباده هستش که یک لایه نرم و کرکی پشت ورق سنباده چسبیده
  6. پره‌ای- از این نوع سنباده برای سنباده کاری سطوح چوبی ناهموار مثل منبت کاری استفاده میشه.
  7. براش- سنباده براش از نظر شکل ظاهری شبیه به سنباده پره‌ای هستش با این تفاوت که کارایی و کیفیت اون بهبود پیدا کرده.

انواع سنباده از لحاظ نوع پشت بند

سنباده‌ها از لحاظ نوع پشت بند در چند مدل مختلف تولید میشن که در پایین بهتون توضیح دادیم:

  1. پشت بند کاغذی: یک نمونه از سنباده های ساده و ابتدایی محسوب میشه که از دوام و استقامت کمتری نسبت به مدل‌های دیگر برخوردار هستش. از سنباده پشت بند کاغذی بیشتر در نقاشی ساختمان استفاده میشه..
  2. پشت بند پارچه‌ای: پشت بند پارچه‌ای نسبت به مدل کاغذی مقاوم‌تره و از دوام بیشتری هم برخورداره، معمولا از این مدل سنباده برای ساییدن چوب استفاده میشه و بر روی سنباده غلتکی و لرزان و... نصب میشه.
  3. پشت بند الیافی: این مدل بسیار مقاومه و از چندین لایه پارچه متصل به همدیگه تشکیل شده.

پوشش باز و پوشش بسته چیست؟

سنباده‌ها به دو گروه دیگه هم دسته بندی میشن. پوشش باز و پوشش بسته.تفاوت پوشش بسته و پوشش باز در فاصله ذرات ذبر آنهاست. فاصله ذرات پوشش بسته به هم نزدیک و در پوشش باز، ذرات با فاصله ازهم هستن. سنباده پوشش باز در صنعت چوب بیشتر استفاده میشه.

انواع سنباده از نظر جنس دانه و ذرات (پوشش)

دسته بندی دیگه‌ای که میتونیم برای سنباده‌ها درنطر بگیریم جنس ذرات و دانه‌های اونهاست. آگاهی از این مطالب باعث میشه که درست‌ترین تصمیم رو برای خرید سنباده بگیرید. سنگ چخماق، سنگ سنباده، گارنت، آلومینا زیرکونیم، اکسید آلومینیم، سیلیکون کارباید از جمله جنس های رایج به کار رفته تو ساخت سنباده‌هاست.

  1. سیلیکون کارباید- سیلیکون کارباید با دوام‌ترین متریال در ساخت ذرات ساینده مصنوعیه. سیلیکون کارباید  روی سطوح مختلفی از جمله پلاستیک، چوب سخت و نرم و فلز قابل استفاده هست.
  2. آلومینا زیرکونیم- آلومینا زیرکونیم هم از ذرات مصنوعی با دوامی هست که برای سنباده کاری اولیه چوب‌های سخت کاربرد داره.
  3. اکسید آلومنیم- اکسید آلومینم جزو ذرات مصنوعی خوبی هست که میتونید برای سنباده کاری تمامی چوب‌ها ازش استفاده کنید.
  4. سنگ چخماق- سنگ چخماق یه ماده ارگانیک و خیلی با دوامه که برای سطوح چوبی قبل از جلا و رنگ بسیار مناسبه.
  5. سنگ سنباده- سنگ سنباده هم کاملا یک ماده طبیعیه که لبه‌های تیزش برای چوب اصلا مناسب نیست و معمولا برای پولیش فلزات ازش استفاده میکنن
  6. گارنت- گارنت هم جزو ذرات طبیعی و ارگانیک به شمار میاید. از سنگ سنباده و چخماق یه مقدار نرم تره و جزو انتخاب‌های خوب برای استفاده روی سطوح چوبی هستش.

سنباده اسکاچی چیست؟

در کارگاه‌های نجاری برای باربرداری و فرم دهی سطوح از جمله چوب از ابزارآلات مختلفی استفاده می‌کنن. استفاده از ابزار مناسب در تمامی مشاغل و حرفه‌ها از نکات حائز اهمیت و مهمه؛ باید برای متریال‌های مختلف از ابزار مخصوص به خودش استفاده بشه. یکی از ابزار آلاتی که در پرداخت و براق کردن سطوح چوبی از اونها  استفاده میشه سنباده اسکاچی هستش. به طور معمول سنباده یک صفحه مخصوص جهت سایش سطوح مختلفه که از تعدادی دانه سفت چسبیده شده بر روی کاغذ، پارچه یا مقوا تشکیل شده. در ادامه شما رو با سنباده اسکاچی بیشتر آشنا میکنیم. سنباده اسکاچی برای  باربرداری، پولیش و براق کردن سطوح مختلف به کار میره. سنباده اسکاچی وقتی کاربرد داره که پرداخت‌های سبک و ظریفی دارید و نمی‌خواید از اونا برای سایش قطعات بزرگ یا پرداخت‌های عمیق استفاده کنید. برای مثال شما می‌تونید از سنباده‌ اسکاچی برای باربرداری لکه‌‌ها، رنگ، زنگ زدگی بدون آسیب رسیدن به سطح کار استفاده کنید. استفاده از سنباده اسکاچی خیلی آسونه و برای نصب اون فقط به یک فرز نیازه. ساز و کار سنباده اسکاچی مانند تمامی سمباده‌هاست و نقش سایش سطوح رو داره.

سنباده اسکاچی

سنباده گیر

سنباده گیر هم یه وسیله س که یهت کمک میکنه تا کار سنباده کاری،پرداخت کاری، تمیزکاری و صافکاری روی سطح چوب رو به راحتی انجام بدی. سنباده گیر ها تو کارهای چوبی ظریف مثل کارهای هنری خیلی به کار میاد.

سنباده گیرای دستی شامل مدلای مختلفی مثل پد، فوم، سنباده گیر چفتی و... میشن که برای مشاهده لیست قیمت انواع سنباده گیر می‌تونید روی عکس زیر کلیک کنید. 

لیست قیمت انواع سنباده گیر

چوب ساب چیست؟

از چوب ساب برای باربرداری و فرم دهی سطح چوب استفاده میشه. از لحاظ شکل ظاهری در طرح و اندازه های مختلف تولید میشن. در ساخت چوب ساب دندانه‌هایی تعبیه شده که به صورت منظم در کنار هم قرار دارن و از درجه زبری متفاوتی برخوردار هستن.  چوب ساب کف تراش، صفحه فرز چوب ساب و توپی چوب ساب، چوب ساب سردیلی از انواع چوب ساب‌ها هستن که در ادامه به شرح تک تک اونها میپردازیم:

  • چوب ساب کف تراش: این مدل چوب ساب به کمک یک رابط مخصوص به درل نصب میشه، چوب ساب‌ها متناسب با نیاز فرم دهی چوب به صورت تخت و قارچی یا قوس دار تولید میشن.
  • صفحه فرز چوب ساب: این مدل چوب ساب روی مینی فرز نصب میشه و معمولا تو کاراهای هنری مثل مجسمه سازی ازش استفاده میشه.
  • توپی چوب ساب: این چوب ساب روی فرز میزی نصب میشه و از پر استفاده‌ترین چوب ساب‌ها هم به حساب میاد.
  • چوب ساب سردریلی: چوب ساب سر دریلی یکی از انواع چوب‌ ساب‌های موجود در بازار است که در انواع سایز و مدل تولید و ساخته شده. چوب ساب سردریلی برای فرم دهی چوب در نظر گرفته میشه که دارای مدل‌های گوناگونی می‌باشد.

چوب ساب

لیست قیمت انواع سنباده 

برای مشاهده مدل‌های مختلف سنباده و چوب ساب و اطلاع از لیست قیمت انواع سنباده بر روی لینک کلیک کنید. 

افزودن نظر جدید

نظر خود را وارد نمایید (1)

G
مهمان | ۲ سالها پیش

بسیار عالی
سپاسگذارم از لطفتون