حراجی نوروز 1403

خرید سی ان سی چوب

1-36 از 127

سی ان سی‌ها در صنایع چوب و مبلمان صفحه‌ای در هر شاخه‌ای از این صنعت آنچنان اختصاصی شده است که لازم دیدیم به صورت خلاصه و مفید نقش این ماشین آلات و کاربرد آنها را در صنایع چوب و مبلمان صفحه‌ای MDF و منبت کاری بیان کنیم. در این دسته بندی قصد داریم به معرفی انواع سی ان سی چوب بپردازیم؛ با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیارتان قرار دهیم.

معرفی دستگاه سی ان سی چوب و منبت

حرکت ابزار دستگاه سی ان‌ سی چوب عموما در راستای محورهای z ,y ,x کنترل می‌شود. این دسته از CNCها بیشتر برای برش کاری و حکاکی روی صفحات چوب و MDF کاربرد دارد. حسب نیاز کارگاهی در طیف گسترده‌‌ای از لحاظ قیمت و امکانات انواع CNC چوب طراحی و ساخته می‌شوند ولی بطور کلی از یک ساختار و تکنیک تبعیت می‌کنند. این تفاوت‌ها را می‌توان وابسته به ابعاد میز کارگیر و امکانات فنی دانست. در اینجا سعی شده تعدادی از امکاناتی که هر یک از آپشن‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد را بطور مختصر توضیح دهیم. یکی از اصلی‌ترین این موارد ابعاد میز کارگیر است که دقیقا برحسب نیاز کارگاه طراحی و ساخته می‌شود و به عنوان مثال می‌توان از  30*40 تا 400*200 سانتی‌متر که در بازار موجود است، اشاره کرد. مورد بعد که برای انتخاب یک دستگاه در اولویت است، دقت دستگاه می‌باشد زیرا چندین مولفه با ضریب تأثیر متفاوت دارد. یکی از این مولفه‌ها دقت در مکانیک دستگاه است که متاثر است از: میز کارگیر و ریل‌ها و واگن‌های جابجا کننده و همچنین سیستم انتقال قدرت (دنده شانه‌ای، چرخ دنده، گیربکس،تسمه فولی و یا بال اسکرو و متعلقات دانست) و عملکرد آن یکی از مهمترین قسمت‌ها است. دقت در قطعات به تنهایی تکمیل کننده کار نیست بلکه دقت در اجرا و ساختار نصب و موازی سازی ریل‌ها نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. 

انواع دستگاه سی ان سی نجاری

باید هنگام خرید و یا ساخت دستگاه به آن توجه داشت. سرعت دستگاه نیز یکی از نکات خیلی مهم در انتخاب یک CNC نقش اساسی دارد که سرعت دستگاه وابسته به توان موتورهای استپر و سروو دارد. عموما سرعت در سیستم‌هایی که از سروو موتورها بهره می‌برند، قابل مقایسه با استپر نیست. به طور کلی این نوع استفاده از دستگاه است که میزان دقت و سرعت را در آن مشخص می‌کند. وزن میز را نیز نباید فراموش کرد که سنگین بودن آن می‌تواند دامنه لرزش دستگاه را کاهش دهد. یک دستگاه CNC تخت می‌تواند از یک اسپیندل آب خنک که عمر خیلی بیشتری نسبت به نمونه هوا خنک دارند بهره ببرد و یا می‌تواند از سیستم تعویض خودکار ابزار بهره ببرد که سرعت عملکرد دستگاه را چندین برابر می‌کند. همچنین یک سی ان سی تخت میتواند از یک میز با امکان وکیوم بهره ببرد که این خاصیت باعث میشود قطعه هنگام کار از جای خود نلغزد. 

سی ان سی لیزر

به طور کلی استفاده از لیزر به عنوان یک چاقو و ابزار حکاکی در این دستگاه مد نظر می‌باشد. برش‌های دقیق و با عرض بسیار کم از مشخصه‌های اصلی سی ان سی لیزر است. سی ان سی لیزر در مدل‌های زیر تولید می‌شود:

  • سی ان سی لیزر رومیزی
  • سی ان سی لیزر کابینتی

سی ان سی لیزر رومیزی

سی ان سی لیزر رومیزی در ابعاد کوچک و برای ساخت انواع جعبه‌های کوچک و حکاکی اشیاء کوچک چوبی و موارد مشابه استفاده می‌شود. توان سی ان سی لیزر رومیزی معمولا 80W/90W با CO2 Laser Tube ساخته می‌شوند. سی ان سی لیزر رومیزی دارای کاور پوشاننده کابینتی برای جلوگیری از انتشار اشعه بازتاب شده لیزر به محیط اطراف هستند. لیزر مربوط به سی ان سی لیزر رومیزی در کلاس چهار قرار می‌گیرد و برای کار با این دستگاه حتما باید به استانداردهای آن توجه ویژه‌ای کرد.

سی ان سی لیزر کابینتی

سی ان سی لیزر کابینتی در ابعاد 90*60 یا 130*90 با توان لیزری معمولا 100، 90، 80 وات ساخته می‌شود. سی ان سی لیزر کابینتی دارای کاور پوشاننده کابینتی برای جلوگیری از انتشار اشعه بازتاب شده لیزر به محیط اطراف هستند. سی ان سی لیزر کابینتی توانایی برش و حکاکی چوب، MDF، پلاستیک و مواد مشابه را دارد. لیزر مربوط به این دستگاه‌ها در کلاس چهار قرار می‌گیرند و برای کار با این دستگاه حتما باید به استانداردهای آن توجه ویژه‌ای کرد.

سی ان سی لیزر تخت

سی ان سی لیزرهای تخت همچون یک دستگاه سی ان سی تخت می‌باشد، با این تفاوت که در آن به جای ابزار تراش از یک لیزر توان بالا برای حکاکی و برش چوب استفاده می‌شود و تفاوت مهم CNC لیزر تخت با دیگر دستگاه های صنایع چوب استفاده از لیزر با توان بالا است. این دستگاه‌ها در ابعاد مختلف حسب نیاز کارگاه ساخته می‌شوند. به لحاظ ساختاری فقط در میز دستگاه دارای شباهت هستند. تفاوت عمده سی ان سی لیزر تخت در ابزار و کاور پوشاننده ابزار است. سی ان سی لیزرهای تخت نوعا دارای لیزرهایی با توان 40 تا 400 وات هستند، پس از نظر طبقه بندی IEC برای تجهیزات لیزری در کلاس چهار و خیلی خطرناک قرار می‌گیرند. پس توجه به استانداردهای ساخت دستگاه و نحوه استفاده از آن اهمیت خیلی زیادی برخوردار است.

سی ان سی سوراخ کاری

اصلی ترین مسئله در ساخت مبلمان صفحه‌ای انجام سوراخ کاری، فرزکاری و شیار زنی قطعه کار در وجوه مختلف قطعه کار می‌باشد و در این راستا یکی از کاندیدهای ایده آل برای کارگاه‌های کوچک سی ان سی سوراخ زن می‌باشد. سی ان سی سوراخ کاری دارای میزکار قائم می‌باشند، بطوری که قطعه سوار بر ریل شده و به زیر کار هدایت می‌شود که این پروسه نیز توسط یک موتور سروو کنترل می‌شود. همچنین سی ان سی سوراخ کاری دارای یک مجموعه کار آمد از انواع مته افقی و عمودی، فرز و در بعضی موارد تیغه برش می‌باشند. همچنین نرم افزار و کنترلر چنین سیستمی از نکات حائز اهمیت است که در ادامه به خصوصیات فنی نمونه‌ای از سی ان سی سوراخ کاری و نحوه ارتباط با اپراتور پرداخته می‌شود.

سی ان سی کنسولی

به طور کلی در صنایع چوب برای انجام هم زمان حکاکی برش کاری همچنین سوراخ کاری و شیارزنی در قطعه کار، بر حسب نیاز و نوع پرداخت سی ان سی کنسولی 3، 4 و یا 5 محور یکی از بهترین گزینه‌ها است. در این نوع از سی ان سی‌ها، قطعه نگاه دار به صورت واگن‌های مکنده متحرک طراحی شده و طوری جاگیری می‌کنند که در نهایت قطعه نگهدارها در معرض ابزارها نخواهد بود. این سی ان سی‌ها دارای یک کنسول قدرتمند متشکل از چندین نوع تیغه و انواع مته و فرز می‌باشند. همچنین با توجه به قابلیت تعویض پرسرعت این ابزارها افزایش سرعت روند ساخت قطعات مورد نیاز را تسهیل کرده است. میز کار این سی ان سی‌ها نوعا در ابعاد حدودی 3.5*1.2 ساخته می‌شوند تا علاوه به فضای کوچک جاگیری، در صفحات اندازه متوسط چوبی کاربردی‌تر باشند. این نوع از سی ان سی‌ها از کنترلرهای بسیار قوی و نرم افزارهای حرفه بهره می‌برند که در ادامه به خصوصیات فنی نمونه‌ای از این نوع سی ان سی‌ها پرداخته خواهد شد.

سی ان سی عمودی

این دسته از سی ان سی‌ها، برای صرفه جویی در فضا طراحی شده‌اند. به طوری که اگر فضای کارگاه نجاریتان کوچک باشد، به راحتی می‎‌توانید سی ان سی عمودی را در قسمتی قرار دهید. زیرا جای زیادی نمی‌گیرد و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

سی ان سی منبت کاری

سی ان سی منبت کاری صرفا جهت منبت کاری چوب و ایجاد نقش و نگار بر روی آن طراحی و ساخته شده‌اند. سی ان سی منبت کاری در منبت تاج و انواع گل نقش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا این ماشین آلات با 4 یا 6 کله ساخته می‌شوند ولی در صورت نیاز مشتری تا 22 کله نیز قابل سفارش است. سی ان سی منبت کاری دارای چهار محور حرکتی هستند و باید از یک کنترلر خیلی خوبی بهره مند باشند.

قیمت انواع دستگاه سی ان سی در صنعت چوب

برای اطلاع از قیمت انواع دستگاه سی ان سی در صنعت چوب لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیازبه مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.