حراجی نوروز 1403
سه شنبه, ۱۰ آبان,۱۴۰۱

🎨آموزش رنگ کاری چوب (راهنمای صفر تا صد)

⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه

آموزش رنگ کاری چوب

همانطور که می‌دانید، در صنعت چوب پس از تولید و ساخت محصولات چوبی مهمترین و حساس‌ترین بخش، رنگ کاری آن است. اکثر افراد فکر می‌کنند که این کار ساده است و افراد به راحتی می‌توانند با قلمو یا پیستوله رنگ اقدام به رنگ کاری چوب کنند. اما این‌طور نیست، در صورتی که رنگ کاری را حرفه‌ای و ماهرانه انجام ندهید، پس از مدتی سازه یا وسیله چوبی دچار رنگ پریدگی و آسیب خواهد شد. از این رو باید حتما اصول اولیه و فوت و فن آن را بدانید تا بتوانید حرفه‌ای کار رنگ روی انواع چوب را انجام دهید. با شناخت این اصول، پس از ساخت و مونتاژ کار چوبی خود رنگ کاری بدون مشکل خواهید داشت و با خیال راحت می‌توانید از آن وسایل استفاده کنید، بدون اینکه نگران رنگ پریدگی آن باشید. در ادامه مطلب با فوت و فن و اصول رنگ کاری روی چوب آشنا خواهید شد، پس مطالب مفید زیر را از دست ندهید.

کسب درآمد از رنگ کاری چوب

در صنعت چوب مانند صنایع دیگر هر مرحله از کار باید طبق اصول و قواعد خاصی انجام گیرد تا کاری بی نقص داشته باشید. همان‌طور که گفته شد، در این صنعت پس از برش و مونتاژ وسایل چوب، یکی از مهمترین و حساس‌ترین مراحل رنگ کاری چوب است. اگر این مرحله به درستی و طبق اصول خود انجام گیرد، کاری زیبا برای خود و مشتریان خواهید داشت. از این رو با شناخت این مهارت به راحتی می‌توانید از این قسمت کار به عنوان رنگ کار ماهر کسب درآمد خوبی برای خود نیز داشته باشید. یکی از مواردی که می‌توانید با شناخت و نحوه رنگ کردن چوب انجام دهید، رنگ کاری وسایل قدیمی و رنگ و رو رفته است زیرا افراد تمایل زیادی به نگهداری آنها دارند. اما زمانی که رنگ آنها از بین می‌رود زیبایی کار نیز از بین خواهد رفت، از این رو به فکر ترمیم و بازسازی آن می‌افتند. با این کار درآمد زیادی کسب خواهید کرد زیرا این دسته از وسایل ارزش زیادی دارند و با رنگ کاری اصولی ضمن آسیب نرسیدن به کار، جلوه آن را مجدد به کار بر می‌گردانید. یکی دیگر از موارد برای کسب درآمد با این مهارت، رنگ کاری پروژ‌های خام است که می‌توانید از کارهایی که تولید انبوه دارند با کمترین هزینه خریداری کنید و رنگ کاری آنها را به صورت ماهرانه انجام دهید. بنابراین جهت به دست آوردن این مزایا برای خود ابتدا باید زیرساخت خوبی برای کار ایجاد کنید. زیر سازی کار به قدری اهمیت دارد که باید حداکثر زمان خود را روی این قسمت بگذارید. در مطالب زیر اصول اولیه، مراحل و مواردی که باید قبل از رنگ کاری برای زیر سازی آن انجام دهید را شرح خواهیم داد.

مراحل رنگ آمیزی چوب

همانطور که در مطالب بالا بیان شد، زیرسازی چوب آنچنان اهمیت دارد که باید بیشترین زمان خود را برای رنگ کاری روی این قسمت بگذارید تا مرتب و دقیق انجام گیرد. برای ترمیم و زیباتر کردن چوب فقط رنگ کاری آن مشکلات سطح کار را از بین نمی‌برد، از این جهت باید با انجام مواردی به برطرف کردن نواقص سطح کار بپردازید، سپس کار رنگ را شروع کنید. مراحل ابتدایی و زیرسازی رنگ آمیزی چوب شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تمیز کردن سطح چوب
  • بتونه کاری
  • پر کردن درزها و ترک‌های موجود روی سطح کار
  • سنباده زنی
لیست قیمت انواع رنگ و بتونه چوب

برطرف کردن گره و درزهای چوب

با قطع چوب مشکلاتی در آن مانند گره، پوسیدگی، شکستگی و صمغ مشاهده خواهد شد که این مشکلات در چوب های برش خورده از شاخه و تنه درخت دیده می‌شود. مشکلات گره و صمغ می‌تواند باعث کاهش مقاومت، نیرو و تحمل سازه‌هایی مانند مبلمان، سرویس خواب، قایق، وسایل ورزشی، اداری و موارد مشابه دیگر شود. مقاومت انواع چوب بستگی به میزان گره، نوع گره و موقعیت آنها روی چوب دارد که باید آنها را برطرف کرد تا سازه چوبی با کیفیت و استاندارد تولید و ساخته شود. 

بتونه کاری سطح چوب

آموزش بتونه کاری چوب قبل از استفاده از بتونه و رنگ کردن چوب اهمیت زیادی دارد زیرا باید با مواد لازم تهیه ملات یا بتونه آشنا باشید تا بدانید از کدام مواد باید برای تهیه بتونه وسایل موردنظر استفاده کرد. همچنین وسایل و ابزار آلات اولیه و با کیفیت برای بتونه کاری چوب نیاز است که باید قبل از بتونه کاری آنها را تهیه کنید تا در حین کار دچار مشکل نشوید. با توجه به اینکه چوب در انواع طرح و رنگ موجود است باید مطابق با آن مواد اولیه بتونه را آماده کرد زیرا ترکیب مواد اشتباه باعث آسیب دیدن سطح کار خواهد شد. به عنوان مثال با ترکیب مواد گل‌های معدنی رنگی، سریش، مل و آب می‌توان بتونه‌ای ساخت که مطابق با رنگ چوب بلوط یا چوب‌های مشابه دیگر باشد. با ترکیب مواد بتونه می‌توان از  رنگ‌‌های شفاف یا آستری روی سطوح چوبی استفاده کرد. باید به این نکته نیز توجه داشت که مثلا برای چوب‌های ام دی اف باید از بتونه مخصوص ام دی اف استفاده کرد تا از متورم شدن چوب آن جلوگیری شود. 

استفاده از سیلر و کیلر

سیلر به عنوان بتونه مایع برای پوشانندگی درز و منافذ جهت یک دست کردن چوب در بازار عرضه می‌شود. این ماده بی رنگ است و پس از مصرف روی چوب قابل مشاهده نمی‌باشد، بنابراین سطح تمیز و صافی را برای رنگ کردن می‌توان با آن آماده کرد. ماده بی رنگ سیلر از موادی شامل زینک، روی، رین سویدا، رزین نیترو سلولز و حلال وایلن بوتیل تشکیل شده است. بنابراین با ترکیب این مواد، ماده‌ای با کیفیت تولید می‌شود تا بعد از استفاده، چوب دچار ترک خوردگی یا پوسته شدن نشود. برای استفاده بهتر و کاربردی از این ماده مایع سفت می‌توان آن را با تینر مخلوط کرد تا مایعی رقیق داشته باشیم و نتیجه بهتری پس از استفاده و پوشانندگی روی سازه مشاهده کنیم. نحوه استفاده از سیلر به این صورت است که باید برای پوشانندگی درز و منافذ موجود روی سطح چوب از پیستوله بادی، قلمو یا کاردک استفاده کرد. به این دلیل که اگر قبل از سیلر شدن به چوب از رنگ آستری برای آن استفاده کرده باشیم، دچار جدا شدن رنگ از سطح نشود. با این کار سطح صاف و مناسبی برای سنباده زدن و رنگ کردن چوب خواهیم داشت؛ به شرطی که زمان مناسبی برای خشک کردن سیلر چوب بگذاریم تا کاملا خشک شود.

سنباده زنی چوب

سنباده زن از انواع ابزارهای کاربردی و ضروری در صنعت چوب است که در انواع مدل و سایز تولید شده است. از انواع آن می‌توان به سنباده لرزان، سنباده دستی، سنباده دیسکی و سنباده نواری اشاره کرد. بنابراین افراد می‌توانند نسبت به نیاز و کار خود هر کدام از آنها را انتخاب و خریداری نمایند. در فرآیند ساخت وسایل چوبی، سنباده زدن وسایل یکی از مهمترین و آخرین مراحل است که به صاف و صیقلی کردن قطعات چوبی، باربرداری و فرم دهی سطح چوب پرداخته می‌شود. برای انجام این کار از ابزارهای سوهان، سنباده و چوب ساب استفاده می‌شود. هر کدام از انواع سنباده دارای دندانه‌های زبر و سخت می‌باشد که می‌توان برای ساییدن و صاف کردن انواع سطوح چوب، فلز، ام دی اف و غیره از آنها استفاده کرد. با انجام درست و صحیح این مرحله کار رنگ کاری برایتان راحت‌تر خواهد شد و رنگ بهتر روی کار می‌خوابد.

رنگ کردن چوب

نکته دیگری که باید قبل از رنگ کاری به آن توجه کرد، استفاده از روغن مخصوص چوب است که استفاده از آن روی سطح کار می‌تواند یکنواختی رنگ و روان‌تر انجام دادن آن روی چوب را به همراه داشته باشد. افراد برای رنگ کردن می‌توانند از پیستوله، اسفنج، تنضیف یا قلمو برای رنگ کردن وسایل چوبی استفاده کنند اما باید به نکاتی توجه کنند تا کار تمیز و یک دست انجام شود. یکی از این موارد رنگ کاری با قلمو در جهت بافت و الیاف چوب است تا رنگ بهتر روی کار بخوابد و تمام بافت چوب رنگ بگیرد. نکته دیگر در رنگ کاری چوب از طریق پیستوله است که باید طبق اصول خاصی انجام گیرد تا هنگام پاشیدن رنگ دچار مشکل نشوید. برای این کار باید پیستوله را در فاصله مشخص از سطح کار گرفت و پیچ مقدار پاشیدن رنگ را روی آن تنظیم کرد تا یکنواخت روی کار قرار بگیرد. پیستوله رنگ را نباید فقط در یک قسمت از چوب گرفت باید به صورت یکنواخت از بالا به پایین یا چپ به راست روی چوب حرکت داد. رنگ آمیزی چوب را باید چند مرتبه انجام دهید تا کاملا یکدست و یکنواخت شود. نکته مهم دیگری که در هنگام رنگ کاری چوب باید به آن دقت کرد، درست کردن رنگ به صورت یک جا و نگهداری آن در ظرف در بسته است. با درست کردن رنگ به صورت یک جا از ترکیب رنگی که برای رنگ وسیله مورد نظر انتخاب کرده‌اید، خیالتان راحت است تا با مشکل چند رنگ بودن چوب مواجه نشوید.

جمع بندی

در انتها باید ذکر کنیم که رنگ کاری چوب در سطوح مختلف انجام می‌گیرد و بر اساس نوع کار و حرفه ای بودن باید در ابتدا نوع رنگ مورد استفاده خود را انتخاب کنید یعنی مشخص شود که از رنگ فوری استفاده می‌شود یا از رنگ های روغنی و سایر مدل ها. یا این که رنگ پوششی باشد یا غیر پوششی و رگه های چوب مشخص باشد. اصلا چه ابزاری برای شروع کار در دسترس داریم! برای پرداخت از لیسه استفاده شود یا سنباد؟ تمامی این موارد را باید قبل از شروع کار مشخص نمایید و سپس مراحل پرداخت اولیه، بتونه کاری و پر کردن درزها، پرداخت ثانویه و... را به ترتیب رعایت نمایید تا نتیجه دلخواه را کسب کنید. علاوه بر این در مواردی لازم است از ترکیب رنگ ها استفاده شود باید برای این مورد نیز شما اطلاعات کافی در رابطه با ترکیب رنگ را کسب نموده باشدی. امیدواریم اطلاعات گفته شده در این مقاله مختصر و مفید باشند و با نظرات خود ما را در ارائه بهتر نکات یاری نمایید. 

با هم نگاهی به فیلم رنگ آمیزی چوب با رنگ ویناتو بیندازیم👇


افزودن نظر جدید