حراجی نوروز 1403
پنجشنبه, ۲۷ تیر,۱۳۹۸

آشنایی با پرکاربردترین ابزار و یراق صنعت چوب

در حوزه صنعت چوب از ابزار و یراق آلات مختلفی استفاده می شود که هر کدام دارای کاربرد مختص به خود می باشند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با پرکاربردترین ابزار و یراق صنعت چوب آشنا کنیم. در قسمت ماشین آلات می توان به رنده نجاری برقی به عنوان یکی از کاربردی ترین دستگاه دستی اشاره کرد. یکی از بهترین رنده نجاری برقی، مدل CE35E ویروتکس می باشد که از امکانات و ویژگی های عالی برخوردار است. از دیگر ابزار و قطعات پرکاربرد در صنعت چوب، دوبل شاخه ای است که برای انواع مختلف اتصالات به کار برده می شود. دوبل چوبی شاخه ای در دو مدل شیار دار و بدون شیار تولید می شود. جک کابینت گازی یکی از یراق آلات کاربردی و ضروری است که در انواع مختلف تولید و طراحی شده است. در ادامه به صورت دقیق و کامل هر کدام از این ابزار و یراق صنعت چوب شرح داده خواهد شد.  

کاربرد رنده نجاری برقی چیست؟

رنده نجاری برقی از جمله یکی از دستگاه های دستی و برقی می باشد که در کارگاه های نجاری جهت رنده کردن قطعه چوب مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد رنده نجاری برقی همانند کف رند می باشد تنها تفاوت رنده نجاری برقی با کف رند در ابعاد و مدل رندیدن قطعه چوب است، به این صورت که ابعاد کف رند بزرگ تر از رنده نجاری برقی است و برای رنده کردن قطعه چوب، چوب را باید بر روی کف رند حرکت دهید اما در رنده نجاری برقی باید دستگاه را بر روی قطعه چوب حرکت داده تا عمل رندیدن را انجام دهد. دستگاه رنده نجاری به خاطر ابعاد مناسب و استفاده راحتی که دارد این امکان را به نجار می دهد تا در شرایطی که امکان استفاده از کف رند نیست، عملیات رنده کردن و پرداخت چوب را به خوبی انجام دهد. از قابلیت های دیگر رنده نجاری برقی می توان به فرم دادن، پخ زدن لبه چوب، ایجاد دو راهه و مسطح کردن چوب اشاره کرد. یکی از نمونه های بسیار عالی و باکیفیت این دستگاه رنده نجاری برقی CE35E ویروتکس می باشد که قابلیت اتصال به جارو برقی را نیز دارد. رنده نجاری برقی از بخش های زیر تشکیل شده است:

  • کلید روشن و خاموش
  • دسته
  • پیچ تنظیم مشتی
  • صفحه
  • توپی
  • تیغه
  • تسمه
  • گونیا


کلید روشن و خاموش رنده نجاری دستی

کلید روشن و خاموش از قسمت هایی است که در تمامی دستگاه های برقی وجود دارد. در دستگاه رنده نجاری معمولا در زیر دسته نصب شده است که با انگشت اشاره به راحتی می توانید آن را فشار دهید. همچنین در کنار کلید روشن و خاموش یک دکمه قفل کننده وجود دارد که درصورت انجام کار مدام و طولانی با این دستگاه رنده نجاری دستی می توانید از دین کلید قفل کننده استفاده نمایید. 

دسته رنده نجاری برقی 

به دلیل آن که رنده نجاری برقی به صورت دستی کار می کند و باید امکان حرکت بر روی چوب را داشته باشد، یک دسته بر روی آن تعبیه شده است که شما می توانید برای کنترل بهتر دستگاه رنده نجاری برقی دستی از پیچ تنظیم مشتی یا دسته کمکی که بر روی برخی دستگاه‌ها نصب شده استفاده کنید.

پیچ تنظیم مشتی رنده نجاری برقی دستی

بر روی صفحه کارگیر جلویی دستگاه رنده نجاری برقی دستی یک پیچ تنظیم مشتی از جنس پلاستیک قرار گرفته است که شما با چرخاندن آن در جهت عقربه ساعت و خلاف آن می‌توانید میزان باربرداری و پوشال برداری رنده را مشخص کنید. قابل ذکر است که در اطراف پیچ تنظیم مشتی رنده نجاری برقی دستی اعدادی وجود دارد که مقدار عمق بار برداری را به میلی‌ متر نشان می‌دهد.

معمولا رنده نجاری برقی تا 3.5 میلی متر امکان پوشال برداری دارد که بهتر است برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تیغه از بار برداری عمیق خودداری کنید. در صورتی که نیاز به باربرداری زیاد دارید بهتر است این کار را در چند مرحله انجام دهید.

صفحه رنده نجاری 

دستگاه رنده نجاری دارای دو صفحه در زیر خود می باشد که معمولا صفحه عقبی در با پیچ به بدنه اصلی دستگاه متصل شده و ثابت است؛ اما صفحه جلوی به‌صورت متحرک با استفاده از پیچ مشتی تنظیم ارتفاع، به بالا و پایین حرکت می‌کند.

توپی رنده نجاری برقی قابل حمل

به منظور نگهداری، کنترل تیغه و گردن دستگاه رنده نجاری برقی قابل حمل یک توپی قرار داده شده است معمولا از جنس آلومینیوم می باشد. دور توپی در این مدل دستگاه رنده نجاری برقی معمولاً بین 8 هزار تا 12 هزار دور در دقیقه است. 

تیغه رنده نجاری برقی 

تیغه رنده نجاری برقی از جنس تنگستن کارباید یتا فولاد می باشد از درجه سختی بسیار بالایی برخوردار است. همانطو که می دانید جنس تیغه تیزی یا کندی و زاویه لبه تیغ در کیفیت کار رنده تأثیر بسیاری دارد. انواع مختلفی از مدل های تیغه برای به کار گیری در رنده نجاری برقی موجود است که شامل قابل تیز شدن، ژیلتی و تیغه موج دار رای موج دادن سطح چوب می باشد. 

تسمه رنده نجاری دستی برقی 

تسمه قطعه ای است که در دستگاه رنده نجاری دستی برقی قرار داده شده که نیرو را از موتور به پولی توپی انتقال می دهد. جنس تسمه از پلاستیک می باشد که برای آن که بتواند حرکت دورانی محور موتور را باکیفیت بالا انجام دهد، سطح داخلی ان آجدار طراحی شده است. در برخی از مدل های رنده نجاری دستی برقی با استفاده از اهرمی که در بالای تسمه تعبیه شده است می توانید تسمه را تنظیم نمایید. 

گونیا رنده نجاری برقی 

گونیا رنده نجاری برقی امکان کنترل بهتری را در حرکت دادن رنده دستی برقی بر روی چوب به شما می دهد. این گونیا در دو قسمت ارتفاع و عمق قابل تنظیم است.

کاربرد جک کابینت گازی 

جک کابینت گازی از جمله یکی از انواع یراق آلات کاربردی و ضروری است که برای نگهداری درب کابینت آشپزخانه به کار برده می شود. جک کابینت کابینت گازی دارای بازویی است که در هنگام باز بودن درب باعث ثابت ماندن درب می شود. جک کابینت گازی در انواع 80، 100 و 120 نیوتون موجود می باشد که با توجه به وزن و سنگینی درب کابینت می توانید نوع جک گازی را انتخاب نمایید. جک کابینت باید به گونه ای باشد تا  درب کابینت به راحتی و بدون آن که فشاری به دست وارد شود، باز شود. در ادامه با جک پمپی کابینت مناسب با ابعاد و وزن کابینت آشنا خواهید شد. 

جک پمپی کابینت 

جک کابینت پمپی که به آن جک گازی نیز گفته می‌شود یک نوع بسیار عالی و کاربردی برای انواع درب کابینت پایین بازشو و یا بالا بازشو می‌باشد. این مدل جک کابینت پمپی از نظر قدرت  نیرو به سه دسته بندی زیر تقسیم شده که هر کدام از آن‌ها باید با اندازه و وزن کابینت تناسب لازم را داشته باشند. 

  • جک کابینت پمپی 80 نیوتنی: برای درب‌های 70 سانتی متری مناسب است.
  • جک کابینت پمپی 100 نیوتنی: برای درب‌های 70 سانتی متر تا 1 متر مناسب می‌باشد.
  • جک کابینت پمپی 120 نیوتنی: برای درب‌های بالاتر از 1 متر قابل استفاده خواهد بود.

برای خرید یک جک کابینت پمپی حتما باید به وزن و اندازه درب کابینت خود بسیار توجه کنید. اگر عرض درب کابینت آشپزخانه کم باشد، می‌توانید از جک با قدرت کمتری استفاده کنید. ولی در صورتی که عرض درب کابینت زیاد باشد، به جک با قدرت بیشتری نیاز خواهید داشت. همچنین باید دقت داشته باشید که اگر وزن درب کابینت شما کم باشد حتما باید از جک پمپی کابینت با قدرت پایین استفاده کنید چرا که اگر از جک پمپی قوی استفاده نمایید فشار زیادی به لولا گازور کابینت وارد شده و درب کابینت با شدت بالایی باز خواهد شد.


قیمت جک کابینت گازی 

برای اطلاع از قیمت جک کابینت گازی می‌توانید به تگ قیمت محصول مراجعه کنید. در صورت غیر فعال بودن دکمه خرید و نیازمند استعلام تلفنی بودن محصول، برای اطلاع از موجودی و قیمت جک کابینت گازی با چوبینر تماس حاصل فرمایید.

دوبل شاخه ای چیست؟

دوبل شاخه ای به یک میله یا استوانه چوبی تو پر گفته می شود که در قطرهایی بین 6 الی 18 میلی متر و در دو نوع شیاردار و بدون شیار در بازار ارائه می شود، از این دوبل های چوبی برای انجام اتصال مقاوم در صنعت چوب به کار می رود. در کارگاه‌های نجاری برای ساخت انواع محصولات چوبی همانند کشو، باکس چوبی و... نیازمند ایجاد اتصالاتی هستند که قوی و محکم باشند. برای ایجاد چنین اتصالاتی، استفاده از دوبل چوبی بهترین گزینه است چرا که به داخل حفره‌های ایجاد شده بر روی قطعه چوب رفته پس در نتیجه بسیار قوی‌تر و محکم‌تر از میخ و یا چسب می‌باشد. یکی دیگر از مزایای استفاده از آن است که دیگری نیازی به پیچ گشتی و میخ نخواهید داشت. دوبل شاخه ای را در دو مدل شیار دار دو بدون شیار می توانید خریداری کنید و با استفاده از ابزار آلات مختلفی به طول های دلخواه دوبل شاخه ای بدون شیار را برش دهید. 


کاربرد دوبل شاخه ای بدون شیار 

کاربرد دوبل شاخه ای بدون شیار به این صورت است که ابتدا تعدادی سوراخ هم قطر و با فاصله یکسان از یکدیگر در دو قطعه ای که قرار است به یکدیگر متصل شوند ایجاد کرده، سپس سوراخ های یکی از آن دو قطعه را با چسب چوب پر و به کمک چکش پلاستیکی دوبل ها را درون سوراخ ها جا می زنیم، سپس سوراخ های طرف دیگر را با چسب پر کرده و با همان روشی که ذکر شد انتهای دوبل هایی را که از اتصال قبلی بیرون مانده است را در آن وارد می کنیم. از جمله کاربرد های اصلی دوبل های چوبی می توان به صنعت مبلمان و دکوراسیون داخلی اشاره نمود ؛ همچنین می توان برای ساخت میل پرده چوبی، ساخت اسباب بازی و ماکت های چوبی، نرده های چوبی، پایه های میز و صندلی و سایر کارهای مشابه از دوبل چوبی استفاده نمود. در صورتی که دوبل شاخه ای بدون شیار  را به قطعات کوچک 3 الی 5 سانتی متری برش بزنیم می توانیم از آن به عنوان پین چوبی در انواع اتصالات نجاری استفاده کنیم.


قیمت داول شاخه ای بدون شیار

برای اطلاع از قیمت داول شاخه ای بدون شیار می‌توانید به تگ قیمت محصول مراجعه کنید. در صورت غیر فعال بودن دکمه خرید و نیازمند استعلام تلفنی بودن محصول، برای اطلاع از موجودی و قیمت داول شاخه ای بدون شیار با چوبینر تماس حاصل فرمایید.

افزودن نظر جدید