خرید قسطی
آموزش ساخت میز جلو مبلی
دوشنبه, ۰۴ تیر,۱۴۰۳

آموزش ساخت میز جلو مبلی

⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه

ساخت میز جلومبلی

تا به حال به فکر ساخت سازه‌های چوبی برای دکوراسیون داخلی خونه خودت بودی؟ شاید به نظر کار سخت و حرفه‌ای واست باشه اما با آموزش می‌تونی اونو یاد بگیری و به راحتی این کارو انجام بدی. در هر خونه حتما سازه‌های چوبی مثل میز، وسایل دکوری و تزیینی، ظروف چوبی و غیره بسیاری رو دیدی. بعد به فکر این افتادی که تو خونه خودتم از چنین وسایلی استفاده کنی. میز جلو مبلی یکی از کاربردی‌ترین وسایلیه که برای هر خونه لازم و ضروریه. توی بازار مدلای مختلفی از انواع میز جلو مبلی و عسلی می‌بینید که بر اساس نیاز و مدل دکور خونه خودت می‌تونی انتخاب و خریداری کنی. اما خودتم می‌تونی با کمترین ابزار آلات و وسایل این وسیله کاربردی رو خلق کنی. چرا که هیچ محدودیتی در طرح و مدل اون نیست و به روش‌های مختلفی میشه میز جلو مبلی ساخت. در ادامه مطلب روش ساده‌ای رو برای ساخت این سازه بهت می‌گم تا از ساخت اون لذت ببری، پس با مطالب زیر همراه باش.

ابزار آلات موردنیاز برای ساخت میز چوبی جلو مبلی

برای ساخت وسایل چوبی مثل میز جلو مبلی نیاز به یه سری ابزار آلات داری تا بتونی کارتو تمیز و بدون نقص انجام بدی. از مهمترین این ابزار آلات سنباده زن، دریل، پایه سنجاقی، پیچ، رنگ و روغن و چوب هستش. امروزه افراد اهمیت خاصی به دکوراسیون خونه خودشون میدن تا در مدت زمانی که خونه هستی از وسایل و مدل اون لذت ببرن. به علاوه قرار دادن وسایل لوکس و آنتیک می‌تونه جلوه خونتو چند برابر کنه. با ساده‌ترین وسایلم می‌تونی این فضا رو برای خودت فراهم کنی. دوست داری چه مدل میزی رو برای خونه خودت بسازی؟ در ادامه پس از معرفی ابزار آلات ضروری ساخت میز یک نمونه از میز چوبی با پایه‌های فلزی رو بهت آموزش می‌دم که به دکور خیلی از خونه‌ها میاد چرا که مدلش خیلی جذابه.

اسلب چوبی

برای شروع کارمون باید اسلب چوبی یا کالباسی گرد سایز بزرگ انتخاب کنیم که جنس چوبمون میتونه گردو، سنجد، توت، گیلاس، راش و... باشه. ابعادش هم طبق نیازمون مشخص میکنیم. چوب کالباسی اسلایس شده توی قطرای مختلف و برش خورده راحت گیر میاد. اسلب چوبی هم توی بازار آماده و برش خورده با طول و عرض متنوع موجود هستش که شما می تونید طبق نیازتون و ابعاد محلی که میز قرار میگیره انتخاب کنید و دیگه توی خونه برش دادن نخواد. سعی کنید موقع تهیه کالباسی یا اسلب دقت کنید چوبتون پوسیده نباشه یا موریانه نداشته باشه. خب چوب که انتخاب شد حالا نوبت مراحل بعدی کارمونه.


سنباده زن

در فرآیند ساخت وسایل چوبی، سنباده زدن چوب یکی از مهمترین مراحله که به صاف و صیقلی کردن قطعات چوبی، باربرداری و فرم دهی سطح چوب کمک می‌کنه. ورق سنباده با گریدهای مختلفی تولید میشه و باید با توجه به نوع چوب درجه زبری مناسب رو تهیه کنیم و حواسمون باشه سنباده اونقدری زبر نباشه که به جای رفع خط و خش به بافت چوب آسیب بزنه. هر چی عدد گرید بالاتر بره سنباده نرم تر هستش. سنباده زن هم به صورت برقی تولید میشه هم سنباده زن دستی داریم و هم میشه ورق سنباده رو روی پدهای پشت کرکی بذاریم و از دریل و مینی فرز استفاده کنیم. معمولا برای ساخت وسایلی که بزرگ هستن بهتره که از سنباده زن برقی استفاده کنیم و انتخاب مناسب زیورآلات و لوازم چوبی ظریف هم سنباده زن های دستی بهترین انتخابن.


پایه سنجاقی

این روزا یه سبک پرطرفدار توی ساخت میز جلومبلی مد شده که برای صفحه میز از چوب حالا یا حالت روستیک یا صیقل خورده استفاده می‌کنن و برای پایه ها از پایه سنجاقی فلزی استفاده میشه. ما هم اگر بخوایم خودمون میز رو بسازیم بهترین انتخاب پایه سنجاقی هستش که از میلگرد با کیفیت و مقاوم و صفحه نصب درست شده. پایه سنجاقی توی ارتفاع های مختلف تولید میشه که گاهی از دو شاخه میلگرد استفاده کردن توی یه سری مدلا هم سه شاخه میلگرد به کار میره. بر اساس میزان ارتفاعی که مد نظرتونه می تونید ارتفاع های مختلف 20، 30، 40، 50 و... رو تهیه کنید. روی کفی اتصال پایه سنجاقی یه سری سوراخ وجود داره که جای پیچ نصب هستن.

مشاهده لیست قیمت پایه سنجاقی

پیچ

خب مورد بعدی که توی ساخت میز جلو مبلی نیازمون میشه پیچ هستش. پیچ توی قطر و رزوه های مختلفی تولید میشه و باید با توجه به ارتفاع چوب کالباسی یا اسلبی که دارید استفاده میکنید باید پیچ مناسب رو تهیه کنید. اگر طول پیچ بیشتر از ضخامت اسلب یا کالباسی باشه پیچ از چوب رد میشه پس دقت کنید که اندازه پیچ مناسب ضخامت چوبتون باشه و از نظر قطر هم بهتره که به قطر سوراخ پایه دقت کنید و پیچی رو انتخاب کنید از سوراخ رد بشه. و اما نکته آخر پیچ انتخابیتون حتما مخصوص چوب باشه. گاهی وقتا برای استحکام بیشتر میتونید از روپیچ توپیچ هم استفاده کنید.


رنگ چوب

خب با چوب و سنباده زن مناسب و مدل پایه و پیچ و... آشنا شدیم حالا یه محصول دیگه که خیلی مهمه رنگ چوب هستش. رنگ چوب هم توی زیبایی کارمون موثر هستش هم توی محافظت از سطح چوب که با آب و رطوبت و نور آفتاب آسیب نبینه ئو پوسیده نشه یا قارچ و کپک نزنه. رنگ چوب با رنگ بندی متنوعی تولید میشه که باید متناسب با رنگ دکوراسیون خونه یا محل کارتون تهیه کنید.


با هم بخوانیم: روش های پاک کردن رنگ از چوب

مراحل و روش ساخت میز جلو مبلی چوبی 

 میز جلو مبلی چوبی یکی از انواع میزهایی است که ساخت و تولید اونا با ابزارآلات مقدماتی و ساده نیز قابل ساخته. برای ساخت چنین وسیله ای می‌تونی از اسلب کالباسی استفاده کنی که این نوع چوب کاربرد زیادی توی صنعت چوب و نجاری برای ساخت محصولات متنوع داره. همونطور که گفتیم اسلب کالباسی رو می‌تونی در سایزها و مدل‌های مختلف تهیه کنی که نسبت به نیاز و سلیقه خودت در نظر می‌گیری. پس از انتخاب چوب مناسب برای میز جلو مبلی، حالا نوبت به سنباده زنی و پرداخت سطح اونه. این کار رو در هر مرحله از کارت باید انجام بدی تا میزی تمیز و بی نقص بسازی. مثلا با این کار مرحله رنگ کاری رو می‌تونی به بهترین نحو انجام بدی. برای سنباده زنی سطح اسلب چوبی از سنباده لرزان استفاده کن. با استفاده از این نوع سنباده می‌تونی کار سنباده زنی رو در چند مرحله انجام بدی تا سطح چوبی یکنواختی رو در اختیار داشته باشی. البته باید نکاتی مثل تنظیم سرعت سنباده رو حتما در نظر بگیری تا یکنواختی سطح کار حفظ بشه. سنباده زنی رو چند مرحله تکرار کن تا از یک دست شدن سطح کار مطمئن بشی. پس از اون با دستمال و الکل گرد و غبار ایجاد شده ناشی از سطح چوب رو تمیز کن. با این کار مرحله رنگ کاریت راحت‌تر و تمیزتر انجام میشه. برای رنگ کاری میز جلو مبلی چوبی می‌تونی از سیلر استفاده کنی. سیلر پوشاننده و پر کننده مناسبی برای قسمتای باز چوبه. قبل از این کار منافذ باز چوب رو می‌تونی با رزین یا بتونه پر کنی تا خیالت از ترک خوردن چوب بعد از مدت‌ها راحت باشه. استفاده از سیلر به ماندگاری رنگ نهایی چوب کمک بسیاری می‌کنه. پس برای همین نسبت 1 به 3 رو برای سیلر و تینر در نظر بگیر. پس از ترکیب کامل سیلر و تینر با هم اون رو داخل پیستوله بادی بریز و رنگ کاری چوب رو با اون انجام بده تا کار برات راحت‌تر باشه. نکته مهم در پاشیدن سیلر روی سطح چوب اینه که باید از یک سمت و ردیف به ردیف این کارو انجام بدی تا از رنگ گرفتن کل سطح مطمئن بشی. بعد از این مرحله نوبت به سنباده زنی سطح کار هست که با سنباده لرزان می‌تونی سیلر اضافه از سطح چوب رو پاک کنی. برای براق شدن رنگ چوب و ماندگاری بیشتر اون از نیم پلی استر هم استفاده کن. نیم پلی استر هم مانند سیلر باید به نسبت 1 به 3 با تینر فوری ترکیب بشه. پس از ترکیب کامل نیم پلی استر براق و تینر، هاردنر رو هم به اون اضافه کن. بعد مواد به دست آمده رو داخل پیستوله بریز و از یک گوشه به سطح چوب بزن. توی مرحله بعد رنگ چوب دلخواهت رو به چوب بزن، سعی کن رنگی که انتخاب میکنی رنگ گیاهی و طبیعی باشه که سلامت پوستتون به خطر نیفته. اگر لازم بود چند لایه رنگ بزنی اجازه بده لایه قبل کامل خشک بشه بعد لایه بعدی رو بزن.

میز جلو مبلی

نحوه اتصال پایه به چوب میز جلو مبلی

حالا که رنگ آمیزی و پوشش دهی تموم شد و چوب کامل خشک شد نوبت به اتصال پایه‌ها برای میز جلو مبلیمیرسه. برای اطمینان از استحکام و دوام بیشتر میز از پیچ مقاوم و مناسب استفاده کن. پایه‌های سنجاقی می‌تونه جلوه میز چوبی رو چند برابر کنه. پس پایه‌ها را در اندازه‌ای که مد نظرته انتخاب و خریداری کن. حالا پایه رو روی چوب بزار تا جاهایی که لازم به سوراخ کاری هست رو علامت گذاری کنی. بعدش با دریل و مته مناسب پیچ قسمت علامت گذاری شده رو سوراخ کن و در عرض چند دقیقه پایه ها رو نصب کن. بعضی از افراد برای استحکام بیشتر سوراخ رو به اندازه روپیچ توپیچ مناسب حفر میکنن و با کمک چسب روپیچ توپیچ رو سرجاش قرار میدن و بعد پیچ مناسب رو به کار میبرن تا پایه ها محکم تر باشن. ساخت میز جلو مبلی تموم شد، دیدی چه کار راحتی بود. حالا جلوی مبل خونت رو بذار و ازش لذت ببر.

افزودن نظر جدید