حراجی نوروز 1403
یکشنبه, ۳۱ فروردین,۱۳۹۹

بررسی نقش چسب، ارتفاع و جنس در ایجاد اتصال دم چلچله مقاوم

از دیرباز تا کنون صنایع چوب نقش مهمی در رفع نیازهای افراد ایفا کرده است. علاوه بر این لوازم چوبی تاثیر به سزایی در زیباتر شدن دکوراسیون منازل، محیط های عمومی و ... دارند. در ساخت لوازم چوبی موارد مهمی وجود دارد که باید در زمان ساخت در نظر گرفته شود. یکی از مهم ترین مراحل ساخت اتصال قطعات به یکدیگر می باشد که با روش های مختلفی به شرح زیر انجام می گیرد:

  • اتصال بیسکویتی
  • اتصال الیت
  • اتصال دم چلچله

در این مقاله قصد داریم به نقش چسب، ارتفاع و جنس اتصال در ایجاد اتصالات مقاوم دم چلچله ای بپردازیم؛ با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیارتان قرار دهیم.

اتصال دم چلچله‌ ای

اتصال دم چلچله

اتصال دم چلچله یک نمونه از انواع اتصالات در صنعت چوب می باشد که در ساخت مبلمان، کشو، میز و ... به کار می رود و از لحاظ شکل ظاهری شبیه دم چلچله است. لازم به ذکر است که این اتصال جزء محکم ترین و پرطرفدارترین اتصالات محسوب می شود و برای ایجاد شیارهای آن از مته دم چلچله و دستگاه دم چلچله زن استفاده می شود و باید شیارها متناسب با سایز پین های دم چلچله ایجاد شوند. با ما همراه باشید زیرا همان طور که ذکر شد در این مقاله قصد داریم به بررسی نقش چسب، ارتفاع و جنس اجزای اتصال در ایجاد یک اتصال محکم و مقاوم بپردازیم.

اتصال دم چلچله

اتصال دم چلچله مقاوم

موارد مهمی در ایجاد یک اتصال محکم و با ظرفیت مناسب در برابر تنش و کشش های وارد شده نقش دارند که اگر به خوبی انتخاب نشوند منجر به اتصالات ضعیف می شوند. جنس پین دم چلچله بسیار مهم می باشد؛ معمولات پین هایی که برای این مورد در نظر می گیرند پلاستیکی، ام دی اف و از جنس خود چوب می باشند. طبق تحقیقات انجام شده در این صنعت پین های جنس پلاستیک و ام دی اف به دلیل این که سطح صاف تری دارند اتصال بهتری به وجود می آورند. در نقطه مقابل باید به جنس اتصال دقت کنیم  اتصالاتی که از جنس خرده چوب هستند ارتباط مناسبی با پین دم چلچله برقرار نمی کنند و چسب در حفره ها و شیارها پخش می شود و به خوبی متصل نمی گردند اما در شرایطی که اتصال ها از جنس ام دی اف باشند به راحتی با اتصال دهنده وصل می شوند. مورد دوم که نقش تاثیر گذاری در ایجاد اتصال محکم تر دارد ارتفاع دم چلچله است، بین ارتفاع و مقاومت اتصال رابطه مستقیمی وجود دارد به این صورت که با افزایش ارتفاع دم چلچله استحکام و مقاومت اتصال بیشتر می شود. مورد آخر که در این مقاله بررسی می شود تاثیر نوع چسب در اتصال دم چلجله می باشد, چسب یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده اتصالات محسوب می شود هرچند در مواردی از هیچ نوع چسبی استفاده نمی شود. طبق تحقیقات صورت گرفته چسب CA نسبت به چسب PVAc از مقاومت بالاتری در مقابل تنش ها و کشش های وارد شده بر اتصال برخوردار است. علاوه بر این چسب CA از سرعت چسبندگی بالاتری برخوردار است و زمان کمتری صرف این کار می شود که در ساخت سریع تر محصولات موثر می باشد.

پین دم چلچله

قیمت پین دم چلچله

پین دم چلچله در جنس و ارتفاع های مختلف تولید می شود و متناسب با نوع آن قیمت متفاوتی دارد، لذا در صورت تمایل به خرید پین دم چلچله برای کسب اطلاعات بیشتر و قیمت آن با چوبینر تماس برقرار نمایید.

منبع: نشریه جنگل و فرآورده های چوب، مجله منابع طبیعی ایران. دوره 66 شماره 2 تابستان 1392

افزودن نظر جدید