خرید قسطی
ابزار بادی
شنبه, ۲۶ خرداد,۱۴۰۳

🔫نکات مهم نگهداری از ابزارآلات بادی و استفاده بهینه از آنها

⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه

ابزار بادی

ابزارآلات بادی جزو ابزارای پرقدرت و کاربردین که اکثر کارگاه ها و شغلای صنعتی چند نمونه از این محصولات مثل آچار بوکس، تفنگ بادی، میخکوب، دریل و... رو برای انجام کارشون استفاده می‌کنن. این دسته از ابزارا هم مثل بقیه ماشین آلات و دستگاه ها نیاز به مراقبت های مخصوص به خودشون دارن و حتی روش استفاده درست از اونا هم خیلی مهمه که بدون شک اگر این نکات رو رعایت کنیم هم طول عمر ابزارمون بیشتر میشه، هم اینکه نیاز به تعمیرات نداریم و ابزار بادی کارگاهمون آسیب نمیبینه. پس اگر شما هم جزو طرفدارای ابزارآلات بادی هستید یا توی کارگاهتون کلی ابزار بادی دارید این مقاله رو حتما بخونید و نکاتش رو توی کارتون رعایت کنید.

ابزارآلات بادی

ابزارآلات بادی یا پنوماتیک از اسمشون هم مشخصه یعنی ابزاری که قدرتش ناشی از باد و هوای فشرده شده است. ابزارای بادی هوای فشرده رو به عنوان انرژی مصرفی استفاده میکنن و کار ما رو راه میندازن. از لحاظ ایمنی هم ابزارای بادی ایمن تر از ابزارای برقی هستن. موقع خرید ابزارای بادی باید به مواردی مثل:

  1. سرعت
  2. فشار هوا
  3. مصرف هوا
  4. قدرت
  5. سایز اسپیندل 

دقت کنیم و ابزاری را تهیه کنیم که مناسب کارگاه و حجم کارمون باشه.

مشاهده لیست قیمت ابزارآلات بادی: ابزارآلات بادی

تعدادی از ابزارآلات بادی که توی کارگاه های مختلف استفاده میشن و خیلی شناخته شدن رو میتونیم به گروه های زیر تقسیم کنیم که احتمالا شما هم چند تا از این ابزارا رو توی کارگاهتون دارید:

  1. آچار بکس بادی
  2. سنباده زن بادی
  3. پیستوله رنگ پاش بادی
  4. جک بادی
  5. فرز بادی
  6. دریل بادی
  7. تفنگ بادی
  8. چکش بادی و....


مکانیزم و ساختار ابزارآلات بادی

همونطور که گفتیم ابزارآلات بادی برای اجرای کار نیاز به باد و هوای فشرده دارن، البته مکانیزم کارشون به همین سادگی نیست خیلی پیچیده تر و حساسه. ترکیب بخشای مختلفی مثل چرخ دنده، پیستون، اورینگ و... در کنار هم کاری میکنن که انرژی باد باعث راه اندازی دستگاه بشه و عملیات مختلفی مثل سنباده زدن، سوراخ کاری و... انجام بگیره. یه موردی که توی این چرخه مهمه اینه که بعد از تبدیل هوای فشرده به انؤزی توی دستگاه یک مقدار رطوبت تولید میشه که این رطوبت با روغن موجود توی دستگاهمون ترکیب میشه و طی این اتفاقا بخشای فلزی بهم برخورد میکنن و گرما و اصطکاک باعث میشه قطعات به مرور زمان فرسوده بشن. علاوه بر این بعد از استفاده همون چند ساعتی که دستگاه توی حالت استراحت هستش رطوبت باقی مونده خودش باعث زنگ زدگی قطعات فلزی میشه. پس تا الان متوجه شدیم ابزاری بادی حساسن و باید نکات نگهداری از اونا رو بدونیم و به موقع اجرا کنیم. نگران نباشید! ما توی ادامه صحبتمون میخوایم راهکارای خوبی برای استفاده درست از ابزاری پنوماتیک بهتون معرفی کنیم.

نکات و توصیه های نگهداری ابزارآلات بادی

نگرانیتون قابل درکه چون کلی هزینه کردید و ابزار بادی خریدید و یکی دو تا هم نیستن و اگر آسیب ببینن نه تنها باید دوباره همه رو تهیه کنید کلی زمان از دست میدید و از لحاظ اقتصادی آسیب میبینید. حالا توصیه هامون رو همراه همون عمل آسیب زا شرح میدیم:

1) رطوبت دشمن ابزار بادی!

رطوبت اصلی ترین مشکل و دشمن برای ابزار پنوماتیکه چون باعث خوردگی، زنگ زدگی و فرسودگی قطعات داخلی ابزارمون میشه. برای این کار سعی کنید در پایان روز که کارتون با ابزار بادی تموم میشه با کمک روغن روانکاری مخصوص ابزارای پنوماتیک ابزارتون رو روغن کاری کنید. یکی دیگه از راهکارا استفاده از رطوبت گیر یا همون فشار شکن هستش و تهیه رطوبت گیر چند قدم شما رو توی این مسیر جلو میندازه. از نظر رطوبت یه نکته دیگه رو هم که لازمه در نظر بگیرید اینه که سعی کنید ابزارهاتون رو توی محیط خشک بذارید و اگر هم توی شهرای مربوط یا محیط های مرطوب زندگی می کنید تنها راهکارتون اینه که از بسته های رطوبت گیر استفاده کنید.


2) میزان فشار رو درست تنظیم کن.

زمان استفاده از ابزار پنوماتیک باید حواستون باشه که میزان فشار مجاز هر ابزار چقدره و ابزارتون رو با فشار مجاز راه اندازی کنید، شیلنگ و کوپلینگ رو چک کنید که سالم باشن چون ارگ فشار مجاز رو رعایت نکنید اجزای داخلی آسیب جدی میبینن و اگر شیلنگ و کوپلینگ خراب باشه هم دستگاه خراب میشه هم خطر آسیب فیزیکی برای نیروی انسانی رو به وجود میاره.

مشاهده لیست قیمت انواع کوپلینگ

3) چک کردن منظم فیلتر هوا

فیلتر هوا یه بخش حساسه که به مرور زمان گرد و غبار و آلودگی رو جذب میکنه و اگه تمیز نباشه توی کار ابزار اختلال ایجاد میکنه. بهترین راه اینه که زود به زود فیلتر هوا رو تمیز کنیم و حتی اگر لازم باشه تعویض بشه. 


4) تمیز کردن ابزار بادی بعد از هر بار استفاده

خیلیا بعد از این که کارشون با ابزار بادی تموم شد به خاطر اهمال کاری یا خستگی دستگاه رو به حال خودش رها میکنن و میگن بعدا تمیز میکنیم، اگر قصد دارید هزینه اضافی نداشته باشید پس همون لحظه که کارتون تموم و دستگاه خنک شد سریع تمیزکاری رو کامل کنید و روغن کاری هم فراموشتون نشه. 


5) اتصالات رو چک کنید.

به مرور زمان و با استفاده مداوم از ابزارآلات بادی امکان داره پیچ و مهره ها شل بشن، کوپلینگ و دنباله کوپلینگ آسیب ببینه یا اینکه شیلنگ و فنر نگهدارنده رو چک کنید چون امکان داره به مرور زمان شیلنگ دچار خراشیدگی و پارگی بشه و باعث افت فشار باد بشه, پس باید حواستون جمع باشه و این بخشای مهم دستگاه رو مدام چک کنید. 


6) آبکشی مخازن 

با توجه به اینکه امکان ورود رطوبت به داخل ابزار و بخش های داخلی خیلی زیاده میتونید مخازنی که رطوبت رو جذب کردن کامل آبکشی کنید و با پارچه مناسب خشک کنید. حالا یه نکته جالب اینه بعضی از ابزارای پنوماتیک شیر خروج رطوبت دارن و کارتون رو راحت میکنن اما اگر ابزار شما این مدلی نیست نگران نباشید چند بار که استفاده می کنید مخزن رو به همون حالت دستی آبکشی کنید و خشک کنید.

نتیجه گیری: اهمیت مراقبت از ابزارآلات بادی

اگر بخوایم بدون حاشیه رفتن بریم سر اصل مطلب همه میدونیم که کلی تلاش میکنیم تا به یه درآمد برسیم حالا اگر بی اهمیت باشیم و بخوایم ابزارامون رو به حال خودش رها کنیم که به جای رسیدن به درآمد بیشتر هر سری باید کلی هزینه تعمیر و خرید ابزار جدید بدیم. پس ما اومدیم توی این مقاله چند تا راهکار ساده و بی دردسر بهتون معرفی کردیم که کمتر دچار خسارت بشید. راستی اگر شما هم توی این زمینه تجربه دارید یا نکاتی رو میدونید باید رعایت بشه حتما کامنت بذارید تا همگی استفاده کنیم.

افزودن نظر جدید