حراجی نوروز 1403
پنجشنبه, ۲۷ شهریور,۱۳۹۹

سندبلاست چوب با ساده ترین ابزارها

از آنجا که چوب از دل طبیعت و عبور از کارگاه های بزرگ و کوچک به منازل راه می‌یابد به دکوراسیون و محیط زندگی ما طراوت و سرزندگی می‌بخشد. هنرمندان این عرصه چوب را با برش، معرق، منبت، سوخته نگاری، گره چینی و هنرهای متعدد جلوه های زیباتر می‌بخشند. یکی از روش‌های زیباتر و طبیعی تر جلوه دادن چون سندبلاست می‌باشد که به زبان ساده به ان برجسته نمودن بافت چوب می‌گویند. سندبلاست نقش مهمی در طبیعی جلوه کردن چوب دارد و در تولید لوازم دکوری و تزیینی بسیار پرطرفدار است. عمل سندبلاست بر اثر برخورد ذرات ریز ساینده با فشار بالا بر سطح چوب اتفاق می‌افتد. شاید برایتان جالب باشد که اولین ایده سندبلاست توسط یک نظامی آمریکایی به نام بنجامین تیلمن ارائه شد و منشا آن نیز برخورد شن و ماسه بر اثر طوفان بر روی شیشه اتاقش بود که منجر به ایجاد بافت برجسته در آن بخش گردید و این اتفاق جرقه اول تولید دستگاه سندبلاست گردید.

روش های سندبلاست

سندبلاست چوب با دو روش اصلی انجام می‌گیرد که به شرح زیر می‌باشند:

  • پاششی: در روش پاششی از دستگاه های سندبلاست، کمپرسور باد، برج باد، مخزن شن و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود که در دسترس همه افراد نیستند. 
  • دستی: برای روش دستی سندبلاست از فرچه های سیمی، دریل، پولیشر، فرز دستی و ابزارهایی که به راحتی در تمامی کارگاه ها و منازل پیدا می‌شود استفاده می‌کنند و در این مقاله به روش های ساده دستی می‌خواهیم اشاره نماییم.

سندبلاست

سندبلاست چوب با فرچه سیمی

فرچه سیمی که به برس سیمی و برس سر دریلی نیز معروف است یک ابزار با قیمت مناسب بای سندبلاست چوب می‌باشد. فرچه سیمی به صورت کاسه ای، خورشیدی و استوانه ای تولید می‌گردد و لازم به ذکر است که این اقلام در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند. فرچه سیمی به راحتی بر روی دریل، پولیشر و فرز دستی نصب می‌گردد و برای سندبلاست کردن چوب استفاده می‌شود. در ادامه به سایر ابزارهای مورد نیاز جهت سندبلاست کردن چوب اشاره می‌کنیم.

  1. فرچه سیمی
  2. فرز دستی، پولیشر
  3. چوب 
  4. لوازم ایمنی

فرچه سیمی

مراحل سندبلاست چوب

برای سندبلاست چوب ابتدا به قطعه کار و تخته چوبی که انتخاب می‌کنید دقت نمایید. سعی کنید از تخته های دارای نقش و رگه استفاده کنید که طبق تجربه چوب روسی و نراد موارد مناسبی برای سندبلاست هستند. در شروع کار چوب را بر روی میز کار محکم کنید که در هنگام اجرای عملیات تکان نخورد، سپس فرچه سیمی که می تواند از نوع کاسه ای یا تخت باشد را با توجه به ابعاد چوب و قطعه کار انتخاب نمایید و بر روی فرز دستی یا پولیشر نصب کنید. در زمان نصب فرچه سیمی دقت نمایید که فرز دستی یا پولیشر خاموش باشد و توجه کنید فرچه محکم باشد و در حین کار از فرز جدا نگردد اگر لازم است از آچار برای محکم کردن آن استفاده کنید. هم اکنون به مرحله حفظ ایمنی کار می‌رسیم، با توجه به این که در حین کار قطعات ریز حاصل از باربرداری سطح چوب و جدا شدن سیم‌های فرچه سیمی به اطراف پرتاب می‌شوند باید از لوازم ایمنی استفاده کنید پس بهتر است قبل از شروع کار ماسک، کلاه، عینک، دستکش و گوشی صداگیر را آماده کنید تا دچار آسیب‌های جبران ناپذیر نگردید. خب مرحله بعد پس از رعایت اصول ایمنی روشن کردن فرز یا پولیشر و اجرای کار سندبلاست می‌باشد به آرامی فرچه را بر سطح کار حرکت می دهید. دقت کنید که به صورت یک‌دست و یکنواخت حرکت کنید تا بخش‌های مختلف چوب به صورت هماهنگ سندبلاست گردند. پس از این که بافت و رگه های چوب به خوبی نمایان شد کار را پایان دهید و در صورت نیاز پس از زدون گرد و غبار سایر امور هنری از قبیل رنگ آمیزی و.... بر روی کار پیاده نمایید. بدون شک در شروع کار سندبلاست کار شما دارای خطا می‌باشد که با گذر زمان و تمرین بسیار این مشکل نیز حل می‌گردد. برای جلوگیری از آلوده شدن کارگاه بهتر است سندبلاست را در محیط باز انجام دهید البته دقت نمایید افراد متفرقه و عابرین فاصله لازم برای عبور از کنار شما را رعایت نمایند تا ذرات در هنگام پرتاب شدن به آن‌ها آسیب نزنند. از نکات مهم برای بهتر شدن سندبلاست حرکت دست در جهت راه چوب می‌باشد که از ایجاد خطوط اضافی جلوگیری شود. با استفاده از فرچه های با کیفیت و دستگاه دیمردار جهت کنترل سرعت بدون شک کیفیت کارتان افزایش می‌یابد. برای بهتر شدن کار بهتر است هر چند دقیقه یک بار فرچه را از گرد و غبار و ذرات چوب پاک کنید تا در ادامه کار خللی ایجاد نکند. در انتها امیدواریم آموزش و اطلاعاتی که در زمینه سندبلاست در احتیارتان قرار دادیم مفید واقع گردند و با نظرات سازنده خود ما را در ارائه مطالب و مقالات بهتر یاری نمایید. 

افزودن نظر جدید