حراجی نوروز 1403
شنبه, ۱۹ مهر,۱۳۹۹

لیختنبرگ بر روی چوب چیست؟

هنر جزء جدا نشدنی از صنعت چوب است و تعدادی از پر طرفدارترین صنایع دستی ایرانی مربوط به صنعت چوب می‌باشند. همان طور که در مقالات قبلی به معرفی هنرهای مختلفی از قبیل معرق، منبت، سوخته نگاری و... پرداختیم در این مقاله نیز قصد داریم به هنر زیبایی که شاید بارها با آن مواجه شده اید صحبت کنیم، لیختنبرگ بر روی چوب یکی از زیباترین هنرهای این صنعت است که از آن برای زیباتر شدن ظروف، مجسمه، قاب عکس، زیور آلات و... که با سایر هنرهای چوبی تولید می شوند، استفاده می‌شود. با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی لیختنبرگ بر روی چوب و کاربرد آن بپردازیم.

لیختنبرگ چیست؟

نام این هنر برگرفته از اسم فیزیکدان آلمانی جورج کریستف لیختنبرگ می باشد، زیرا نتیجه آزمایش و تجربه های این دانشمند بیشترین اثر در اختراع این هنر را داشته است. لیختنبرگ به سوزاندن چوب با جریان الکتریسیته یا همان برق گفته می‌شود که منجر به ایجاد تصاویر زیبایی شبیه درخت یا رعد و برق می‌گردد. جالب است بدانید این طرح ها با اختلاف ولتاژ بالا بین دو نقطه از چوب یا اجسام نارسانا ایجاد می‌شوند و این اختلاف ولتاژ معمولا بالاتر از 2000 ولت است. تصویری که بر اثر این سوزاندن رخ می دهد نتیجه تخلیه ی الکتریکی حاصل از اختلاف پتانسیل بالا می‌باشد. 

در هنگام استفاده از دستگاه لیختنبرگ توجه فرمایید که با ولتاژهای بالا سر و کار دارید؛ لذا در استفاده از آن با افراد با تجربه مشورت نمایید. علاوه بر این باید هنگام استفاده از دستگاه لیختنبرگ نکات ایمنی را به طور کامل رعایت نمایید تا دچار حادثه و سوانح مختلف نگردید.

لازم به ذکر است که برای انتقال طرح بر روی چوب به وسیله لیختنبرگ که سوخته نگاری نیز معروف است باید سطح چوب مرطوب باشد. برای این عمل ابتدا قطعه کار را مرطوب سپس اختلاف پتانسیل را ایجاد می‌نمایند. همچنین برای مرطوب کردن سطح چوب از محلول نوشابه و جوش شیرین یا آب و جوش شیرین استفاده می‌نمایند و در مواردی مواد دیگر نیز به کار می‌برند. در بخش های قبل گفتیم که برای ایجاد طرح بر روی چوب یا همان سوزاندن چوب باید با ولتاژ بالا این عملیات صورت گیرد اما چگونه این ولتاز را تامین کنیم مهم است. ترانسفورماتورهای افزاینده ولتاژ یکی از روش های تامین ولتاژ بالا می‌باشند، به این صورت که این ترانسفورماتورها ولتاژ شهری را دریافت نموده و به ولتاژ مورد نیاز شما تبدیل می‌کند. 


نکات ایمنی هنگام استفاده از دستگاه لیختنبرگ 

لیختنبرگ همان طور که ذکر شد از ولتاژ بالایی برای سوزاندن چوب استفاده می کند لذا برای استفاده از آن باید نکات ایمنی متعددی را رعایت نمود که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

استفاده از دستکش، های ولتاژ و رعایت نکات ایمنی برای انجام این کار مورد مهمی است و باید دقت نمایید که دست یا دستکش به هیچ وجه خیس و حتی مرطوب نباشند. همچنین حتی با وجود دستکش به میخ های نصب شده بر روی سری دستگاه لیختنبرگ دست نزنید که حادثه ای رخ ندهد. به هیچ وجه هنگام بلند شدن از سر کارتان دستگاه لیختنبرگ را روشن رها نکنید زیرا حوادث غیر قابل جبرانی در این شرایط رخ می دهد، دستگاه را خاموش کنید و دو شاخه را از پریز بکشید. مورد دیگر در هنگام کار با دستگاه لیختنبرگ، استفاده از لباس ایمنی و مناسب می‌باشد، بهتر است از لباس آستین بلند و ضخیم استفاده شود. یکی از مهم ترین موارد مربوط به نکات ایمنی زمان سوزاندن چوب این است که میز کار از جنس چوب یا ام دی اف باشد و به هیچ وجه از میز فلزی استفاده نکنید. 

لیختنبرگ و سوزاندن چوب

روش کار با لیختنبرگ

پس از این که با نکات ایمنی زمان استفاده از لیختنبرگ آشنا شدید به مرحله اجرا قدم می گذارید. برای استفاده از لیختنبرگ چوب و قطعه کار را بررسی نمایید، چوب های پوسیده نه تنها به دستگاه آسیب می رسانند بلکه انتقال طرح بر روی آن‌ها نیز بی کیفیت است. برای لیختنبرگ و سوزاندن چوب به جز ام دی اف روکش دار می‌توان از سایر چوب ها همچون ام دی اف خام، گردو، توت، گلابی، روسی، سنجد و... استفاده نمود.  یکی از نکات مهم صاف و صیقلی نمودن سطح چوب است و اینکه چوب های سفت تر و متراکم تر موارد مناسبی برای لیختنبرگ می‌باشند. پس از انتخاب چوب محلول خود را آماده کنید، برای تهیه محلول می‌توان آب داغ با نمک، آب با جوش شیرین و نوشابه با جوشیرین را ترکیب نمود. محلول را با کمک فرچه بر سطح چوب بمالید تا به عمق چوب نفوذ کند؛ لازم به ذکر است که با توجه به جنس چوب به محلول زمان دهید تا به خورد قطعه برود. برای مثال چوب روسی راحت تر از چوب گردو نم می‌گیرد. در مواردی که طرح ایجاد نشود یا محلول رقیق است یا اینکه میزان استفاده از محلول کمتر از نیاز چوب بوده است و باید مجددا چوب را نم دار نمود. برای سوزاندن چوب باید میخ یا پیچ سری دستگاه به میزان یک الی دو سانت در چوب فرو رود تا کار انتقال نیرو به خوبی انجام شود. در مواردی افراد با تجربه در این زمنه اعتقاد دارند که اگر تمایل دارید سوختگی بیشتر باشد یک قاشق سرکه به محلول اضافه کنید، اگر تمایل دارید شاخ و برگ های ریز بیشتر باشند از یک قاشق آبلیمو استفاده کنید. همچنین هر چه زمان بیشتری از تهیه محلول بگذرد نتیجه زیباتر و بهتر می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده، برای عمیق تر شدن سوختگی باید محلول به عمق چوب نفوذ کند. پس از اتمام سوخته کاری سطح چوب، بهتر است با کمک آب و یک فرچه نرم سطح چوب را تمیز نمود و ذرات سوخته شده را از قطعه کار زدود. پس از خشک شدن چوب ابتدا از سنباده 80 سپس از سنباده 220 برای صیقلی کردن آن استفاده نمایید. پس از سنباده کشیدن یک لایه سیلر با تینر 10000 بر روی قطعه کار بکشید و با یک سنباده 400 مجددا کار سنباده کشیدن را تکرار نمایید. پس از سنباده کشیدن مجدد مراحل جلا دادن را طی نمایید تا به نتیجه دلخواهتان برسید. البته در مواردی هنرمندان بر روی چوب سوزانده شده از رزین و پودر شب نما نیز استفاده می کنند که نتیجه کار زیباتر شود.

قیمت دستگاه لیختنبرگ

برای اطلاع از قیمت دستگاه لیختنبرگ می‌توانید به تگ قیمت محصول مراجعه کنید؛ در صورت غیر فعال بودن دکمه خرید و نیازمند استعلام تلفنی بودن محصول، برای اطلاع از موجودی و قیمت دستگاه لیختنبرگ با چوبینر تماس حاصل فرمایید.

افزودن نظر جدید