حراجی نوروز 1403
چهار شنبه, ۰۷ اسفند,۱۳۹۸

ماشین گندگی و روش های سرویس و نگهداری آن

در صنعت چوب مراحل مختلفی باید طی شود که محصول نهایی مورد نیاز مصرف کننده به بهترین شکل ممکن تولید گردد. یکی از دستگاه های پرکاربرد در کارگاه های نجاری ماشین گندگی است که جهت یک دست کردن ضخامت چندین قطعه به طور هم زمان به کار می رود. لازم به ذکر است که ماشین گندگی به شکلی طراحی شده است که قطعه کار باید یک طرفش به رنده نیاز داشته باشد و ماشین قطعاتی را برای صاف و یکدست کردن در نظر می گیرد که یک طرف آن ها به رنده کردن نیاز داشته باشد. شاید بارها برای شما پیش آمده باشد که به چند قطعه چوب با یک اندازه و ضخامت احتیاج داشته باشید، با کمک ماشین گندگی می توانید هم زمان قطعات را به شکل دلخواهتان از لحاظ اندازه و ضخامت تهیه کنید.

ماشین گندگی

عیوب و نقص های متداول ماشین گندگی

همان طور که در قسمت بالا متوجه شدیم ماشین گندگی مزایای زیادی برای پیشرفت کار نجاران دارد. این دستگاه نیازمند مراقبت و سرویس دهی اصولی می باشد که در غیر این صورت خروجی بی کیفیتی ارائه می دهد. شما باید به عنوان اپراتور دستگاه عیوب و نقص های متداول ماشین گندگی را بشناسید و در برطرف کردن آن ها کوشا باشید؛ با ما همراه باشید تا به عیوب و نقص های متداول ماشین گندگی اشاره نماییم:

  1. حرکت نامنظم قطعه در ماشین گندگی: دلیل این حرکت نامنظم می تواند تنظیم نبودن غلتطک های انتقال چوب باشد. برای حل این مشکل سعی کنید در فواصل منظم و کوتاه تنظیم صحیح غلتک ها را چک کنید.
  2. انتقال سخت قطعات چوبی: غلتک انتقال چوب به دلیل رنده کردن چوب صمغ دار دچار چسبندگی شده است و باید تمیز گردد؛ یا اینکه شیارهای غلتک آج دار از خرده ریزهای چوب پر شده است و باید تخلیه گردد.
  3. زاویه دار رنده شدن چوب: نامیزان بودن تیغه ها و عدم تنظیم صفحات ماشین از دلایل زاویه دار رنده شدن چوب می باشد.
  4. ناصاف بودن سطح قطعه کار: کند شدن و لب پر شدن تیغه ها از دلایل ناصاف بودن سطح قطعه کار می باشد.
  5. صدای زیاد و ناهنجار ماشین: کند بودن و عدم تنظیم تیغه ها، باردهی نامتعادل ماشین و گریس کاری دیر به دیر ماشین گندگی از دلایل صدای ناهنجار آن می باشد.

روش های سرویس و نگهداری صحیح ماشین گندگی

در ادامه این مقاله قصد داریم نکاتی را در رابطه سرویس کاری و روش نگهداری درست ماشین گندگی اشاره نماییم:

  • همیشه دقت نمایید که در زمانی که از ماشین استفاده نمی کنید برق آن کاملا قطع باشد.
  • پس از پایان کار تمام براده ها و تراشه های چوب را جمع آوری نمایید تا از آتش سوزی احتمالی چلوگیری کنید.
  • همیشه با کمک کمپرسور هوا و شلنگ تمام قسمت های ماشین را تمیز نمایید.
  • گریس کاری پمپ، غلتک های آج دار و ساده، یاتاقان های توپی رنده و بلبرینگ های غلتک های کف صفحه متحرک ماشین فراموش نگردد.
  • گرد و غبار و زنجیر و تسمه ها با کمک فشار هوا گرفته شوند.
  • ترکیب خاک اره و گریس را به طور کامل تمیز نمایید.
  • شست و شوی میله مارپیچ حرکت دهنده صفحه به سمت بالا و پایین به وسیله گازوئیل صورت گیرد.
  • تنظیم مقدار کشش زنجیر و تسمه، میزان تندی تیغه ها و تنظیم صفحات را در فواصل منظم کنترل کنید.
  • همیشه از فعال بودن سه فاز دستگاه اطمینان حاصل نمایید زیرا در صورتی که یک فاز مشکل ذاشته باشد احتمال سوختگی الکتروموتور زیاد است.
  • چوب ها را به صورت طولی و در جهت الیاف وارد دستگاه نمایید.
  • دقت نمایید که قطعات چوبی از شن، ماسه، صمغ و سایر موارد اضافی زدوده شوند سپس وارد دستگاه گردند.
  • همیشه دقت نمایید که جهت حرکت تیغه و غلتک مخالف یکدیگر باشد، به این صورت که غلتک چوب ها را به درون ماشین هدایت می کنند و توپی قطعه رنده شده را به بیرون منتقل می کند. 

دستگاه گندگی

نکات ایمنی استفاده از دستگاه گندگی

دقت کنید هنگام استفاده از دستگاه گندگی تمام دقت خود را بر روی ماشین متمرکز کنید زیرا حواس پرتی موجب رخ دادن خطرات احتمالی زیادی می شود. علاوه بر این در کنار دستگاه بایستید، زیرا در صورت پرتاب قطعه از داخل دستگه اگر رو به روی ماشین باشید دچار آسیب و صدمه می گردید. برای هدایت چوب دست را به طور مستقیم وارد دستگاه نکنید بلکه هدایت قطعه کار را با کمک یک چوب دیگر انجام دهید.همچنین هنگام استفاده از دستگاه گندگی حافظ تیغه و درپوش زنجیر و تسمه را برندارید.

افزودن نظر جدید