حراجی نوروز 1403
سه شنبه, ۲۸ آبان,۱۳۹۸

معرفی انواع اتصالات در صنعت چوب

برای تولید محصولات در کارگاه های چوب از مراحل و ریزکاری های متعددی باید عبور کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید. شاید سخن گزافی نباشد که ساخت وسایل چوبی علاوه بر این که جزء صنایع مهم محسوب می شوند سرشار از هنر و ظریف کاری نیز می باشند. با توجه به این مطالبی که ذکر نمودیم برای ساخت انواع لوارم خانگی، اداری، دکوری، تزییینی و ... که با چوب و مشتقات چوب تولید می شوند باید از ابزارها، روش ها و فوت و فن های متعددی استفاده نمود. یکی از مراحل مهم در کارگاه های صنایع چوب اتصال قطعات به یکدیگر است، در این مقاله قصد داریم شما را با انواع اتصالات در صنعت چوب آشنا سازیم.

اتصالات

اتصال یکی از حیاتی ترین مراحل تولید هر محصولی می باشد و اگر این مرحله با دقت بالایی انجام نگیرد با گذر زمان تولید نهایی دچار آسیب های جدی می گردد. برای مثال هنگام اتصال پایه میز به صفحه اصلی میز اگر از روش صحیحی استفاده نشود پس از چند بار استفاده پایه دچار لقی می شود و عواقب پیش بینی نشده ای بر جای می گذارد؛ شاید این ساده ترین مثال برای درک اهمیت اتصالات در صنایع چوب و سایر صنعت ها باشد. که امیدواریم با همین مثال ساده اهمیت موضوع را درک کرده باشد. شاید در ذهن همه شما اولین روشی که برای اتصالات در صنعت چوب خطور می کند استفاده از میخ و پیچ باشد، حق با شماست استفاده از میخ و چوب جزء روش های پرکاربرد جهت اتصال قطعات به یکدیگر است. چوبینر قصد دارد جهت آشنایی شما با انواع اتصالات در این مقاله به چند نوع از اتصالات پرکاربرد در صنعت چوب بپردازد:

  • اتصال فاق و زبانه
  • اتصال دم چلچله
  • اتصال بیسکوییتی
  • اتصال پین چوبی

اتصال فاق و زبانه

اتصال فاق و زبانه که به اتصال کام و زبانه نیز معروف است جزء اتصالات پرکاربرد در صنعت چوب می باشد که از لحاظ استحکام نیز بسیار مقاوم و مستحکم است. یکی از دلایل استحکام اتصال فاق و زبانه میزان بالای سطح تماس کام و زبانه با یکدیگر می باشد. از موارد همه استفاده از اتصال فاق و زبانه می توان به ساخت چهارچوب درب چوبی اشاره نمود. در مواردی که قصد داریم اتصال را محکم تر کنیم می توانیم اتصال فاق و زبانه را با کمک میخ چوبی مقاومت تر نماییم.

اتصال فاق و زبانه

اتصال دم چلچله

جهت اتصال قطعاتی که با برش 45 درجه ایجاد شده اند می توان از اتصال دم چلچله استفاده نمود. اتصال دم چلچله به کمک پیم های کوچک ایجاد می شود و برای نصب آن ها باید با کمک تیغ مخصوص که به تیغ دم چلچله معروف است محل اتصال را برش بزنیم و از اتصالات استفاده نماییم. اتصال دم چلچله به دلیل این که نسبت به موارد دیگر نفوذ کمتری دارد و بین دو قطعه به میزان اندکی شیار وجود دارد برای ساخت کابینت مناسب نیست و جهت ساخت قاب عکس، آیینه و مواردی از این قبیل به کار می رود.

اتصال بیسکوییت چوبی

یکی دیگر از اتصالات صنایع چوب اتصال بیسکوییت چوبی نام دارد که کاملا مخفی می باشد و نمای زیبایی به وجود می آورد. بیسکوییت چوبی به شکل بیضی با گوشه های تیز و در ابعاد مختلفی تولید می شود و جهت اتصال دو قطعه چوبی به کار می رود. جهت استفاده از اتصال بیسکویت چوبی به یک دستگاه مخصوص به نام بیسکوییت زن نیاز است، با کمک بیسکوییت زن شیارهای متناسب با سایز بیسکوییت چوبی بر سطح دو قطعه ایجاد می شود؛ سپس بیسکوییت به چسب آغشته داخل شیارها قرار می گیرد تا دو قطعه به یکدیگر متصل شوند.

بیسکوییت چوبی

اتصال پین چوبی

اتصال پین چوبی یکی از پرطرفدارترین اتصالات در صنعت چوب می باشد. پین چوبی به صورت شیاردار و بدون شیار در سایز های مختلف تولید می شود. اتصال پین چوبی از مقاومت بالاتری نسبت به بیسکوییت چوبی برخوردار است و از لحاظ شکل ظاهری نیز نمای کار خراب نمی شود. برای استفاده از اتصال پین چوبی باید دو قطعه کار را متناسب با قطر پین ها سوراخ نمود، سپس پین ها را به چسب آغشته نموده و در حفره های ذکر شده جای داده تا یک اتصال محکم تشکیل گردد.

اتصال پین چوبی

قیمت انواع اتصالات چوب

با توجه به این که اتصالات صنعت چوب در انواع متنوعی تولید می باشد از لحاظ قیمت نیز متفاوت هستند.برای استعلام قیمت انواع اتصالات چوب و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع پین چوبی، اتصال بیسکوییتی، اتصال دم چلچله و ... می توانید با چوبینر تماس حاصل فرمایید.

افزودن نظر جدید