حراجی نوروز 1403
چهار شنبه, ۰۸ آبان,۱۳۹۸

معرفی هشت ابزار کاربردی در کارگاه نجاری

کارگاه نجاری مملو از ابزارهای ریز و درشتی است که آشنایی با نحوه استفاده درست از آن ها نقش مهمی در پیشرفت کاری نجاران دارد. ساخت یک محصول در کارگاه نجاری از چندین مرحله مختلف تشکیل شده است؛ مراحلی از قبیل برش، رنده، سنباده زنی، اتصال و چندین مرحله دیگر باید گذراند تا محصول نهایی تولید و عرضه شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی هشت ابزار کاربردی در کارگاه نجاری که نقش مهمی در تولید محصولات چوبی، ام دی اف، نئوپان و ... دارند اشاره کنیم.

مته گردبر مدرج

در صنعت چوب و سایر صنایع برش زدن متناسب با نیازهای مختلف برای تولیدکنندگان به وجود می آید؛ برای مثال برش به صورت اشکال هندسی از قبیل مربع، چند ضلعی، گرد و مواردی از این قبیل در طی مراحل ساخت محصولات مختلف برای کاربران پیش می آید. یکی از برش های مورد نیاز در کارگاه ها به شکل گرد یا برش دایره ای می باشد و برای این مدل برش از مته گردبر مدرج استفاده می شود. مته گردبر مدرج دارای درجه بندی های منظم است و در سایزهای مختلف تولید می شود که در ادامه به موارد استفاده از آن اشاره می کنیم.

مته گردبر مدرج

موارد استفاده مته گردبر مدرج

مته گردبر مدرج همان طور که در قسمت قبل ذکر شد برای برش دایره ای شکل استفاده می شود. از مته گردبر مدرج می توان برای ایجاد جای لامپ هالوژن، ساخت لوازم تزیینی، ساخت سازهای موسیقی و مواردی از این قبیل استفاده نمود. علاوه بر موارد ذکر شده می توان به برش دایره ای چوب، ام دی اف و گچ اشاره نمود و معمولا هنگام استفاده از گردبر مدرج می توان با کمک آچار آلن قطر مورد نیازتان را تنظیم کنید.

مته خزینه

از مراحل مهم ایجاد محصولات کارگاه های نجاری متصل کردن قطعات به یکدیگر می باشند. معمولا برای اتصال قطعات از انواع پیچ و مهره استفاده می شود. برای باز و بسته کردن پیچ ها ابتدا مطابق با سایز پیچ سوراخ مورد نیازتان را ایجاد می کنید. اما یکی از مهم ترین مراحل در هنگام ایجاد سوراخ محل قرارگیری پیچ ها؛ خزینه کردن سوراخ می باشد. مته خزینه با نصب بر روی دریل کار خزینه کردن سواخ را انجام می دهد؛ شاید شما هم با خود فکر کنید خزینه کردن چیست؟ خزینه کردن باعث می شود کلگی پیچ با سوراخ محل قرار گیری پیچ هم سطح شوند و علاوه بر این با کمک مته خزینه براده های داخل سوراخ زدوده می شوند.

ویژگی های مته خزینه

در ساخت مته خزینه معمولا از لبه های تنگستن کارباید استفاده می شود که دچار شکستگی و لب پری نشود. علاوه بر این مته خزینه در سایزبندی های متفاوتی تولید می شود که متناسب با قطر سوراخ حفر شده استفاده شوند. لازم به ذکر است که در بعضی مدل ها مته خزینه را به شکل مرغک دار و نیش دار تولید می کنند تا بر روی نقطه خاصی متمرکز شود.

قیمت مته خزینه

برای اطلاع از قیمت مته خزینه می توانید به تگ قیمت محصول مراجعه کنید؛ در صورت غیر فعال بودن دکمه خرید و نیازمند استعلام تلفنی بودن محصول، برای اطلاع از موجودی و قیمت مته خزینه با چوبینر تماس حاصل فرمایید.

مته کاجی مخروطی 

یک نمونه دیگر از مته های قابل نصب بر روی دریل که در کارگاه های نجاری و سایر صنایع قابل استفاده می باشند مته کاجی مخروطی است؛ علاوه بر مته کاجی مخروطی به این محصول مته پله ای نیز می گویند. دلیل این نامگذاری این مورد می باشد که مته کاجی به شکل مخروطی تولید و به صورت پله ای درجه بندی شده است. مته کاجی مخروطی جهت حفر سوراخ استفاده می شود و قابلیت سوراخ کاری چوب، آلومینیوم و فلزات دیگر را دارد. در ادامه متن به سایر ویژگی های مته پله ای خواهیم پرداخت.

مته پله ای 

مته پله ای یک نوع مته کاربردی است و معمولا در ساخت آن از ترکیب تنگستن کارباید، کروم و وانادیوم استفاده می کنند که در برابر حرارت، خوردگی و لب پر شدن مقاوم باشد. مته پله ای در سایزهای مختلفی تولید می شود که هر پله برای ایجاد سوراخی متناسب با آن قطر قابل استفاده است؛ یعنی شما با خرید یک مته می توانید سوراخ هایی در قطرهای مختلف ایجاد نمایید.

صفحه چوب ساب محدب

یکی از موارد ساخت محصولات چوبی صاف و یک دست کردن سطح چوب می باشد. برای صیقلی کردن سطح چوب از سنباده زن، پولیش، رنده و چوب ساب استفاده می شود. چوب ساب ها در مدل ها و طرح های مختلفی به شکل استوانه ای، گرد و صفحه ای تولید می شوند. لازم به ذکر است که صفحه چوب ساب محدب که به صفحه چوب ساب قوس دار نیز معروف است قابل نصب بر روی مینی فرز می باشد.

صفحه چوب ساب

ویژگی های صفحه چوب ساب قوس دار

صفحه چوب ساب قوس دار با دندانه کاری منظم و ماشین کاری شده تولید شده است که به باربرداری از سطح چوب بپردازد. لازم به ذکر است که این مدل صفحه چوب ساب به دلیل قوس دار بودن توانایی فرم دهی به شکل منحنی قطعات چوبی را دارد؛ همچنین جهت استفاده هنرمندان، پیکرتراشان، کارگاه های لوازم دکوری، مبلمان سازی و ... نیز کاربردی می باشد. لازم است متذکر شویم در ساخت صفحه چوب ساب قوس دار از فلز مرغوب و مقاوم استفاده شده است.

سنباده زن

سنباده زنی یکی از مراحل مهم در تولید محصولات چوبی می باشد و در گذشته از سنباده زن دستی برای این امر استفاده می کردند؛ اما امروزه با پیشرفت علم از سنباده زن برقی در کارگاه نجاری استفاده می شود. سنباده زن دستگاهی است که با قدرت و سرعت متناسب با سطح کارتان عملیات سنباده زنی را انجام می دهد؛ پس از سنباده زنی سطح قطعه کار صاف و صیقلی می شود و براده های روی قطعه کار از بین می روند. سنباده زن در قدرت، سرعت و طرح های مختلفی تولید می شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

انواع سنباده زن 

سنباده زن از لحاظ منبع انرژی در مدل هایی از قبیل بادی، برقی و شارژی تولید و عرضه می شود. از لحاظ شکل ظاهری و کارکرد نیز در مدل های مختلفی به شرح زیر تولید می شود که متناسب با نیاز خود سنباده زن مورد نظرتان را می توانید انتخاب کنید:

  • سنباده زن لرزان
  • سنباده زن مشتی
  • سنباده زن تانکی
  • سنباده زن نواری
  • سنباده زن حلقوی
  • سنباده زن دیسکی

فرز انگشتی

در کارگاه های چوب برای امور ظریف کاری از قبیل حکاکی، شیارزنی، سنباده زنی و ... از فرز انگشتی استفاده می شود. فرز انگشتی یک محصول پرکاربرد است که سری های مختلفی بر روی آن می توان نصب نمود و در ساخت مبلمان، سرویس خواب، بوفه و ... استفاده کرد. سنگ، فرچه و سنباده ها در انواع مختلف و متناسب با سایز فرز انگشتی، روی این دستگاه قابل نصب و استفاده می باشند.

فرز انگشتی

انواع فرز انگشتی

فرز انگشتی در مدل های مختلفی تولید می شود و در مواردی نیز بعضی از آن ها دیمردار هستند و شما متناسب با جنس چوب و قطعه کار می توانید سرعت فرز انگشتی را تنظیم کنید. انواع فرز انگشتی به شرح زیر می باشند: 

  • فرز انگشتی گلو کوتاه
  • فرز انگشتی گلو بلند

گونیا مرکب سه تکه

اندازه گیری یکی دیگر از مباحث مهم در تولید محصولات کارگاه نجاری می باشد؛ زیرا در صورت بروز خطا در هنگام اندازه گیری قطعات، خود به خود محصول نهایی دچار ایراد و مشکل می شود. برای اندازه گیری ابزارهای مختلفی از قبیل خط کش، گونیا، نقاله، متر و ... مورد نیاز است. گونیا مرکب سه تکه یک محصول کاربردی و قابل استفاده در کارگاه نجاری و سایر کارگاه ها می باشد که از چند ابزار تشکیل شده است. از نکات مهم و قابل ذکر درباره گونیا مرکب سه تکه می توان به استفاده از آن برای اندازه گیری قطعات با اشکال مختلف و در زوایای گوناگون اشاره نمود. در ادامه متن قصد داریم به سه محصول موجود در ست گونیا مرکب سه تکه اشاره کنیم.

گونیا مرکب سه تکه

اجزای گونیا سه تکه مرکب

همان طور که در قسمت قبل ذکر شد گونیا سه تکه مرکب از سه محصول مختلف با کاربردهای متفاوت تشکیل شده است که به شرح زیر می باشند:

سر گونیایی: سرگونیایی متشکل از قسمت هایی مانند تراز، بدنه، پیچ و مهره نگه‌دارنده،سوزن خط‌ کش و محکم کننده خط کش می باشد که عملیات تراز عمودی و افقی را انجام می دهد.

سر زاویه یاب: این بخش که شبیه نقاله است از بخش های تراز، نقاله،بدنه،پیچ و مهره محکم کننده خط‌کش و پیچ های قفل کننده نقاله تشکیل شده است. با استفاده از سر زاویه یاب نیز می توانید زوایا و ترازیابی افقی و عمودی را انجام دهید.

مرکز یاب: برای به دست آورن مرکز دایره از مرکز یاب استفاده می کنیم به این صورت که دهانه مرکز یاب را روی قطعه دایره ای قرار می دهیم و با استفاده از خط کش مرکز دایره را به راحتی به دست می آوریم.

زاویه سنج چند ضلعی

یکی از ابزارهای اندازه گیری دقیق زاویه سنج چند ضلعی می باشد. زاویه سنج چند ضلعی بر روی هر ضلع دارای یک درجه بندی دقیق می باشد و هنگام برش قطعات چوبی در کارگاهتان می توانید متناسب با زاویه مورد نظرتان با کمک این ابزار تیغه دستگاه و میز برش را تنظیم کنید. 

زاویه سنج چند ضلعی

کاربرد زاویه سنج چند ضلعی

زاویه سنج چند ضلعی دارای درجه بندی های دقیق برای تعین زوایایی از قبیل : 45، 54، 60، 67.5 و 75 درجه می باشد. با کمک زاویه سنج چند ضلعی  می توانید اشکال هندسی مانند: مربع، پنج ضلعی، شش ضلعی و ... ایجاد نمایید. برش قطعات با اندازه های دقیق به وسیله زاویه سنج چند ضلعی برای تولید انواع باکس، قاب عکس، استند و لوازم دکوری بسیاری قابل استفاده هستند.

قیمت زاویه سنج چند ضلعی

برای اطلاع از قیمت زاویه سنج چند ضلعی می توانید به تگ قیمت محصول مراجعه کنید؛ در صورت غیر فعال بودن دکمه خرید و نیازمند استعلام تلفنی بودن محصول، برای اطلاع از موجودی و قیمت زاویه سنج چند ضلعی با چوبینر تماس حاصل فرمایید.

افزودن نظر جدید