حراجی نوروز 1403
چهار شنبه, ۱۴ اسفند,۱۳۹۸

نکات ضروری جهت خرید دستگاه سی ان سی

در صنعت چوب علاوه بر ابزار آلات دستی به مرور و با گذر زمان نیاز به ماشین آلات نیز محسوس شد؛ به این دلیل که قدرت ابزار آلات دستی جوابگوی حجم کار و ابعاد قطعات برش خورده نبود. یک نمونه از دستگاه های مورد نیاز در صنعت چوب ماشین سی ان سی نام دارد که جزء پیشرفته ترین و دقیق ترین دستگاه های صنایع چوب است. دستگاه سی ان سی که نقش مهمی در افزایش سرعت، کاهش خطا، کیفیت و تولید بالای محصولات چوبی دارد توسط رایانه کنترل می شود و جالب است بدانید CNC مخفف Computer Numerical Control به معنی کنترل عددی به وسیله کامپیوتر می باشد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات لازم و نکات ضروری خرید بهترین دستگاه سی ان سی را در اختیارتان قرار دهیم تا در انتخاب این دستگاه اساسی نقش کوچکی داشته باشیم.

انواع CNC چوب

CNC چوب در چندین مدل و سبک تولید می گردد که متناسب با نیاز و کار کارگاه و کارخانه استفاده می شود که به شرح زیر می باشند: 

  • سی ان سی منبت کاری
  • سی ان سی سوراخ زن
  • سی ان سی خراطی
  • سی ان سی لیزر کات
  • سی ان سی برش و حکاکی

CNC چوب از سرعت بالایی برای تولید قطعات در ابعاد مختلف برخوردار است و مهم ترین دلیل استفاده از آن این مورد می باشد که ابعاد و اشکال پیچیده با کمک نرم افزار های اتوکد و آرتکم ایجاد می شوند و تاثیر مهمی در زیبایی و کیفیت کار دارند. 

سی ان سی چوب

یک سی ان سی خوب چه امکاناتی دارد؟

بدون شک برای همه فعالین صنعت چوب هنگام خرید دستگاه هایی همچون CNC پیش آمده است که از کارشناسان فروش، همکاران، کارشناس فنی و... مشاوره هایی دریافت کنند. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات لازم را که در خرید شما تاثیرگذار است ذکر نماییم. نخستین کار این است که شما نوع سی ان سی مورد نیازتان را از سه نوع اصلی حکاکی، برش و سوراخ زن تعیین کنید سپس به جزئیات آن که در ادامه اشاره می کنیم بپردازید:

  • ابعاد دستگاه
  • نوع موتور حرکتی
  • اسپیندل
  • محور
  • تولز چنجر
  • سیستم حرکت
  • ریل و واگن
  • وکیوم
  • کنترلر

ابعاد دستگاه

در انتخاب دستگاه سی ان سی باید دقت کنید که شما حداکثر ابعادی که برش می زنید چه مقدار است و متناسب با آن دستگاه را انتخاب نمایید. ابعاد دستگاه در مورد سی ان سی به ارتفاع محور Z و اندازه صفحه و مساحت میز ماشین مربوط می شود. لازم به ذکر است علاوه بر ابعاد استانداردی که تمامی سازندگان CNC در ساخت دستگاه رعایت می کنند می توان به صورت سفارشی نیز ابعاد میز و ارتفاع محور Z را تعیین نمود.

نوع موتور حرکتی

دو نوع موتور در ساخت دستگاه های سی ان سی به طور معمول استفاده می شوند. استپ موتور و سروو موتور دو نوع موتوری هستند که در ساخت دستگاه به کار می روند، لازم به ذکر است بین این دو نوع موتور سروو به دلیل دقت و گشتاور بالا نوع محبوب تری می باشد که رضایت مشتری را جلب کرده است.

سروو موتور دارای مکانیزم حلقه بسته می باشد، یعنی هر فرمان که اجرا می شود خروجیش بررسی می شود که مشخص گردد آیا پالس مد نظر اعمال شده است.

اسپیندل

اسپیندل قسمتی از دستگاه سی ان سی است که قطعات دیگر بر روی آن نصب می شوند لازم است بدانید که توان اسپیندل و دور آن برای مصرف کننده مهم می باشد و در هنگام خرید باید به این موارد دقت نمایید. امروزه از اسپیندل های HQD و HSD در ساخت دستگاه سی ان سی استفاده می شود.

دستگاه سی ان سی

محور

یکی از موارد مهم در انتخاب سی ان سی تعداد محور است، در ساده ترین حالت CNC دارای سه محور است که به محور X ، Y و Z معروف هستند. اما در مدل هایی که از سی ان سی به عنوان روتاروی استفاده می شود محور مخصوص روتاری نیز موجود است لازم به ذکر است که در بعضی مدل ها تعداد محورها به بیشتر از ده عدد نیز می رسد.

تولز چنجر

تولز چنجر یک آپشن عالی در بعضی سی ان سی ها می باشد که در زمان و کیفیت کار نقش مهمی دارد. بدون شک در هنگام ساخت یک محصول ابزار ها و مته های مختلفی بر روی دستگاه باید نصب و تعویض شوند که با کمک تولز چنجر این عملیات به صورت برنامه ریزی شده و بدون دخالت انجام می گیرد، به این صورت که دستگاه به صورت خودکار در حین کار ابزارهایی که جایگاه آن ها را می داند تشخیص می دهد و به کار می گیرد.

سیستم حرکت

بال اسکرو، دنده شانه ای، تسمه و ... حرکات دورانی را به حرکت خطی تبدیل می کنند. معمولا سیستم حرکتی محور X و Y دنده شانه ای می باشد و برای محور Z بال اسکرو است. از آنجا که بال اسکرو از دقت و گشتاور بالایی برخوردار است مناسب محور Z که مسیر کوتاه تری دارد، می باشد.

ریل و واگن

ریل و واگن قطعات نگهدارنده ای هستند که وزن بالای اجزای CNC را جهت حرکت دقیق و مطمئن تحمل می کنند. در ساخت دستگاه های سی ان سی صنعتی معمولا از ریل واگنی اسلاید گاد استفاده می شود که از قدرت بالاتری نسبت به بال بوشینگ که به بوش ساچمه ای نیز خوانده می شود، برخوردار است.

وکیوم

یکی از آپشن هایی که در دستگاه سی ان سی مورد توجه قرار می گیرد، وکیوم می باشد. وکیوم برا نگه داشتن صفحات ام دی اف روی میز CNC است و موتور آن به صورت یک قسمت جدا در کنار سی ان سی قرار می گیرد.

کنترلر

کنترلر در واقع نقش واسطه و یک رابط را بین اپراتور و ماشین CNC ایفا می کند، و پس از دریافت داده های جی کد آن را به صورت پالس هایی به موتور بازوهای سی ان سی منتقل می کند تا به مرحله اجرا برسد.

قیمت سی ان سی چوب 

برای اطلاع از قیمت سی ان سی چوب می‌توانید به تگ قیمت محصول مراجعه کنید. در صورت غیر فعال بودن دکمه خرید و نیازمند استعلام تلفنی بودن محصول، برای اطلاع از موجودی و قیمت سی ان سی چوب با چوبینر تماس حاصل فرمایید.

افزودن نظر جدید