حراجی نوروز 1403
یکشنبه, ۲۹ دی,۱۳۹۸

یراق آلات چیست؟

اگر به دور و اطراف خود دقت کرده باشید طیف گسترده ای از یراق آلات را خواهید دید که با آن روزانه سر و کار دارید. واژه ی یراق آلات معمولا به قطعاتی گفته می شود که در ساخت و تکمیل بسیاری از قسمت های خانه همچون آشپزخانه بسیار کارآمد می باشد. از کاربردی ترین یراق آلاتی که روزانه با آن سرو کار دارید، می توان به دستگیره کابینت، قلاب جالباسی، لولا کابینت، ریل کشو و... اشاره کرد. ساخت یراق آلات از زمانی شروع شد که ذوب کردن فلزات رواج یافت. در گذشته انسان توانست فلزات را ذوب کند و با استفاده از آن یراق آلات مورد نیاز زندگی خود را بسازد. یراق آلات کابینت یکی از مهم ترین و پر کاربردترین ابزار و یراق می باشد که وجود آن ها بسیار ضروری است. برای ساخت و تکمیل دکوراسیون آشپزخانه حتما باید یراق آلات آن را به درستی تهیه نمود. در این مقاله سعی داریم تا شما را با انواع یراق آلات کابینت آشنا سازیم تا با آگاهی بیشتری بتوانید یراق آلات مورد نیاز خود را تهیه کنید. 

یراق آلات

انواع یراق آلات کابینت 

کابینت از قسمت های مهم آشپزخانه می باشد که به عنوان سازمان دهی اقلام مختلف به کار برده می شود. یکی از نکات مهمی که در هنگام ساخت و نصب کابینت باید توجه داشت. در واقع یراق آلات کابینت لوازم ضروری است که برای نصب و مونتاژ کابینت های آشپزخانه به کار برده می شود. یراق آلات کابینت علاوه بر کاربردی که دارند باعث زیباتر شدن نمای آشپزخانه و کابینت ها نیز می شوند. اما قبل از این که به زیبایی توجه کنید حتما باید کاربرد یراق را در نظر بگیرید. در واقع به هنگام انتخاب یراق آلات کابینت کیفیت و کاربرد ان در اولویت اول قرار دارد. به طور مثال انتخاب یک دستگیره دکمه ای برای درب کابینت هایی که وزن بالایی دارند اصلا درست و منطقی نمی باشد. از انواع یراق آلات کابینت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد لولا گازور و انواع آن

لولا گازور یکی از مهم ترین یراق کابینت می باشد که برای باز و بسته کردن راحت درب کابینت های آشپزخانه به کار برده می شود. به طور کلی لولا ابزاری مفصل دار می‌باشد که دو قطعه را به یکدیگر متصل کرده و یک یا هر دو قطعه حول محور لولا دوران می‌کند. از انواع لولا گازور می توان به لولا گازور ساده، لولا گازور مخفی، لولا گازور زاویه دار و لولا گازور آرام بند اشاره کرد. هر کدام از انواع لولا گازور دارای کاربرد و ویژگی های منحصر به فردی می باشند که باید با توجه به کابینت انتخاب شوند. 

لولا گازور

لولا گازور ساده: این نوع لولا گازور از ابتدایی ترین لولا برای کابینت می باشد که در دو نوع دو پیچ و چهار پیچ تولید می شود. این نوع لولا گازور ساده باید از خصوصیاتی همچون پیچ ریگلاژ بلند، ریگلاژ پذیری انتهای لولا، قدرت جذب بالای درب و جنس مقاوم برخوردار باشد. 

لولا گازور مخفی: لولا گازور مخفی همان طور که از نامش پیداست به صورتی نصب می شود که نه از بیبرون و نه از داخل دیده نخواهد شد. برای نصب آن باید سوراخی به‌ اندازه‌ی برگه با مته ایجاد شود، سپس لولا درون سوراخ قرار گیرد که پس از بسته شدن درب، لولا به‌هیچ‌ عنوان مشخص نباشد. 

لولا گازور زاویه دار: برخی از کابینت های نصب شده در آشپزخانه به علت کمبود فضایی که دارند نمی توان درب آن ها را 90 درجه باز کرد. لولا گازور زاویه دار یکی زا یراق آلات کاربردی است که به شما این امکان را می دهد تا در هر زاویه ای که می خواهید بتوانید درب کابینت خود را باز و بسته نمایید. 

لولا گازور آرام بند: لولا گازور آرام بند از دو بخش اصلی تشکیل شده است که یکی روی بدنه کابینت و دیگری روی حفره‌ای دایره‌ای شکل قرار می‌گیرد. درون لولا گازور آرام بند یک پمپ قرار داده شده است که از ناگهانی بسته شدن درب کابینت و ایجاد صدا جلوگیری می‌کند.

ریل کشو کابینت 

در گذشته برای حرکت دادن کشو کابینت از نصب یک زهواره چوبی بر روی بدنه و ایجاد شیار بر روی بدنه کشو، استفاده می‌شد. امروزه با توجه به متدهای جدید و هوشمند شدن انواع تجهیزات، تولید ریل کشو نیز رو به هوشمندی رفته و باعث حرکت راحت و روان انواع کشو کابینت شده است. انوع متنوعی از ریل کشوی کابینت وجود دارد که باید با توجه با ابعاد و وزن کشوی کابینت انتخاب و نصب شود. ریل ساچمه ای، ریل مخفی، ریل بدنه دار و ریل ساده از جمله انواع ریل کشوی کابینت می باشد که هر کدام از آن ها کاربرد و ویزگی های مخصوصی دارند. 

کاربرد جک کابینت

جک کابینت یراقی است که معمولا برای درب های عمودی کابینت مورد استفاده قرار می گیرد. درب آبچکان یکی از قسمت های آشپزخانه می باشد که با استفاده از جک باز و بسته می شود. انواع مختلفی از جک کابینت وجود دارد که با تحمل کردن وزن درب کابینت باعث ثابت ماندن آن می شود. از انواع جک کابینت می توان به جک اتوبوسی و جک پمپی اشاره کرد. جنسی که در ساخت انواع جک کابینت به کار برده می شود معمولا فولاد ضدزنگ، برنج یا پلاستیک می باشد. در انتخاب جک کابینت باید به‌ اندازه و وزن درب کابینت توجه کنید. هرچه عرض و وزن درب کابینت کمتر باشد، به جک با قدرت کمتری نیاز دارید.  

دستگیره کابینت

دستگیر کابینت یکی از انواع یراق آلاتی است که علاوه بر کاربردی که دارد تمام کننده زیبایی یک کابینت نیز می‌باشد. از انواع دستگیره کابینت می‌توان به دستگیره خطی و دکمه ای، دستگیره کابینت مستطیلی و منحنی اشاره کرد که هر کدام برای کاربردهای مختلف و دکوراسیون‌های متفاوت استفاده می‌شوند. همان طور که در قسمت قبل ذکر شد در هنگام انتخاب یراق آلات کابینت ابتدا باید به کیفیت و کابرد ان دقت نمایید. به همین سبب حتما توجه داشته باشید که برای درب های کوچک و سبک همچون کشوی کابینت می توانید از دستگیره کابینت دکمه ای استفاده کنید. 

دستگیره کابینت

پایه کابینت

پایه کابینت یکی دیگر از یراق آلات کاربردی برای کابینت می باشد که باعث افزایش ارتفاع کابینت می شود. از ویژگی های مهم پایه کابینت قابلیت رگلاژ می باشد که به شما این امکان را می دهد تا ارتفاع پایه کابینت را افزایش دهید. پایه کابینت نیز در جنس های مختلفی همچون آلومینیومی ، پلاستیکی و فلزی تولید و طراحی م بشود که بسته به نوع کابینت و دکوراسیون خود می توانید انتخاب نمایید. 

افزودن نظر جدید

نظر خود را وارد نمایید (1)

G
مهمان | ۱۱ ماه قبل

سلام وقت بخیر
خیلی خوب بود مفید و مختصر ممنون
https://civil2.ir