حراجی نوروز 1403
شنبه, ۲۵ اردیبهشت,۱۴۰۰

آشنایی با سایز و مدل‌های مختلف تیغ اره مویی

در صنعت چوب برای تولید سازه‌های چوبی از ابزار آلات و ماشین آلات مختلفی استفاده می‌شود. برش قطعات یکی از مهمترین عوامل در این صنعت است که باید با دقت بالایی انجام دهید تا قطعه‌ای با اندازه مورد نظر داشته باشید. اگر اندازه هر قطعه هنگام برش دقیق انجام نشود، در زمان مونتاژ سازه‌ای ناهماهنگ خواهید داشت. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از ابزار آلات خاص و دقیق برش مانند اره مویی استفاده کرد. این ابزار یکی از انواع اره است که برای برش‌های پیچ و خم دار، منحنی، شکل‌های پیچیده، برش‌های ظریف مواد نرم مانند تخته سه لا، فوم، پلاستیک، چوب و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین و اصلی‌ترین قسمت‌های این ابزار تیغ آن است که در دو مدل دندانه دار و مارپیچی در بازار عرضه می‌شود. در ادامه مطلب با سایزها و مدل‌های مختلف تیغ اره مویی آشنا خواهید شد، پس با مطالب زیر همراه باشید.

تیغ اره مویی

تیغه چوب بر اره مویی از دندانه‌های زوج برخوردار است که می‌توان از آن جهت برش پلکسی گلاس، فیبر، صدف و چوب استفاده کرد. در حالیکه تیغ فلز بر با دندانه‌های ریز برای کارهای ظریف و خاتم کاری انواع فلز، برنج، مس و غیره مناسب است. تیغ اره گرد بر از های پر کاربرد است؛ زیرا با دندانه‌های دور تا دور می‌تواند در جهت‌های مختلف قطعه را برش دهد. هر کدام از این تیغ اره‌ مویی‌ها برای برش باید روی کمان اره نصب شوند که برای بستن آنها باید نکاتی را رعایت کرد. تیغ اره مویی از نوع مارپیچی را باید زیر گیره پیچ قرار داد؛ اما تیغ‌های دندانه دار در شیارهای مشخص شده و با پیچ محکم می‌شود.

تیغ اره مویی دندانه دار مستقیم

تیغ اره مویی دندانه دار مستقیم را تیغ اره مویی پا ملخی نیز می‌نامند. دندانه‌های این نوع تیغ اره در یک مسیر و به صورت مستقیم قرار می‌گیرد که در سایزهای متفاوت با قطر و ضخامت مختلف تولید شده است. این تیغ اره به دلیل دندانه‌های ریزی که دارند، برای برش تخته‌های نازک مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

تیغ اره مویی مارپیچی

تیغ اره مارپیچی نوع دیگری از تیغ اره مویی است که به مدل گرد نیز معرفی می‌شود. این نوع تیغ از دندانه‌های مارپیچ برخوردار می‌باشد که تمام قسمت‌های تیغه را در بر گرفته است. بنابراین تیغ اره مویی مارپیچی یا گرد امکان برش و چرخش در جهات مختلف را دارد که می‌توان از آن در برش‌های ظریف و پر پیچ و خم استفاده کرد.

کمان اره مویی

کمان اره مویی از انواع اره دستی است که یکی از ابزارهای کاربردی برای برش انواع چوب و متریال‌های دیگر بوده و با ظرافت خاصی فرآیند برش را انجام می‌دهد. این نوع اره در هنر معرق کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که در انواع مختلف تخت و لوله‌ای عرضه شده است. این ابزار دارای یک دستگیره با جنس چوب یا پلاستیک و یک قسمت U شکل است که با دو پیچ خروسی به کمان متصل می‌شوند.

کمان اره مویی مدل تخت

کمان اره مویی تخت نوعی از مدل تسمه‌ای است؛ زیرا برای ساخت آن از فلز استفاده شده است. از این مدل کمان اره که از استحکام بالایی برخوردار می‌باشد، برای برش قطعات و ورق‌های نازک چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی این نوع کمان اره دارای ضخامت تیغه بسیار کم است که برای برش قطعات ظریف نیز بسیار مناسب است؛ اما باید حین برش دقت زیادی داشت تا باعث شکستگی آن نشود.  

کمان اره مویی مدل لوله‌ای 

کمان اره مویی مدل لوله‌ای نیز با عنوان مدل گرد نیز معرفی می‌شود زیرا از فلز گرد تو خالی به شکل لوله برای ساخت آن‌ استفاده شده است. این ابزار یکی از ابزارهای ضروری در هنر معرق کاری است زیرا قوس دار بوده و امکان تغییر جهت در قسمت‌های مختلف قطعه کار را دارد؛ همچنین با حرکت بالا و پایین امکان برش چوب را فراهم می‌کند. 

معرق کاری

هنر معرق کاری روی چوب در تولید انواع محصولات تزیینی روی تابلو، مبلمان، لوازم دکوری، در و پنجره و غیره انجام می‌گیرد. برای اجرای نهایی این هنر روی زمینه کار، باید قطعات کوچک برش خورده چوبی کنار یکدیگر قرار بگیرند تا یک تصویر مشخص و بزرگ نمایان شود. در این هنر از ابزار آلات مختلفی برای برش و شکل‌دهی به قطعات چوبی استفاده می‌کند. ابزارهایی مانند تیغ اره مویی، کمان اره مویی، چوب، چسب، میزکار، گیره و مشتی است که از مهمترین این ابزار آلات تیغ اره‌ مویی می‌باشد. تیغ اره مویی براساس نوع ضخامت چوب و طرح مورد نظر انتخاب می‌شود که می‌توان از انواع آنها که در بالا اشاره شد، استفاده کرد. نحوه برش دقیق در این هنر بسیار مهم است تا شکل دهی نهایی کار با مشکل مواجهه نشود. در مواردی که برش به صورت صحیح انجام نشود باعث ناهماهنگی و دفرم شدن کار خواهد شد. بنابراین باید از تیغ اره با نوع و جنس مشخص استفاده کرد. همانطور که در بالا بیان شد، تیغ اره مارپیچی که روی کمان اره لوله‌ای نصب می‌شود از مهمترین ابزارها در این هنر است؛ زیرا علاوه بر تیغه ظریف، امکان برش در زوایای مختلف را روی کار برای فرد فراهم می‌کند.

قیمت انواع تیغ اره مویی

برای اطلاع از قیمت انواع تیغ اره مویی در سایزها و مدل‌های مختلف لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.

افزودن نظر جدید

نظر خود را وارد نمایید (3)

G
مهمان | ۱۰ ماه قبل

با سلام، بهتر بود در کنار معرفی هر نوع تیغه اره مویی، یک نمونه تصویر از آن به نمایش می گذاشتید

G
مهمان | ۴ ماه قبل

سلام، کاش میشد عکس هم از نمونه تیغ ها می گذاشتید که اطلاعاتتان کامل تر بشه. ممنون

G
مهمان | ۳ ماه قبل

خیلی ممنونم از اطلاعات جامع و کامل