حراجی نوروز 1403
دوشنبه, ۱۴ تیر,۱۴۰۰

آموزش ساخت جاعودی و اسباب بازی چوبی

امروزه افراد تمایل زیادی به ساخت وسایل دست ساز چوبی تزیینی و دکوری دارند که با کمی آموزش به راحتی می‌توانند اقدام به این کار کنند. برای ساخت وسایل چوبی ابتدا باید ابزار آلات ضروری نسبت به وسیله‌ای که می‌خواهید بسازید را تهیه کنید تا حین کار دچار مشکل نشوید. وسایل چوبی در دکوراسیون خانه حس طبیعت و زندگی خواهد داد، از این رو مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. از نمونه سازه‌ها با متریال چوبی می‌توان به جاعودی، اسباب بازی، قاب عکس، استند موبایل، استند لوازم تحریر، ظروف دکوری و موارد مشابه دیگر اشاره کرد. هر کدام از این سازه‌ها علاوه بر زیبایی و جلوه‌ای که می‌توانند به محیط بدهند، کارایی و کاربرد زیادی نیز خواهند داشت. در ادامه مطلب پس از معرفی ابزار آلات اولیه برای ساخت جاعودی و اسباب بازی چوبی، نحوه ساخت آنها را شرح خواهیم داد، پس با مطالب زیر همراه باشید.

ابزار آلات مورد نیاز برای ساخت وسایل چوبی

مطمئنا برای ساخت هر سازه یا وسیله‌ای باید از یکسری ابزار آلات و وسایل خاص آن کار استفاده شود. با در نظر داشتن طرح و مدل سازه خود و هدفی که از ساخت آن دارید می‌توانید ابزار آلات ضروری را انتخاب و تهیه کنید. در ساخت جاعودی و اسباب بازی چوبی که کاربردهای خاص خود را دارند به ابزار آلاتی مانند گیره تفنگی، کمان اره مویی، سوهان، چسب و غیره نیاز است. هر کدام از این وسایل هنگام کار و براساس نیاز مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند. اما در ابتدای کار باید چوب مناسب برای ساخت این وسایل را در نظر داشته باشید تا با انتخاب چوب نسبت به دوام و کارایی محصول بتوانید وسیله‌ای با کیفیت و کارآمد خلق کنید. در ادامه به معرفی این ابزار آلات می‌پردازیم تا با نحوه کار و کاربرد آن در صنعت چوب و نجاری آشنا شوید.

جاعودی و اسباب بازی چوبی

کمان اره مویی 

کمان اره مویی از انواع اره دستی است که یکی از ابزارهای کاربردی برای برش انواع چوب و متریال‌های دیگر بوده و با ظرافت خاصی فرآیند برش را انجام می‌دهد. این نوع اره در نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که در انواع مختلف تخت و لوله‌ای تولید شده است. این ابزار دارای یک دستگیره با جنس چوب یا پلاستیک و یک قسمت U شکل است که با دو پیچ خروسی به کمان متصل می‌شوند. کمان اره مویی تخت نوعی از مدل تسمه‌ای است زیرا برای ساخت آن از فلز استفاده شده است. از این مدل کمان اره که از استحکام بالایی برخوردار می‌باشد، برای برش قطعات و ورق‌های نازک چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضخامت تیغه این کمان اره بسیار کم است. کمان اره مویی مدل لوله‌ای نیز با عنوان مدل گرد هم معرفی می‌شود زیرا از فلز گرد تو خالی به شکل لوله برای ساخت آن‌ استفاده شده است. این ابزار یکی از ابزارهای ضروری در هنر معرق کاری و کارهای مشابه آن در صنعت چوب است زیرا قوس دار بوده و امکان تغییر جهت در قسمت‌های مختلف قطعه کار را دارد؛ همچنین با حرکت بالا و پایین امکان برش چوب را فراهم می‌کند. 

کمان اره مویی

چسب چوب در نجاری

شاید به نظر افراد چسباندن وسایل چوبی با چسب چوب کار راحتی باشد و نیاز به کسب اطلاعات خاصی در مورد آن نباشد. ممکن است این فرض درست باشد اما عدم آشنایی در مورد تکنیک‌های چسباندن، نحوه کار و انتخاب نوع چسب مناسب می‌تواند مشکلاتی را برای افراد حین استفاده از آن به وجود آورد. از این رو با درک کامل در مورد روش‌های چسباندن قطعات چوبی با انواع چسب چوب موجود در بازار مطابق با جنس چوب شاهد کارایی بهتر این محصول خواهید بود. برای محکم کردن و استحکام قطعه کار، یکی از موارد قابل انتخاب چسب چوب است که می‌تواند دوام کار ساخته شده را تضمین کند. چسب چوب‌های موجود در بازار در انواع پلی وینیل استات، اپوکسی، پلی اورتان، مخفی و سینواکریلات معرفی شده که نسبت به نوع چوب و کارایی انتخاب می‌شوند.

ست سوهان

پس اینکه قطعات چوبی را طبق طرح برش می‌زنید و آنها را به یکدیگر متصل می‌کنید، باید با استفاده از سوهان آنها را صاف و صیقلی کرد تا کارایی بهتری برای هر فرد داشته باشد. از این رو افرادی که می‌خواهند به ساخت سازه و وسایل مختلف چوبی بپردازند، ترجیح می‌دهند انواع سوهان را برای خود داشته باشند تا در حین کار و در صورت نیاز از آنها استفاده کنند. ست سوهان‌ های موجود در بازار که انواع متفاوتی براساس طرح، مدل و سایز شامل تخت، گرد، دم موشی، مینیاتوری دارند و افراد می‌توانند آنها را تهیه کنند. در اختیار داشتن یک نوع سوهان در سایزهای مختلف یا داشتن تنوع چند مدل سوهان به صورت ست مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. زمانیکه سازه یا قطعات چوبی در سایزها و مدل‌های گوناگون می‌سازید، به راحتی می‌توانید از هر نوع سایز سوهان برای کارها استفاده کنید تا سرعت کارتان افزایش پیدا کند.

گیره تفنگی

گیره تفنگی یکی از انواع ابزارهای کاربردی در کار نجاری و ساخت محصولات چوبی است. این ابزار کاربردهای مختلفی دارند که می‌توان به نگهداری قطعه برای برش و محکم نگه داشتن قطعات متصل به هم جهت چسبانده شدن کامل آنها به یکدیگر اشاره کرد. گیره تفنگی نجاری در ابعاد با قدرت‌های مختلف تولید شده است. بدنه و فک‌های آن از جنس فلزات مقاوم است و از پلاستیک فشرده با کیفیت برای ساخت آن استفاده شده است. نحوه استفاده از این ابزار به این صورت است که به عنوان مثال برای برش با دستگا‌ه‌های مختلف مانند اره رومیزی باید قطعه را با کمک گیره روی شابلون محکم کرد تا قطعه حین برش به صورت دقیق انجام شود و باعث سر خوردن و جابجایی آن نشود. نمونه دیگر در زمان چسباندن دو قطعه است، این در حالیست که می‌خواهید برای مونتاژ کار قطعات برش خورده را به یکدیگر بچسبانید تا به شکل نهایی برسد. برای این کار پس از چسباندن لبه‌های کار به یکدیگر با استفاده از چسب چوب می‌توانید قطعه مونتاژ شده را با کمک گیره تفنگی در یک جا قرار داده تا چسب آن کاملا خشک شود. 

گیره تفنگی

نحوه ساخت سازه دکوری اسباب بازی و جاعودی چوبی

از آنجایی که افراد تمایل زیادی به ساخت وسایل دست ساز دارند، می‌توانند سازه‌های مختلف چوبی را برای خود بسازند یا به عنوان هدیه به افراد خاص بدهند. در مواردی هم این نوع سازه‌ها درآمدزایی زیادی برای فرد خواهد داشت و با ساخت انواع وسایل چوبی می‌تواند با فروش آنها درآمد زیادی را برای خود به دست آورند. از وسایل دکوری کاربردی که هر فردی با سلیقه‌های مختلف می‌تواند جذب آنها شود، جاعودی و اسباب بازی چوبی است که علاوه بر کارایی که می‌تواند در محیط داشته باشد، جلوه زیبایی نیز خواهد داشت. اسباب بازی چوبی در دکوراسیون داخلی محیط علاوه بر کاربردی که می‌تواند برای استفاده کودکان داشته باشد، وسیله دکوری زیبایی نیز می‌باشد که می‌توان در انواع ابعاد و مدل ساخت. از نمونه اسباب بازی‌های چوبی می‌توان به هواپیما، انواع حیوان، قطار، میز پینگ پنگ، جورچین، جرثقیل، گاری و موارد مشابه دیگر اشاره کرد. این وسایل به دلیل قطعات ریزی که دارند باید اندازه گیری آنها کاملا دقیق انجام شود تا در مرحله مونتاژ کار دچار مشکل نشوید. برای ساخت اسباب بازی چوبی لازم است طرح اولیه آن را تهیه کنید تا بتوانید به صورت دقیق قطعات آن را برش زده و در نهایت کار تمیز و کاربردی ارائه دهید. اسباب بازی جزء سازه‌های چوبی ظریف می‌باشد که لازم است از ابزار آلات مناسبی برای ساخت آنها استفاده کرد. بنابراین برای ساخت جاعودی به عنوان وسیله دکوری و اسباب بازی چوبی طبق طرح سازه‌ای که می‌خواهید بسازید، برش قطعات را با کمک کمان اره مویی انجام دهید زیرا این نوع اره گزینه مناسبی برای کارهای ظریف و ریز می‌باشد که کار را تمیز و در زوایای گوناگون برش می‌دهد. پس از برش کامل قطعات به یکدیگر، لبه‌ها و سطح کار را با کمک سوهان صیقلی کنید تا افراد هنگام استفاده از آنها دچار آسیب نشوند. سپس قطعات برش خورده را در کنار یکدیگر قرار داده و لبه‌های کار با چسب چوب به هم بچسبانید. برای اطمینان از چسبیده شدن کامل آنها دور کار را با چسب کاغذی بچسبانید و از گیره تفنگی استفاده کنید زیرا این گیره کاملا محکم روی قطعه قرار گرفته و آنها را به صورت فشرده بدون کوچک‌ترین جابجایی در قطعات نگه می‌دارد. پس می‌توانید از استحکام قطعه و خشک شدن کامل آن مطمئن شوید. در مواردی هست که افراد طبق سلیقه شخصی می‌توانند برجستگی و فرورفتگی روی سطح کار را با کمک ابزار مغار ایجاد کنند. در نهایت نوبت به مرحله رنگ آمیزی کار می‌رسد؛ به دلیل اینکه کودکان جذب اسباب بازی‌های چوبی می‌شوند و با آنها بازی می‌کنند، حتما باید علاوه به صیقلی شدن کار به مرحله رنگ آمیزی آن نیز توجه ویژه‌ای شود. رنگ‌های شیمیایی می‌تواند خطرات زیادی برای کودکان به همراه داشته باشد. از این رو برای رنگ آمیزی این سازه از رنگ‌های استاندارد و گیاهی استفاده کنید تا مشکلی برای سلامتی کودکان پیش نیاید. 

قیمت انواع ابزار آلات ضروری در ساخت وسایل چوبی دست ساز

برای اطلاع از قیمت انواع ابزار آلات ضروری در ساخت وسایل چوبی دست ساز لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.

افزودن نظر جدید