حراجی نوروز 1403
سه شنبه, ۰۵ مرداد,۱۴۰۰

ابزار مناسب برش الوار

همانطور که می‌دانید، در صنعت چوب برای تولید و ساخت محصولات چوبی مختلف باید از ابزار آلات و دستگاه‌های مرتبط استفاده شود تا حین کار با مشکل مواجهه نشویم. مسلما هر کدام از ابزار آلات و ماشین آلات در این صنعت کارایی خاص خود را دارند و با توجه به نیاز باید از آنها استفاده کرد. زمانیکه بدانید از ابزارها برای چه کاری و چگونه استفاده کنید، کیفیت و سرعت کارتان افزایش خواهد یافت. مهمترین مرحله در تولید سازه چوبی، نسبت به استحکام و دوامی که برای آن انتظار دارید، انتخاب چوب یا الوار مناسب است. در این صورت نجاران و تولید کنندگان محصولات چوبی باید از الوارهایی برای سازه‌های چوبی استفاده کنند که ضخامت و بافت مناسبی نیز داشته باشند تا حین برش و فرم دهی دچار شکستگی و آسیب نشوند. اما آنها باید بدانند که برای برش الوار از چه ابزاری استفاده کنند تا برشی صاف و دقیق داشته باشند. معمولا در کارگاه‌های نجاری از ابزارهایی مانند تبر، اره مویی، اره دیسکی، اره زنجیری، اره چکشی، اره پشت دار دستی و کمان اره دستی برای برش الوار استفاده می‌کنند. انتخاب بهترین ابزار برای برش چوب و الوار مساله مهمی است که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم، پس با مطالب زیر همراه باشید.

انواع ابزار آلات برای برش الوار

با شناخت انواع ابزار آلات برش الوار بهترین می‌توانید تصمیم بگیرید که از چه ابزاری برای این کار استفاده کنید تا ضمن حفظ کیفیت برش، سرعت عمل در این مرحله از ساخت سازه بالا باشد. انتخاب چوب مرغوب برای ساخت سازه‌های چوبی بسیار حائز اهمیت است تا چوبی انتخاب شود که استحکام کافی داشته باشد و بتواند در هر شرایط محیطی و تحمل وزنی دوام بیاورد. بعد از انتخاب چوب یا الوار مناسب برای محصول نوبت به مرحله برش می‌رسد که باید طبق اندازه و طرحی سازه یا وسیله چوبی انجام شود. ابزار آلاتی مانند انواع اره دستی یا اره موتوری هستند که می‌توانند کار برش الوار را انجام دهند اما مهمترین مساله در سرعت و کیفیت برش است. برش الوار باید صاف و بدون آسیب به آن انجام گیرد، ضمن اینکه فرد باید حین کار مسائل ایمنی را نیز در نظر داشته باشد. همانطور که در مطالب بالا بیان شد، برای برش الوار از ابزارهایی مانند اره پشت دار دستی، اره زنجیری، اره دیسکی، اره چکشی، کمان اره دستی و موارد مشابه دیگر استفاده می‌شود. در ادامه مطلب با انواع ابزارهای برش الوار بیشتر آشنا می‌شوید تا هم نحوه کار و هم بهترین انتخاب برای برش الوار را بدانید و بتوانید کار را سریع‌تر و بدون نقص انجام دهید.

برش الوار

اره مویی

اره مویی از انواع اره دستی و یکی از ابزارهای کاربردی برای برش انواع چوب و متریال‌های دیگر است که با ظرافت خاصی فرآیند برش را انجام می‌دهد. این اره در انواع مختلف تخت و لوله‌ای عرضه شده است که دارای یک دستگیره با جنس چوب یا پلاستیک و یک قسمت U شکل است و با دو پیچ خروسی به کمان متصل می‌شوند. تیغ اره مویی مهمترین قسمت در ابزار اره مویی است که در دو نوع مارپیچی و دندانه دار تولید می‌شود و برای برش انواع چوب و مواد نرم دیگر استفاده می‌شود. از این رو تیغ اره مویی نسبت به دندانه و متریال به انواع مختلف تیغه چوب بر، تیغه فلز بر، تیغه گرد بر تقسیم بندی می‌شوند. تیغه چوب بر اره مویی از دندانه‌های زوج برخوردار است که می‌توان از آن جهت برش پلکسی گلاس، فیبر، صدف و برش چوب استفاده کرد. هر کدام از تیغ‌های اره‌ مویی‌ روی کمان اره نصب می‌شود. 

اره دیسکی

اره دیسکی از انواع اره‌های قابل حمل در صنعت چوب است که برای برش چوب استفاده می‌شود. برای استفاده از این اره باید تیغ مناسب آن را روی دستگاه نصب و تنظیم کرد تا کاملا محکم روی دستگاه قرار بگیرد و در مرحله برش دچار جابجایی نشود. برای برش الوار نیز می‌توان از این نوع اره استفاده کرد اما ممکن است حین کار دچار مشکل شوید زیرا اره دیسکی در بیشتر مواقع هنگام برش قلاب می‌کند و مانع برش کامل الوار و پس زدن اره از چوب می‌شود. این مشکل به دلیل پهنا یا ضخامت بالای الوار به وجود می‌آید که برای حل این مشکل باید چوب را به سمت عقب کشید تا برش کامل انجام گیرد. نکته قابل توجه در استفاده از اره دیسکی این است که برش الوار را به صورت کاملا صاف و 90 درجه مشاهده خواهید کرد. 

اره زنجیری

اره زنجیری از مهمترین نوع اره در صنعت چوب و صنایع دیگر می‌باشد. در کار نجاری از این ابزار برای برش چوب با قدرت بالا استفاده می‌شود. این اره از قسمت‌های مختلف زنجیر تیغ دار، ساطور و موتور محرک تشکیل شده است که برای انجام کار به یکدیگر وابسته هستند. زمانیکه زنجیر اره حرکت می‌کند، دندانه‌های آن نیز حرکت کرده و هر چیزی که جلوی راهش باشد را می‌برد. از مزایای این اره زنجیری می‌توان به وزن و سر و صدای کم آن اشاره کرد. نحوه کار این اره به صورتی است که نیروی موتور محرک به زنجیر تیغ دار در قسمت ساطور فلزی منتقل خواهد شد و زنجیر حرکت می‌کند. بهترین ابزار برای برش الوار، اره زنجیری است که هنگام برش به دستگاه فشار کمی وارد می‌کند و می‌توان گفت این نوع اره مخصوص برش الوار است. اما نکته‌ای که در برش الوار با این اره باید به آن توجه داشت، استفاده از پایه برای الوار است تا کاملا وسط پایه‌ها قرار گرفته تا هنگام برش باعث جابجایی آن نشود و اره را پس نزند.

اره زنجیری

اره چکشی

در صنعت چوب اره چکشی با عنوان اره عمود بر هم معرفی می‌شود. این نوع اره دارای یک تیغه بلند است که می‌توان چوب را با ضخامت‌های مختلف برش داد. اره چکشی نسبت به اره زنجیری برش را با سرعت کمتری انجام می‌دهد که باعث فشار آمدن به دستگاه می‌شود. تیغه این اره را می‌توان روی صفحه اره تنظیم کرد تا کار برش به صورت دقیق انجام گیرد. از اره نوع چکشی در کار نجاری برای برش‌های صاف و منحنی استفاده می‌شود که به راحتی می‌توان با حرکت دادن اره برش را انجام داد، در مواردی هم ممکن است برای برش به گونیا نیاز داشته باشد تا کار را بی نقص و با دقت انجام دهد. نکته‌ای که برای برش الوار با این ابزار باید در نظر بگیرید، پس از برش باید حتما قسمت برش خورده را پرداخت و سنباده زنی کنید تا صاف و صیقلی شود.  

اره دستی 

اره دستی جز ابزارهای برش در صنعت چوب می‌باشد که در اندازه‌ و انواع مختلف براساس کیفیت و برش تولید شده است. برش چوب با دستگاه‌ برش یا اره‌های دستی انجام می‌گیرد که اره نجاری جز کاربردی‌ترین اره‌های دستی می‌باشد. این نوع اره از دو قسمت دستگیره و تیغه تشکیل شده که توانایی برش چوب‌های خشک و تر را دارد. اره دم روباهی یا اره پنل نیز جز اره‌های دستی است که با آن می‌توان برای برش طولی یا عرضی چوب‌های تخته سه لا، قطعات چوب بزرگ و تخته خرده استفاده کرد. همچنین اره‌های دستی دیگر مانند اره پشت دار، اره نوکی، اره باغبانی و اره‌های کمانی وجود دارد که براساس نیاز می‌توان از هر کدام آنها برای برش چوب استفاده کرد.

اره پشت دار

اره پشت دار دستی

یکی از کاربردی‌ترین اره‌های دستی در صنعت نجاری، اره پشت دار دستی می‌باشد. این اره به دلیل اینکه قطعه چوبی یا فلزی سرتاسر بالای تیغه قرار گرفته، به این اسم نامگذاری شده است. پشت دار بودن این اره از خم شدن و تاب برداشتن تیغه هنگام کار جلوگیری خواهد کرد و فرد با اطمینان و دقت بیشتری می‌تواند کار برش روی چوب یا الوار را انجام دهد. کاربرد این برش در این صنعت، امکان برش عمودی، برش دقیق در زاویه‌های گوناگون و همچنین قطع کردن چوب است که ایمنی بالایی دارد و هیچ خطری برای نجاران و افرادی که از آن استفاده می‌کنند، نخواهد داشت. اما برش الوار با اره پشت دار دستی کار زمان بری است و برای اینگونه برش بهتر است از اره پشت دار دستی درشت بر که برش قوی و خشن می‌توانند انجام دهند استفاده کرد.

کمان اره دستی

برای برش چوب اگر بخواهید از اره‌های دستی استفاده کنید، کمان اره دستی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این نوع اره مانند اره پشت دار و دیگر اره‌های دستی برای برش الوار کار سخت و زمان بری خواهد بود. برای اینگونه برش بهتر است از کمان اره دستی درشت بر که برش قوی و خشن می‌توانند انجام دهند استفاده کرد. کمان اره دستی با دندانه‌های درشت سرعت برش روی چوب‌های نرم مانند پی وی سی را می‌تواند افزایش دهد. معمولا از این نوع اره برای برش‌های ظریف روی چوب استفاده می‌شود.

کمان اره دستی

قیمت انواع اره برای برش الوار در صنعت چوب و نجاری

برای اطلاع از قیمت انواع اره برای برش الوار در صنعت چوب و نجاری لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.

افزودن نظر جدید