حراجی نوروز 1403
یکشنبه, ۲۳ خرداد,۱۴۰۰

از هر نوع چوب برای چه کاری استفاده کنیم؟

همانطور که می‌دانید، صنعت چوب یکی از مهمترین صنایع در تولید انواع سازه‌ها و وسایل چوبی است. سازه‌های چوبی مانند مبلمان، سرویس خواب، میز و صندلی، کمد، وسایل دکوری و تزیینی و غیره از جمله سازه‌هایی است که باید در ساخت و تولید آنها دقت و ظرافت خاصی به کار برود. این وسایل به دلیل اینکه به عنوان دکور یا تزیینی در دکوراسیون داخلی خانه یا محل کار استفاده می‌شوند، باید تمیز و مرتب باشند. برای این کار باید چوب‌های مناسب با اتصالات چوبی خاص استفاده شود. هر وسیله چوبی طبق کاربردی که برای آن تعریف شده است، در نظر گرفته می‌شود تا از استحکام و دوام کافی هنگام استفاده از آن برخوردار باشد. همچنین اتصالات مختلف چوبی در بازار موجود است که از آن برای اتصال قطعات چوبی به صورت توکار استفاده می‌شود تا زیبایی ظاهری سازه حفظ شود. از این رو در ادامه مطلب با کاربرد انواع چوب و اتصال در صنعت چوب آشنا خواهید شد تا بتوانید سازه‌ای کاربردی و زیبا بسازید؛ پس با مطالب زیر همراه باشید.

معرفی انواع اتصالات در صنعت چوب

نجاران و افراد حرفه‌ای در صنعت چوب برای ساخت سازه‌های چوبی اولین موردی که در نظر می‌گیرند، نوع چوب است که باید مطابق با کاربرد آن انتخاب شود. علاوه بر چوبی که برای ساخت وسایل چوبی استفاده می‌شود، اتصالات آنها برای مونتاژ قطعات برش خورده به یکدیگر است. از آنجایی که معمولا برای متصل کردن قطعات چوبی از پیچ و میخ استفاده می‌شود، اما زیبایی ظاهری وسایل حفظ نمی‌شود. بنابراین نجاران به این فکر افتادند که می‌توانند از اتصالات توکار و مخفی استفاده کنند تا علاوه بر حفظ زیبایی و جلوه کار، باعث دوام و استحکام بیشتر آنها نیز بشوند. بنابراین از اتصالات چوبی مختلفی مانند میله گرد چوبی، پین چوبی، میخ چوبی، دوبل شاخه‌ای، بیسکویت چوبی، پروفیل چوبی و موارد مشابه دیگر استفاده کردند. علاوه بر این موارد، افراد برای تزیین و ساخت کاردستی و ماکت سازی از اتصالات چوبی مانند چوب بستنی و چوب خانه سازی یا چوب معاینه دهان در مصارف پزشکی استفاده می‌کنند. این ابزارها هر کدام کاربرد خاص خود را در مصارف گوناگون دارد که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود.


میله گرد چوبی

میله گرد چوبی یکی از انواع اتصالات در صنعت چوب است که در قطرها و اندازه‌های مختلف تولید شده است. این نوع میله برای اتصال قطعات چوبی به یکدیگر، تزیین وسایل، ساخت سازه‌های دکوری و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. میله گرد چوبی دارای رنگ‌های متفاوتی است که مورد توجه افراد زیاد به خصوص کودکان قرار می‌گیرد. کودکان می‌توانند از این میله برای کاردستی و تزیین وسایل خود استفاده کنند. بنابراین باید جنس و رنگ این چوب‌ها به گونه‌ای باشد که کاملا بهداشتی بوده و به سلامت افراد آسیب نرساند. از این رو، میله گرد چوبی را بعد از رنگ کردن داخل کوره قرار می‌دهند تا با حرارت بالایی که به آنها می‌دهند کاملا ضد عفونی و بهداشتی شود. 

پروفیل چوبی

پروفیل چوبی از قطعات مورد استفاده در سازه‌های چوبی و ام دی اف مانند کمد، تخت، کابین و غیره است. نام دیگر این ابزار زهوار است که در دو مدل ساده و طرح دار تولید شده است که در صنعت چوبی برای محصولات دکوری چوبی، مبلمان، کمد و ام دی اف از آن استفاده می‌شود. این محصول به صورت مکعب مستطیل تو خالی است که دارای سطح صاف در امتداد طول می‌باشد. این مدل اتصال چوبی مانند مدل‌های دیگر دارای اندازه و قطرهای متفاوت می‌باشد که براساس نیاز افراد و نجاران حین کار و اتصال قطعات به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پروفیل چوبی از دو برآمدگی روی دیواره‌های عرضی پروفیل برخوردار است و برای تقویت عرض‌های آن در نظر گرفته شده است. 

میخ چوبی

یکی از مهمترین اتصالات چوب، میخ چوبی است که افراد زیادی به خصوص در صنف چوب و نجاری برای ساخت یک وسیله چوبی از آن استفاده می‌کنند. میخ چوبی از جنس‌ چوب‌های مختلف صنوبر، چنار، راش و غیره در دو مدل شیاردار و بدون شیار با قطرها و طول‌های گوناگون تولید شده است که براساس نیاز در تولید وسایل چوبی از آنها استفاده می‌شود. میخ چوبی به شکل استوانه می‌باشد که با برش دوبل‌های شاخه‌ای بلند تولید خواهد شد. برای ساخت میخ چوبی، دوبل‌ها به قطعات کوچک تقسیم می‌شوند. این ابزار به عنوان پین چوبی در بازار معرفی می‌شود که در ساخت اسباب بازی، میز، صندلی و غیره کاربرد دارد. نحوه استفاده از میخ چوبی به این صورت است که باید ابتدا سوراخ‌هایی را به اندازه پین میخ روی لبه‌های دو قطعه چوب ایجاد کرد. قبل از قرارگیری میخ چوب روی قطعه چوب، مقدار مورد نیازی از چسب چوب را به میخ و داخل حفره آغشته کرده؛ سپس میخ چوب را داخل حفره سوراخ شده لبه چوب قرار داده و با ضربه چکش آن را روی کار محکم می‌کنند. برخلاف یراق آلات میخ و پیچ که ظاهر جالبی به وسایل چوبی نمی‌دهند، میخ چوبی ظاهری زیبا به محصول چوبی خواهد داد زیرا قابل مشاهده نمی‌باشد.

چوب بستنی

چوب بستنی نسبت به دیگر اتصالات چوب دارای تفاوت ظاهری است که می‌تواند کاربرد متفاوت‌تری علاوه بر اتصال وسایل چوبی به یکدیگر داشته باشد. این نوع چوب مانند میله گرد چوبی دارای رنگ‌ بندی‌های گوناگون است که افراد برای تزیین و زیبایی وسایل خود به کار ببرند. همچنین کودکان از این نوع چوب برای ساخت کاردستی و خانه سازی در مدل‌های مختلف استفاده می‌کنند که به راحتی با چسب به یکدیگر می‌چسبند. بنابراین بسیار مهم است که این چوب‌ها کاملا بهداشتی و ضد عفونی شده باشد تا سلامت کودک به خطر نیفتد. تولید کنندگان چوب بستنی به این فکر بودند که آنها را پس از رنگ آمیزی داخل کوره قرار می‌دهند تا با حرارت بالایی که به آنها داده می‌شود چوب‌ها ضد عفونی و بهداشتی ‌شود. با این کار، چوب بستنی می‌تواند علاوه بر استفاده برای کودکان، در مصارف پزشکی نیز مورد استفاده قرار گیرند.


پین چوبی

پین چوبی یکی دیگر از انواع اتصالات چوبی است که در اتصالات دوبل چوب از آن استفاده می‌شود. پین در اندازه و قطرهای گوناگون به صورت شیار دار و خاردار تولید شده است که براساس نیاز برای سازه مورد نظر می‌توان هر کدام از آنها را انتخاب کرده و خریداری کرد. برای اتصال دو قطعه چوبی باید در قسمت نری آنها چند سوراخ هم اندازه طبق اندازه دوبل ایجاد کرد تا با کمک چکش پلاستیکی، دوبل چوبی را با چسب چوب در داخل سوراخ‌ها محکم کرد. برای استحکام بیشتر دو قطعه چوب علاوه بر دوبل می‌توان از پین چوبی استفاده کرد و آنها را با دوام بیشتری به یکدیگر وصل کرد. 

کاربرد چوب‌های مختلف در سازه‌های چوبی

در صنعت چوب از چوب‌های مختلفی برای ساخت و تولید انواع سازه و وسایل چوبی استفاده می‌شود که البته باید از چوب‌های مناسبی استفاده کرد. از پر کاربردترین چوب‌ها در این صنعت می‌توان به چوب نراد و چوب گردو اشاره کرد. چوب نراد یا چوب روسی قابلیت سند بلست یا سن پلاست دارد که در سازه‌های تزیینی می‌تواند در نظر گرفته شود. این چوب سوزنی برگ درجه سختی بالایی دارد ولی مرز مشخصی برای درون و برون چوب ندارد. رنگ چوب نراد سفید مایل به کرم است که می‌تواند به عنوان زمینه کار علاوه بر سازه اصلی در نظر گرفته شود. کاربرد چوب نراد در ساخت انواع وسایل گوناگون مانند وسایل دکوری و تزیینی، ساخت وسایلی که مشاهده رگه‌های چوب در آن مهم است، ساخت دیوار پوش و ساخت خانه‌های چوبی قابل مشاهده می‌باشد. چوب گردو نیز از کاربردی‌ترین چوب‌ها در این صنعت است که در رنگ‌های مختلف سفید، خاکستری، قهوه‌ای عرضه می‌شود. این نوع چوب هر چه رنگ تیره‌تری داشته باشد، مرغوب‌تر می‌باشد. چوب گردو از ویژگی‌هایی مانند همگن بودن، نیمه سخت، خوش نقش، راست تار، خوش تراشی برخوردار است. بنابراین با این چوب می‌توان وسایل مختلفی مانند مبلمان، سرویس خواب، وسایل دکوری متفاوت و با دوامی ساخت. اما چوب‌های دیگری نیز هستند که در ساخت سازه‌ها از آنها استفاده نمی‌شود و کاربردی ندارد. معمولا چوب‌هایی که گره یا شکستگی دارند، کاربردی در ساخت سازه‌های چوبی ندارد ولی می‌توان از آنها برای ساخت وسایل دکوری و تزیینی و هنر رزین استفاده کرد و آنها را کاربردی کرد. این عوامل بستگی به سلیقه افراد دارد که از هر نوع چوب برای چه کاری استفاده کنند؛ اما باید نوع کاربرد و استحکام آن را در نظر داشته باشند.

قیمت انواع اتصالات چوبی 

برای اطلاع از قیمت انواع اتصالات چوب لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.   

افزودن نظر جدید