حراجی نوروز 1403
سه شنبه, ۱۸ آبان,۱۴۰۰

انواع میخ پر کاربرد در نجاری

شاید برات پیش اومده باشه که هنگام اتصال قطعات چوبی به هم دچار مشکل شدی و نمی‌دونستی از چه ابزار و یراقی استفاده کنی تا محکم وصل بشن. بیشترین ابزار و یراق کاربردی برای چنین اتصالاتی، میخه که تنوع و کاربرد زیادی دارن. از طرفی نوع چوب و سازه هم برای انتخاب میخ اهمیت داره تا بشه نوع مناسب اون رو انتخاب و وسیله با کیفیتی تولید کرد. مرحله مونتاژ و اتصالات قطعات چوبی به هم مهمترین مرحله در تولید محصولات چوبیه. بنابراین باید طوری انجام بشه که سال‌های سال ازش استفاده کرد. در ادامه با انواع میخ‌های پر کاربرد در نجاری آشنات می‌کنیم تا انتخابشون برات راحت‌تر بشه.

معرفی میخ‌های کاربردی قطعات چوبی

برای اتصال قطعات چوبی به هم از چه نوع میخی استفاده می‌کنی؟ چند نوع میخ رو می‌شناسی؟ این امکان وجود داره که بعضی افراد فکر کنن میخ‌ها چه فرقی با هم می‌کنه، زمانی که به بازار یراق آلات و ابزار آلات چوبی میری، تنوع بالای این محصول رو می‌بینی و حیرت زده میشی. اونجاس که انتخاب برات سخت میشه و متوجه میشی که باید عواملی زیادی رو قبل از خرید میخ در نظر بگیری. مهمترین این عوامل، ضخامت چوب، نوع چوب, نوع اتصال و غیره است که براساس اینها باید نوع میخ رو انتخاب کنی. پس در ادامه با انواع این یراق آشنا شو تا وارد دنیایی از میخ بشی. معمولا بیشتر میخ‌های تولید شده از جنس آهن یا فولاد با روکش گالوانیزه هستن. جنس گالوانیزه میخ‌ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت داره و همین باعث جلوگیری از زنگ زدگی می‌شود. 

میخ نجاری

میخ سر گرد

همانطور که گفتیم، میخ‌ها انواع مختلفی از لحاظ کارایی دارن. یکی از انواع اونا، میخ‌های سر گردی هست که با چکش به سطح کار زده میشن. اما باید توجه کنی که اگه بیش از حد کوبیده بشه باعث شکاف چوب میشه. این میخ بیشتر برای حفظ و استحکام ساختار وسایل و سازه‌ها در مصارف عام مورد استفاده قرار می‌گیره. 

میخ سر بیضی

میخ سر بیضی شکلی شبیه میخ سر گرد داره اما صاف‌تره و مثل اون پس از کوبیدن بیش از حد روی چوب باعث شکاف نمیشه. این میخ به آرومی روی سطح چوب میشینه و بیشتر در اتصالاتی که ظاهر کار و زیبایی مهمه استفاده میشه.

میخ بنایی

از اونجایی که باید نسبت به کارایی میخ‌ها اونارو انتخاب کرد، میخ بنایی رو میتونی برای اتصال سنگ و چوب به کار ببری که گزینه مناسبی برای این نوع متریال‌هاست. این میخ قدرت و مقاومت بالایی در برابر رطوبت و زنگ زدگی داره. میخ بنایی به دلیل اینکه از جنس زینک ساخته میشه، به راحتی به سطوح سخت نفوذ می‌کنه.

میخ پرداخت

در مواردی پیش میاد که علاوه بر استحکام کار، زیبایی هم برات مهمه. در این صورته که می‌تونی میخ پرداخت رو استفاده کنی. این میخ جزء انواع میخ‌هاییه که به صورت کاملا تراز روی سطح کار میشینه و فرورفتگی جزیی داره. ظاهر میخ پرداخت شبیه میخ سرگرده فقط سر این میخ خیلی کوچکتره و همین باعث حفظ زیبایی پس از اتصال روی کار میشه. 

انواع میخ چوب

میخ سر پهن

از قدیمی‌ترین میخ‌ها، میخ سر پهنه که در زمان‌های قدیم خیلی کاربرد داشته و نجارا ازش استفاده می‌کردن. اگه وسایل قدیمی و کهنه رو ببینی می‌تونی تعداد زیادی از این مدل میخ رو روی سطح کار مشاهده کنی. قطر میخ سر پهن از قطر تنه خیلی بیشتره و زاویه نوک میخ حدودا برابر 60 درجه هست.

میخ مارپیچ

میخ مارپیچ یا مته‌ای قطعه فلزیه که داخل چوب قرار گرفته میشه. این میخ از جنس فولاد با کیفیت ساخته شده و برای چوب‌های سخت و مقاوم بهترین گزینس. مثل پیچ‌های مخصوص چوب و ام دی اف، اتصال قوی و پایداری برای کار ایجاد میکنه. بدنه این میخ دارای بدنه مارپیچه و به خاطر نوک تیز داخل چوب فرو میره. به طوری که چوب بعد از ساعتی میتونه فضای خالی ایجاد شده رو پر کنه، به طوری که هیچ علائمی از وجود میخ رو روی کار نبینی. 

میخ حلقه‌ای

این نوع میخ دور شفتش حلقه‌هایی داره که همین باعث نامگذاری اون شده و با این عنوان معرفی میشه. میخ حلقه‌ای جزء بهترین میخ‌های نجاریه. حلقه‌های دور شفت باعث اتصال محکم‌تر چوب شده و کاربرد زیادی داره زیرا در صنعت چوب استحکام و دوام سازه از اهمیت زیادی برخورداره و حتما باید بدونی از چه میخی استفاده کنی تا علاوه بر زیبایی، مستحکم هم بشه.

میخ بست

میخ بست هیچ شباهتی به میخ‌های معمولی نداره و باید با چکش بکوبی تا به سطح کار وارد بشه. این میخ از جنس فولاد کربنی ساخته شده و مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی داره. قسمت انتها میخ بست، زائده منحنی داره و بعد از کوبیده شدن میشه طناب، سیم، کابل و غیره رو از بینش رد کرد یا ازش به عنوان آویز استفاده کرد. 

میخ پرچ

از اونجایی که فقط برای اتصالات چوب از میخ استفاده نمیشه و در صنایع دیگه هم کاربرد داره باید جنس اونا طوری باشه که در برابر متریال‌های مختلف مثل فلز هم مقاوم باشه. میخ پرچ یکی از انواع این میخ‌هاس که برای اتصال فلز مورد استفاده قرار می‌گیره و باعث مستحکم شدن میشه. کاربرد این میخ در پرچ‌های آلومینیومی و ورقه‌ای مسی بسیار دیده میشه. میخ پرچ رو با عنوان واشر سر خود یا گل پهن هم میشناسن. پرچ واشر در زمان اتصال قطعه نرم احتمال شکستگی رو کاهش میده. بنابراین این میخ علاوه بر صنعت چوب در صنایع دیگه هم کاربرد داره و برای مستحکم کردن میشه ازش استفاده کرد. 

انواع میخ نجاری

میخ نواری

میخ نواری رو میتونی در ابعاد مختلف تهیه و نسبت به کارتون هر کدوم از مدلاشو انتخاب کنی. این میخ باعث تقویت و استحکام بالا، افزایش سرعت و کاهش ضایعات صنعتی پس از استفاده میشه. میخ نواری در انواع مته‌ای، ساده و دنده‌ای تولید شده که براساس نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرن. میخ نواری دنده‌ای دارای حلقه‌ایه که کاملا داخل بافت نفوذ می‌کنه. میخ نواری مته‌ای به صورت چرخشی داخل چوب میره و به راحتی هم بیرون نمیاد. از میخ نواری ساده برای اتصال قطعات چوبی برای ساخت پالت بسته بندی، جعبه و موارد مشابه دیگه استفاده میشه.

میخ شانه‌ای

میخ شانه‌ای رو با عنوان میخ میخکوب یا سوزنی هم معرفی میشه. این میخ جزء پر کاربرد‌ترین میخ‌هاس و در میخکوب‌های بادی، دستی و بنزینی مورد استفاده قرار می‌گیره. میخ شانه‌ای رو به صورت رولی تهیه می‌کنن و برای نصب راحت و سریع در نظر گرفته میشن. این نوع میخ رو می‌تونی به صورت F، T، TF، بی سر و غیره با طول و قطر متنوع انتخاب کنی.

سخن آخر

امیدواریم با مطالعه این مقاله با کاربرد انواع میخ‌های موجود در صنعت چوب و نجاری آشنا شده باشی. از آونجایی که در کارگاه‌های نجاری برای اتصال وسایل چوبی باید از یراق و ابزارهای مختلفی استفاده کرد تا کاملا محکم نصب بشن، انتخاب نوع میخ و اتصال بسیار مهمه. ضمن اینکه در بیشتر سازه‌ها باید زیبایی کار رو هم حفظ کنی. بنابراین زمانی که بدونی هر میخ چه کاربردی داره و برای چه کاری بهتره، مطمئنا انتخاب مناسبی داری. از طرفی با اتصال محکم، سازه‌ چوبی با کیفیت و با دوامی هم می‌سازی که سال‌های سال بدون آسیب و شکستگی میشه ازشون استفاده کرد.

افزودن نظر جدید