حراجی نوروز 1403
شنبه, ۲۷ دی,۱۳۹۹

انواع دندانه تیغ اره دیسکی و کاربرد آن‌ها

در کارگاه‌های نجاری و تولیدی از ابزار آلات برش مختلفی استفاده می‌کنند که هر کدام از‌ آن‌ها دارای استانداردهای مشترکی می‌باشند و تنها در نوع بدنه، دندانه و همچنین قابلیت نوع برش متفاوت خواهند بود. تیغ اره دیسکی یا همان تیغ اره الماسه یک نوع ابزار برش برای نصب بر روی دستگاه‌های مختلف همچون دورکن، اره فارسی بر و... می‌باشد که در نوع و مدل‌های متفاوتی طراحی و ساخته می‌شود. هر یک نوع از انواع تیغ اره دیسکی برای برش متریالی خاص به کار برده می‌شوند و به همین سبب از مدل دندانه‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر برخوردار می‌باشند. تیغ اره چوب بر، تیغ اره ام دی اف بر، تیغ اره آلومینیوم بر و... نمونه‌هایی از انواع تیغ اره الماسه هستند که هر کدام از تعداد و زاویه دندانه متفاوتی برخوردار می‌باشند. در ادامه قصد داریم تا شما را با انواع نوع دندانه تیغ اره دیسکی و کاربرد هر کدام از آن‌ها آشنا سازیم.

تیپ دندانه تیغ اره دیسکی

انواع تیپ دندانه تیغ اره الماسه

تیغ اره الماسه از تنوع بسیاری برخوردار بوده و قابلیت برش متریال‌های مختلفی همچون چوب، آلومینیوم، نئوپان، ام دی اف و... را دارد. توجه داشته باشید که هر کدام از انواع تیغ اره دیسکی الماسه از تعداد و نوع دندانه متفاوتی برخوردار بوده که برای برش هر متریال مهم است که بدانید چه نوع دندانه‌ای برای تیغ اره الماسه به کار برده می‌شود. از انواع تیپ دندانه تیغ اره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تیپ دندانه (Flat Top (FT
  • تیپ دندانه (Alternatetop Bevel (ATB
  • تیپ دندانه Combi or ATB R
  • تیپ دندانه (Triple Chip Grind (TCG
  • تیپ دندانه MTCG
  • تیپ دندانه Hollow Face
  • تیپ دندانه ConicalTooth
  • تیپ دندانه HI ATB Grind

تیپ دندانه (Flat Top (FT

تیپ دندانه FT که مخفف Flat Top است برای برش انواع چوب نرم و سخت به کار برده می‌شود و دارای سطح صاف و بدون هیچ گونه کونیکی می‌باشد. تیپ دندانه Flat Top همان‌طور که از نامش مشخص است سطح بالای دندانه صاف و مسطح بوده که از نفوذ پذیری بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و مانع از خرد و ترک چوب در هنگام برش با سرعت بالا می‌شود. از این نوع دندانهد بیشتر برای تیغ اره الماسه RipCut استفاده می‌شود.

تیپ دندانه FT

تیغ اره دیسکی RipCut چیست؟

تیغ اره دیسکی RipCut یک نوع تیغ اره برای برش طولی است که برای برش در راستای رگه و بافت چوب به کار برده می‌شود و تعداد دندانه‌های آن نسبت به دیگر انواع تیغ اره کمتر است که معمولا بین 16 تا 40 دندانه می‌باشد. فضای زیادی که بین دندانه‌های تیغ اره برش طولی RipCut وجود دارد باعث کنار زدن خرده چوب‌ها و برش سریع و چوب می‌شود.

تیپ دندانه (Alternatetop Bevel (ATB

تیپ دندانه Alternatetop Bevel یا همان ATB برای برش انواع چوب نرم و سخت، تخته های سه لایه و تخته ها روکش دار استفاده می‌شود و از کیفیت برش بسیار بالایی برخوردرا می‌باشد. در این نوع تیپ دندانه‌ی ATB، دندانه اول یک کونیک به سمت راست و دندانه دوم دارای یک کونیک به سمت چپ می‌باشد که این نوع دندانه به صورات متناوب تا انتهای تیغ اره چوب بر ادامه دارد. 

تیپ دندانه (Alternatetop Bevel (ATB

از تیپ دندانه ATB بیشتر در تیغ اره‌های دیسکی Crosscut و تیغ اره لماسه خط زن استفاده می‌شود.

تیغ اره دیسکی Crosscut چیست؟

تیغ اره دیسکی Crosscut مخصوص برش عمود یا عرضی بر روی چوب طراحی شده است که تعداد دندانه‌های آن معمولا بین 40 تا 80 می‌باشد. همچنین فضای بین دندانه‌های آن کمتر از تیغ اره برش طولی می‌باشد.

تیپ دندانه Combi or ATB R

تیپ دندانه Combi or ATB R ترکیبی از دندانه‌های نوع ATB و FT می‌باشد که برای برش در جهت مخالف بافت چوب به کار بده می‌شود. در واقع شما با استفاده از تیپ دندانه‌ی ATB و یا FT می‌توانید در جهت بافت چوب برش بزنید اما زمانی که نیاز به برش در مخالف جهت بافت چوب داشته باشید بهتر است از این نوع تیپ دندانه Combi استفاده نمایید. در تیغ اره دیسکی الماسه COMBI چهار دندانه دارای کونیک چپ و راست و یک دندانه به صورت صاف و مسطح می‌باشد.

تیپ دندانه Combi or ATB R

تیپ دندانه (Triple Chip Grind (TCG

تیپ دندانه TCG مناسب برای برش انواع مواد کامپوزیتی نظیر تخته‌های چند لایه، ام دی اف، لمینت و انواع فلزات غیر آهنی می‌باشد. در این نوع تیپ دندانه Triple Chip Grind، دندانه اول صاف و مسطح بوده و دندانه دوم  از دو طرف کونیک خورده می‌باشد. این نوع دندانه باعث می‌شود تا در هنگام سطوح روکش دار لب پریدگی و پلیسه رخ ندهد. 

تیپ دندانه (Triple Chip Grind (TCG

تیپ دندانه MTCG

تیپ دندانه MTCG برای برش صفحات کورین به کار برده می‌شود که دندانه‌ی اول آن از دو طرف کونیک تند دارد و دندانه‌ی دوم دارای یک کونیک بسیار کم می‌باشد.

تیپ دندانه MTCG

تیپ دندانه Hollow Face

تیپ دندانه Hollow Face یک نوع جدید و خاص دندانه می‌باشد که بیشتر بر روی برندهای استارک، فروید و سی ام تی استفاده می‌شود.  این تیپ دندانه مناسب برای برش پانل‌های روکش دار یک طرفه و دو طرفه (ام دی اف) بوده و طراحی دندانه‌ی آن به این صورت است که ابتدا یک دندانه از دو طرف کونیک خورده و یک دندانه به صورت محدب می‌باشد. با استافده از این نوع تیغ اره با این تیپ دندانه دیگر نیازی به تیغ اره خط زن نخواهید داشت.

تیپ دندانه Hollow Face

تیپ دندانه ConicalTooth

این تیپ دندانه مخصوص تیغ اره دیسکی خط زن می‌باشد که یک مدل تیغ اره کمکی برای تیپ دندانه‌های ATB و TCG است. درواقع تیپ دندانه ConicalTooth برای ایجاد مسیر برش در تخته های روکش دار همچون ملامینه یا ام دی اف به کار برده می‌شود. نوع دندانه در تیپ کونیکال به این صورت است که ار دو طرف دارای یک کونیک بسیار بلند بوده و نوک دندانه صاف می‌باشد.

تیپ دندانه ConicalTooth

تیپ دندانه HI ATB Grind

تیپ دندانه HI ATB Grind یکی دیگر از انواع تیپ دندانه برای تیغ اره خطر زن می‌باشد که از کاربرد بسیار بیشتر برخوردار است. دندانه‌های این تیپ همانند نوع  دندانه ATB می‌باشد با این تفاوت که زاویه دندانه‌ها تهاجمی تر بوده و کونیک بیشتری دارد. از این مدل تیغ اره دیسکی نیز در دستگاه دورکن و پاینل بر استفاده می‌شود.

تیپ دندانه HI ATB Grind

افزودن نظر جدید