حراجی نوروز 1403
شنبه, ۰۲ مرداد,۱۴۰۰

بهترین تیغه برای اره میزی

همانطور که می‌دانید، صنعت چوب مانند دیگر صنایع برای تولید و ساخت محصولات چوبی نیاز به ابزار آلات و ماشین آلات مناسب دارد. با در نظر داشتن این تجهیزات می‌توان فرآیند تولید را سریع‌تر و با کیفیت بهتری انجام داد. یکی از مهمترین بخش‌ها در فرآیند تولید و ساخت این محصولات، انتخاب چوب و برش آن است که باید از تجهیزات و ماشین آلاتی مانند اره میزی و تیغه مناسب برای آن مناسب با نوع چوب استفاده کرد. با انتخاب تیغه مناسب برای دستگاه اره میزی علاوه بر اینکه عمر دستگاه افزایش می‌یابد، کیفیت و سرعت برش نیز افزایش خواهد یافت. در این صورت بهتر است با انواع تیغ اره و مشخصات و ویژگی‌های هر کدام آشنا باشید تا بتوانید استفاده کاربردی از آنها بکنید. تیغ اره نقش مهمی در برش چوب دارد که در انواع اندازه و مدل تولید شده‌اند و نجاران می‌توانند براساس نیاز از آنها استفاده کنند. در ادامه مطلب با انواع تیغ اره و کاربرد آنها در نجاری آشنا خواهید شد تا با مطالعه آن بتوانید بهترین تیغه را برای اره میزی خود انتخاب کنید.

انواع تیغ اره و کاربرد آنها

در صنعت چوب برای برش چوب باید از تیغ اره مناسب اره میزی و چوب استفاده کرد تا باعث آسیب به دستگاه و چوب نشود. به این منظور لازم است با انواع تیغ اره آشنا باشید تا بتوانید بهترین تیغه را برای اره میزی خود استفاده کنید. از آنجایی که تیغ اره‌های متنوعی در بازار وجود دارد، باید بدانید از کدام تیغه برای چه کاری استفاده می‌شود. همانطور که در مطالب بالا بیان شد، تیغه اره رومیزی با انواع مدل و اندازه در بازار عرضه می‌شود که هر کدام خصوصیات و کارایی خاص خود را دارند. از انواع تیغ اره می‌توان به تیغ ام دی اف بر، تیغ چوب بر، تیغ عمودی و افقی بر، تیغ کورین بر، تیغ پانل بر و غیره اشاره کرد که نجاران و افراد حرفه‌ای در صنعت چوب می‌توانند نسبت به نیاز در مرحله برش چوب آنها را انتخاب کنند. بنابراین این افراد باید قبل از استفاده از تیغ اره‌ها بدانند که برای چه کاری می‌خواهند از آنها استفاده کنند. تفاوت تیغه اره میزی در تعداد دندانه‌ آنها است که هر چه تعداد دندانه بیشتر و فاصله آنها کمتر باشد، کیفیت تیغه بیشتر خواهد بود. اما اگر تغداد دندانه کمتر و فاصله بین هر دندانه بیشتر باشد، سرعت برش بالاتر اما کیفیت برش پایین تر می‌آید. از طرفی اگر تیغه مناسب با چوب استفاده نشود، کیفیت برش پایین آمده و چوب هنگام برش می‌سوزد؛ زیرا هنگام برش به دستگاه فشار می‌آید و برش به سختی انجام می‌شود.

اره رومیزی

اره رومیزی یکی از انواع اره‌های ماشینی در این صنعت است که از تیغه‌ها با سایزهای گوناگون تولید شده است. از این نوع ماشین برای برش انواع چوب با ضخامت‌های مختلف در انواع اتصالات و سازه‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از این ماشین می‌توان برش‌های چوب را با دقت بالایی انجام داد زیرا قابلیت تنظیم با اندازه‌های دلخواه را دارد. اره رومیزی به صورت ثابت در یک قسمت از کارگاه نجاری قرار گرفته و می‌توان قطعه چوبی را روی آن در هر زاویه دلخواهی حرکت داد. در ابتدا قبل از برش قطعه می‌توان عمق برش را تنظیم کرده تا خط برش را مشخص کند، سپس اقدام به برش قسمت مورد نظر کرد.

تیغه اره میزی

تیغ اره

برش چوب از ابتدایی‌ترین مراحل ساخت سازه و وسایل چوبی است که باید با دقت بالایی انجام گیرد. برای برش دقیق چوب باید قبل از برش، اندازه‌های مدنظری آن با توجه به نوع سازه مشخص شود تا برشی مناسب با آن داشته باشیم. پس می‌توان از شابلون، خط کش یا خط زن برای اندازه گیری دقیق استفاده کرد تا جای مشخص از سطح چوب را برای برش مشخص کرد. مرحله بعدی که باید به آن توجه داشت، انتخاب نوع تیغه و تنظیم تیغ اره برش روی دستگاه‌های برش مانند اره میزی است که ارتفاع و جهت تیغه را قبل از برش باید تنظیم کرد. انواع مختلفی از تیغ اره وجود دارد که باید براساس نوع چوب که می‌توانند خام، ام دی اف، کورین و غیره باشند، آنها را انتخاب کرد. در ادامه با انواع تیغ اره آشنا خواهید شد تا با توجه به آن بتوانید بهترین تیغه را برای اره میزی و برش مورد نظر خود انتخاب کنید.

تیغ اره چوب بر

تیغ اره چوب بر یکی از انواع تیغ اره است که مخصوص برش چوب می‌باشد و نباید آن را برای برش چوب‌های دیگر مانند ام دی اف یا ورق‌های ملامینه در نظر گرفت. از این نوع تیغ روی دستگاه‌های برش، فارسی بر، پانل بر و غیره استفاده می‌شود که متناسب با نوع برش قابل تنظیم بوده و از تعداد دندانه‌های مختلف برخوردار است تا با توجه به آنها بتوان برش‌‌های ضخیم یا باریک روی چوب انجام داد. کیفیت این نوع تیغه‌ها با وجود تکنولوژی لیزر و درزهای انبساطی مرغوب می‌باشند. با وجود این عوامل از انحراف تیغ هنگام کار برش یا بالا رفتن حرارت تیغ حین کار، صدای برش و ارتعاشات آن جلوگیری می‌شود.  

تیغ اره ام دی اف بر

تیغ اره ام دی اف بر مخصوص برش انواع ورق‌های چوبی با جنس MDF است. این تیغ با قرار گرفتن روی دستگاه دورکن امکان برش را روی چوب ام دی اف فراهم می‌کند. برای برش این جنس چوب باید از تیغ اره‌هایی استفاده شود که دارای دندانه‌های زیادی هستند تا برش به صورت دقیق و با ظرافت خاصی انجام گیرد و باعث بروز لب پریدگی آن نشود. این نوع تیغ اره از سرعت بالایی در عملکرد برش برخوردار است زیرا در برابر تنش‌ها و دمای بالا مقاوم می‌باشد.

تیغه اره میزی

تیغ اره دیسکی

تیغ اره دیسکی برای برش طولی و عرضی صفحات چوب، الوارها، اتصال تیرها و ستون‌ها، میز برش و غیره استفاده می‌شود. همچنین برش چوب با ضخامت‌های زیاد از طریق این تیغ اره امکان‌پذیر است. این نوع تیغ اره مانند تیغ‌های دیگر دارای دانه‌های کم و زیاد می‌باشد. از تیغ اره دیسکی با دندانه کم جهت برش صحات ام دی اف و از تیغ اره دیسکی با دندانه بیشتر برای برش دیگر مصنوعات چوبی بجز ام دی اف استفاده می‌شود. این در حالیست که تیغ با دندانه کم باعث سرعت بخشیدن در  انجام برش که کمی خشن انجام می‌گیرد، خواهد شد. اما تیغ با دندانه بیشتر می‌تواند برشی تمیز و نرم روی چوب ایجاد کند. 

تیغ اره کورین بر

تیغ اره کورین بر همانطور که از نامش مشخص است برای برش صفحات یا ورق‌های کورین استفاده می‌شود. به همین دلیل دارای مزایای بدنه مناسب، دندانه‌های الماسه سخت، کیفیت بالای برش، طول عمر بالا، برش بدون صدا می‌باشد. ورق‌های کورین به دلیل ویژگی و متریال خاص خود باید برش دقیقی روی آنها انجام گیرد. اگر از تیغ اره مناسب با این نوع سنگ استفاده نشود باعث لب پریدگی، شکستگی و آسیب خواهد شد. نوع این تیغ باید از کیفیت مرغوب و با دوامی تولید شود تا بتوان برش دقیقی که برای این صفحه انتظار می‌رود، با آن انجام داد. اگر جنس مناسبی از این تیغ اره خریداری شود، این امکان برای نجاران وجود دارد که بارها از آن استفاده کنند و لازم به تعویض تیغ نباشد.

تیغه اره میزی

تیغ اره عمود بر و افقی بر

از تیغ اره‌های عمودی بر و افقی بر در موارد مختلفی استفاده می‌شود که شامل برش قطعات چوبی ام دی اف، نئوپان، تخته سه لا و غیره می‌باشد. تیغ اره عمودی بر برای برش قطعات چوبی از وسط پانل مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیغ اره نوع افقی بر نیز از مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خردگی برخوردار است که می توان از آن به جز برش چوب در برش آهن و فلز نیز استفاده کرد. اره رومیزی دارای تیغه‌های مختلف عمودی بر و افقی بر است که براساس نیاز حین برش قطعه چوبی می‌توان از هر کدام آنها استفاده کرد. با توجه به نوع بافت چوب برای برش آنها باید اره‌های مختلفی مانند دیسکی، نواری و غیره را روی دستگاه‌های متفاوت نصب کرد. تیغ اره عمود بر در طول‌های مختلف کوتاه و بلند تولید شده که دندانه‌های آن توانایی برش قطعات چوبی را از وسط پانل دارند و در برابر زنگ زدگی، خوردگی و لب پری مقاوم هستند.

قیمت انواع تیغه دستگاه برش چوب نجاری

برای اطلاع از قیمت انواع تیغه دستگاه برش چوب نجاری لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.

افزودن نظر جدید