حراجی نوروز 1403
دوشنبه, ۲۸ تیر,۱۴۰۰

تازه‌های صنعت چوب

صنعت چوب یکی از انواع صنایع تولیدی در حوزه ساخت و تولید انواع محصولات چوبی می‌باشد. سازه‌های مختلف با ابعاد، اندازه و مدل‌های گوناگون در این صنعت تولید می‌شود که هر کدام کارایی خاص خود را دارند. از انواع محصولات چوبی می‌توان به وسایل دکوری و تزیینی، سرویس خواب، مبلمان، کابینت، میز و صندلی، آلاچیق و غیره اشاره کرد که نسبت به سلیقه افراد ساخته می‌شوند. این نوع سازه‌ها در دو دسته مدرن و سنتی قابل ساخت هستند و براساس نوع دکوراسیون داخلی و خارجی تولید می‌شوند. البته برای ساخت این وسایل از ابزار آلات و ماشین آلات مناسب استفاده می‌شود تا ضمن افزایش سرعت در ساخت آن، کیفیت و کارایی بالایی نیز داشته باشد. از این رو هر ساله ابزار آلات و ماشین آلات جدید و مدرنی وارد این بازار می‌شود که می‌تواند نقص دستگاه‌های قدیمی را برطرف کنند. بنابراین نجاران و افراد حرفه‌ای در این حوزه باید کاملا با تازه‌های صنعت چوب آشنا باشند تا بتوانند در بازار کار خود پیشرفت کنند. در ادامه با جدیدترین رویدادها و اطلاعات در این صنعت آشنا خواهید شد تا بتوانید کارایی بهتر و جذب مشتری بیشتری داشته باشید.

پیشرفت در حوزه چوب و نجاری

همانطور که در مطالب بالا بیان شد، صنعت چوب مانند صنایع دیگر در حال پیشرفت می‌باشد و در هر زمان با ابزار آلات و ماشین آلات مدرنی آشنا می‌شوید که می‌توانند نقص موارد قبلی را برطرف کنند. با این کار افراد حاضر در این صنعت باید به فکر آموزش و درک تازه‌های صنعت چوب باشند تا بتوانند کار خود را مطابق با آن ادامه دهند و در آن پیشرفت کنند. افرادی که طبق اطلاعات جدید و به روز حوزه کاری خود پیش می‌روند، مسلما می‌توانند کارایی کسب و کار را بالا ببرند. از این رو با شناخت جدیدترین اطلاعات در مورد چوب و نجاری می‌توانید محصولات مدرن و جدید را با سرعت، دقت و کیفیت بالایی تولید کنید و در بازار عرضه کنید. 

تازه های صنعت چوب

نحوه ساخت سازه‌های چوبی

در صنعتی مانند صنعت چوب، ساخت و تولید محصولات چوبی از دو طریق نرم چوب و سخت چوب انجام می‌شود که برای ساخت هر کدام از موارد، نیاز به الوار و چوب درخت‌های مختلفی جنگلی می‌باشد. نوع نرم چوب مربوط به ساخت کاغذ و موارد مشابه دیگر است اما نوع سخت چوب ساخت سازه‌ها و وسایلی مانند مبلمان، انواع کف پوش و وسایل تزیینی و دکوری مختلف را شامل می‌شود. اما مورد جدی که باید در صنعت چوب به آن اهمیت داد، امنیت نجاران و کارگرانی است که در این حیطه فعالیت دارند. امروزه با ساخت ابزارهای جدیدی مانند جیگ محافظ برش، نگهدارنده قطعه کار، گوشی صداگیر، استفاده از کنتاکتور دستگاه و غیره حین کار می‌توان تا حد زیادی از بروز خطرات و آسیب‌های احتمالی خصوصا در مرحله برش چوب جلوگیری کرد. افراد با شناخت و درک نحوه صحیح استفاده از این ابزارهای جدید و ایمن می‌توانند امنیت خود را در زمان کار بالا ببرند و خیالشان از انجام کار راحت باشد. از طرفی تولید دستگاه‌هایی مانند سی ان سی، اورفرز، حکاکی، لبه چسبان، خط زن، دور کن و غیره از جمله ماشین آلات جدید در این صنعت هستند. این ماشین آلات صنعتی تا حد زیادی توانسته است دخالت افراد و نجاران را در ساخت انواع سازه‌های چوبی کاهش دهد. به عنوان مثال در دستگاه‌های سی ان سی، فرد فقط با دادن طرح و مدل وسیله به آن، دستگاه را برای انجام و اعمال طرح روی چوب آماده می‌کند. پس از آن دستگاه به صورت خودکار طرح را به صورت حکاکی شده و تمیز با دقت بالا اجرا می‌کند. در این صورت کار با سرعت بالا، کاملا تمیز و بدون عیب انجام خواهد گرفت. در این صورت نجاران می‌توانند یک کار را به صورت انبوه در مدت زمان کوتاهی با کیفیت بالا انجام دهند. در سال‌های قبل مونتاژ و اتصال وسایل چوبی با ابزارها و یراق‌هایی پیچ و میخ انجام می‌شد که ظاهر مناسبی برای وسایل چوبی نداشت. به خصوص در وسایل دکوری و تزیینی این مورد بسیار به چشم می‌خورد. از این رو با پیشرفت‌هایی که در صنعت چوب انجام گرفت، دوبل‌ و اتصالات مختلف چوبی عرضه شد. با در نظر گرفتن این اتصالات در وسایل چوبی، این مشکل برطرف شد و تمام اتصالات بین دو قطعه چوبی به صورت داخلی و بدون دید ظاهری روی وسایل انجام گرفت. این کار توجه افراد زیادی را به خرید این محصولات چوبی جلب کرد تا جاییکه بتوانند خودشان به تولید و ساخت آنها بپردازند. 

تازه های صنعت چوب

نحوه رنگ آمیزی وسایل چوبی

در صنعت چوب هر مرحله از کار باید طبق اصول و قواعد خاصی انجام گیرد تا کاری بی نقص ارائه شود. در این صنعت پس از برش و مونتاژ وسایل چوب، یکی از مهمترین و حساس‌ترین مراحل رنگ کاری و پوشانندگی چوب است. اگر این مرحله به درستی و طبق اصول خود انجام گیرد، کاری زیبا تولید خواهید کرد. از این رو با شناخت این مهارت به راحتی می‌توانید از این قسمت کار به عنوان رنگ کار ماهر کسب درآمد خوبی برای خود نیز داشته باشید. یکی از مواردی که می‌توانید با شناخت و نحوه رنگ کردن چوب انجام دهید، رنگ کاری وسایل قدیمی و رنگ و رو رفته است زیرا افراد تمایل زیادی به نگهداری آنها دارند. اما زمانیکه رنگ آنها می‌رود، زیبایی کار نیز از بین خواهد رفت، از این رو به فکر ترمیم و بازسازی آن می‌افتند. با این کار درآمد زیادی کسب خواهید کرد زیرا وسایل ارزش زیادی دارد و با رنگ کاری اصولی ضمن آسیب نرسیدن به کار، جلوه آن را مجدد به کار بر می‌گردانید. یکی دیگر از موارد برای کسب درآمد با این مهارت، رنگ کاری پروژ‌های خام است که می‌توانید از کارهایی که تولید انبوه دارند با کمترین هزینه خریداری کنید و رنگ کاری آنها را به صورت ماهرانه انجام دهید. بنابراین جهت به دست آوردن این مزایا برای خود ابتدا باید زیرساخت خوبی برای کار ایجاد کنید. زیر سازی کار به قدری اهمیت دارد که باید حداکثر زمان خود را روی این قسمت بگذارید. در مطالب زیر اصول اولیه و مواردی که باید قبل از رنگ کاری برای زیر سازی آن انجام دهید را شرح خواهیم داد.

شناخت انواع چوب

نجاران و افراد حرفه‌ای در این صنعت باید در ابتدای کار با انواع چوب و کاربرد و مزایای آنها برای ساخت سازه چوبی اطلاعات کافی داشته باشند. چوب انواع متنوعی از لحاظ جنس، نوع، اقلیم و سن دارد. این عوامل تاثیر زیادی در انتخاب آنها برای ساخت سازه‌های مختلف دارد تا بتوان وسیله‌ای کاربردی و مستحکم تولید کرد. از انواع چوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چوب عناب جوان و عناب کهنسال که تفاوت زیادی در رنگ آنها مشاهده می‌شود. معمولا عناب کهنسال رنگ قرمزی دارد و عناب جوان رنگ کمرنگ‌تری نسبت به نوع کهنسال دارد. این چوب بسیار محکم است و برای انجام کارهای هنری مناسب می‌باشند.
  • چوب گردو که جزء پر طرفدارترین چوب‌ها بین نجاران می‌باشد زیرا دارای نقش و نگار زیبایی است.
  • چوب مزادیاروی که نسبتا نرم می‌باشد و مناسب برای انجام کارها و محصولات صنعتی است.
  • چوب راش یکی از انواع چوب‌ها است که طرفداران زیادی دارد؛ این چوب خط‌های ریزی دارند، بسیار محکم است و مناسب کارهای صنعتی می‌باشد. 
  • چوب آمارانته آفریقایی یا قلب بنفش از قلب درخت گرفته شده است زیرا هنگامی که پس از برش و تراشیدن تنه درخت به قلب آن می‌رسید، رنگ بنفشی را مشاهده خواهید کرد. این چوب از آن قسمت گرفته شده است.
  • چوب راش آلمان از بهترین نوع چوب‌های راش دنیا است. این چوب کیفیت و استحکام بالایی دارد. همچنین نحوه خشک شدن آن نیز نسبت به چوب‌های دیگر متفاوت می‌باشد.

در زمان‌های قدیم چوب‌ها در محیط‌های بیرونی و دارای رطوبت دچار پوسیدگی و آسیب می‌شدند و در کمترین زمان کارایی خود را از دست می‌دادند. بنابراین امروزه افراد و تولید کنندگان در صنعت چوب به فکر تولید چوب‌هایی افتادند که دوام و استحکام بالایی در این موقعیت‌ها داشته باشد. چوب‌های ضد آب و ضد حرارت از جمله چوب‌های جدیدی هستند که در ساخت سازه‌های مختلفی مانند کابینت، آلاچیق، میز و صندلی و غیره کاربرد زیادی دارند؛ زیرا این نوع سازه‌های چوبی در معرض نور، حرارت و رطوبت زیادی می‌باشند که باید در انتخاب چوب برای آنها دقت زیادی کرد. 

سخن آخر

در هر صنعت و حرفه‌ای اگر افراد و متخصصان آن اطلاعات و دانش کافی و لازم در مورد ابزار آلات، ماشین آلات، تجهیزات اولیه جدید و به روز آن بدانند می‌توانند موفقیت خود را در کارشان افزایش دهند. صنعت چوب یکی از انواع صنایعی است که در هر زمان اطلاعات جدیدی را می‌توان در مورد تجهیزات آن برای ساخت و تولید محصولات چوبی با کیفیت و مدرن به دست آورد. با درک این موارد و شناخت کامل از آنها سازه و وسایل چوبی خاص و متنوعی را می‌توان به بازار عرضه کرد تا افراد بتوانند نسبت به کیفیت بالا و تناسب محصولات با هر شرایط آب و هوایی استفاده کرد. بنابراین شناخت کافی در مورد تازه‌های صنعت چوب کمک زیادی به نجاران و افراد حرفه ای در این حیطه کاری از لحاظ دقت و سرعت در تولید یک محصول چوبی خواهد کرد.

افزودن نظر جدید

نظر خود را وارد نمایید (1)

G
مهمان | یک سال پیش

مطلب بسیار مفیدی بود. در زمینه دستگاه های صنعتی و ابزارهایی مثل نردبان، خیلی مهمه که بتونیم از مراکز معتبر در این حوزه کمک بگیریم. کیفیت در این نوع دستگاه ها و وسایل حرف اول را می زند و شاید هزینه اولیه خرید رو افزایش بده، اما با دوام بالایی که داره، از هزینه های تعمیر و تعویض پیش گیری می کنه. من برای راه اندازی کارگاه چوب، چند سال پیش سی ان سی آمل برش رو تهیه کردم و هنوز هم داره کار می کنه. مراکز زیادی هستن که در حال حاضر دارن وسایل صنعتی با کیفیت می فروشن. توصیه می کنم که دقت کنید تا پول و سرمایه تون هدر نره. از جاهایی خرید کنید که خدمات پس از فروش داشته باشن و دستگاه رو گارانتی کنن.