حراجی نوروز 1403
چهار شنبه, ۰۸ اردیبهشت,۱۴۰۰

تفاوت ام دی اف، نئوپان، تخته سه لا چیست؟

در صنعت چوب برای ساخت و تولید انواع وسایل چوبی مانند مبلمان، سرویس خواب، کمد و غیره از ابزار آلات و ماشین آلات مختلفی استفاده می‌شود. اما اولین موردی که باید در ساخت این وسایل به آن توجه شود، جنس و نوع چوبی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این صنعت انواع چوب ام دی اف، نئوپان، تخته سه لا و غیره برای ساخت وسایل کاربرد دارد. همچنین مهمترین قسمت در تولید یک محصول چوبی، انتخاب نوع چوب است زیرا هر کدام از انواع جنس چوب از دوام و استحکام خاصی برخوردار می‌باشد. به عنوان مثال برای ساخت مبلمان باید از چوب محکم و بادوامی استفاده کرد تا در هنگام استفاده بتواند همه وزن‌ها را تحمل کند. بنابراین لازم است تفاوت بین انواع جنس چوب را بدانید تا بتوانید انتخاب بهتری در هنگام خرید و ساخت قطعه چوبی داشته باشید. در ادامه با تفاوت بین چوب ام دی اف، نئوپان و تخته سه لا آشنا خواهید شد، پس ادامه مطلب را دنبال کنید.

تفاوت بین چوب ام دی اف، نئوپان و تخته سه لا

انواع چوب‌ها باید از لحاظ ضخامت، ذرات، الیاف، عایق و موارد دیگر مورد ارزیابی و مقایسه قرار گیرند. هر کدام از این عوامل باعث ایجاد کاربردهای خاص از چوب می‌شوند که باید آنها را در نظر گرفت. در ادامه خصوصیات و ویژگی‌های هر کدام از چوب‌های مدنظر بیان می‌شود.

چوب ام دی اف (MDF)

چوب ام دی اف یکی از رایج‌ترین چوب‌های مصرفی در صنعت چوب است که در بازار به چوب فایبر تخته متوسط نیز معرفی می‌شود زیرا دارای چگالی متوسط می‌باشد. از این نوع چوب در ساخت انواع کابینت، سرویس خواب و کمد استفاده می‌شود. این نوع تخته از الیاف چوبی زرین مصنوعی ساخته شده است. ورق‌های این نوع تخته با فشار و گرما فشرده می‌شوند تا در نهایت تخته جامد به دست آمده از دوام بالایی برخوردار شود. نکته قابل توجه در تولید این چوب، جهت گیری تصادفی الیاف آن در هنگام تولید است. این نکته باعث می‌شود دستگاه برش بتواند از هر جهت تخته ام دی اف را برش دهد تا سطح روانی داشته باشد. چوب MDF در برابر آب و حرارت مقاوم است، از این رو می‌توان از این چوب در مکان‌‌های مختلفی برای روکش دیوار و در استفاده کرد. دلیل اینکه این چوب در صنعت چوب و نجاری کاربرد بسیاری دارد این است که از ورق ملامین و چسب روکش در تولید آن استفاده شده است، بنابراین با انواع رنگ الکلی و چاپ الگویی سازگار می‌باشد. پس به راحتی و بدون مشکلی می‌توان از این چوب در ساخت قطعات و وسایل چوبی استفاده کرد. 

چوب نئوپان

چوب نئوپان نوع دیگری از انواع تخته می‌باشد که کاربرد زیادی برای استفاده در کف و دیوار محیط دارد. این نوع چوب با وزن سبک خود از مقاوم‌ترین تخته‌ها در برابر آب، حرارت، پوسیدگی و حشرات می‌باشد زیرا از فشرده شدن خرده چوب، خاک اره، چسب فشرده و گرما، تراشه چوب، مواد شیمیایی رنگ، وکس، عوامل رها سازی و مرطوب کننده تشکیل شده است. بعد از اینکه این مواد با رزین ترکیب شدند، مایع به دست آمده به صورت صفحه یا ورق شکل می‌گیرد. نکته قابل توجه در ساخت این نوع تخته یا چوب این است که در هنگام ترکیب موارد هنگام تولید باید مواد آن را به طور یکنواخت ریخت تا یکنواخت بوده و وزنی متعادل داشته باشد. پس از ظاهر ورق مانندی که این چوب می‌گیرد باید چند بار عملیات فشرده سازی چوب و چسب انجام شود، انجام این فرآیند باعث محکم شدن چوب خواهد شد. 

چوب تخته سه لا

تخته‌های چند لایی مانند تخته سه لا دارای تنوع کاربردی بسیاری در تولید و ساخت مبلمان، کف محیط، دیوار، سقف، کمد و غیره می‌باشد. این نوع تخته با فشرده شدن ورقه‌های چوبی به حالت عمودی با چسب و حرارت تولید می‌شود. بنابراین این فرآیند که فیبرها با جهت گیری مقطعی انجام می‌گیرد، مقاومت و تحمل پذیری وزن بالایی را برای چوب ایجاد می‌کند. این تخته‌ را می‌توان با چسب و رنگ به ورق‌های ملامین و ورق‌های طبیعی چسباند و از آن در مصارف مختلف استفاده کرد. این نوع چوب دارای درجات پایین و بالا است که درجه پایین آنها برای کف ساختمان‌ها در صنعت معماری استفاده می‌شود. همچنین درجه بالا تخته سه لا می‌تواند در مصارفی مانند ساخت کابینت و طبقات کمد مورد استفاده قرار گیرد.

ابزار آلات لازم برای برش انواع چوب ام دی اف، نئوپان و تخته سه لا

یکی از تفاوت‌های مهم در انواع این چوب‌ها ابزار آلات برش آنها است. برای برش هر کدام می‌توان از ابزارهای مختلفی مانند موارد زیر استفاده کرد: 

تیغ اره خط زن

تیغ اره خط زن برای برش اولیه انواع چوب و پانل‌های روکش دار به کار می‌رود که می‌توان قبل از برش کامل قطعه، با این ابزار خطی روی آن انداخت تا برش دقیق‌تر انجام شود. این تیغ برای انجام فرآیند خط زنی قابلیت تنظیم دارد و می‌تواند برای چوب با روکش ام دی اف مورد استفاده قرار گیرد. معمولا در هنگام برش این قطعات و ورق‌ها لب پریدگی مشاهده می‌شود که با استفاده از این یراق می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کنید تا کاری تمیز را بسازید.

تیغ اره خط زن

تیغ اره نواری

تیغ اره نواری از انعطاف بالایی هنگام برش چوب برخوردار است. بنابراین در هنگام برش باعث شکستگی نخواهد شد و هر قطر ورق یا تخته چوبی را برش می‌دهد. این نوع تیغ اره دارای تیغه‌های فولادی است که این خاصیت باعث افزایش استحکام آن شده است. برش یکسانی که این تیغ اره انجام می‌دهد توجه افراد را در صنعت چوب و نجاری به خود جلب کرده است تا از آن برای برش انواع چوب مانند چوب نئوپان یا تخته سه لا استفاده کنند. اما برای برش با تیغ اره نواری باید از دستگاه مخصوص اره نواری استفاده کرد. 

تیغ اره ام دی اف بر

تیغ اره ام دی اف بر مخصوص برش انواع ورق‌های چوبی با جنس MDF است. این تیغ با قرار گرفتن روی دستگاه دورکن امکان برش را روی چوب ام دی اف فراهم می‌کند. برای برش این جنس چوب باید از تیغ اره‌هایی استفاده شود که دارای دندانه‌های زیادی هستند تا برش به صورت دقیق و با ظرافت خاصی انجام گیرد و باعث بروز لب پریدگی آن نشود. این نوع تیغ اره از سرعت بالایی در عملکرد برش برخوردار است زیرا در برابر تنش‌ها و دمای بالا مقاوم می‌باشد.

تیغ اره ام دی اف بر

تیغ اره شیارزن

تیغ اره شیارزن از ابزارهای کاربردی در کارگاه‌های نجاری است که از آن برای شیار انداختن روی لبه‌های سطح چوبی استفاده می‌شود تا ظاهر زیبایی به وسیله چوبی مورد نظر بدهند. این تیغه در برابر ضربه و زنگ زدگی مقاوم است زیرا دارای روکش کروم می‌باشد. این نوع تیغه برای استفاده برای روی دستگاه مدل بری قرار بگیرد.

تیغ اره‌های عمودی بر و افقی بر

از تیغ اره‌های عمودی بر و افقی بر در موارد مختلفی استفاده می‌شود که شامل برش قطعات چوبی ام دی اف، نئوپان، تخته سه لا و غیره می‌باشد. تیغ اره عمودی بر برای برش قطعات چوبی از وسط پانل مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیغ اره نوع افقی بر نیز از مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خردگی برخوردار است که می توان از آن به جز برش چوب در برش آهن و فلز نیز استفاده کرد.

قیمت انواع ابزار آلات برش ام دی اف، نئوپان، تخته سه لا

برای اطلاع از قیمت قیمت انواع ابزار آلات برش ام دی اف، نئوپان، تخته سه لا لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.

افزودن نظر جدید