حراجی نوروز 1403
یکشنبه, ۱۲ اردیبهشت,۱۴۰۰

تفاوت مغار و اسکنه چیست؟

در صنعت چوب و نجاری برای تزیین وسایل ساخته شده مانند مبلمان، سرویس خواب، کمد، میز، صندلی و غیره از ابزار آلات مختلفی مانند مغار، اسکنه و ابزارهای مشابه دیگر استفاده می‌شود. به کمک این ابزار آلات می‌توان مدل‌ها و فرم‌های متفاوتی به وسایل چوبی داد. تزیینات در وسایل چوبی باعث جلب توجه مشتریان خواهد شد زیرا زیبایی وسایل را چند برابر خواهد کرد. از پر کاربردترین ابزارها در نجاری می‌توان به مغار و اسکنه اشاره کرد. این ابزارها برای کنده کاری روی چوب استفاده می‌شود که در انواع و سایزهای مختلفی طراحی و تولید شده‌اند. افراد می‌توانند براساس نیاز خود انواع مغار و اسکنه را در بازار تهیه کنند. اما به نظر بعضی افراد این دو ابزار شباهت زیادی از لحاظ کارایی به هم دارند و ممکن است آنها را با هم اشتباه بگیرند. بنابراین در ادامه مطلب تفاوت بین دو ابزار مغار و اسکنه را بیان می‌کنیم؛ تا با مطالعه مطالب زیر فرق بین این دو ابزار کاربردی را به طور واضح متوجه شوید.

تفاوت بین مغار و اسکنه

در ابتدا لازم است معنی و مفهوم مغار و اسکنه را بدانید و با انواع و کاربرد آنها آشنا شوید تا راحت‌تر بتوانید تفاوت بین آنها را درک کنید. برای حک کردن و فرم دهی چوب به کمک این دو ابزار باید روی دسته آنها ضرباتی را با چکش وارد کرد تا با فشار روی تیغه بتوانید سطح چوب را به طور دلخواه تزیین کنید. مغار ابزاری تیز و برنده است که جهت کنده کاری و تراش دادن وسایل چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا مغارها از دو بخش تیغه و دسته تشکیل شده است. تیغه مغار جنس فولادی دارد که استحکام و مقاومت این ابزار را در هنگام کنده کاری روی چوب تضمین می‌کند. تیغه‌های مغار در سایزهای گوناگون تولید می‌شود و پهنایی متغیر دارند. دسته این ابزار از جنس چوب یا پلاستیک است. جنس چوبی دسته مغار باعث می‌شود که فرد در هنگام استفاده از ابزار و تراش دادن چوب کنترل بیشتری روی آن داشته باشد و از سر خوردن مغار در دست فرد جلوگیری شود. مغار در انواع چاقویی، تخت، گلویی، نیم باز، شفره تولید شده است که هر کدام کارایی متفاوتی دارند.

مغار چاقویی 

از مغار چاقویی برای منبت کاری، تراش دادن چوب و فلز استفاده می‌شود. انواع این مغار دارای دسته‌های چوبی با تیغه‌های کوتاه مانند چاقو می‌باشد. در کارهای منبت و تراش دادن روی دسته قاشق که باید طرح به طور ظریف و با دقت بالا روی چوب حک شود، این نوع مغار گزینه مناسبی است.

مغار مشتی یا گلویی

مغار گلویی برای تراش دادن عمیق چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا این نوع مغار دارای دهانه‌ای نیم دایره‌ با قابلیت خمش زیاد می‌باشد. این مغار دارای انواع مختلف قاشقی، خم و ساده می‌باشد که براساس نیاز می‌توان از هر نوع آن استفاده کرد. در مواردی لازم است سطح عمیقی از چوب را تراش داد، در این صورت مغار گلویی بهترین گزینه است تا بتوانید با استفاده از آن هر میزان عمقی را برای چوب کنده کاری کنید.

مغار نیم باز 

مغار نیم باز از لحاظ ظاهری شبیه مغار گلویی است اما این مغار انحنای کمی دارد و مانند مغار گلویی نمی‌توان از آن برای تراش دادن عمیق چوب استفاده کرد. کاربرد این مغار برای چوب‌هایی می‌باشد که انحنای ملایمی دارند. این نوع مغار از لحاظ اندازه انحنا و پهنای تیغه در دو سایز متفاوت تولید شده است.

مغار شفره

نوع دیگری از مغار، مغار شفره می‌باشد که دارای تیغه‌های V شکل با اندازه‌های مختلف است. سایز کوچک این ابزار برای انجام کارهای ظریف مانند تزیین برگ و گل استفاده می‌شود. در صورتی که مغار شفره سایز بزرگ جهت جداسازی خطوط طرح و سفت کاری روی چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مغار تخت

 مغار تخت یکی از کاربردی‌ترین ابزارها در صنعت نجاری است زیرا کاربرد زیادی در تزیین وسایل و قطعات چوبی دارد. این مغار در بازار به عنوان مغار منبت کاری نیز معرفی می‌شود. از این مغار برای کنده کاری روی سطوح صاف و مسطح چوب استفاده می‌شود تا از طریق آن بتوان کنده کاری، حکاکی، خط انداختن خطوط و تراش دادن چوب را انجام داد. این نوع مغار دارای انواع مجزا سر کج، نیم باز و قاشقی نسبت به مغارهای دیگر می‌باشد. انواع مغار تخت نسبت به نیاز افراد و نجارها برای تزیینات متفاوت چوب می‌تواند مورد استفاده قرار گیرند.

مغار خراطی

مغار خراطی روی یک پایه قرار می‌گیرد که به کمک آن چوب در حال حرکت روی دستگاه را می‌توان فرم داد. این مغار دارای دسته چوبی و ارتفاع و قطر بیشتری نسبت به مغارهای دیگر است.  بنابراین از انواع مغار خراطی می‌توان به مغار پولاد سر کج، پولاد صاف و نون گاز اشاره کرد. 

چاقوی نجاری

یکی دیگر از ابزارهای موردنیاز برای کنده کاری و تراشیدن روی چوب یا هنر منبت کاری بجز مغار و اسکنه، انواع چاقو است که شامل چاقو حکاکی و چاقو پیکرتراشی می‌باشد. در هنر منبت کاری برای پیاده سازی طرح روی چوب باید برجستگی، فرورفتگی و کنده کاری‌های خاصی انجام گیرد که به راحتی می‌توان برای این مدل‌ها از انواع چاقوهای پیکرتراشی و حکاکی استفاده کرد؛ زیرا این چاقوها در فرم‌ها و حالت‌های مختلفی در بازار موجود است که براساس نیاز فرد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

چاقو پیکرتراشی

پیکرتراشی یکی از هنرهای زیبا و جذاب در صنعت چوب و منبت کاری است که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. برای انجام پیکرتراشی روی چوب به ابزارهایی مانند چاقو پیکرتراشی نیاز است. با پیکرتراشی می‌توان زیبایی چوب را برای تزیین یک محیط چند برابر کرد. با استفاده از چاقو پیکر تراشی به راحتی می‌توان طرح‌های مدنظر را روی چوب پیاده کرد. این نوع چاقو از مدل‌های مختلف تیغه ساخته شده است که جنس تیغه‌‌ها از جنس فولاد می‌باشد. بنابراین تیغه‌های این چاقو مقاومت زیادی در هنگام کنده کاری روی چوب دارد و می‌توان از آن به راحتی برای تراشیدن انواع چوب با ضخامت‌های مختلف استفاده کرد. از این رو، از چاقو پیکرتراشی برای ساختن مجسمه‌های چوبی، کاسه تراشی چوبی، پیکرتراشی روی چوب، ساخت دست سازهای تزیینی چوبی می‌توان استفاده کرد.

چاقو حکاکی

حکاکی روی چوب مانند هنر پیکرتراشی یکی دیگر از هنرهای مربوط به صنعت چوب است. با حکاکی روی چوب می‌توان طرح‌هایی به صورت برجسته یا فرو رفته ایجاد کرد. برای ایجاد برجستگی یا فرورفتگی روی چوب لازم است از ابزاری مانند چاقو حکاکی استفاده کرد. چاقو حکاکی برای طرح دادن و کنده کاری روی چوب استفاده می‌شود تا بتوان قسمت‌های کوچک با عمق کم را از روی چوب تراشید و به طرح مورد نظر رسید. برای انجام کنده کاری و تراشیدن چوب از طریق چاقو حکاکی باید نحوه صحیح گرفتن آن روی دست را بدانید. این چاقو را باید به حالت اریب گرفت و با فشار انتهای آن بتوان نوک چاقو را برای ایجاد فرورفتگی و فرم دهی روی چوب استفاده کرد.

اسکنه نجاری

اسکنه نجاری مانند مغار یکی دیگر از ابزارهای کاربردی در صنعت چوب و نجاری است. تفاوت این ابزار با مغار در قدرت آن هنگام تراش دادن یا کنده کاری سطوح چوبی می‌باشد. از اسکنه برای شکاف چوب جهت اتصالات بین دو قطعه چوبی، ایجاد حفره و زبانه روی چوب استفاده می‌شود. بنابراین این ابزار از قطر بیشتری نسبت به مغار برخوردار است زیرا باید قدرت بالایی در هنگام شکاف دادن یا کنده کاری روی انواع چوب داشته باشد. تیغه‌های این نوع ابزار در پهنای بین 4 تا 16 میلی‌متر تولید می‌شود. ابزار اسکنه مانند مغار انواع مختلفی دارد که شامل تیغه اریب، تیغه مستطیلی، تیغه خمیده می‌باشد. 

اسکنه تیغه اریب

اسکنه تیغه اریب، تیغه‌هایی به شکل ذوزنقه دارد که به کمک آن می‌توان روی گوشه‌ها و داخل چوب را فرم داد. این نوع اسکنه کاربرد زیادی در اتصال لب به لب چوب دارد.

اسکنه تیغه مستطیلی

از اسکنه تیغه مستطیلی برای کارهایی استفاده می‌شود که نیاز به نیرو بیشتر و تیغه‌های مقاومی باشد. به عنوان مثال برای ایجاد حفره و تزیین چوب‌های ضخیم می‌توان از این نوع اسکنه استفاده کرد زیرا این ابزار به دلیل استحکام بالایی که دارد، در هنگام کار باعث شکستگی نخواهد شد. علاوه بر اسکنه تیغه مستطیلی ضخیم، اسکنه تیغه مستطیلی نازک نیز در بازار موجود است که برای کارهای ظریف می‌توان از آنها استفاده کرد. از اسکنه تیغه نازک برای ایجاد اتصال چوب‌های کوچک نیز استفاده می‌شود.

اسکنه تیغه خمیده 

اسکنه تیغه خمیده برای صاف کردن چوب، تمیز کردن سطح چوب پس از اتمام کار و تراشیدن چوب استفاده می‌شود. دسته‌‌های این اسکنه در ارتفاع بالاتری نسبت به تیغه قرار دارد. بنابراین کار کردن با این نوع اسکنه برای تمیز کردن سطح چوب راحت‌‌تر انجام خواهد گرفت.

قیمت انواع مغار و اسکنه

برای اطلاع از انواع مغار و اسکنه لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.

افزودن نظر جدید