حراجی نوروز 1403
یکشنبه, ۱۹ اردیبهشت,۱۴۰۰

روش ایجاد برش کالباسی چوب

در صنعت چوب، برش کالباسی را به عنوان برش‌های عرضی چوب یا اسلب نیز معرفی می‌کنند. این نوع برش به صورت گرد روی چوب انجام می‌شود که در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف براساس طرح سازه مورد نظر انجام می‌گیرد. برش کالباسی چوب را برش عرضی یا اسلب نیز می‌نامند. معمولا برای اینگونه برش‌های چوب از تنه درخت‌ استفاده می‌شود که در اندازه‌ها و مدل‌های مختلف قابل برش است. به عنوان مثال یکی از برش‌های کاربردی، برش کالباسی چوب است که برای تولید محصولاتی مانند میزهای عسلی، میز ناهارخوری، ظروف تزیینی، سازه‌های آنتیک و هنرهای مختلف مانند رزین و اپوکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسلب برش صفحه‌ای یا کالباسی براساس نوع سازه به صورت ناهموار انجام می‌گیرد که همین ناهمواری و طبیعی بودن چوب با طرح اصلی باعث زیبایی سازه و قطعات چوبی تزیینی مختلف خواهد شد. برش عرضی چوب با استفاده از اره‌های مخصوص یا دستگاه اره دیسکی رومیزی با ضخامت‌های دلخواه انجام می‌شود. معمولا برای کاربردی شدن اسلب عرضی چوب در سازه‌های متفاوت باید سطح آن صاف باشد تا بتوان برای انواع میز، وسایل آنتیک، طراحی با رزین و موارد مشابه دیگر استفاده کرد. این فرآیند باید پس از برش و خشک شدن کامل چوب انجام گیرد؛ زیرا الوار چوبی پس از برش دارای ناهمواری‌هایی است که باید آن را با دستگا‌ه‌های مرتبط هموار و صیقلی یا به اصطلاح کف تراشی کرد. برای کف تراشی یا صاف کردن سطح چوب برش کالباسی باید از ماشین سنباده زن، سی ان سی‌های چوب یا اور فرز استفاده کرد. در ادامه با چگونگی ایجاد برش کالباسی چوب و فرآیند آن آشنا خواهید شد، پس مطالب زیر را دنبال کنید. 

فرآیند ایجاد برش کالباسی چوب

ایجاد برش عرضی یا کالباسی چوب باید طبق فرآیند خاصی انجام گیرد که شامل برش، خشک کردن، کف تراشی یا صاف کردن سطح چوب است. تنه درخت پس از برش به صورت عرضی با استفاده از اره و دستگاه‌ برش کناره‌های یکدستی ندارد، فقط هر دو سطح زیر و رو چوب برش صاف می‌خورند. البته دو سطح چوب پس از برش کالباسی کاملا صاف نیستند و همانطور که ذکر شد، این نوع برش، سطح چوب را کمی ناهموار نشان می‌دهد. با توجه به اینکه تنه درخت پس از برش کاملا خشک نیست، نمی‌توان روی قطعات برش خورده چوب کاری انجام داد. بنابراین لازم است بعد از برش آنها را طبق مراحلی خاص کاملا خشک کرد، سپس با دستگاه کف تراش، سطح کار را صاف و صیقلی کرد. پس از آنکه این فرآیندها به طور کامل انجام شد، می‌توان چوب برش خورده کالباسی را به عنوان قطعه‌ای برای تولید سازه‌های آنتیک استفاده کرد. نکته ضروری که لازم است هنگام ایجاد برش کالباسی چوب به آن توجه کنید، این است که باید از میز‌های کوتاه یا خرک برای برش عرضی استفاده شود. ضمنا هنگام برش باید چوب را به گیره میزکار محکم کرد، سپس اره را روی قطعه چوب قرار داده تا خط برش آن مشخص شود. پس از مشخص کرد قسمت برش با گونیا و مداد می‌توان با استفاده از اره آن را برش داد. 

نحوه برش کالباسی چوب

  • ابتدا لازم است یک شابلون برای برش دقیق‌تر و امن‌تر الوار یا تنه چوب بسازیم. برای این کار باید از چوب ام دی اف با ضخامت بالا یا تخت سه لا با ضخامت یکسان استفاده کرد.
  • یک خط موازی با کمک گونیا مرکب به اندازه ضخامت تخته روی زمینه شابلون می‌کشیم تا تخته را روی آن بچسبانیم. سپس برای اطمینان از محکم بودن چوب از پشت تخته نیز پیچ می‌کنیم.
  • دو سمت قطعه یا زمینه کار (شابلون) را با گیره به میز می‌بندیم تا هنگام برش حرکت نکند.
  • پس از اطمینان از محکم بودن زمینه کار، تنه یا الوار چوب را روی شابلون قرار می‌دهیم. 
  • مقدار ضخامتی که می‌خواهیم تنه درخت را برش بزنیم، اندازه گیری کرده و آن قسمت را جلوی تیغ اره قرار می‌دهیم تا دقیقا تنظیم شود.
  • قبل از برش باید الوار را با گیره روی شابلون محکم کرد تا حین برش جابجا نشود.
  • در نهایت به راحتی و با خیال راحت می‌توانید روی الوار با اندازه دلخواه از طریق اره برش کالباسی ایجاد کنید.

خشک کردن چوب برش خورده

همانطور که بیان شد، پس از برش کالباسی چوب لازم است قبل از استفاده از آن قطعه به طور کامل خشک شود. اما ممکن است فرآِیند خشک شدن کامل چوب زمان زیادی ببرد یا چوب پس از خشک شدن ترک بخورد و تغییر شکل دهد. نکته‌ای که باید در هنگام خشک شدن چوب بدانید این است که اصلا نباید آن را زیر نور آفتاب قرار دهید. بنابراین بهتر است طبق روال زیر یکی از راه‌ها را برای خشک شدن چوب بدون ترک انجام دهید:

  1. سیلر را به دو طرف چوب بمالید تا کاملا خشک شود. سیلر کمک می‌کند تا منافذ موجود روی چوب پر شود. اما این راهکار فرآیند خشک شدن چوب را کند می‌کند.
  2. چوب برش کالباسی خورده را داخل نابلون قرار داده و در آن را با چسب کاملا محکم کنید. با این کار هوا به چوب نمی‌خورد و چوب با رطوبت خودش خشک خواهد شد.
  3. برای سریع‌تر خشک شدن و بدون ترک خوردگی چوب می‌توانید چوب را داخل آب بجوشانید. زیرا این کار باعث می‌شود شیره چوب خارج شود. پس از جوشیدن در آب باید آن را داخل نایلون قرار دهید تا کاملا خشک شود.

ابزارهای موردنیاز برای برش چوب

فرآیند برش چوب یکی از مهمترین عوامل در ساخت سازه‌های مختلف چوبی است که با کمک اره یا دستگاه برش انجام می‌گیرد. چوب بعد از برش نیز باید از یک فرآیند خاص مانند سنباده زنی، کف تراشی و موارد مشابه دیگر بگذرد تا آن قطعه کار قابل استفاده شود. در ادامه به معرفی انواع دستگاه برش که مهمترین عوامل در ایجاد برش کالباسی چوب است، پرداخته می‌شود. 

گونیا مرکب

گونیا مرکب یکی از ابزارهای کاربردی برای برش قطعات چوب در نجاری است. با استفاده از این ابزار برش دقیق‌تری روی چوب خواهید داشت. با این نوع ابزار امکان اندازه گیری و زاویه زنی روی قطعه کار را به صورت 90 درجه، 45 درجه دارید، همچنین برای به دست آوردن عمق شیار، فاصله‌های کوتاه، عمق سوراخ، مرکز دایره و شیب سطح نیز کاربرد دارد. برای استفاده از گونیا مرکب باید آن را روی لبه تخته قرار داد و با مداد خط مورد نظر را رسم کرد، برای خط کشی‌های موازی نیز می‌توان پیچ‌های موجود روی تنه گونیا را تنظیم کرد تا به اندازه مدنظر رسید.

اره نجاری

اره نجاری جز ابزارهای برش در صنعت چوب می‌باشد که در اندازه‌ و انواع مختلف براساس کیفیت و برش تولید شده است. برش چوب با دستگاه‌ برش یا اره‌های دستی انجام می‌گیرد که اره نجاری جز کاربردی‌ترین اره‌های دستی می‌باشد. در برش کالباسی چوب از این اره می‌توان استفاده کرد. این نوع اره از دو قسمت دستگیره و تیغه تشکیل شده که توانایی برش چوب‌های خشک و تر را دارد. اره دم روباهی یا اره پنل نیز جز اره‌های دستی است که با آن می‌توان برای برش طولی یا عرضی چوب‌های تخته سه لا، قطعات چوب بزرگ و تخته خرده استفاده کرد. همچنین اره‌های دستی دیگر مانند اره پشت دار، اره نوکی، اره باغبانی و اره‌های کمانی وجود دارد که براساس نیاز و برش چوب می‌توان از هر کدام آنها برای برش چوب استفاده کرد.

اره فلکه

اره فلکه جز دستگاه‌های برش در صنعت چوب و نجاری برای چوب‌بری است. این نوع اره در بازار با عنوان ماشین اره نواری عمودی نیز معرفی می‌شود. از دستگاه‌های اره فلکه یا نواری برای برش‌های طولی، عرضی، اتصالات چوبی، برش زاویه دار و مورب استفاده می‌شود. این دستگاه دارای دو فلکه است که تیغ نواری شکل را حرکت می‌دهند. هر کدام از فلکه‌ها دارای قطر مشخصی می‌باشند که مهمترین قسمت در انتخاب اره نواری می‌باشد. اره فلکه انواع مختلفی مانند مینیاتوری، کارگاهی، سی ان سی و رام بری دارد که براساس نوع برش چوب می‌توان از آنها استفاده کرد.

اره گردبر 

اره گردبر به عنوان اره دیسکی نیز شناخته می‌شود که برای برش چوب و ام دی اف با تیغه‌های مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این نوع اره می‌توان برش را به صورت صاف در زوایای مشخص انجام داد. تیغه‌های موجود در این دستگاه به صورت دیسکی در نظر گرفته شده است. همچنین اره موتوری برقی جز اره‌های مهم در برش تنه درخت به صورت عرضی یا کالباسی و طولی است. 

کف تراشی چوب

زمانیکه عملیات برش چوب انجام گرفت، می‌توان سطح کار را با دستگاه‌های مخصوص کف تراش چوب ساف و صیقلی کرد. قسمت برش خورده کالباسی چوب را روی دستگاه سی ان سی یا اور فرز قرار داده و تیغه کف تراش را روی اسپیندل آن قرار می‌دهید و موقعیت آن را تنظیم می‌کنید. حرکت رفت و برگشت روتر این دستگاه در چند مرحله می‌تواند به راحتی مقداری از سطح چوب را برداشته تا آن را صاف کند.  

قیمت انواع ابزار آلات برش چوب

برای اطلاع از قیمت انواع ابزار آلات برش چوب لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.


افزودن نظر جدید