حراجی نوروز 1403
یکشنبه, ۱۴ شهریور,۱۴۰۰

روش ساختن صندلی راک

دوس داری وسایل چوبی کاربردی و زیبا برای خودت بسازی؟ دوس داری کار خودتو رونق بدی و وسیله چوبی بسازی که درخواست زیادی داره و سریع به فروش میره؟ باید بدونی که امروزه افراد تمایل زیادی به استفاده از وسایل و سازه‌های چوبی تو دکوراسیون داخلی خونشون دارن. برای اینکه متریال چوب در هر محیطی حس طبیعت میده و برای همین افراد زیادی رو به خودش جذب می‌کنه. یکی از خاص‌ترین کارهای چوبی برای هر خونه، صندلی راکه. بیشتر افراد صندلی راک رو با عنوان صندلی گهواره‌ای می‌شناسن و اونو خیلی دوس دارن. چرا که می‌تونن روی اون بشینن و استراحت کنن و به آرامش برسن. اما افراد هنگام خرید ترجیح می‌دن صندلی راکی رو انتخاب کنن که راحت باشه و بتونن حس آرامش و راحتی رو با هم تجربه کنن. پس بیاید با هم نحوه ساخت این صندلی و ابزار آلات و تجهیزاتی که برای ساختش لازمه را بشناسیم.

ابزار آلات و تجهیزات لازم برای ساخت صندلی گهواره‌ای

 همونطور که می‌دونی برای ساخت هر وسیله یا سازه چوبی باید از ابزار آلات خاصی استفاده کرد. با شناختی که در مورد تجهیزات صنعت چوب داری می‌تونی با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین ابزارها رو انتخاب کنی تا حین کار دچار مشکل نشی و بتونی سازه با کیفیتی را هم به مشتری و بازار ارائه بدی یا برای خودت بسازی. صندلی گهواره‌ای یا صندلی راک یکی از انواع سازه‌های چوبیه که افراد را با هر رنج سنی به خودش جذب می‌کنه. چرا که این صندلی به دلیل حالت گهواره‌ای و تابی که داره به اونا حس آرامش میده و می‌‌تونن ساعاتی رو به صورت ریلکس روی صندلی سپری کنن. صندلی راک تورو یاد قدیم و مادر بزرگ می‌ندازه. اما امروزه افراد زیادی تمایل به استفاده از اون دارن تا بتونن دقایقی رو روی اون راحت بشینن و آرامش بگیرن. پس طرفدارای زیادی داره و از این رو می‌تونی اونو تو مدل‌ها و رنگ‌های مختلف بسازی و به بازار هم عرضه کنی. چنین محصول چوبی حتما می‌تونه درآمدزایی بالایی برات داشته باشه. از اونجایی که افراد اهمیت زیادی به زیبایی و جلوه دکوراسیون داخلی منازل خود می‌دهند، صندلی گهواره‌ای می‌تونه انتخاب مناسبی برای هم مدل دکوراسیونی باشه و محدودیت خاصی نداشه باشه. پس با شناخت دقیق و کامل نحوه ساخت اون کاری با کیفیت و محکم رو در اختیار مشتریات بزار. ساخت این صندلی طوری که به نظر میرسه سخت نیست و با ابزار آلات لازم اون می‌تونی تو کمترین زمان بسازی.

اره فلکه

مهمترین مرحله تو صنعت چوب، انتخاب چوب و برش اونه. برای ساخت صندلی راک بهتره از چوب‌هایی مثل گردو، ماهون، افرا، گیلاس، بلسان یا بلوط استفاده کنی. این چوب‌ها علاوه بر زیبایی و رنگشون استحکام بالایی در ساخت چنین سازه‌ای دارن. همچنین می‌تونه محصول چوبی شیک و لوکسی رو بهتون بدن. پس طبق سلیقتون هر کدام از آنها را انتخاب کنید و طرحی که براش در نظر داری رو اجرا کن. پس از اینکه چوبتو انتخاب کردی و به طرح مورد نظرت رسیدی، حالا نوبت به برش اوناس. برای برش چوب صندلی راک می‌تونی از اره فلکه استفاده کنی. دستگاه اره فلکه کاربرد زیادی در کارگاه نجاری داره زیرا با تیغه باریکی که روی اون نصب میشه، امکان برش تو هر زاویه‌ای رو بهت میده. به راحتی می‌تونی قطعه چوب رو روی میز دستگاه قرار بدی و با دست به سمت تیغ هدایتش کنی تا طرحی که روی کار مشخص کردی رو برش بدی.

اره فلکه

دریل بادی

تو کارگاه‌های نجاری برای سوراخ‌ کاری روی چوب با ضخامت‌های مختلف می‌توانی از انواع دریل‌های برقی، شارژی، بادی و غیره استفاده کنی که باید مته مناسب با کار را روی آن قرار بدی. همونطور که می‌دونی، تو معرق کاری، منبت کاری و سایر هنرهایی که به صنعت چوب مربوط میشه باید طرح به صورت ظریف روی چوب اجرا بشه تا زیبایی ظاهری آن حین کار حفظ بشه. در صورت نیاز به سوراخ کاری سطوح چوبی مثل میز، صندلی می‌تونی از دریل بادی استفاده کنی. نکته قابل توجه در استفاده از این نوع دریل اینه که برای انجام تمام این عملیات نیاز به هیچ ابزاری نداری و به صورت کاملا راحت و در سریع‌ترین زمان با حفظ ظرافت روی کار می‌تونی قطعه را زیر مته دستگاه قرار بدی و قسمت مورد نظر را سوراخ کنی. دریل بادی به شکلی ساخته شده که می‌تونی مته‌ در سایزهای مختلف را روی اون متصل کنی؛ فقط باید کلگی کار را بچرخانید و مته را داخل ابزار قرار بدی و پس از محکم کردن کلگی به راحتی کار سوراخ کاری سطوح را انجام بدی. 

پیچ دستی

پس از اینکه اتصال دو قطعه چوبی رو با کمک اتصالات چوبی و چسب چوب انجام دادی باید از یک نگهدارنده برای اونا استفاده کنی تا دو قطعه کاملا به هم بچسبه و محکم بشه. با استفاده از پیچ دستی می‌تونی این کارو انجام بدی. پیچ دستی در سایزهای مختلف کوچک و بزرگ تولید شده که نسبت به اندازه قطعه چوبی می‌تونی اونو انتخاب کنی. انواع پیچ دستی نجاری از ابزارهای پرکاربرد و ضروری در صنعت چوبه. پیچ دستی ابزاری نگهدارنده و اتصال دهنده برای دو قطعه به صورت محکمه. کلمپ یا پیچ دستی در صنعت چوب به صورت F شکل هستن که دارای یک فک ثابت L شکل، یک بازو بلند و کشیده و یک فک متحرک که به وسیله پیچ یا دنده قدرتی در حول میله هست و به قطعه کار محکم کنی. 

پیچ دستی

میخ چوبی

در ساخت قطعات مختلف چوبی در کارگاه‌های نجاری برای اینکه کار تمیز و محکم مونتاژ بشه باید از اتصالاتی مانند میخ چوبی استفاده بشه. از میخ چوبی با انواع ساده و آجدار برای ساخت مبلمان، اسباب بازی چوبی، میل پرده چوبی و دکوراسیون داخلی استفاده میشه. با میله چوبی می‌تونی مقاومت بالایی برای اتصال دو قطعه با سوراخی که ایجاد کردی داشته باشی تا سازه بتونه وزن‌های سنگین را تحمل کنه و باعث آسیب به اون نشه. این ابزار دارای سطح صاف و یکنواخته که همین مزیت باعث کاربردی‌تر شدن محصول شده. میله چوبی براساس کاربردی که در قطعات مختلف چوبی دارد، در اندازه‌ها و جنس‌های مختلف نسبت به قطر و طول تولید شده. همچنین این نوع اتصال یک مدل اتصال‌ دهنده‌ قطعات چوبی با اندازه‌های مختلف به صورت شاخه‌ای شیاردار و بدون شیاره. برای ساخت میله چوبی از چوب راش یا صنوبر استفاده میشه تا محکم باشه. هنگام استفاده از هر کدام مدل‌های اون سوراخی به اندازه قطر بر روی هر دو قطعه مورد نظر ایجاد بشه، بعد به قطعه متصل می‌کنی.

نحوه ساخت صندلی راک چوبی

بعد از اینکه با ابزار آلات مورد نیاز ساخت صندلی راک چوبی آشنا شدی، حالا نوبت ساختن اونه. برای این کار ابتدا باید چوب مناسب رو براش انتخاب کنی، که در بالا به انواع چوب‌هایی که میشه برای این کار ازش استفاده کرد رو گفتیم. می‌خوایم از قسمت پایه‌های منحنی اون که اصلی‌ترین بخششه شروع کنیم. چرا که پایه‌های منحنی باعث حالت گهواره‌ای صندلی میشه. حالا شابلون منحنی شکلی رو برای نشانه گذاری قسمت برش اون در نظر بگیر. بعد از اینکه این بخشو اندازه زدی، برو سراغ دستگاه اره فلکه تا کار برش قطعات چوبی اندازه گذاری شده رو شروع کنی. برای استفاده از این نوع اره اول مطمئن شو که تیغ دستگاه تیز باشه، پس بهتره تیغ نو روی اون قرار بدی تا حین کار دچار مشکل نشی و چوبت خراب نشه. حالا با خیال راحت می‌تونی تمامی قطعات چوبی که برای صندلی در نظر گرفتی و برش بدی. بعد با دستگاه اورفرز به ابزار زنی قطعات برش خورده بپرداز و سپس اونارو با سنباده برقی صاف و صیقلی کن. حتما مطمئن شو که تمام قطعات کاملا صاف باشند چرا که زبری چوب کیفیت کارتو پایین میاره. حالا نوبت به سوراخ کاری تمام قسمت‌هایی میره که می‌خوای به یه قسمت دیگه متصل بشه. برای این کار می‌تونی از دریل بادی استفاده کنی تا سوراخ زنی کارت کاملا تمیز و دقیق باشی. البته برای این کار باید قطر سوراخت رو با توجه به میخ چوبی که می‌خوای اتصال رو باهاش انجام بدی یکی باشه. بعد چسب چوب رو بردار و جاهایی که سوراخ کردی داخل حفره‌هاشو چسب بزن. پس از اون میخ‌های چوبی رو داخل اونا قرار بده و قطعات رو به هم وصل کن. حالا برای اینکه مطمئن بشی تمام اتصال‌ها کاملا به هم چسبیده، پیچ دستی رو به قسمت‌های متصل شده ببند و بزار چند دقیقه بمونه. با کمک اتصال میخ چوبی کارت تمیزه و هیچ نشونی در ظاهر از میخ و پیچ نیست، حتی کیفیت و استحکام صندلی راک هم افزایش پیدا می‌کنه و می‌تونی کار رو برای سال‌ها تصمین بدی. در نهایت می‌تونی صندلیتو هر رنگی خواستی بزنی و از ساخت و خلق چنین سازه چوبی کاربردی لذت ببری. 

صندلی راک

قیمت انواع ابزار آلات مورد نیاز ساخت صندلی راک چوبی

برای اطلاع از قیمت انواع ابزار آلات مورد نیاز ساخت صندلی راک چوبی لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.

افزودن نظر جدید