حراجی نوروز 1403
سه شنبه, ۲۵ خرداد,۱۴۰۰

ساخت جا ادویه فانتزی

امروزه افراد تمایل زیادی به ساخت و تولید وسایل تزیینی و دکوری برای منازل خود و عرضه آنها به بازار دارند. افراد علاقه مند به کار نجاری و چوب می‌توانند وسایل چوبی مانند ساعت، قاب عکس، ظروف، جا ادویه و غیره بسازند که برای این کار نیاز به ابزار آلات و ماشین آلات خاص این صنعت است. با استفاده از ابزار آلات و ماشین آلات کاربردی صنعت چوب می‌توانند کار را در کمترین زمان و با کیفیت بیشتر انجام دهند تا توجه افراد زیادی را به آنها جلب کنند. تمیزی و ظرافت کارهای چوبی برای استفاده هر فرد در خانه بسیار اهمیت دارد زیرا این ظروف و وسایل علاوه بر زیبایی که به محیط می‌دهند، استفاده کاربردی نیز خواهند داشت. به عنوان مثال جا ادویه فانتزی یکی از کاربردی‌ترین وسایل در محیط آشپزخانه خواهد بود، بنابراین باید در اندازه مشخص و کاملا تمیز و صیقلی ساخته شود. به این منظور، در ادامه مطلب پس از بیان ابزار آلات ضروری برای ساخت این سازه، به نحوه ساخت آن را شرح خواهیم داد؛ پس مطالب زیر را از دست ندهید.

ابزار آلات ضروری برای ساخت جا ادویه فانتزی

همانطور که می‌دانید، برای ساخت و تولید وسایل چوبی مختلف باید از ابزار آلات مناسب آن استفاده کرد تا حین ساخت آن دچار مشکل نشوید. جا ادویه از وسایل ضروری و دکوری در محیط آشپزخانه است که می‌تواند در سایزها و مدل‌های گوناگون آن را خریداری کرد. اما افراد علاقه مند به کار نجاری می‌توانند با ساده‌ترین روش و با استفاده از ابزارهایی مانند مته گرد بر، فرز فرم مینیاتوری، دستگاه فارسی بر و سنباده آن را بسازند. با این ابزارها کاری ظریف و تمیز خواهید داشت که مورد توجه افراد زیادی قرار می‌گیرد. در مطالب زیر با چگونگی و نحوه کار این ابزارها در صنعت چوب برای ساخت وسایل و سازه‌های چوبی آشنا خواهید شد.

مته گردبر

در این صنعت برای سوراخ کاری سطوح چوبی از ابزارها و دستگاه‌هایی مانند دریل استفاده می‌شود که این دستگاه دارای مته‌های مختلف است و براساس نیاز می‌توان آنها را انتخاب کرد. نوع خاصی از مته‌های دریل، مته گردبر می‌باشد که در اندازه‌های متفاوت تولید شده است. مته گردبر یکی از انواع مته‌های کاربردی در صنعت چوب و نجاری است که کاربردهای زیادی در این صنعت دارد. این مته می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن به فرآیند سوراخ کاری به صورت گرد در ابعاد و اندازه‌های مختلف روی چوب بپردازند. مته گردبر با دقت بالا حفره‌ای روی سطح چوب ایجاد می‌کند که اندازه آن بر اساس قطر مته در نظر گرفته شده است و بیشتر از آن قطر سوراخ نخواهد کرد. اگر بخواهید سوراخ دایره‌ای شکل با اندازه‌های مختلف روی سطح چوب قطعه مورد نظر خود ایجاد کنید می‌توانید از انواع سایز و مدل با سرعت‌های متفاوت استفاده کنید. این نوع مته‌ها را باید حتما با جنس خوب خریداری کرد زیرا در هنگام کار آسیب پذیری بالایی دارد و ممکن است باعث شکستگی تیغه‌های آن شود. مته گردبر دارای تیغه‌های منظم دایره‌ای شکل دورتادور می‌باشد. تیغه‌های تیز این مته‌ باعث ایجاد کردن سوراخ یا حفره در سریع‌ترین زمان ممکن می‌شود. این نوع مته چوب روی دریل نصب می‌شود که برای ایجاد برش دایره‌ای روی سطوح لوازم دکوری، محل قرار گیری لوله، محل عبور کابل و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. مته گردبر علاوه بر سوراخ کردن سطوح چوب روی سطوح گوناگون شیشه و فلز نیز در نظر گرفته می‌شود؛ البته باید از مته گردبر مخصوص آن متریال استفاده کرد. مته گردبر مدرج یکی از انواع مته گردبر‌های موجود در بازار است  که از دو بازوی قابل حرکت تشکیل شده و بدنه درجه بندی شده مشخصی دارد. از این نوع مته گردبر در ساخت سازهای مختلف چوبی، جای لامپ هالوژن و موارد مشابه دیگر استفاده می‌شود.

فرز فرم مینیاتوری

فرز فرم مینیاتوری برای حکاکی در صنعت چوب و هنرهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا از این ابزار برای تولید، فرم دهی، پولیش و ساخت وسایل که ریزکاری دارند، استفاده می‌شود. این ابزار دارای چند سری گوناگون سنباده‌های انگشتی، مته و فرز بوده که با وزن پایین امکان جابه‌جایی راحت در کارگاه‌های کوچک خانگی را فراهم می‌کند. از مهمترین قسمت‌های این ابزار که باید هنگام خرید به آن توجه کرد شیلنگ خرطومی است زیرا یک رابط است و باید اندازه و تاب نخوردنش را در کار در نظر گرفته شود. مورد دیگر لرزش کم فرز آن است تا هنگام استفاده دچار مشکل نشوید. همچنین فرز مینیاتوری باید از سیستم گردش هوا برخوردار باشد تا با توان بالای خود حین کار، دمای دستگاه بالا نرود. همانطور که گفته شد، فرز فرم دارای مدل‌های گوناگونی است که نسبت به طرح روی چوب خود می‌توانید از هر کدام آنها استفاده کنید تا کاری تمیز و دقیق داشته باشید.

دستگاه فارسی بر

دستگاه فارسی بر یکی از دستگاه‌های ضروری در صنعت چوب می‌باشد که با آن می‌تواند برش اریب و زاویه دار روی چوب داشته باشید. این دستگاه در انواع فارسی بر ثابت و قابل حمل تولید شده است که نوع ثابت آن برای برش‌ ظریف با عرض کم و نوع کشویی برای برش عریض‌تر و عمیق‌تر با عرض زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماشین دارای تیغه برش است که چرخش زاویه دار بودن آن نسبت به نوع شکل چوب برای سازه مد نظر قابل تنظیم می‌باشد. در ساخت سازه‌ای که قطعات برش خورده چوبی را باید به یکدیگر متصل کرد بهتر است از فارسی بر برای فارسی کردن یا پخ کردن لبه‌های کار استفاده کرد. با این کار علاوه بر تمیزی سطح چوب، اتصال دقیق‌تری خواهید داشت زیرا لبه‌های کار کاملا روی یکدیگر قرار گرفته می‌شود.

سنباده 

از سنباده برای یک دست کردن و برداشتن لایه اضافه و براده، پولیش و صیقلی کردن سطوح قطعات چوبی استفاده می‌شود. این ابزار در انواع نواری، دستی، دیسکی، لرزشی تولید شده است که بر اساس نیاز می‌توان آنها را انتخاب کرد. سنباده نواری برای صاف و پولیش کردن سطوح چوبی استفاده می‌شود تا با لایه برداری، پولیش سطح چوب، برداشتن لک و رنگ از سطوح بتوان بهترین سطح چوب را برای پیاده سازی انواع طرح و فرم دادن به آن داشت. نوع دیسکی این سنباده به شکل دایره‌ای مانند سنباده نواری برای سنباده زدن و پولیش کردن سطوح، لایه برداری، برداشتن لک و رنگ استفاه می‌شود. سنباده لرزشی به شکل تخت یا گرد برای صیقلی کردن و پولیش کردن سطوح استفاده می‌شود که وظیفه لایه برداری، برداشتن لک و رنگ دارد. سنگ چرخ یا چرخ سنباده برای تیز کردن ابزارها، پولیش کردن، سنباده زدن قطعات کوچک استفاده می‌شود.


نحوه ساخت جا ادویه فانتزی چوبی

برای ساخت هر وسیله یا سازه چوبی، انتخاب چوب مناسب برای آنها اهمیت زیادی دارد تا دوام و استحکام کافی برای استفاده از آن داشته باشد. برای ساخت جا ادویه چوبی بهتر است از چوب چنار سرخ یا چوب روسی سوپر کم گره استفاده کرد. جا ادویه مورد نظر در این مقاله به شکل باکس مستطیل تو خالی می‌باشد که روی کار سوراخ‌هایی برای قرار دادن جای ادویه شیشه‌ای در نظر گرفته شده است. بنابراین در ابتدا باید 4 قطعه چوب در اندازه های مشخص برش داده شود که دو قطعه برای قسمت چپ و راست، دو قطعه برای قسمت بالا و پایین کار در نظر گرفته می‌شود. لبه‌های هر قطعه چوب را با دستگاه فارسی بر فارسی کرده تا کاملا کنار یکدیگر قرار بگیرند. پس از آن باید سوراخ کاری روی کار یعنی قسمت بالا باکس مستطیلی را انجام داد. برای این کار باید از مته گرد بر استفاده کرد. اگر از دریل و مته برقی برای این کار استفاده کنید باعث قلوه کن شده رگه‌های چوب روی سطح کار می‌شوید. با استفاده از مته گرد بر در اندازه مدنظر می‌توانید حین سوراخ کاری با حرکت 360 درجه روی چوب، سوراخی کمی بزرگتر از اندازه داشته باشید تا قرار گیری شیشه ادویه داخل آنها راحت‌تر انجام شود. بعد از اینکه سوراخ کاری کل جا ادویه‌ها انجام شد، با سنباده زنی دستی به راحتی می‌توانید لبه‌های کار را سنباده بزنید تا کاملا صیقلی شوند. پس از آن سطح زیرین کار که کف شیشه روی آن قرار می‌گیرد را انجام دهید؛ برای این کار از فرز فرم مینیاتوری سوراخ زن یا قلم فرز کروی استفاده کنید که باید حرکت آن در زمان سوراخ زنی کاملا صاف و عمود انجام شود. سوراخ کاری این قسمت را تا حد 3 تا 4 میلی‌متر عمق دهید. در نهایت با چسب کاغذی لبه‌های چوب را تنظیم کرده و پشت به پشت هم می‌گذارید تا با چسب چوب آنها با به یکدیگر چسبانده و محکم کنید. برای رنگ آمیزی آن از پارافین تسویه شده بهداشتی استفاده کنید تا کار دستی تمیز و زیبا در آشپزخانه خود داشته باشید.

قیمت انواع ابزار آلات و ماشین آلات صنعت چوب

برای اطلاع از قیمت انواع یراق آلات و ماشین آلات در صنعت چوب لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.

افزودن نظر جدید