حراجی نوروز 1403
سه شنبه, ۲۸ اردیبهشت,۱۴۰۰

معرفی انواع اتصالات فانتزی، اتصال فلشی و کام و زبانه

اتصالات در صنعت چوب بسیار گسترده و خاص است که باعث مونتاژ نهایی سازه خواهد شد. معمولا مرحله اتصال بین قطعات در مرحله آخر یا مرحله مونتاژ انجام می‌شود تا شکل نهایی کار مشخص شود. اما این موضوع اهمیت دارد که قطعات را طوری به هم متصل کرد که زیبایی ظاهری آن حفظ شود. از خاص‌ترین اتصالات در صنعت چوب اتصال فانتزی، فلشی و کام و زبانه است که توجه نجاران و افراد زیادی را جلب کرده است. این نوع اتصالات بدون استفاده از ابزاری مانند میخ و پیچ انجام می‌شود که می‌توان از آن در ساخت وسایل تزیینی، قاب عکس و غیره استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع این اتصالات آشنا کنیم که در ادامه به شرح کامل آنها پرداخته می‌شود؛ پس با مطالب زیر همراه باشید.

انواع اتصالات خاص در صنعت چوب

زمانیکه از اتصالاتی مانند میخ و پیچ برای متصل کردن دو قطعه چوبی استفاده می‌شود، به چشم قابل مشاهده است و زیبایی ظاهری چوب را از بین می‌برد. همین عامل باعث می‌شود نظر افراد به آنها جلب نمی‌شود و غیر قابل استفاده شود؛ زیرا چنین وسایلی زمانیکه در دکور خانه یا محل کار قرار بگیرد، زیبایی چندانی ندارد. بنابراین نجاران و افراد حرفه‌ای در این صنعت به فکر آن افتادند که از اتصالات فانتزی استفاده کنند تا ظاهر زیبا وسیله حفظ شود. اگرچه چنین اتصالاتی زمان بیشتری نسبت به اتصالات معمولی می‌برد اما در نهایت کاری تمیز و اتصالی راحت را در مرحله مونتاژ برای نجاران و افراد هنرمند به همراه خواهد داشت. از مهمترین اتصالات خاص چوب می‌توان به اتصالات فانتزی، اتصال فلشی، کام و زبانه اشاره کرد که هر کدام از ابزار آلاتی برای انجام این فرآیند استفاده می‌کنند.

اتصال فانتزی

یکی از مهمترین اتصالات کاربردی در صنعت چوب، اتصال فانتزی است که می‌توان از آن به جای اتصالات ساده و معمولی استفاده کرد. نکته‌ای که در اینگونه فرآیندها باید به آن توجه کرد، حفظ استحکام سازه است، پس باید از چوب‌هایی با ضخامت مناسب استفاده شود تا پس از چفت شدن در یکدیگر، وسیله مستحکمی نیز داشته باشیم. برای انجام این فرآیند لازم است با استفاده از اره رومیزی خط‌های برشی را روی قطعه چوب مورد نظر داد تا بتوان آن قسمت را به صورت دقیق برش زد و مدل داد. پس از آنکه خط زنی و برش قطعه انجام شد، لازم است قسمت اضافه چوب را با کمک مغار تخت یا اره رومیزی خالی کرد تا در نهایت بتوان قطعات بریده شده را داخل هم چفت و ثابت کرد. بنابراین سازه‌ای مستحکم و وسیله تزیینی زیبایی را می‌توانید با این نوع اتصال بسازید.

اتصال فلشی

اتصال فلشی در صنعت چوب با عنوان اتصال زاویه 45 درجه نیز معرفی می‌شود. در این نوع اتصال تمام قطعات برش خورده با اندازه مشخص باید با ابزار مغار تخت و چکش پلاستیکی یا چوبی تراشیده شود تا بتوان به طرح مدنظر رسید. نکته قابل توجه در این اتصال این است که کلیه قسمت‌هایی که باید تراشیده شود، مغار در زاویه 45 درجه روی قطعه قرار دهید و عملیات تراش را انجام دهید. این موضوع یکی از نکات کلیدی اتصال فلشی یا زاویه 45 درجه است که حتما باید طبق آن پیش بروید. در آخر کار که خواستید قطعات تراشیده شده را با هم ادغام کنید، باید آنها را کاملا داخل هم چفت کنید. البته برای ثابت شدن و قرار گرفتن دقیق قطعات روی هم با استفاده از چکش چوبی یا پلاستیکی آنها را دقیق و ثابت چفت کنید. توجه به این نکته ضروری است که برای ضربه زدن به سازه با استفاده از چکش حتما به صورت غیر مستقیم انجام دهید؛ یعنی چوب واسطی را روی سازه قرار داده و چکش را روی آن بزنید. در غیر این صورت باعث آسیب و در مواقعی شکستن سازه می‌شود.

اتصال کام و زبانه

در اتصال کام و زبانه می‌توان از اره رومیزی به جای مغار استفاده کرد تا بتوان قطعات برش داده شده را داخل هم قرار داد. به عنوان مثال می‌توان برای انجام این نوع اتصال از دو چوب چهار تراشه با عرض 4 سانتی‌متر استفاده کرد. در ابتدا باید ارتفاع تیغه را با قسمت موردنظر از چوب که می‌خواهید برای اتصال برش بزنید، تنظیم کنید تا ارتفاع تیغه و قطعه یک اندازه باشند و برش به صورت دقیق انجام شود. فاصله بین کام و زبانه را یک سانتی‌متر در نظر بگیرید و فاصله تیغه تا گونیا را نیز تنظیم کنید. سپس برای تراشیدن قسمت مورد نظر کام چوب می‌توان از اره رومیزی به جای مغار استفاده کرد تا بتوان آن را خالی کرد. برای بریدن زبانه قطعه چوبی باید چوب با گونیا و تیغه مماس یکدیگر باشند. پس از برش باید قسمت زبانه باقی بماند تا کام چوب داخل آن قرار بگیرد. در نهایت به راحتی می‌توان کام و زبانه سازه چوبی را داخل هم قرار داد. از این اتصال برای ساخت قاب عکس و موارد مشابه استفاده می‌شود.

ابزار آلات لازم برای انجام انواع اتصالات چوبی

همانطور که در مطالب بالا ذکر شد، برای سازه‌های چوبی می‌توان از اتصالات خاص فانتزی، فلشی و کام و زبانه استفاده کرد. برای انجام هر کدام از این اتصالات به ابزار آلاتی مانند مغار تخت، مغار منبت چکش خور، چکس فیبری، اره رومیزی، گونیا و غیره نیاز است که در طول انجام فرآیند از هر کدام از آنها در صورت نیاز استفاده می‌شود. در زیر به معرفی هر کدام از این ابزارها می‌پردازیم.

مغار منبت چکش خور

مغار منبت چکش خور نمونه‌ای از انواع مغار‌های منبت کاری است که مانند دیگر مدل‌های مغار برای تراشیدن و طرح دادن به چوب استفاده می‌شود. این نوع مغار معمولا دارای دسته بلند چوبی است که برای تراشیدن چوب باید از چکش کمک بگیرد. با ضربه زدن به این مغار از طریق چکش و فشار دست می‌توان مغار را روی چوب حرکت داد تا به طرح مورد نظر رسید. این مغار شامل انواع مختلف مغار اسکنه، مغار قاشقی، مغار منبت و پیکرتراشی است که کاربردهای زیادی در صنعت چوب برای اتصالات مختلف و هنر‌هایی مانند مجسمه سازی، پیکر تراشی و منبت کاری دارند.

مغار تخت 

مغار تخت یکی از انواع مغارهای پر کاربرد است که دارای انواع مختلف از لحاظ سایز می‌باشد. تیغه‌ این نوع مغار معمولاازجنس فولاد است تا در برابر تراشیدن انواع سطوح چوبی با ضخامت‌های مختلف استحکام و دوام بالایی داشته باشد. همچنین مغار تخت دارای تیغه‌هاییباسایزهای متفاوت است که در حین کار تراشیدن چوب می‌توان از هر کدام آنها استفاده کرد. این مغار به دلیل حالت تخت یا موربی که دارد بهراحتیمی‌تواند در هر زاویه کار، گوشه‌ها و نقاط غیر قابل دسترس مورد استفاده قرار گیرد و فرآیند تراشیدن را انجام داد. 

چکش فیبری

چکش فیبری یکی از انواع چکش‌ها است که به عنوان چکش نرم نیز معرفی می‌شود. از این چکش برای ضربه زدن به سطوح چوبی و مغارهامی‌توان استفاده کرد. همانطور که از اسم این چکش مشخص است، جنس آن فیبر می‌باشد؛ اما جنس شیشه و چوب این چکش نیز تولید می‌شود. جنس دسته آن ازفایبرگلاس، چوب یا فلز است تا استحکام بالایی در هنگام ضربه زدن به سطوح مختلف داشته باشد. کاربرد این چکش در انواع اتصالات چوب و هنرهای مربوطبه صنعت چوب مانند منبت کاری مشاهده می‌شود.

اره رومیزی

اره رومیزی یکی از انواع اره‌های ماشینی در این صنعت است که از تیغه‌ها با سایزهای گوناگون تولید شده است. از این نوعماشینبرای برش انواع چوب با ضخامت‌های مختلف در انواع اتصالات و سازه‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از این ماشین می‌توان برش‌های چوب را بادقتبالایی انجام داد زیرا قابلیت تنظیم با اندازه‌های دلخواه را دارد. اره رومیزی به صورت ثابت در یک قسمت از کارگاه نجاری قرار گرفته ومی‌توانقطعه چوبی را روی آن در هر زاویه دلخواهی حرکت داد. در ابتدا قبل از برش قطعه می‌توان عمق برش را تنظیم کرده تا خط برش را مشخص کند، سپساقدام بهبرش قسمت مورد نظر کرد.

قیمت ابزار آلات مورد نیاز برای انواع اتصالات چوبی

برای اطلاع از قیمت ابزار آلات مورد نیاز در  انواع اتصالات چوبی فانتزی، فلشی و کام و زبانه لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.

افزودن نظر جدید