حراجی نوروز 1403
سه شنبه, ۲۰ دی,۱۴۰۱

🛢معرفی انواع روغن و واکس چوب و کاربرد آن ها

⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 12 دقیقه؛

بهترین روغن چوب


نجارا باید برای ساخت وسایل چوبی به نحوه ساخت و انتخاب نوع چوب توجه زیادی کنن. به دلیل اینکه سازه‌های چوبی در هر محیطی، داخلی یا خارجی قرار میگیره. اما مشکلی که ممکنه پس از مدتی برای سازه‌ها و وسایل چوبی پیش بیاید، رنگ پریدگی اوناس. برای رفع این مساله می‌تونی از انواع روغن‌ها و موادی استفاده کنی که باعث براق شدن چوب بشه. روغن‌ چوب یکی از انواع مواد پوشش دهنده است که ازشون برای نمایان شدن و محافظت از چوب استفاده میشه. بنابراین این مواد می‌تونن کاربردهای زیادی برای هر کسی داشته باشه تا جلوه کار و طول عمر وسایل چوبیشونو چند برابر کنن. در ادامه مطلب انواع روغن چوب بهت معرفی می‌کنم، پس با مطالب زیر همراه باش.

جلا دادن و براق شدن چوب

تا حالا به این فکر کردی که وسایل چوبی قدیمیتو بازسازی کنی؟ یا رنگ سازه‌های چوبیتو مثل روز اولش کنی و ازشون در برابر رطوبت و رنگ پریدگی جلوگیری کنی؟ تو صنعت چوب، از هنرهای بسیاری مثل منبت کاری، پیکرتراشی، معرق کاری و غیره برای اجرای طرح روی چوب استفاده میشه. نجارا و هنرمندان برای اجرای طرح روی چوب از ابزارهای بسیاری استفاده می‌کنن تا بتونن به طرح مورد نظر با ظرافت خاص برسن. بعد از طراحی، برش و فرم دادن، برای جلوه دادن بیشتر به چوب باید از موادی استفاده کنن تا طرح به صورت زیباتر دیده بشه مثلا بعضیا دوست دارن رگه های چوب توی کار پیدا باشه بعضیا دوست دارن پوشش دهی مات باشه یه عده براق دوست دارن و سلیقه های مختلفی وجود داره. به همین دلیل میشه از انواع جلا دهنده چوب استفاده کرد چون این ماده باعث بالا رفتن درصد زیبایی و نمایان شدن بهتر طرح‌های چوب میشه. همچنین میشه از جلا دهنده‌ها برای پنهان کردن نواقص و رنگ پریدگی وسایل چوبی قدیمی استفاده کرد. انواع جلا دهنده شامل واکس، شلاک، جلا دهنده پایه آب، روغن، لاک الکل، وارنیش و... که افراد نسبت به نیاز، نوع سازه و کیفیت می‌تونن ازشون استفاده کنن. هر کدوم از این جلا دهنده‌ها درجه‌های مختلفی از لحاظ کیفیت، دوام، ترمیم و کاربرد دارن؛ بنابراین باید بدونی برای چه کاری از چه نوع جلا دهنده‌ای استفاده کنی. برای استفاده راحت‌تر و کاربردی از جلا دهنده باید حلال مناسب اون مانند تینر روغن و بنزین را استفاده کنی تا به صورت رقیق شده در بیاد. 

روغن چوب

روغن بزرک

روغن بزرک یا روغن کتان یکی از انواع روغن‌های طبیعی و گیاهی پر کاربرد تو صنعت چوبه. از اونجایی که روغن بزرک خام هست و دیر خشک میشه، باید اونو جوشوند تا ضخیم بشه و خشک شدنش زمان کمتری ببره. این روغن جزو بهترین روغن‌های چوبه که پوشش دهی خوبی داره و به خاطر خواص پلیمری که داره میشه به صورت خالص یا ترکیب در رنگ های روغنی استفاده بشه. این روغن از دونه‌های بذر کتان گرفته شده و از چوب در برابر رطوبت محافظت می‌کنه و باعث جلا و پوشش دهی اون میشه. ابتدا باید مقدار کمی از روغن بزرک رو روی چوب بمالی تا به عمقش نفوذ کنه. بعد از خشک شدن، لایه بعدی رو اضافه کن و در نهایت روغن اضافه رو از چوب بگیر تا کاملا خشک بشه. جالب اینه که از روغن کتان علاوه بر چوب برای نقاشی رنگ روغن و نقاشی ساختمان استفاده میشه چون از لحاظ محافظت از متریال بسیار قوی و با کیفیته.

حتما بخوانید: راهنمای صفر تا صد رنگ کاری چوب

وارنیش

جلا دهنده وارنیش جزو رزین‌ با دوامه که از طریق روغن خشک شونده تغییر ماهیت میده. زمانیکه وارنیش برای جلا دادن محصولات چوبی استفاده میشه، در برابر رطوبت، حرارت و موادی که می‌تونن به این محصولات آسیب وارد کنن، مقاومت خاصی داره. میزان روغنی که به عنوان حلال برای این نوع جلا دهنده در نظر گرفته میشه، به سه دسته پر روغن، میان روغن و کم روغن تقسیم شده. میزان روغن بیشتر میتونه انعطاف و نرم تر شدن جلا دهنده وارنیش رو افزایش بده. از اونجایی که این نوع جلا دهنده در انواع مختلف تولید شده، کاربرد متفاوتی هم داره. وارنیش آلکیدی از انواع جلا دهنده‌های پر کاربرده که علاوه بر نجاری برای مصارف خانگی هم مورد استفاده قرار میگیره. وارنیش فنولیک با ترکیب روغن چوب برای جلا دادن سطوح خارجی در نظر گرفته میشه. وارنیش نوع اورتانی از چوب در برابر حرارت، ساییده شدن محافظت میکنه و دوام بیشتری بهشون میده.  

روغن تانگ

روغن تانگ به روغن چوب چینی هم معروفه که پوششی ضد آب به چوب میده. برای همین از اون روی قایق‌های دست ساز، وسایل دکوری و تزیینی و موارد مشابه دیگه استفاده می‌کنن. این روغن زمانیکه روی حرارت قرار بگیره، دوام بیشتری پیدا می‌کنه و مثل روغن بزرک سریع‌تر خشک میشه. همچنین روغن تانگ در برابر تیرگی و کپک مقاومه و جلوه‌ای مات به وسایل چوبی میده. برای همین گزینه مناسبی برای جلا دادن انواع کفپوش، کابینت، اسباب بازی، مبلمان و غیره به حساب میاد.

روغن چوب

سیلر و کیلر

سیلر به عنوان بتونه مایع برای پوشانندگی درز و منافذ جهت یک دست کردن چوب در بازار عرضه میشه. این ماده بی رنگه و پس از مصرف روی چوب قابل مشاهده نیست، بنابراین سطح تمیز و صافی رو برای رنگ کردن می‌تونی باهاش داشته باشی. ماده بی رنگ سیلر از موادی شامل زینک روی، رین سویدا، رزین نیترو سلولز و حلال وایلن بوتیل تشکیل شده. بنابراین با ترکیب این مواد، ماده‌ای با کیفیت تولید میشه تا بعد از استفاده، چوب دچار ترک خوردگی یا پوسته شدن نشه. برای استفاده بهتر و کاربردی از این ماده می‌تونی اونو با تینر مخلوط کنی تا مایعی رقیق داشته باشی و نتیجه بهتری پس از استفاده و پوشانندگی روی سازه مشاهده کنی. نحوه استفاده از سیلر به این صورته که باید برای پوشانندگی درز و منافذ موجود روی سطح چوب از پیستوله بادی، قلمو یا کاردک استفاده کنی. به این دلیل که اگر قبل از سیلر زدن به چوب از رنگ آستری براش استفاده کرده باشی، دچار جدا شدن رنگ از سطح نمیشه. با این کار سطح صاف و مناسبی برای سنباده زدن و رنگ کردن چوب داری؛ به شرطی که زمان مناسبی برای خشک کردن سیلر چوب بذاری تا کاملا خشک بشه.

لاک الکل

در صنعت چوب پس از تولید و ساخت یک سازه چوبی نیاز به پرداخت دارن تا بتونه جلوه بهتری به کار بده. یکی از بهترین روش‌ها در مرحله پرداخت، استفاده از جلا دهنده لاک الکله. این نوع جلا دهنده به راحتی جذب بافت چوب شده و دوامش افزایش پیدا میکنه. از طرفی سرعت خشک شدن بالایی بعد از استفاده داره. لاک الکل مثل جلا دهنده‌های دیگه انواع مختلفی داره که هر کدوم از ویژگی‌های خاص خودش موقع استفاده برخورداره. بهترین حلال لاک الکل، آکریلیک یا کاتالیزوره که باعث مقاومت بالا در پوشش روی چوب میشه. 

شلاک

نوع دیگه‌ای از جلا دهنده رزینی، شلاک هست که از رزین طبیعی تشکیل شده. شلاک از حل شدن ترشح نوعی حشره روی درخت داخل الکل اتیل به دست میاد. این نوع ماده به دلیل اینکه از مواد طبیعی به دست اومده، عملکرد مطلوبی در جلا دادن و پوشش دهی چوب داره. شلاک مثل مواد جلای دیگه در انواع گوناگونی تولید شده که به صورت خشک یا رقیق در بازار عرضه میشه. اگه اونو به صورت خشک تهیه کنی به راحتی میتونی با حل کردن الکل اتیل داخلش به میزان مورد نظر، شلاک رو رقیق کرده و روی سطح چوب بزنی. 

روغن چوب

واکس چوب

عواملی مثل آب و نور میتونه آسیب جدی به سطح کار چوبی وارد کنه، تا حدی که کارایی و جلوش از دست بره. نور محیط باعث رنگ پریدگی چوب و آب باعث بلند شدن سطح چوب میشه. برای جلوگیری از این مشکلات میتونی از واکس چوب استفاده کنی. استفاده از واکس چوب روی سطوح باعث ایجاد مقاومت در برابر گرد و غبار، آب و نور میشه. با این کار اطمینان بیشتری در نگهداری از وسایل چوبی قدیمی و عتیقه داری. واکس ماده‌ای غلیظ و جامده، بنابراین قبل از استفاده ازش باید در دمای محیط قرار بگیره تا کارایی خوبش حین کار به چشم بیاد و راحت روی سطح کار پخش بشه. بعضی از واکس‌های موجود در بازار خاصیت جلوگیری از نفوذ آب به سطح چوب رو نداره اما نوع با کیفیت و مرغوب این ماده می‌تونه پاسخگوی این نیاز باشه. 

لیست قیمت انواع روغن، واکس و بتونه چوب در چوبینر: واکس و روغن چوب

سوال:از هر پوشش دهنده برای چه کاری استفاده کنیم؟

یکی از مهمترین موارد موقع خرید اینه که طبق نیازمون محصول رو انتخاب کنیم. حالا که انواع مختلفی از روغن و واکس معرفی کردیم بهتره که بفهمیم برای هر کار از چه محصولی استفاده کنیم نتیجه بهتری میگیریم.

  • اگر هدفت اینه که روغن روی سطح کار زود خشک بشه روغن تانگ بیشتر به کارت میاد.
  • اگر میخوای کاری که تولید کردی خاصیت ضد آبی داشته باشه و مقاومتش بالا بره خب بهترین انتخاب روغن کتان هست.
  • سیلر و کیلر رو زمانی انتخاب کن که میخوای سطح کارت صاف و یکدست بشه و بتونه به راحتی کارت رو رنگ کنی.
  • اگر استفاده راحتريال بالا بردن مقاومت، آبگریزی و... برات اهمیت داره واکس چوب توی این زمینه عالیه.
  • اگر هدفت اینه که در کنار لایه محافظتی رنگ آمیزی هم انجام بشه روغن چوب های رنگی بهترین انتخابن.

جمع بندی

امیدوارم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی از انواع روغن و واکس چوب به دست آورده باشید. سعی کنید زمان خرید به رنگ روغن ها، میزان پوشش دهی، مقاومت در برابر اشعه خورشید و رطوبت و از همه اینا مهم تر استفاده راحت و آسون دقت کنید. در نهایت خوشحال میشیم با نظرات خوبتون ما رو برای نوشتن مقاله های بهتر راهنمایی کنید. راستی شما توی کارتون از چه پوشش دهنده ای استفاده کردید؟ تجربه ای اگر دارید با ما در میون بذارید.

با هم نگاهی به فیلم رنگ آمیزی چوب با روغن چوب بیندازیم👇


افزودن نظر جدید

نظر خود را وارد نمایید (1)

G
مهمان | یک سال پیش

ممنون از مطالب مفید و جامع

فقط کاش درباره قیمت‌ها هم می‌نوشتند یا اینکه برای سطوح بزرگ کدام روغن مناسب و به صرفه است.