حراجی نوروز 1403
سه شنبه, ۰۷ بهمن,۱۳۹۹

کاربرد انواع پیستوله و سیستم رنگ پاشی

ابزار آلات و دستگاه‌های مختلفی در صنعت چوب وجود دارد که هر کدام از آن‌ها از کاربرد خاصی برخوردار می‌باشند. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های پیشرفته تری طراحی و ساخته شده است که باعث افزایش سرعت و راندمان کاری شده‌اند. پیستوله یکی از دستگاه‌های کاربردی در صنعت چوب می‌باشد که سرعت رنگ کاری و یا نقاشی بر روی سطوح مختلف را بالا برده است. در واقع پیستوله یک دستگاه عالی جایگزین قلم موی رنگ می‌باشد که در انواع مختلفی تولید شده است. به طور کلی انواع متنوعی از پیستوله و همچنین سیستم رنگ پاش بر اساس نوع رنگ رسانی در بازار وجود دارد که در این مقاله به شرح کاربرد و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها می پردازیم.

انواع پیستوله و کاربرد آن‌ها

در کارگاه‌های نجاری برای رنگ کاری چوب به یک دستگاه پیشرفته نیاز دارند تا به جای قلم مو از آن بتوانند استفاده نمایند. پیستوله دستگاهی است که نه تنها برای رنگ کاری چوب به کار برده می‌شود بلکه برای رنگ آمیزی خودرو، فلز، دیوار و... نیز کاربرد خواهد داشت. استفاده از پیستوله باعث انجام کار با سرعت بالا و کیفیت عالی در رنگ کاری می‌شود. برای خرید پیستوله لازم است که در ابتدا با انواع پیستوله‌ی موجود در بازار آشنا شوید و کاربرد هر کدام از آن‌ها را بدانید. از انواع پیستوله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیستوله برقی
  • پیستوله بادی

کاربرد پیستوله برقی

پیستوله برقی دارای یک پوشش پلاستیکی یا فلزی است که درون آن یک موتور با مکانیزم اسپری قرار داده شده است. این موتور مقداری هوا درون خود ذخیره کرده و سپس به همراه رنگ به بیرون پرتاب می‌کند. در واقع عملکر کلی پیستوله برقی یا همان رنگ پاش برقی به این صورت است که ابتدا رنگ و هوا را در مخزن ذخیره می‌کند و سپس به ذرات پودری تبدیل کرده و آن را می‌پاشد. رنگ پاش برقی مجهز به یک سوزن نازل مخصوص می‌باشد که با کمک آن رنگ را در محیط بیرون پخش خواهد کرد.

پیستوله برقی

نکات مهم در هنگام استفاده از رنگ پاش برقی

برای استفاده از هر دستگاهی حتما باید یک سری نکات مهمی را در نظر داشته باشید تا کار به خوبی و با کیفیت بالا انجام شود. در استفاده از رنگ پاش برقی حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. مایع و یا رنگی که درون پیستوله می‌ریزید باید خالی از هر گونه ذرات و توده‌ی اضافی باشد و کامل یکنواخت و مخلوط شده باشد.
  2. اکثر رنگ‌ها برای قلم مو ساخته می‌شوند و قبل از آن که درون پیستوله ریخته شود باید آن را رقیق نمایید. با ریختن رنگ درون قیف رقیق ساز می‌توانید غلظت رنگ را بررسی نماییدو زمان تخله شدن رنگ از قیف بیانگر غلظت رنگ خواهد بود. 
  3. برای رقیق کردن رنگ به هیچ عنوان از تینر فوری استفاده نکنید. چرا که استفاده از تینر فوری باعث آسیب شدید به قطعات دستگاه مانند اورینگ، نازل و سوزن می‌شود. تینرهای معمولی یا روغنی بهترین گزینه برای انجام این کار می‌باشند.

کاربرد پیستوله بادی

پیستوله بادی دستگاهی است که به کمپرسور باد نیاز دارد و به دو دسته حرفه‌ای و خانگی تقسیم می‌شود. در هنگام خرید رنگ پاش بادی حتما به دقت پاشش، حداکثر فشار عملکرد و غلظت رنگ آن توجه کنید. پیستوله بادی دارای بدنه‌ای در جنس‌های مختلف می‌باشد که بهتر است تا  فولاد ضد زنگ در تولید آن استفاده شود.به طور معمول در هنگام خرید پیستوله بادی یک سری لوازم جانبی به همراه آن ارائه می‌شود که به شرح زیر است:

  • آچار برای باز کردن قطعات
  • فرچه کوچک برای تمیز کردن قطعات پاک شده
  • فیلتر برای قرار گرفتن در محل اتصال مخزن به پیستوله

این فیلتر از ورود ذرات و گرد و غبار به داخل پیستوله جلوگیری می‌کند. همچنین بعد از هر بار استفاده از پیستوله باید با آچار قطعات آن را باز نمایید و با استفاده از فرچه قطعات آن را کاملا تمیز کنید.

پیستوله بادی

معمولا نازل های کوچک تا ۱٫۶ میلی‌متر برای سطوح فلزی و نازل‌های بزرگ ۱٫۷ و ۱٫۸ میلی‌متری برای مصارف چوبی کاربرد دارند.

انواع رنگ پاش بر اساس سیستم رنگ رسانی

سیستم رنگ پاش بر اساس رنگ رسانی به 3 دسته زیر تقسیم می‌شود:

  1. سیستم رنگ رسانی ثقلی
  2. سیستم اسپری سیفونی
  3. سیستم اسپری تحت فشار

در ادامه کاربد و مشخصات هر کدام از این مدل انواع رنگ پاش آشنا خواهید شد.

سیستم رنگ رسانی ثقلی

در سیستم رنگ رسانی ثقلی کاسه یا یا ظرف رنگ روی پیستوله رنگ پاش قرار گرفته و رنگ در اثر نیروی جاذبه زمین به عبارتی نیروی وزن خود توأم با نیروی مکش هوای فشرده به کلاهک هدایت و پخش می‌شود. این مدل سیستم رنگ پاش دارای ضایعات رنگ کمتری می‌باشد چرا که به هوای فشرده کمتری نیاز دارد.  معمولا از سیستم رنگ رسانی ثقلی برای رنگ آمیزی چوب و خودرو استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که منبع در آن با زاویه 45 درجه قرار دارد تا بتوان سیستم را در سطوح عمودی و افقی نیز به کار برد.

سیستم اسپری سیفونی

در این نوع سیستم اسپری سیفونی کاسه رنگ در زیر رنگ پاش قرار گرفته است. زمانی که هوا با سرعت زیاد از یک مجرای تنگ رد شود، حالت مکش ایجاد می کند. پیستوله‌های سیفونی از این سیستم به همراه فشار هوا که توسط سوراخی بر روی منبع به سطح مایع فشار وارد می‌کند، برای بالا آوردن مایع رنگ از داخل منبع و نهایتا اسپری آن استفاده می‌کنند.  سیستم اسپری سیفونی مناسب برای رنگ پاشی سقف و به صورت عمودی نیز می‌باشد.

سیستم اسپری تحت فشار

از سیستم اسپری تحت فشار می‌توان برای رنگ‌های غلیظ تر استفاده کرد چرا که منبع اسپری درزگیری شده است و نیروی فشار هوای داخل منبع باعث بالا رفتن رنگ از داخل لوله می‌شود. در این نوع سیستم رنگ پاشی منبع به صورت متصل به پیستوله و جدا از پیستوله وجود دارد. از این مدل پیستوله برای رنگ پاشی ساختما‌ن‌ها استفاده می‌کنند. سیستم اسپری تحت فشار دارای یک سری مزایای عالی به شرح زیر می‌باشد:

  • مخزن این نوع سیستم دارای حجم بالایی است که به همین سبب دیگر نیازی به پر کردن مخزن به دفعات زیاد نخواهد بود.
  • کاربرد در هنگام استفاده از این نوع پیستوله آزادی عمل بیشتری در حرکت دادن آن دارد چرا که مخزن از پیستوله جدا می‌باشد.

قیمت انواع پیستوله و سیستم رنگ پاش

همان‌طور که متوجه شدید انواع متنوعی از پیستوله طراحی و تولید شده است که هر کدام از آن‌ها دارای امکانات و ویژگی‌های خاصی می‌باشند. با مراجعه به بخش فروشگاهی چوبینر می‌توانید انواع متنوعی از پیستوله را مشاهده کنید و با امکانات قیمت هر کدام از آن‌ها آشنا شوید.

افزودن نظر جدید