حراجی نوروز 1403
سه شنبه, ۰۸ تیر,۱۴۰۰

معرفی انواع چسب چوب

صنعت چوب مانند دیگر صنایع برای ساخت و تولید انواع وسایل و سازه‌های چوبی نیاز به ابزار آلات و محصولات مرتبط دارد تا حین کار از آنها استفاده شود. مطمئنا شناخت و نحوه کار با این محصولات ضروری می‌باشد، زیرا متوجه می‌شوید که از چه چیزی برای چه کاری استفاده کنید تا سازه‌ای کاربردی و با کیفیت بسازید. چسب چوب یکی از محصولات پر کاربرد نجاری است که در چسباندن قطعات چوبی کوچک و بزرگ از آن استفاده می‌شود. این محصول در انواع مختلف تولید شده است تا افراد براساس نیاز هر کدام از آنها را انتخاب کنند. مهمترین نکته‌ای که در انتخاب چسب چوب برای چسباندن قطعات چوبی باید در نظر داشت، کیفیت میزان چسبندگی و ضد آب بودن است. این موارد از آن جهت اهمیت دارد که بتوان وسیله تولید شده را برای مدت زمان طولانی در محیط‌های گوناگون مورد استفاده قرار داد. در ادامه مطلب به معرفی انواع چسب چوب و کاربرد آن می‌پردازیم، پس با مطالب زیر همراه باشید.

چسب چوب در نجاری

شاید به نظر افراد چسباندن وسایل چوبی با چسب چوب کار راحتی باشد و نیاز به کسب اطلاعات خاصی در مورد آن نباشد. ممکن است این فرض درست باشد اما عدم آشنایی در مورد تکنیک‌های چسباندن، نحوه کار و انتخاب نوع چسب مناسب می‌تواند مشکلاتی را برای افراد حین استفاده از آن به وجود آورد. از این رو با درک کامل در مورد روش‌های چسباندن قطعات چوبی با انواع چسب چوب موجود در بازار مطابق با جنس چوب شاهد کارایی بهتر این محصول خواهید بود. برای محکم کردن و استحکام قطعه کار، یکی از موارد قابل انتخاب چسب چوب است که می‌تواند دوام کار ساخته شده را تضمین کند. چسب چوب‌های موجود در بازار در انواع پلی وینیل استات، اپوکسی، پلی اورتان، مخفی و سینواکریلات معرفی شده که نسبت به نوع چوب و کارایی انتخاب می‌شوند.

چسب چوب سینواکریلات (CA)

زمان استفاده از چسب توسط افراد در کارگاه‌های نجاری یا منازل میزان سرعت خشک شدن آن اهمیت دارد؛ زیرا هر چه سریع‌تر وسیله چوبی ساخته شده چسبانده شود، سرعت آنها در انجام فرآیندهای دیگر کار نیز افزایش پیدا می‌کند. چسب سینواکریلات یکی از انواع چسب چوب است که سرعت بالایی در خشک شدن دارد و می‌توان کارایی زیادی در منازل و کارگاه‌های نجاری داشته باشد. این چسب مناسب چسباندن سطوح سخت، قطعات کوچک چوبی و اتصالات است که برای چسباندن سریع قطعات چوبی از طریق آن باید آن را با اسپری مخصوص خودش استفاده کنید تا سرعت چسباندن افزایش پیدا کند. مقاومت و دوام این چسب در قطعات به صورتی است که قطعه چسبیده شده با آن فقط با شکستن از هم جدا می‌شوند و امکان باز شدن آن وجود ندارد. نکته دیگری که در زمان استفاده این محصول باید در نظر داشت، حلال و نحوه جدا کردن چسب از قطعه کار است. حلال چسب CA آستون بوده و برای جدا کردن آن از قطعه می‌توان با ضربه زدن از طریق چکش این کار را انجام داد. کاربرد این محصول در مصارف عمومی، کارهای منبت، ساخت قاب، ساخت مبلمان، ساخت وسایل دکوری و تعمیرات انواع سازه‌های چوبی می‌باشد.

چسب چوب

چسب چوب مخفی

در مواردی پیش آمده که افراد پس از چسباندن قطعات چوبی با چسب مخصوص آن از جا ماندن چسب روی کار پس از خشک شدن ناراضی بودند؛ زیرا با این کار جلوه و زیبایی وسیله یا سازه کاهش پیدا می‌کند و در بعضی مواقع حتی غیر قابل استفاده خواهد شد. از این رو تولید کنندگان در ساخت انواع چسب چوب به این فکر افتادند که به تولید چسبی بپردازند تا بتواند این مشکل را برطرف کند. چسب چوب مخفی یکی از این موارد است که مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. میزان استحکام و دوام قطعات چوبی چسبیده شده بستگی به میزان چسب زده شده دارد که هر چه مقدار آن بیشتر باشد، چسبندگی محکم‌تری خواهید داشت. این چسب چوب با حرارت به مایع تبدیل می‌شود، پس از آنکه سرد شد به ماده‌ای جامد تبدیل می‌شود که می‌توان با استفاده از برس یا قلم مو چسباندن قطعات مختلف چوبی را انجام داد. یکی از انواع دیگر این چسب به صورت مایع است که در زمان استفاده هیچ اثری از خود روی قطعه کار جا نمی‌گذارد. اگر بخواهید چسب استفاده شده برای قطعات چوبی، مطابق با رنگ چوب شود باید از مقداری خاک اره استفاده کرد که مخلوط شدن آنها با هم این امکان را می‌دهد که رنگ چسب با رنگ چوب یکسان باشد. این نوع چسب مانند چسب‌های CA یکی از انواع چسب چوب‌هایی است که در سریع‌ترین زمان ممکن خشک می‌شود. کاربرد چسب مخفی در ساخت وسایل گوناگون چوبی مانند سازهای موسیقی، ساخت کمان چوبی، کارهای نجاری مدرن و قدیمی می‌باشد.

چسب اپوکسی

همانطور که از نام چسب اپوکسی مشخص می‌باشد، از موادی مانند رزین اپوکسی و هاردنرها تشکیل شده است؛ این دو ماده با مخلوط شدن به یک واکنش شیمیایی مایع زرد رنگ تبدیل می‌شوند که می‌تواند ماده‌ای سفت را به عنوان چسب برای قطعات به وجود آورد. این چسب را با عنوان چسب قایق سازی نیز معرفی می‌کنند که از دوام کافی برخوردار است. از این جهت در کارهای ساختمانی که نیاز به استحکام خاصی دارد نیز مورد استفاده قرار گیرند. چسب اپوکسی دارای مزایایی شامل مقاومت بالا در مقابل روغن‌ها و اسیدها، ضد آب بودن و پر کردن شکاف و عایق شدن درزهای چوبی می‌باشد. 

چسب چوب پلی اورتان (PU) 

چسب چوب پلی اورتان از جمله انواع چسب‌هایی است که در مصارف مختلف صنعتی و خانگی استفاده می‌شود. مواد تشکیل شده این چسب از استحکام و قدرت چسبندگی بالایی برای چسباندن انواع لاستیک، فلزات، سنگ و فایبرگلاس برخوردار می‌باشد. چسب PU خاصیت ضد آب دارد و در سریع‌ترین زمان خشک و سفت می‌شود. نحوه استفاده از این چسب با انواع دیگر متفاوت است و باید اطاعات کافی در مورد آن بدانید تا بتوانید در مصارف مختلف برای کارهای چوبی استفاده کنید. این نوع چسب، این امکان را فراهم می‌کند که قطعات مختلف چوب را به هم بچسبانید، سپس اقدام به مونتاژ و پرداخت کار کنید. هنگام استفاده از این چسب لازم نیست چسب داخل بافت چوب بروند، با آغشته شدن سطح کار به این چسب به راحتی می‌توانید چسباندن قطعات را انجام دهید. برای این کار باید ابتدا چوب را با پارچه مرطوب خیس کرده تا چسب تا قطعات سریع به هم چسبانده شوند و از استحکام قابل توجهی برخوردار شوند. اما زمانی که برای خشک شدن کامل نیاز دارد حدود 24 ساعت می‌باشد. بنابراین به دلیل مزایایی که این چسب دارد، می‌توان از آن علاوه بر فضای داخلی در فضای خارجی محیط نیز استفاده کرد و در ساخت سازه‌هایی مانند آلاچیق در نظر گرفته شود.  

چسب چوب پلی وینیل استات (PVA)

چسب پلی وینیل استات جز چسب‌ چوب‌هایی است که در مصارف خانگی کاربرد زیادی دارد. این چسب مایع بدون بو و بدون رنگ می‌باشد، اما حین استفاده همان ابتدا باید چسب اضافی از روی کار برداشته شود. به این دلیل که جای چسب روی کار باقی می‌ماند و باعث ایجاد برجستگی روی سطح کار می‌شود که نمای زیبایی برای کارهای چوبی نخواهد داشت. نحوه استفاده از این چسب به صورتی است که باید یک قطعه را با یک لایه چسب آغشته کرده و اقدام به پر کردن شکاف روی کار بکنید. پس از آن دو قطعه را در کنار یکدیگر قرار داده و بچسبانید. برای چسباندن کامل و خشک شدن آن باید قطعات چسبیده را محکم نگه دارید. در نهایت هم می‌توانید چسب‌های اضافه روی کار را با پارچه تمیز کنید.

سخن آخر

امیدواریم با مطالعه این مقاله که به معرفی انواع چسب چوب برای وسایل و سازه‌های چوبی پرداختیم، توانسته باشیم شما را به درک کاملی از مفاهیم و کاربرد انواع چسب در صنعت چوب برسانیم. از این رو با شناخت انواع چسب و نحوه کار آنها بهتر می‌توانید طبق متریال و رنگ چوب انتخاب، خریداری و استفاده کنید، زیرا چسباندن صحیح قطعات چوبی با چسب مناسب بسیار اهمیت دارد تا سازه را به یک محصول با دوام و مستحکم تبدیل کنید.

افزودن نظر جدید