حراجی نوروز 1403
دوشنبه, ۱۵ شهریور,۱۴۰۰

معرفی انواع چوب‌های خارجی

حتما تو دور و اطرافت سازه‌های مختلف رو با جنس چوبی دیدی. جذابیت و زیبایی که این متریال به محیط می‌دهد باعث شده تا طرفدارای زیادی داشته باشه و مناسب هر دکوراسیونی باشه. برای همین هم شناخت انواع چوب و کاربرد اونا در ساخت وسایل چوبی بسیار اهمیت داره. اگر نجاران بدانند از چه چوبی برای چه کاری باید استفاده کنند، مطمئنا سازه‌های با کیفیت و با دوامی می‌سازن و افراد زیادی رو جذب می‌کنن. تو بازارهای عرضه چوب که بری تنوع بسیاری از چوب‌ها رو می‌بینی که به دسته بندی‌های ایرانی و خارجی با درجه‌ بندی‌های گوناگون تقسیم شدن. در این صورت می‌تونی هر کدام از مدل‌های چوب رو نسبت به هزینه و کاربردشان انتخاب کنی. تو چه چوب‌هایی رو می‌شناسی؟ چقد چوب‌های خارجی رو می‌شناسی؟ کاربرد اونارو می‌دونی؟ پس باهام همراه باش تا تو ادامه مطلب انواع چوب‌های خارجی و کاربردشون رو برات بگم.

چوب‌های خارجی موجود صنعت چوب و نجاری

همونطور که گفتم، چوب‌ها تنوع زیادی دارن و انتخاب برای افراد سخته. اما وقتی کیفیت چوب و کاربردشو بدونی راحت‌تر می‌تونی انتخابشون کنی. ایرانی و خارجی بودن یکی از دسته‌ بندی‌های چوبه که کیفیت و دوام و عملکرد متفاوتی نسبت به هم دارن. حتما یک نوع چوب مثل راش بارها به گوشت خورده، اما انواع اون تو رو سر در گم می‌کنه؛ راش گرجستان، راش ترکیه، راش آلمان. بعد متحیر می‌مونی که خب اینا چه فرقی با هم می‌کنن. چوب‌های دیگه‌ هم هست که مثل راش از کشورهای مختلف میاد و ویژگی‌های خاصی نسبت به هم دارن. حالا بیا ببینیم چوب‌های خارجی یا صادراتی کدوم چوب‌ها هستن و چه خصوصیاتی دارن. 

چوب خارجی

چوب روسی

چوب روسی جزء چوب‌های خشک شده کامل هستن و ضخامت‌های مختلفی دارن. این چوب پر کاربردترین چوب در صنعت نجاری و مبلمان سازیه. چوب روسی یا چوب نراد یکی از انواع گونه‌های درخت کاجه که به دلیل خصوصیات و ویژگی‌های اون در بازار چوب و بین نجاران اهمیت بسیاری دارد. این چوب رنگ سفید مایل به زرد داره و از درختان تند رشد کاج استخراج میشه. از مهمترین مزایا و ویژگی‌های برجسته درخت نراد خوشکار بودن، ضد موریانه، سبک وزن، ضد رطوبت، خوش نقش و نگار بودن، رنگ پذیریه. مهمترین کاربردهای چوب سوزنی برگ کاج در ساخت سازه‌های گوناگونی مانند کف پوش چوبی، آلاچیق چوبی، نمای چوبی، زیر سازی سقف، درب و پنجره چوبی، پالت چوبی، کمد و کابینت، قرنیز چوبی و غیره است. 

چوب راش پلیمر آلمان

چوب راش پلیمر آلمان از چوب‌های خشک شدس و بخارپز میشه. از اونجایی که چوب راش تنوع بسیار زیادی تو بازار داره، انتخاب رو برای نجاران سخت می‌کنه. این نوع چوب راش بهترین راشه که ضخامت‌های مختلفی داره. از چوب راش  تو صنعت مبلمان سازی بیشتر ازش استفاده میشه. جزء چوب‌هاییه که وزن مخصوصش مشخصه. این چوب نه ترک داره و نه گره. برای همین حین کار پرتی نداره.

چوب گردو آمریکایی کانادایی

چوب گردو هم مثل چوب راش تنوع زیادی داره. اما بهترین نوع چوب گردو کدومه؟ چوب گردو آمریکایی کانادایی از بهترین چوب‌های گردو. این چوب ضخامت و طول‌های مختلفی داره که ضخامتش بر حسب اینچ و طولش رو برحسب فود اندازه گیری می‌کنن. از این نوع چوب گردو در ساخت درب و میز و دکوراسیون داخلی بیشتر استفاده می‌کنن. اما برای صنعت مبلمان سازی کمتر استفاده میشه. چوب گردو آمریکایی تراکم و رنگ پذیریش بالایی اره. در مقایسه با چوب راش و روس نقش بهتری داره. فلورانس رنگی این چوب بالاس و از رنگ شکری تا قهوه‌ای تیره میشه اونو پیدا کرد. همچنین جزء چوب‌های سر سخت و سطح نرم و استحکام خوبی داره.

چوب گردو آفریقایی

چوب گردو تو تمام کشورها وجود داره مثل ایران، ترکیه، آمریکا. اما چوب گردو آفریقایی نوعی بین ایرانی و آمریکاییشه. رنگ این چوب نه تیرس نه روشن، برای همین می‌تونه کاربرد زیادی تو ساخت سازه‌های چوبی مختلف داشته باشه. از دیگر مزیت‌های چوب گردو آفریقایی بدون ترک و بدون گره بودن اونه که کیفیت بالایی هم داره. از این رو افراد با اطمینان خاطر بیشتری می‌تونن ازش تو صنعت چوب و نجاری استفاده کنن و تضمین کیفیت محصول رو به مشتریان خود بدهند. 

چوب خارجی

چوب راش ترکیه

از اونجایی که چوب راش هم در انواع مختلف ایرانی، کانادایی، گرجستانی وجود داره؛ تنوع بسیاری رو میشه ازش دید. کیفیت گرجستانی چوب راش تو ایران بیشتر موجوده و کیفیت پایینی هم داره. همچنین پرتی این چوب هنگام کار زیاده. اما به دلیل قیمت پایین اون بیشتر ازش استفاده می‌کنن. چوب راش ترکیه درجات مختلفی داره که بر حسب گره ترک و رنگ متفاوته. تو بازار ایران نوع گرجستان راش بیشتره و راش‌های دیگه کمیابه. ولی راش آلمان کیفیت بالاتری نسبت به مدل‌های دیگه داره. چوب راش ترکیه تو سه درجه A، B و C موجوده که از نظر ظاهری با هم فرقی نمی کنه ولی درجه گره‌های متفاوتی دارن. هر چه درجه پایین تر میره، کیفیت و هزینه  هم کاهش پیدا می‌کنه.

چوب‌های لاکچری 

چوب‌های لاکچری که رتبه بالایی در جهان دارن. این نوع چوب‌ها به دلیل هزینه بالایی که دارن برای کارهای سفارشی استفاده می‌شن. از جمله این چوب‌ها میشه به بوبینگا، زبرانو، رز وود، آیوس آفریقایی، ساپلی اشاره کرد.

  • چوب بوبینگا جزء چوب‌های سخته و نقش، بافت و رنگ خاص و زیبایی داره. 
  • چوب زبرانو که با ضخامت‌ها مختلفی تولید شده و افراد می‌تونن نسبت به کاربردی که برای سازه‌های چوبی انتظار دارند ازش استفاده کنن. 
  • چوب رز وود برزیلی، رنگ قرمزی داره و بسیار خوش بو. برای همین از این چوب برای عطر سازی و ساخت سازهای موسیقی استفاده میشه. 
  • چوب آیوس آفریقایی جز چوب‌های درختان سوزنی برگ یا پهن برگه که تراکم پایینی داره. از این چوب تو صنعت ماکت سازی استفاده میشه و جزء پر فروش ترین چوب‌های جهانه. چوب آیوس به دلیل سبک وزن بودنش، کارایی زیادی در صنعت چوب و نجاری داره. 
  • چوب ساپلی در صنعت ساز سازی زیاد استفاده میشه. بو خوبی نزدیک به دارچین داره. ضخامت و کاربردهای مختلفی داره. این چوب جز چوب‌های ضد آبه که میشه تو سازه‌های آبی ازش استفاده کرد. چوب ساپلی انواع مختلفی مانند کاسیبو، آکاپولی داره. رنگ، بافت و تراکم متفاوت تنوع اونا رو نشون میده. این چوب جزء چوب‌های خوش ابزاره که رنگ پذیری عالی و قیمت مناسبی داره. 
  •  سایر چوب‌های خارجی می‌توان به ساج اوکان آفریقا، تولیپک آمریکا، آماراتنته برزیل، آبنوس، راش آلمان، بوبینگا ایتالیا، ماکاسا ایتالیا، کوکو ایتالیا، پادوک آفریقا اشاره کرد.

سخن آخر

چوب‌های خارجی به دلیل هزینه و کیفیت بالایی که دارن بیشتر برای کارهای سفارشی استفاده می‌‌شن. توقع نداشته باشین که تو کارهای سری و معمولی بازار چنین چوب‌هایی رو ببینین. چرا که برای نجاران و تولید کنندگان نمی‌صرفه که بخوان از چوب‌های خارجی با قیمت بالا استفاده کنن. چون در مقابل باید قیمت بالایی رو برای محصولات چوبیشون بزارن و به بازار عرضه کنن. کیفیت بالا و تنوع زیاد این چوب‌ها می‌تواند کارهای زیبا و خاص و لوکسی را به همراه داشته باشه. 

افزودن نظر جدید