حراجی نوروز 1403
پنجشنبه, ۲۰ آبان,۱۴۰۰

معرفی سبک‌های مختلف مبلمان سازی

صنعت چوب از جمله صنایعیه که محصولات و سازه‌های متنوعی مثل مبلمان، سرویس خواب، کمد و کابینت و غیره تولید میشه. هر کدوم این موارد میتونه یه فعالیت مستقل و تخصصی تو صنعت چوب باشه. نجاران و تولید کنندگان براساس سلیقه خود یا سفارش مشتری سازه‌هایی می‌سازن که کاربردی و با کیفیت باشن. مبلمان سازی جزء جذاب‌ترین فعالیت‌های صنعت چوبه که سبک‌های متفاوتی داره و نسبت به دکوراسیون داخلی ساخته میشن. از جمله سبک‌های مبلمان سازی میشه به راحتی، استیل، کلاسیک، مدرن، چسترفیلد، قطعه‌ای، تاکسیدو، تخت خواب شو، ال اشاره کرد. هر کدوم از اینها مدل خاص خودشو داره و میشه رنگ‌های متفاوتی رو به عنوان پارچه اون در نظر گرفت. در ادامه اطلاعات کاملی در مورد سبک‌های مبلمان بهت میدم تا حین انتخاب بتونی تصمیم بهتری بگیری و بدونی هر مدل مبل برای چه دکوراسیونی عموما استفاده میشه.

انواع سبک مبلمان

حتما برات پیش اومده که مبلی رو انتخاب کردی اما نمیدونی چه سبکیه، فقط براساس مدل ظاهریش اونارو میخری. زمانیکه بدونی مبلمان چه مدل‌ها و سبک‌هایی داره، بهتر انتخاب می‌کنی و جلوه دکوراسیون داخلیتو بالا میبری. اگه تو صنعت مبلمان سازی هم فعالیت داری، وقتی سبک‌های مختلف مبلمان بدونی، میتونی مبل رو با مدل خاصی بسازی و متوجه این باشی که از چه نوع چوب و پارچه‌ای باید استفاده کنی. حتی برش و فرم دهی مبل رو براساس اونا انجام میدی تا کارت حرفه‌ای‌تر بشه. معمولا در ساخت مبلمان از چوب راش، گردو یا چوب‌های خاص و سفارشی دیگه‌ای استفاده میشه. پس از انتخاب چوب، نوع طرح و مدلی که روی مبل اجرا میشه، سبک مبل رو مشخص می‌کنه. همچنین میزان پنبه و پارچه هم در سبک مبل تاثیر داره، به عنوان مثال مبل راحتی در برابر کلاسیک و سلطنتی حجم پنبه و پارچه بیشتری داره. بیشتر چه نوع سبک مبلی رو می‌پسندی؟ برای ساخت مبل چه مدل‌هایی رو انتخاب می‌کنی؟ دوس داری مبلی که میخری به دکور خونت بیاد؟ پس باید با سبک‌های مبلمان آشنا باشی. نکته مهمی که باید هنگام ساخت مبلمان در نظر داشته باشی، اینه که به پایه هم نیاز داری؛ برای دیدن انواع پایه فلزی وارد لینک شو.

مبلمان استیل

در مبل استیل طرح‌های بیشتری روی کار اجرا میشه که میتونی اونارو تو قسمت دسته‌ها، پایه‌ها و تاج‌های مبل ببینی. به همین دلیله که به عنوان مبل سلطنتی هم اونو معرفی می‌کنن. مطمئنا هر چی پارچه و چوب مبلمان بیشتر باشه، وزن اونا هم بیشتر میشه. مبلمان استیل با میزان چوب و فوم بیشتری که به کار رفته، وزن خیلی بیشتری داره. در ست مبلمان استیل، تعداد مبل‌ها 9 نفره در نظر گرفته میشه که شامل یک کاناپه، دو مبل دونفره، دو صندلی یک نفره هست.

مبلمان چسترفیلد

مبلمان سبک چسترفیلد جزء مبل‌هایی هست که امروزه توجه افراد زیادی رو به خودش جلب کرده و تو محیط‌های مختلف خونه و شرکت اونو میبینی. این مبلمان از لمسه دوزی‌های زیادی در قسمت پشت و یا نشمین برخورداره و معمولا جنس چرمی یا مخملی دارن. دسته‌های مبلمان چسترفیلد گرد و پیچ خوردس و ارتفاع اون به اندازه تکیه گاه خود مبله. 

سبک چسترفیلد

مبلمان کلاسیک

مبل کلاسیک فقط از یه مدل و طرح سنتی استفاده میشه و سادگی بیشتری نسبت به سبک استیل داره. طرح‌های اجرا شده روی مبلمان کلاسیک با ظرافت زیادی انجام میشه و نسبت به مبلمان راحتی طرح‌های زیادی داره. از اونجایی که مبلمان کلاسیک چوب کمتری به کار میره، کنده کاری و اجرا طرح بسیار ساده و کمه؛ به همین دلیل نمیشه زیاد روشون کار کرد. معمولا مبلمان کلاسیک نسبت به مبل‌های راحتی وزن بالاتری دارن. مبلمان کلاسیک 7 نفرس و دارای کاناپه دو و سه نفره با دو مبل تک نفره به فروش میرسه.

مبلمان راحتی

از پر طرفدارترین سبک‌های مبلمان، مبلمان راحتیه. این مدل مبل از انواع مبلمان مدرن هست که نشیمن بسیار راحتی دارن. معمولا در تولید مبلمان راحتی، فوم و پارچه بیشتری نسبت به مدل‌های دیگه به کار میره. از این جهت راحتی بیشتری داره و برای استراحت، تماشای تلویزیون، دورهمی گزینه مناسبیه. سبک راحتی مبلمان با هر نوع دکوراسیونی به خصوص دکوراسیون‌های امروزی همخوانی داره. تنوع بالا این مبل و قیمت پایین‌ترش نسبت به سبک‌های دیگه باعث شده تا مورد توجه افراد زیادی قرار بگیره. برای ساخت این نوع مبلمان چوب و مواد با کیفیتی در نظر گرفته میشه تا سال‌های سال بشه بدون آسیب ازشون استفاده کرد. مدل‌های دیگه مبلمان راحتی شامل مبل چستر، مبل انگلیسی، مبل تختخواب شو هست.

مبلمان تکیه گاه شتری

سبک تکیه گاه شتری رو بیشتر تو خونه‌های ثرومتمندان عرب دیده می‌شد. این مبلمان به دلیل تکیه گاه خمیده و کوهانی به این اسم نامگذاری شده که تکیه گاهی قوز مانند شبیه کوهان شتر داره. قسمت تکیه گاه میتونه دو قوزی با سه قوزی در نظر گرفته بشه. این مبلمان به دلیل ظاهر متفاوت نسبت به دیگر مبل‌ها، می‌تونه تاثیر زیادی در متفاوت کردن دکوراسیونتون نسبت به خونه‌های دیگه داشته باشه. از مبلمان تکیه گاه شتری برای پایه‌های چوبی نزدیک به هم استفاده میشه و نوعی سبک مدرن به حساب میاد.

سبک تکیه گاه شتری

مبلمان ال یا بخش بخشی

به نظر افرادی که خونه‌های کوچک دارند، جایی برای مبلمان نیست. اما باید بدونن که مبل بخش بخشی یا ال بهترین گزینه برای چنین فضاهاییه. این مدل مبل دارای تیکه‌های مختلفیه و به صورت ال کنار هم قرار می‌گیرن. مبل ال بسیار جادار هستن و نسبت به مدل‌های دیگه افراد بیشتری جا می‌گیرن. در فضاهایی که باریکن مثل راهرو هم از این نوع مبلمان استفاده می‌کنن. 

مبلمان انگلیسی

مبلمان انگلیسی جزء مبل‌های دسته کوتاه هست که برای قرار دادن دست روی اونا طراحی شده تا فرد هنگام نشستن احساس راحتی کنه. اما دسته‌های این نوع مبلمان نسبت به حد استاندارد پایین‌تره و پشتی‌های بلندی داره. با قرار دادن مبلمان انگلیسی در محیط، فضا کوچک دیده میشه و به نظر کوسن‌های اون همه جای نشیمن رو گرفته. از طرفی همین خصوصیات، ایرادهایی مثل کوتاه بودن دسته مبل رو به عنوان زیر دستی به چشم نمیاد. با وجود این ویژگی‌ها، مبلمان انگلیسی یک نوع سبک مبل راحتیه که باعث آسایش افراد میشه.

مبلمان چیس

مدل‌ها و سبک‌های مختلفی از مبلمان رو تو بازار میتونی ببینی و طبق سلیقت انتخابشون کنی. سبک مبلمان چیس (Chaise) نشمینی کشیده و صاف یا منحنی با تکیه‌ گاهی قوس مانند داره. اما قوس قسمت تکیه گاه اون کمه و با وضعیت کمر متناسبه. معمولا این مدل مبمان در اتاق خواب‌های مستر، استخر و مکان‌های خاص و حتی سالن پذیرایی مدنظر قرار می‌گیره. در مواقعی هم شاید مبل چیس رو با دسته ببینی یا فاقد دسته باشه. 

مبلمان تاکسیدو

مبلمان تاکسیدو از دسته و تکیه گاه هم ارتفاع مثل مبل سبک چسترفیلد برخورداره و انحنا و پیچیدگی خاصی نداره. تمام خطوط روی این نوع مبل، صاف، مستقیم و هندسی شکله با روکش‌های پارچه‌ای. این نوع مبلمان جزء مبل‌های سبک راحتیه که توجه افراد زیادی رو جلب کرده.

سبک تاکسیدو

مبلمان تختخوابشو

مبلمان تختخوابشو دارای طرحی منحصر به فرده که بسیار کاربردی هستن. سبک این مبلمان برای خونه‌های کوچک، سوئیت، جای خواب مهمان و موارد مشابه دیگه بسیار مفید و کاربردیه. مبلمان تختخوابشو پشتی قائم و 90 درجه داره و قسمت تشک مبل کامل باز میشه. تشک پس از باز شدن، از حالت تا خورده در میاد و به تختخواب تبدیل میشه. برای ساخت چنین مبلمانی باید از دستگیره مقاوم و مرغوبی استفاده کنین که باز و بسته کردنش برای افراد راحت انجام بشه. برای مشاهده انواع دستگیره صنعتی و مبل میتونی وارد این لینک بشی.

سخن آخر

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کامل و کافی در مورد سبک‌های مختلف مبلمان به دست آورده باشین. زمانیکه با انواع سبک چنین سازه‌ای آشنا باشین، ساخت اونو راحت انجام میدین و حتی هنگام خرید هم میدونین دقیقا چی می‌خواین. مبلمان کاملا سلیقه‌ایه و نسبت به علاقه و نوع دکوراسیون خونه یا محل کار انتخاب میشن. 

افزودن نظر جدید

نظر خود را وارد نمایید (1)

G
مهمان | ۲ سالها پیش

بسیار عالی
سپاسگذارم از لطفتون
اطلاعات کوتاه ولی کامل