حراجی نوروز 1403
یکشنبه, ۲۲ مرداد,۱۴۰۲

🛠مکنده چیست؟ آشنایی با کاربرد انواع مکنده + لیست قیمت

⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه

کاربرد مکنده

انقلاب صنعتی و کارخونه های غول پیکر زندگی آدما رو وارد یک عصر و دوران جدید کردن که منجر به حذف نیروی اضافی انسانی و بالا رفتن سرعت و کیفیت کار شد به راحتی با کمک دستگاه های جدید میشد به تولید انبوه رسید روز به روز ماشین آلات جدیدی وارد زندگی مردم شد و حتی خونه ها هم پر از وسایل جذاب شده بود. یکی از دستگاه هایی که توی مراحل تولید کارخونه ها امروزه استفاده میشه مکنده صنعتی هستش از نظر من مکنده صنعتی یه دستگاه دوست داشتنیه چون تاثیر زیادی روی سلامتی افراد و مرتب بودن محیط کار میذاره. حالا اصلا مکنده صنعتی چی هست؟ چطور کار میکنه؟ چه تاثیری روی کارمون داره و از همه مهم تر مدلای مختلفش چی هستن؟ اگر این سوالا برای شما هم پیش اومده پس تا آخر این نوشته با من همراه باشید.

مکنده چیست؟

توی کارگاه های کوچیک و بزرک، کارخونه ها و تولیدی های مختلف برای تولید یه محصول چند مرحله مختلف باید طی بشه و خب توی اکثر موارد چه صنعت چوب باشه، چه کار با پلاستیک و لاستیک باشه، صنعت بسته بندی، صنایع غذایی و دارویی و هر صنعتی که فکر کنیم همیشه مواد زائد و براده و تراشه های ریز و.... محیط رو در بر میگیرن. حالا جنبه اول این مشکل اینه که محیط اطراف به شدت آلوده میشه و ما نمیتونیم چند نیروی انسانی رو مسئول کنیم هر لحظه نظافت کف کارگاه یا کارخونه های بزرگ رو به عهده بگیرن پس مکنده ها رو اگر استفاده کنیم به راحتی تمام این مواد زائد رو جمع میکنن و محیط کارمون تمیز و بدون آلودگی میشه، حالا جنبه دوم که اهمیتش خیلی بیشتر از اولی هست سلامتی افراد حاضر در کارخونه و کارگاهمونه. بدون شک زمان برش، سنباده کاری، پرداخت و اتصال قطعات به همدیگه کلی گرد و غبار و براده و مواد زائد توی هوا منتشر میشه و میتونه به ریه و دستگاه تنفسی یا پوست و موی افراد شاغل در کارگاه آسیبای جدی برسونه و حتی در مواردی منجر به سرطان نیز بشه. پس با نصب مکنده ها میتونیم یک محیط ایمن و سالم رو برای خودمون و نیروی انسانیمون بسازیم. حالا که تقریبا با کاربرد مکنده صنعتی آشنا شدیم بریم سراغ بقیه سوالاتمون.

با هم بخوانیم: آشنایی با ماشین آلات صنایع چوب

انواع مکنده

خب همه ما میدونیم ماشین و دستگاه‌ها توی مدلا و رده‌های مختلفی تولید میشن و معمولا تفاوت اصلیشون توی قدرت موتور و سرعت هستش البته توی مواردی هم آپشن هایی که دارن اونا رو از همدیگه متمایز میکنه. مکنده ها هم از این موضوع جدا نیستن و با توجه به تواناییشون و نحوه کارشون به مدلای مختلفی تقسیم میشن. اصل موضوع اینه که مثلا حجم و قدرت مکش یه مکنده مناسب چوبه اما به درد لاستیک نمیخوره یا اونی که مناسب مکش براده لاستیکه برای یه متریال دیگه کارایی نداره. روش کار مکنده ها به این صورته که از طریق یک رابط و لوله خروطمی به دستگاه ها وصل میشن که حین کار از طریق اون شیلنگ مواد زائد به سمت کیسه های مکنده هدایت بشن. مکنده ها رو میتونیم از لحاظ موتور و ساختار و شکل ظاهری به چند مدل مختلف تقسیم کنیم مثل:

مکنده تک قلو

مکنده تک قلو یکی از ابتدایی ترین مکنده های صنعتی هستش که از یه مخزن و کیسه مکنده تشکیل میشه. این مدل مکنده مناسب کارگاه های کوچیکه و معمولا با موتورهای تک فاز و سه فاز تولید میشن. توی مدلای پرفروش بازار سرعت مکش مکنده تک قلو چیزی بین 35 تا 60 متر بر ثانیه است و حجم مکششون هم بین 2300 تا 4500 متر مکعب بر ساعته که طبق نیازتون می‌تونید یه مکنده تک قلوی صنعتی رو برای کارگاهتون تهیه کنید.


مکنده دو قلو

مورد دیگه مکنده های دو قلو هستن مکنده های دو قلو ساختارشون از اسمشون مشخصه که دو تا مخزن توی بخش بالایی دارن. این مدل مکنده ها هم با موتورای تک فاز و سه فاز تولید میشن و بین مدلای رایج سرعت مکش بین 60 تا 65 متر بر ثانیه است و حجم مکششون هم توی بازه ی 4000 تا 6500 متر مکعب بر ساعته و 4 تا فیلتر دارن و سه تا خروجی.


مکنده مرکزی

یکی از جذاب ترین مکنده ها که مناسب کارخونه های بزرگه و میشه چندین دستگاه به طور همزمان بهش وصل بشه مکنده مرکزیه. مکنده مرکزی معمولا یه جای ثابت و خارج از محیط تولید محصولات نصب میشه و از طریق شبکه های لوله کشی چند یدن دستگاه در نقاط مختلف کارخونه به مکنده مرکزی وصل میشن و کار مکش سریع زباله و ضایعات انجام میگیره. از لحاظ نوع موتور معمولا برای مکنده های مرکزی از موتورهایی با توان بالا چیزی حدود 20 الی 40 اسب بخار استفاده میشه و حجم مکششون در مواردی به 50 هزار متر مکعب بر ساعت میرسه. 

مشاهده لیست قیمت انواع مکنده

اجزای مکنده

مکنده هم مثل سایر ماشین آلات از چند بخش مختلف تشکیل شده که که به طور خلاصه بهشون اشاره میکنم:

  • موتور 
  • پمپ سانتریفیوژال و ساید چنل
  • بدنه
  • مخزن
  •  خروجی
  •  فیلتر

چه مکنده ای مناسب کار ماست؟!

خب احتمالا با خودتون میگید حالا من باید چه مکنده ای بخرم؟ اصلا برای کارگاه من یا کارخونه من چه مکنده ای مناسبه؟ تا این جای کار با مدلای رایج مکنده آشنا شدیم و تقریبا متوجه شدیم با توجه به ابعاد کارگاه یا کارخونمون میتونیم مکنده مناسب رو انتخاب کنیم. به نظر من اولین مورد این هستش که شما با کارشناسای خبره صحبت کنید و نوع متریال انتقالی رو مشخص کنید مثلا چوب، شیشه، سیمان، لاستیک، مواد روغنی، مواد پتروشیمی، اصلا ماده جامد هستش یا مایع، نخ و الیافه؟ و... بعد از این مرحله کارشناس طبق متریال مشخص میکنه دستگاه مناسب کار شما باید موتورش چه توانی داشته باشه یا حجم مکش و سرعت مکش متناسب کارخونه شما چقدره اون زمان که این موارد به طور کامل مشخص بشه بین دستگاه های مشابه که نیاز شما رو برطرف میکنن از لحاظ بودجه مالی و توان اقتصادیتون تصمیم نهایی رو برای خرید می‌گیرید. امیدوارم با خوندن این مقاله اطلاعات مفیدی برای خرید مکنده کسب کرده باشید خوشحال میشم شما هم با نظرات سازندتون تجربه های کار با مکنده ها رو با ما در میون بذارید.

افزودن نظر جدید