حراجی نوروز 1403
یکشنبه, ۰۳ اسفند,۱۳۹۹

میز کار نجاری باید به چه صورت طراحی شود؟

نجاران در طول روز کاری با دستگاه های مختلفی کار می‌کنند و از یک نقطه به نقطه دیگر کارگاه در حال حرکت هستند تا از ماشین آلات مختلفی استفاده نمایند، بنابراین بهتر است در زمانی که به مونتاژ، سوراخ کاری و مواردی از این قبیل می‌پردازند و لازم است در یک جای ثابت بایستند از یک میز کار استاندارد استفاده نمایند. در این مقاله در ابتدا به استانداردهای میز کار نجاری می‌پردازیم سپس ایده هایی در رابطه با ساخت میز کار در اختیارتان قرار می‌دهیم.

میز کار نجاری برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟

میز کار نجاری رفیق راه شما می‌باشد و در امور مختلفی از قبیل اتصال، رنده، باربرداری و فرم دهی قطعه کار، سوراخ کاری، اندازه گیری قطعات بسیار کاربرد دارد و همراه خوبی برای شما محسوب می‌شود. میز کار نجاری باید به صورتی طراحی شود که در زمان اندازه گیری قطعات با مشکل کمبود فضا مواجه نشوید و از این‌ها مهم تر باید فضایی همچون کشو در آن تعبیه گردد تا ابزارهای مختلفی از قبیل متر، میخ، پیچ و... در آن قرار گیرند. علاوه بر این باید در زمان ساخت میز کار به این مورد دقت نمایید که برای امور مختلف باید گیره، پیچ دستی و تنگ نجاری بر روی میز کار نصب گردد. به این مورد دقت نمایید که میزکار نجاری متناسب به میزان کار شما، میزان حرفه ای بودنتان، لوازم کارتان و... بستگی دارد. با توجه به این که برای امور مختلف روز به روز ابزار و لوازم کارگاهی متنوعی تولید می‌شود باید در زمان ساخت میز کار نجاری به فکر زمان و محل استفاده از آن ها نیز باشید. در ادامه این مقاله به مواردی از قبیل ابعاد میز کار، نوع چوب میز کار و... خواهیم پرداخت.

میز کار نجاری

ابعاد میز کار 

موارد مختلفی از قبیل اندازه کارگاه، میزان کار، ابزارهایی که استفاده می‌شود در تعیین ابعاد میز کار موثر است. باید توجه نمایید که میز کار آنقدر بزرگ نباشد که فضای زیادی از کارگاه را اشغال کند و در حدی هم کوچک نباشد که در هنگام کار بر روی چند قطعه دچار مشکل گردید. طبق تحقیقات صورت گرفته و تجارب افراد بهتر است عرض میز کار نجاری بین 75 تا 110 سانتی‌متر باشد و طول میز نیز 200 الی 240 سانتی‌متر انتخاب گردد، هرچند با توجه به استثنائات، نیازها و محیط می‌توان این ابعاد را تغییر داد. ارتفاع میز کار بهتر است متناسب با قد شما تعیین گردد؛ افراد قد بلند بدون شک با میزهایی که ارتفاع بلندتری دارن راحت تر هستند و برای افراد قد کوتاه بهتر است ارتفاع میز به نسبت قدشان کوتاه تر باشد. البته لازم به ذکر است که به طور کلی بسیاری از صاحب نظران تاکید دارند که ارتفاع میز بهتر است تا مچ دست کاربر و استادکار باشد.. طبق تجربه برای افراد قد بلند بهتر است ارتفاع میز 96 سانتی‌متر باشد و افراد کوتاه قد برای تسلط بر کار باید میز کاری با ارتفاع 82 سانتی‌متر بسازند. البته امروزه با کمک پایه های فلزی رگلاژی می‌توان میز کاری را تهیه نمود که ارتفاع آن قابل تنظیم باشد.

نوع چوب میز کار

در ساخت میز کار باید از چوب های محکم، سخت و بادوام استفاده شود که در صورت وارد شدن ضربات یا برخورد تیغه، رنده، مغار و... دچار آسیب نگردد. چوب های با کیفیت و محکمی همچون چوب بلوط، افرا، راش و... موارد مناسبی برای ساخت میز کار می‌باشند.

اجزای میز کار نجاری

هر میز کار نجاری با توجه به ابعاد و مدلی که دارد از بخش های مختلفی تشکیل شده است. اما به طور کلی بهتر است در ساخت میز کار نجاری بخش های مختلفی به شرح زیر را در نظر بگیرید:

  • پایه
  • صفحه
  • سوراخ اهرم نگهدارنده قطعه
  • گیره

پایه

پایه میز نقش مهمی در تعیین ارتفاع میز کار دارد همان طور که در بخش بالاتر ذکر شد پایه میز و ارتفاع میز را متناسب با نیاز و قد کاربر تعیین می‌کنند. حتی در مواردی از پایه های رگلاژی برای تعیین ارتفاع میز کار استفاده می‌کنند تا به راحتی بتوانند ارتفاع را متناسب با کاربر تنظیم نمایند. 

صفحه 

صفحه میز کار باید از جنس مقاوم و مستحکمی تولید گردد که در برابر ضربات احتمالی مقاوم باشد. ابعاد صفحه میز کار را متناسب با حجم فعالیت، نوع کار، محیط کار و... تعیین می‌کنند.

سوراخ اهرم نگهدارنده قطعه کار

در زمان کار اهرم، کلمپ و مواردی از این قبیل بر روی میز کار نصب می‌گردند و برای این امر باید از قبل سوراخ هایی در اندازه های استاندارد و مشخص بر روی میز تعبیه گردند.

 گیره

گیره یکی از اجزای اصلی میز کار نجاری می‌باشد که نقش مهمی در نگه داشتن محصول در زمان سنباده کاری، سوهان کاری، سوراخ کاری، فرم دهی و... دارد. گیره ها نیز مدل های مختلفی دارند بعضی از آن ها گیره رو میزی هستند که در کناره میز نصب می‌شوند؛ مدل دیگر گیره بغل است که در راستا و موازات میز نصب می‌شود و با توجه به این که فک آن بیشتر از مدل های دیگر باز می‌شود برای قطعات بزرگ مناسب است. 

سخن آخر

برای داشتن یک میز کار استاندارد باید جوانب مختلف را در نظر بگیرید و به مسائل مختلفی از جمله میزان کار، محیط، جنس چوب، بودجه ای که برای ساخت آن در نظر گرفته اید توجه نمایید.

افزودن نظر جدید