حراجی نوروز 1403
دوشنبه, ۱۸ آذر,۱۳۹۸

نقش گیره، کلمپ و پیچ دستی در بهبود کار نجاران

از آن جا که نجاری و کار با چوب بر مبنای مونتاژ قطعات با یکدیگر صورت می گیرد باید از ابزارهای کمکی مختلفی در این صنعت استفاده شود. گروهی از ابزارهای کاربردی در صنعت چوب و سایر کارگاه ها به انواع کلمپ و گیره و پیچ دستی اشاره می کند. گیره و پیچ دستی در ابعاد و طرح های گوناگونی تولید می شود و برای نگهداری قطعات در کنار یکدیگر، مونتاژ کردن چند قطعه به همدیگر، جا به جا کردن قطعات و اموری از این قبیل استفاده می شوند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری در رابطه با انواع گیره، پیچ دستی و کلمپ و نقش آن ها در پیشرفت کار نجاران و صنعت چوب اشاره نماییم.

انواع گیره و پیچ دستی

انواع گیره و پیچ دستی

گیره و پیچ دستی در مدل های مختلف و طرح های گوناگونی تولید می شوند و جزء متنوع ترین ابزارها محسوب می شوند. انواع گیره و پیچ دستی به مدل های زیر تقسیم می شوند که در ادامه به شرح کلی آن ها خواهیم پرداخت:

  • گیره ماهی
  • پیچ دستی
  • گیره موازی 
  • گیره سی کلمپ

گیره ماهی

گیره ماهی که به گیره انبری نیز خوانده می شود یکی از انواع گیره های مورد نیاز در کارگاه های صنعتی است. معمولا در قسمت دهانه گیره ماهی دندانه های ریزی وجود دارد که قطعات را محکم تر نگه دارد. با توجه به سایز و ابعادی که گیره ماهی دارد قدرت کم تری نسبت به سایر گیره ها دارا می باشد.

گیره ماهی

پیچ دستی

یکی از پرطرفدارترین گیره ها در کارگا های نجاری، پیچ دستی می باشد. پیچ دستی از دو فک تشکیل می شود که یک فک آن لغزنده است و با کمک یک پیچ حول محور پیچ دستی می چرخد. با این حرکت چرخشی می توان دهانه و قسمت کارگیر را متناسب با ضخامت قطعات تنظیم نمود. محکم و ثابت نگه داشتن قطعات، جلوگیری از لغزش قطعه کار از مزایای استفاده از پیچ دستی می باشد.

پیچ دستی

گیره موازی

یک مدل دیگر از گیره های پرکاربرد گیره موازی یا پارالل می باشد که شباهت زیادی به پیچ دستی دارد. گیره موازی به شکلی طراحی شده است که هر دو فک تعبیه شده در آن قدرت و فشار یکسانی بر قطعات وارد می کنند. رایج ترین موارد استفاده از گیره موازی پرس صفحات چوب در حالت نر به نر است.

گیره سی کلمپ

گیره سی کلمپ که به گیره سی شکل نیز معروف است از دو فک تشکیل شده است که هیچ کدام از فک ها متحرک نمی باشند. برای استفاده از گیره سی کلمپ باید پیچ را به میزان مورد نیاز و با توجه به ضخامت قطعه چرخاند. لازم به ذکر است که گیره سی کلمپ از لحاظ قدرت و کیفیت جزء بهترین گیره ها محسوب می شوند. 

کاربرد گیره و پیچ دستی

همان طور که در بخش های قبل توضیح داده شده گیره و پیچ دستی جزء ابزارهای پر مصرف در کارگاه ها از جمله کارگاه های صنعت چوب می باشند. اولین چیزی که در رابطه با کارکرد گیره و پیچ دستی به ذهن ما می رسد محکم نگه داشتن قطعات در کنار یکدیگر است. آری گیره و پیچ دستی برای جلوگیری از بروز خطا در هنگام سوراخ کاری، مونتاژ، سنباد زنی، اتصال و برش قطعات چوبی به کار می روند. سایر مزایای استفاده از گیره و پیچ دستی مواردی از قبیل افزایش دقت، سرعت کار و جلوگیری از لغزش می باشد. بعضی از گیره ها به شکلی قطعات را محکم نگه می دارند که به راحت می توان آن ها را در نقاط مختلف جا به جا نمود.

 انواع کلمپ

کلمپ ک محصول دیگر در کارگاه های صنعت چوب، فلز، جوشکاری، ریخته گری، آهنگری و ... می باشد. کلمپ ها نقش مهمی در افزایش سرعت، امنیت و دقت جا به جایی و نگه داشتن قطعات دارند. لازم به ذکر است که کلمپ ها نیز مانند گیره ها در مدل های مختلف تولید می شوند که در ادامه به تشریح آن ها می پردازیم:

  • کلمپ فشاری افقی
  • کلمپ کششی
  • کلمپ دسته افقی

کلمپ

کلمپ فشاری افقی

کلمپ فشاری افقی یکی از انواع کلمپ های قابل استفاده در کارگاه های صنعتی می باشد. کلمپ فشاری افقی به شکلی طراحی شده است که وزن کمی دارد و جا به جایی آن بسیار راحت است. از کلمپ فشاری افقی برای محکم نگه داشتن قطعات در حین سوراخ کاری استفاده می شود و از لغزش قطعه جلوگیری می کند.

کلمپ کششی 

کلمپ کششی یک اهرم قوی برای جا به جایی و ثابت نگه داشتن قطعات می باشد. قدرت بالا و وزن مناسب این مدل کلمپ باعث شده است جزء موارد پرمصرف باشد. کلمپ کششی توانایی جا به جایی تا وزن 500 کیلوگرم را دارد.

کلمپ دسته افقی

کلمپ دسته افقی بر روی دستگاه دورکن، شابلون سوراخ کاری نصب می شود تا قطعه کار را در حین برش یا سوراخ کاری محکم نگه دارد و از ایجاد خطا یا زاویه دار شدن آن جلوگیری نماید. در بدنه کلمپ دسته افقی اهرم های زیادی جهت بالا بردن قدرت کلمپ تعبیه شده است.

قیمت انواع کلمپ، گیره و پیچ دستی

برای اطلاع از قیمت انواع کلمپ، کیره و پیچ دستی می توانید به تگ قیمت محصول مراجعه کنید؛ در صورت غیرفعال بودن دکمه خرید و نیازمند استعلام تلفنی بودن محصول، برای اطلاع از موجودی و قیمتانواع کلمپ، گیره و پیچ دستی با چوبینر تماس حاصل فرمایید.

افزودن نظر جدید