حراجی نوروز 1403
چهار شنبه, ۰۶ مرداد,۱۴۰۰

همه چیز درباره چوب آبنوس

در صنعت چوب برای تولید و ساخت محصولات از چوب‌های مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام متریال و بافت‌های گوناگونی دارد. نجاران با شناخت و درک آنها در مورد انواع چوب می‌توانند سازه‌ای مستحکم‌تر و زیباتری را بسازند و به بازار عرضه کنند. معمولا از هر نوع چوبی برای کاری مشخص استفاده می‌شود، از کاربردی‌ترین چوب‌ها در این صنعت می‌توان به گردو، راش، بلوط، افرا، آبنوس اشاره کرد. چوب آبنوس در جهان جزء ارزشمندترین و جذاب‌ترین چوب‌ها می‌باشد زیرا ویژگی و خواص خاص خود را دارد. این چوب دارای شکل ظاهری بی‌نظیر و منحصر به فردی است که می‌تواند ارزش کار چوبی را چند برابر کند. در ادامه به معرفی چوب آبنوس می‌پردازیم، پس با مطالب زیر همراه باشید. 

چوب آبنوس 

چوب آبنوس را به عنوان طلا سیاه چوب‌ها نیز معرفی می‌کنند زیرا جزء سخت‌ترین و مقاوم‌ترین چوب‌ها است که تراکم بالایی دارد. چوب درخت آبنوس انواع گوناگونی دارد که رنگ، جنس و کاربردهای متنوعی دارند. همانطور که گفته شد، این چوب به دلیل خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد نسبت به چوب‌های دیگر متمایز می‌باشد. افراد می‌توانند با یک آزمایش چوب آبنوس را بشناسند، برای این کار تکه‌ای از چوب را داخل یک ظرف پر از آب قرار دهید. مشاهده خواهید کرد که این چوب وزن مخصوص بالایی دارد و همین ویژگی باعث می‌شود کاملا در آب فرو برود. زمانیکه این چوب را داخل آب می‌اندازید، بدون اینکه در آب غوطه ور باشد، مستقیم به ته ظرف می‌رود. این ویژگی از چوب آبنوس گزینه مناسبی برای شناسایی آن است تا از چوبی که خریداری کرده‌اید، اطمینان کافی به دست آورید. رنگ این چوب قهوه‌ای تا سیاه است که افراد می‌توانند نسبت به سلیقه و کاربرد از هر رنگ آن استفاده کنند. معمولا رنگ این چوب سیاه است و به همین دلیل به آن بلک وود هم می‌گویند چوب آبنوس را می‌توان به صورت پروفیل‌های استوانه‌ای یا سطح مقطع با طول و عرض متفاوت در اختیار داشته باشند و نسبت به کاربرد از آنها استفاده کنند. از این رو می‌توان از آن در ساخت کارهای نفیس و آنتیک مانند منبت کاری، خاتم کاری، چوب و رزین، زیور آلات، دسته چاقو، عینک، انواع ساز موسیقی استفاده کرد. از طرفی نحوه رنگ کردن آن نسبت به دیگر چوب‌ها متمایز است و باید طبق اصول مشخصی انجام شود.

چوب آبنوس

ویژگی چوب آبنوس

انواع مختلف چوب آبنوس دارای رنگ و متفاوتی است و بافت‌های متفاوت آن یکی از دلایل متمایز بودن آن است. بافت داخلی این چوب دارای رنگ روشن است در حالیکه قسمت خارجی آن رنگی تیره دارد. به همین دلیل نجاران، هنرمندان و تولید کنندگان وسایل چوبی می‌توانند از تمام قسمت‌های این چوب برای محصولات خود استفاده کنند و ارزش کار خود را بالا ببرند. به دلیل ارزش بالایی که چوب آبنوس دارد، در بازار آن را به صورت الوار یا شاخه‌های نازک و روکش برای مصارف صنعتی و هنری به فروش می‌رسانند. همانطور که در بخش قبل به آن اشاره شد، وزن مخصوص این چوب است که باعث می‌شود کاملا به انتهای ظرف برود و در آب غوطه ور نباشد. برای همین از آن در ساخت آکواریوم‌های شیک استفاده می‌شود زیرا چگالی بالایی دارد و می‌تواند برای زندگی و تغذیه ماهی‌های مختلف گزینه مناسبی باشد. چوب آبنوس ضمن درخشندگی طبیعی و زیاد، راست تار بوده و انحراف خیلی کمی دارد. همچنین منافذ متوسط تا بزرگ ساختار آن به صورت پراکنده یکی دیگر از دلایل متمایز بودن چوب آبنوس نسبت به دیگر چوب‌ها است زیرا جلوه زیادی می‌تواند به سازه یا وسایل ساخته شده با آن دهد. چوب آبنوس از همان ابتدا سطحی کاملا صاف دارد و هیچ حفره‌ای روی آن وجود ندارد؛ به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارد. دوام این چوب باعث شده که در برابر حمله موریانه و حشرات مقاومت بالایی نیز داشته باشد. 

چوب آبنوس

کارایی چوب آبنوس در مرحله تولید و ساخت سازه‌های چوبی

سختی بالای چوب نوع آبنوس می‌توان با لمس آن کاملا احساس شود و زمان رنده کردن سطح آن احساسی مثل آهن را به فرد خواهد داد. در حالیکه پرداخت، تراش و ساییدن سطح چوب آبنوس راحت است و با کیفیت بالایی قابل انجام می‌باشد؛ به طوریکه هیچ کنده شدن سطحی مشاهده نمی‌شود. در مقابل، سنباده زنی و لایه برداری این چوب کار بسیار سخت و زمان بری خواهد بود. در صنعت چوب، چوب‌های محدودی را می‌توان یافت که در برابر رطوبت و دمای محیط مقاوم و با دوام باشد. اما چوب آبنوس به دلیل ثبات ابعادی بالایی که دارد، می‌تواند مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته و ضد آب باشد. این چوب به دلیل اینکه طول الیافی کوتاهی دارد، ترک خوردن آن حین کار زیاد است. برای رفع این مشکل باید در مرحله خشک کردن این چوب دقت زیادی شود تا از ترک خوردن آن در مرحله برش، فرم دهی و غیره کار جلوگیری شود. نجاران ممکن است برای ساخت یک سازه چوبی، چوب آبنوس را خم کنند و به آن فرم و شکل خاصی دهند. باید بدانید که این چوب با بخار به راحتی نرم می‌شود و امکان خم شدن راحت را برای فرد فراهم می‌کند. همچنین بوی خوب و خاص این چوب توجه افراد زیادی را جلب کرده تا از آن در هر محیطی استفاده کنند. ساخت انواع وسایل و سازه‌های چوبی با چوب آبنوس آنها را به محصولاتی ارزشمند و گران قیمت تبدیل خواهد کرد، از این رو می‌تواند درآمد زایی بالایی برای فرد داشته باشد. 

چوب آبنوس

سخن آخر

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد چوب آبنوس و کاربرد و کارایی آن در صنعت چوب به دست آورده باشید. نجاران و هنرمندان برای تولید محصولات چوبی مختلف می‌توانند از چوب درخت آبنوس استفاده کنند تا وسایل و سازه‌های چوبی آنتیک و نفیسی را به بازار عرضه کنند. این نوع چوب دارای مزایای زیادی است که افراد می‌توانند نسبت به نیاز و کارایی از آن استفاده کنند. نکته قابل توجه در مورد چوب آبنوس، رنگ، بافت و تراکم بالای آن است که نسبت به دیگر چوب‌ها متمایز می‌باشد و می‌تواند محصولات ساخته شده را ارزشمندتر کند. همچنین سختی و مقاومت این نوع چوب باعث شده که بتوان از آن در شرایط و محیط‌های مختلف استفاده کرد. بنابراین توجه نجاران، هنرمندان و تولید کنندگان محصولات چوبی زیادی را به خود جلب کرده است و آن را به عنوان چوبی ارزشمند می‌شناسند.

افزودن نظر جدید

نظر خود را وارد نمایید (5)

G
مهمان | ۲ سالها پیش

با سلام
میخواستم بدانم که چوب آبنوس چند سال می‌تونه سالم بمونه.مثلا ی چوبدستی.با تشکر

G
مهمان | یک سال پیش

تا ۱۴۰ سالشو ما داریم ، عصای نیاکانمون تو استان گلستان و تا حالا هیچیش نشده و هنوز هم داره استفاده میشه بدون کوچکترین ایرادی

G
مهمان | یک سال پیش

واقعا این مطلب مفید بود.
با تشکر

G
مهمان | یک سال پیش

خیلی ممنون عالی بود

G
مهمان | یک سال پیش

مطالب بسیار زیبا و آموزنده بود  ازطرف محی سیکی یوغون