حراجی نوروز 1403
سه شنبه, ۲۷ مهر,۱۴۰۰

چوب پالونیا چه کاربردی دارد؟

همونطور که می‌دونی، تو صنعت چوب و نجاری برای ساخت سازه‌ها و وسایل مختلف مهمترین نکته‌ای که باید در نظر داشت انتخاب چوب مناسبه. به دلیل اینکه در این صنعت چوب‌های متنوع و گوناگونی وجود داره که هر کدوم مدل، رنگ و بافت متفاوتی نسبت به دیگری داره. افراد می‌تونن نسبت به سلیقه و کاربردی که از سازه انتظار دارن اونارو در نظر بگیرن. اما باید محیط و شرایطی که وسیله چوبی قرار میگیره هم مدنظر قرار بدن تا با توجه بهش چوب‌های ضد آب یا ضد حرارت رو انتخاب کنن. وقتی به بازار میری تنوع زیاد چوب تورو دچار سردرگمی و انتخابو برات سخت میکنه. برای همین اگه بدونی دقیقا چه کاربردی از سازه انتظار داری، میتونی تصمیم بهتری بگیری. یکی از چوب‌های مناسب ضد آب و ضد حرارت که میشه ازش برای مصارف مختلف استفاده کرد، چوب پالونیا هست. این چوب دارای ویژگی‌های خاصیه که میتونه انتظارات مختلفی رو برآورده کنه. در ادامه با چوب پلونیا، ویژگی و کاربردش آشنات میکنم تا بتونی با اطلاعات کافی این چوبو برای ساخت سازه‌ها و وسایل چوبیت استفاده کنی.

ویژگی چوب پالونیا در صنعت چوب 

منشا اصلی چوب پالونیا از آسیای جنوب شرقیه که رشد سریعی داره. این چوب در زمین‌های کشاورزی، جنگل‌های مخروطی یا سوخته می‌کارن تا در کوتاه‌ترین زمان به حجم بالایی از چوب تولیدی برسن. برای همین میشه کمبود چوب صنایع رو هم جبران کرد. همین خصوصیات کیفی و ویژگی‌های خاص دیگه این چوب باعث استفاده گسترده ازش تو محصولات چوبی شده. چوب پالونیا معروف به چوب آلومینیومی هم هست. مهمترین ویژگی این چوب ضد آب و ضد آتش و حرارت بودن اونه که همین باعث افزایش کاربرد ازش تو صنایع مختلف شده. 

چوب پالونیا

  • به دلیل اینکه آب به راحتی از سطح بیرونی به داخل و درون چوب نفوذ نمیکنه، مقاومت بالا چوب پالونیا در برابر رطوبت یکی از خصوصیات ویژه اون در نظر گرفته شده. برای همین میشه ازش در موقعیت‌های مختلف استفاده کرد و سازه‌های متفاوتی رو باهاش ساخت.
  • این چوب خیلی سبکه و در فضای آزاد به راحتی خشک میشن. از طرفی راست تار، رنگ روشن، صاف و نرمه، پس فرم دهی روی اون بسیار راحت انجام میشه و زیاد نیاز نیست که از سنباده برای صاف کردن سطحش استفاده کرد. هنرمندان هم میتونن تو ساخت وسایل دکوری و تزیینی ازش استفاده کنن تا کار فرم دهی به بهترین شکل انجام بشه.
  • به دلیل خاصیت ضد حرارت و آتش بودن چوب پالونیا، برای تهیه ذغال ازش استفاده میشه تا با سوزاندن اون در کوره، ذغالی بسیار با دوام تولید و در برابر پوسیدگی بسیار بالا هم مقاومت بالایی داشته باشه.
  • ساخت محصولات چوبی مثل مبلمان با این چوب به دلیل خاصیت رزونانسی باعث شده در مناطق مرطوب هم دوام بالایی داشته باشن. در مناطقی که رطوبت هوا بالا باشه، معمولا سازه‌های چوبی پس از مدت زمان کوتاهی دچار پوسیدگی میشن. اما با انتخاب چوب پالونیا برای چنین محیط‌هایی خیالتان راحته و با اطمینان بالایی می‌تونین از سازه‌های چوبی استفاده کنین.

چوب پالونیا

  • وزن چوب پالونیا معمولا 2.3 سبک‌تر از چوب‌های تجاریه و وزن مخصوص اون از 0.23 تا 0.30 هست.
  • یکی دیگه از خصوصیات این چوب، قوی و محکم بودن اونه حتی زمانیکه در حال رویشه. خشک شدن سریع، بدون گره، پیچ و تاب و ترک از ویژگی‌هاییه که افراد رو به سمت این چوب می‌کشونه زیرا حین کار دچار مشکل نمیشن و به راحتی میتونن کارشونو انجام بدن.
  • چوب پالونیا هدایت حرارتی کمی داشته و برای همین خاصیت عایق کاری عالی هم داره. پس میشه ازش در ساخت و ساز عایق حرارتی برای ساختمان‌ها استفاده کرد. 
  • زیبایی منحصر به فرد این چوب به دلیل الگو دانه‌ای دلپذیر و زیبا اون باعث شده قابلیت رنگ آمیزی آسان و بالایی داشته باشه. از طرفی بعد از رنگ آمیزی جلوه زیادی هم به کار میده و توجه افراد رو به خودش جلب میکنه.
  • به دلیل هدایت الکتریسیته پایین چوب پانولیا، به عنوان یک نوع تهویه مطبوع برای مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیره. 

چوب پالونیا در کارگاه‌های نجاری

ویژگی‌های ذکر شده در مورد چوب پانولیا توجه تولید کنندگان زیادی رو به خودش جلب کرده، برای اینکه در هر موقعیتی و شرایطی میشه ازش با اطمینان خاطر بالایی استفاده کرد. از جمله مواردی که نجاران از این چوب استفاده می‌کنن، مبلمانه که دوام بالایی به سازه میده و برای محیط‌های مرطوب گزینه مناسبیه. همچنین از چوب پالونیا به دلیل دیر سوز و عایق بودن برای مدادسازی، کابینت و کمد، جعبه سازی، کبریت سازی، کاغذ سازی، وسایل موسیقی، ورزشی مثل تخته شنا، اسکی و راکت‌، خلال دندان، چوب بستنی وصنایع هواپیما سازی، خانه‌های چوبی و ضد زلزله، دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان و حتی درب ساختمان هم مورد استفاده قرار می‌گیره.

چوب پالونیا

سخن آخر

با توجه به اینکه سازه‌های چوبی کاربرد مختلفی در دکوراسیون داخلی و خارجی و صنایع دیگه داره، انتخاب چوب بسیار مهمه که باید با دقت و آگاهی بالایی انتخاب بشه. تو این مقاله سعی داشتیم اطلاعات کاملی در مورد چوب پالونیا بهت بگیم که یکی از انواع چوب‌های پر کاربرد در صنعت چوب و نجاریه. چوب پالونیا به دلیل ویژگی و خصوصیات خاصی که داره، برای سازه‌های گوناگونی میشه ازش استفاده کرد. به همین دلیل با خیال راحت می‌تونی از این چوب برای ساخت وسایل چوبی و استفاده اونا تو محیط‌های باز هم استفاده کنی.

افزودن نظر جدید