حراجی نوروز 1403
یکشنبه, ۲۵ مهر,۱۴۰۰

چوب چری چیست؟

دنیای چوب و نجاری، بسیار متنوع و جذابه. در این صنعت می‌تونی کارهای خاص و زیبایی رو طبق سلیقت خلق کنی و بسازی. در بازار چوب‌های گوناگونی وجود داره که طبق نیاز و کاربرد میشه اونارو خریداری کرد. وجود وسایل و سازه‌های چوبی در دکوراسیون داخلی هر خونه تاثیر زیادی داره و جلوه خاصی به محیط میده. با توجه به اینکه چنین وسایلی کاربردهای خاصی دارند باید هنگام خرید چوب دقت زیادی کرد تا دوام و استحکامش حفظ بشه. همچنین باید بدونی از چه ابزاری باید برای برش و فرم دهی اون استفاده کنی تا حین ساخت به مشکل نخوری. یکی از چوب‌های خاصی که میشه تو ساخت وسایل دکوری، تزیینی و هنرهای صنعت چوب استفاده کرد، چوب چری هست. این چوب تو ایران خیلی شناخته شده نیست، برای همین تو ادامه مطلب بیشتر در موردش صحبت می‌کنیم.

چوب چری

 همونطور که گفتیم، چوب چری یکی از انواع چوب‌های خاص تو صنعت نجاریه که میشه ازش برای منبت کاری، ساخت زیور آلات، مجسمه سازی، ساخت کارهای تزیینی و موارد مشابه دیگه استفاده کرد؛ اما در ایران چندان شناخته شده نیست. تا حالا از این چوب استفاده کردی؟ میدونی چه کاربردهایی داره؟ چقدر چوب چری رو می‌شناسی؟ در کشور آمریکا از چوب چری به صورت الواری برای مصارف صنعتی، هنری و غیره استفاده می‌کنن. این چوب به دلیل خوش تراش بودن، خوش رنگ و خوش طرح بودنش تو کارهای هنری کاربرد بیشتری داره. همچنین مغار خوری چوب چری خیلی خوبه و میشه ازش تو منبت کاری و خراطی روی چوب به راحتی استفاده کرد. طیف رنگی این چوب از خاکستری به صورتی یا قهوه‌ایه که استحکام بالایی داره و جزء چوب‌های سخت در نظر گرفته میشه. بیشترین کاربرد این چوب تو صنعت نجاری میتونه برای ساخت پارکت‌های چوبی، گرامافون، میز و صندلی و موارد مشابه دیگه باشه، چرا که زیبایی و کیفیت خاصی داره. از طرفی پرداخت خوبی روی این چوب انجام میشه و نگهداری ازش خیلی راحته و نیازی به مراقبت زیادی نداره. تراش و فرم دهی روی چوب چری به راحتی انجام میشه و برای همین مناسب هنرهای مجسمه سازی و ترکیب اون با چوب‌های دیگس. 

چوب چری

ابزار آلات مورد نیاز برای فرم دهی و تراش روی چوب چری

مسلما زمانیکه بخوای هنرهای مختلفی رو روی چوب ایجاد کنی، لازمه از ابزار آلات و وسایل خاص استفاده کنی تا کارت دقیق و تمیز انجام بشه. مثلا برای برش چوب با هر طرح و مدلی باید از تیغ اره و اره یا مغارهای مناسب استفاده کنی. هر کدام از این ابزار آلات در مدل‌ها و انواع گوناگونی تولید شده که نسبت به نیاز و کاربرد میتونی ازشون استفاده کنی. برای اجرای هنرهای منبت کاری و خراطی دقت زیادی تو انتخاب وسایل و ابزارها برای برش و فرم دهی لازمه. مثلا برای برش چوب با اره میزی باید تیغ اره مناسب با کار رو انتخاب کنی. از انواع تیغ اره میشه به تیغ اره عمودبر و تیغ اره نواری اشاره کرد. 

تیع اره عمود بر

از تیغ اره‌ عمود بر در موارد مختلف مثل برش قطعات چوبی ام دی اف، نئوپان، تخته سه لا و غیره استفاده میشه. این تیغ اره برای برش قطعات چوبی از وسط پانل مورد استفاده قرار می‌گیره. اره رومیزی دارای تیغه‌های مختلف عمودی بر و افقی بره که براساس نیاز حین برش قطعه چوبی می‌تونی از هر کدامش استفاده کنی. با توجه به نوع بافت چوب برای برش آنها باید اره‌های مختلفی مانند دیسکی، نواری و غیره را روی دستگاه‌های متفاوت نصب کرد. تیغ اره عمود بر در طول‌های مختلف کوتاه و بلند تولید شده که دندانه‌های اون توانایی برش قطعات چوبی رو از وسط پانل دارن و در برابر زنگ زدگی، خوردگی و لب پری مقاومن.

تیغ اره عمود بر

تیغ اره چوب بر

تیغ اره چوب بر یکی از انواع تیغ اره هاس که مخصوص برش چوبه و نباید اونو برای برش چوب‌های دیگه مثل ام دی اف یا ورق‌های ملامینه در نظر گرفت. از این نوع تیغ روی دستگاه‌های برش، فارسی بر، پانل بر و غیره استفاده میشه که متناسب با نوع برش قابل تنظیمه و از تعداد دندانه‌های مختلفی برخورداره تا بشه برش‌‌های ضخیم یا باریک رو روی چوب انجام داد. کیفیت این نوع تیغه‌ها با وجود تکنولوژی لیزر و درزهای انبساطی مرغوبه. با وجود این عوامل از انحراف تیغ هنگام کار برش یا بالا رفتن حرارت تیغ حین کار، صدای برش و ارتعاشات جلوگیری میشه.  

تیغ اره نواری

تیغ اره نواری دو محور یا فلکه داره که یکی از اونا باعث میشه تیغه دقیقا در جای خودش محکم و کشیده بشه. و فلکه یا محور دیگه از طریق گیربکس به موتور متصل میشه و حرکت تیغه و برش قطعه با این قسمت انجام می‌گیره. هر کدوم از فلکه‌ها از طریق محور و بلبرینگ به بدنه متصل میشه. فلکه پایینی اره ثابته اما فلکه قسمت بالایی اون از طریق پیچ‌های تنظیمی امکان حرکت به بالا و پایین و عقب و جلو رو داره. حرکت بالا و پایین پیچ‌های فلکه جهت باز و بسته کردن تیغه و حرکت عقب و جلو فلکه برای تنظیم تیغه با فلکه پایین در نظر گرفته شده.

تیغ اره نواری

اره فلکه 

اره فلکه یا اره نواری میتونی برای برش‌های طولی، عرضی، اتصالات چوبی، برش زاویه دار و مورب استفاده کنی. اره فلکه در دو مدل عمودی یا ایستاده و افقی تولید میشه. این دستگاه دارای دو فلکه بوده که تیغ نواری شکل رو حرکت میده. هر کدوم از فلکه‌ها دارای قطر مشخصیه که مهمترین قسمت در انتخاب اره فلکس. این نوع اره انواع مختلفی مانند مینیاتوری، کارگاهی، سی ان سی و رام بری داره که براساس نوع برش چوب می‌تونی ازشون استفاده کنی. معمولا دستگاه اره فلکه دارای گونیا برای تنظیم زاویه و عرض برشه. همچنین جهت جلوگیری از خروج تیغه یا شکستن آن از محافظ فلزی استفاده شد تا افراد با خیال راحت بتونن از اره استفاده کنن. این دستگاه تو ساخت انواع وسایل چوبی مثل مبلمان، میز و صندلی و موارد مشابه دیگه کاربرد داره. 

اره دستی

اره دستی جز ابزارهای ضروری برش در صنعت چوبه که در اندازه‌ و انواع مختلف براساس کیفیت و برش تولید شده. برش چوب با دستگاه‌ برش یا اره‌های دستی انجام می‌گیره که اره نجاری جز کاربردی‌ترین اره‌های دستی. این نوع اره از دو قسمت دستگیره و تیغه تشکیل شده که توانایی برش چوب‌های خشک و تر رو داره. اره‌های دستی انواع مختلفی دارن که برای برش طولی یا عرضی چوب‌های تخته سه لا، قطعات چوبی بزرگ و تخته خرده استفاده میشن. اره‌های دستی مثل اره پشت دار، اره نوکی، اره باغبانی و اره‌های کمانی وجود داره که براساس نیاز می‌تونی از هر کدوم اونا برای برش چوب استفاده کنی.

اره دستی

قیمت انواع ابزار آلات برش در صنعت چوب و نجاری

برای اطلاع از قیمت انواع ابزار آلات برش در صنعت چوب و نجاری لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.

افزودن نظر جدید