حراجی نوروز 1403
شنبه, ۱۰ آبان,۱۳۹۹

چگونه ظروف سنگی و چوبی آنتیک بسازیم؟

بدون شک ظروفی که برای پذیرایی و سرو در منازل، هتل، رستوران، کافی شاپ و... استفاده می‌شوند با متریال‌های مختلف و در مدل‌های متفاوت تولید می‌گردند، ظروف چینی، شیشه ای، مسی و.... در مقطع زمانی خاصی جزء پرطرفدارترین ظروف پذیرایی محسوب می‌شدند که با گذر زمان استفاده از متریال چوب و سنگ بسیار مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفت و ظروف چوبی و سنگی جایگزین ظرف های قدیمی گردیدند. برای ساخت ظروف آنتیک چوبی و سنگی از ابزار و یراق آلات مخصوصی استفاده می گردد که در ادامه این موارد را بررسی می کنیم. 

مراحل ساخت ظروف سرو

ظروف سروی که از سنگ و چوب تولید می‌شوند از متریال و صفحاتی بدون شکل و فرم خاصی تولید می‌گردند برای برش با کمک گونیا، خط کش و سایر ابزار آلات اندازه گیری ابتدا اندازه مورد نظرتان را باید مشخص سازید و باید دقت نمایید که یکی از مهم ترین مراحل اندازه گیری دقیق است. پس از اندازه گیری با ابزارهای مختلف از قبیل اره های دستی، گرد بر، عمود بر، فرز و.... می‌توانید برش را انجام دهید. در مواردی که به گود کردن و فرم دهی ظروف نیاز دارید می‌توانید از مینی فرز، دریل و... استفاده نمایید و با نصب ابزارهایی از قبیل کف تراش قارچی، چوب ساب و تیغ های اورفرز مواردی از قبیل گود کردن، فرم دهی، باربرداری و... را انجام دهید. گاهی نیز بدون نیاز به گود کردن با اتصال قطعات چوبی می‌توانید ظروفی با اشکال هندسی مربع یا مستطیل بسازید که برای این اتصال می‌توان علاوه بر چسب از پیج هایی با قطر مناسب ابعاد ظروف استفاده نمایید. گاهی تولید کنندگان ترجیح می‌دهند که برای زیباتر شدن ظروف از یراق آلات و تزیینات آنتیک استفاده نمایند که بدون شک جذابیت دو چندانی به این دسته از ظروف و استندهای پذیرایی می‌بخشند. در ادامه به معرفی انواع یراق آلات آنتیک و تزیینی مورد نیاز ساخت ظروف چوبی و سنگی خواهیم پرداخت:

  • دستگیره
  • توری
  • پایه

دستگیره

دستگیره با توجه به محل قرار گرفتنش و زاویه دیدی که شخص به آن دارد نقش مهمی در زیبایی ظروف ایفا می‌کند. برای انتخاب دستگیره ظروف سنگی و چوبی می‌توان به رنگ و سبک کار دقت نمود؛ دستگیره آنتیک در رنگ بندی های مختلفی از قبیل نقره ای، طلایی، زیتونی، پتینه شده و سیاه قلم تولید می‌گردند. در تولید دستگیره از دو سبک مدرن و کلاسیک استفاده شده است که در سبک مدرن دستگیره ظروف بدون طرح و نقش های شلوغ با اشکال هندسی زیبا تولید می‌گردد اما در مدل های کلاسیک و آنتیک از طرح های شلوغ و پر از نقش و نگار استفاده می‌کنند که در طراحی آن ها تصاویر گل، حیوانات و طبیعت به کار گرفته شده است. در زمان انتخاب دستگیره ظروف مزه، سرو و استند پذیرایی علاوه بر مدل و سبک باید به خوش دست بودن و متناسب بودن با ابعاد ظروف نیز دقت نمود.

تزیینات آنتیک

یکی دیگر از یراق آلاتی که در زیباتر شدن ظروف چوبی و سنگی کاربرد دارد تزیینات آنتیک هستند. تزیینات آنتیک به گروه های مختلفی از قبیل توری و گوشه آنتیک و گل میخ تقسیم می‌گردند که برای ظروف معمولا از گوشه آنتیک استفاده می‌کنند. گوشه آنتیک به صورت توری یا لبه دار در رنگ بندی های مختلف نقره ای، طلایی، زیتونی، مسی و پتینه شده تولید می‌شوند و در جعبه های آنتیک یا برای محافظت از گوشه های ظروف با اشکال هندسی مربع و مستطیل استفاده می شوند. البته علاوه بر محافظت گوشه های آنتیک اگر با سبک کار و مدل دستگیره و سایر تزیینات ست گردند نقش تاثیرگذاری در زیبایی نهایی ظروف دارند.

پایه آنتیک

یکی دیگر از یراق آلات که در ساخت ظروف آنتیک به کار می‌رود، پایه می‌باشد. پایه آنتیک نیز همانند سایر یراق آلات آنتیک در رنگ‌های مختلف از قبیل نقره ای، طلایی، زیتونی و... تولید می‌گردند. در طراحی پایه آنتیک از طرح و شکل های متعددی استفاده می‌شود برای مثال گاهی پایه به شکل صورت انسان یا حیوانات طراحی می گردد، همچنین ابعاد پایه های آنتیک نیز با یکدیگر متفاوت می‌باشد که متناسب با اندازه ظروف انتخاب می‌گردند.

لولا آنتیک

یکی از ظروف پر طرفدار چوبی، جعبه آنتیک می باشد که لولا آنتیک نقش اصلی حرکت روان درب جعبه هنگام باز و بسته شدن بر عهده‌اش می‌باشد. لولا نیز متناسب با ابعاد جعبه در اندازه‌های مختلف تولید می‌گردد و علاوه بر اندازه از لحاظ رنگ نیز در رنگ بندی نقره ای، طلایی، زیتونی و... تهیه می‌شوند. لولا آنتیک در مدل های مختلف پروانه ای، فنری، تخت، سرگرد، حلقه ای و... عرضه می‌گردد که متناسب با نوع جعبه قابل استفاده هستند. نکته مهم دیگر در رابطه با لولا آنتیک میزان باز شدن آن‌ها می‌باشد برای مثال لولا به مدل های 90 و 180 درجه تقسیم می‌گردد.

قیمت یراق آلات آنتیک

به علت متنوع بودن انواع یراق آلات آنتیک همچون لولا آنتیک، دستگیره تزیینی، پایه آنتیک، چفت جعبه آنتیک و همچنین وجود برندهای متفاوت قیمت هر کدام از انواع یراق آلات متفاوت خواهد بود که برای دریافت قیمت دقیق هر کدام به تگ قیمت همان محصول مراجعه فرمایید. همچنین می‌توانید برای دریافت راهنمایی و مشاوره با متخصصین وب سایت چوبینر از قسمت تماس با ما، ارتباط بر قرار کنید.

افزودن نظر جدید

نظر خود را وارد نمایید (2)

G
مهمان | ۲ سالها پیش

چگونه پایه را به ظروف سنگی بچسبانیم؟؟؟

چ
چوبینر | ۲ سالها پیش

درود و احترام دوست ارجمند، با توجه به نوع, سایز و جنس پایه با انواع چسب مانند حرارتی ، یک دو سه و ... قابل نصب هستند.