حراجی نوروز 1403
پنجشنبه, ۲۷ خرداد,۱۴۰۰

چگونه ظروف گرد چوبی بسازیم؟

در صنعت چوب به ساخت و تولید وسایل و سازه‌ها در مدل‌ها و سایزهای مختلف پرداخته می‌شود. برای ساخت هر کدام از این موارد ابزار آلات و ماشین آلات گوناگونی استفاده می‌شود که با توجه به نیاز حین کار در نظر گرفته خواهد شد. از آنجایی که افراد تمایل زیادی به خرید وسایل دکوری و تزیینی برای دکوراسیون داخلی خود دارند، می‌توانند به راحتی با ابزارهای مورد نیاز خودشان به ساخت آنها بپردازند. وسایل دکوری و تزیینی چوبی مانند ظروف در مدل‌های مختلف، زیور آلات، قاب عکس، ساعت و موارد مشابه دیگر از جمله وسایلی است که توجه افراد زیادی به آنها جلب می‌شود. به دلیل اینکه چوب حس طبیعت و زندگی به محیط می‌دهد و رنگ و مدل آنها جلوه خاصی به محیط خواهد داد. بنابراین در ادامه مطلب به نحوه ساخت ظروف گرد چوبی با ابزار آلات مورد نیاز آن می‌پردازیم، پس مطالب زیر را از دست ندهید.

ابزار آلات ضروری در ساخت ظروف چوبی

همانطور که گفته شد، برای تولید انواع وسایل چوبی نیاز به ابزارهای مشخصی است که بتوان با کمک آنها به ساخت این وسایل پرداخت. ظروف دکوری و تزیینی چوبی می‌تواند یکی از وسایل زیبا و کاربردی برای هر خانه‌ای باشد که علاوه بر جلوه‌ای که به دکوراسیون داخلی خانه می‌دهد، کاربرد بسیاری نیز خواهد داشت. برای ساخت این وسایل لازم است از ابزارهایی مانند چوب ساب قارچی، گیره، سنباده بره‌ای، دستگاه خراطی، مغار خراطی می‌باشد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، انتخاب چوب مناسب ساخت وسایل چوبی است که باید از ثبات ابعادی بالایی برخوردار باشد. برای ساخت ظروف گرد چوبی می‌توان از چوب درخت توس یا چوب گردو استفاده کرد که از دوام و ثبات ابعادی خوبی برخوردار هستند.

ظروف گرد چوبی

چوب ساب قارچی

چوب ساب قارچی یکی از انواع چوب ساب‌ها در صنعت چوب است که با نصب روی دریل یا دستگاه فرز می‌توان عمل چوب سابی را روی چوب انجام داد. همانطور که از نام این چوب ساب مشخص است شبیه قارچ می‌باشد که به راحتی می‌توان از آن برای براده برداری و پرداخت چوب به شکل قارچ یا گرد استفاده کرد. از این نوع چوب ساب برای باربرداری یا پرداخت چوب به صورت خشن استفاده می‌شود. با توجه به اینکه مرحله سنباده زنی، پولیش و پرداخت از مهمترین و آخرین مراحل ساخت وسایل چوبی است که باید دقت زیادی در انتخاب نوع ابزار برای این کارهای کرد تا کاری تمیز و صیقلی شده داشته باشید. از طریق چوب ساب قارچی می‌توان عمل کنده کاری و گود کردن چوب را انجام داد که از آن در هنرهایی مانند کاسه تراشی، پیکر تراشی، منبت کاری استفاده شده و سطوح منحنی شکلی را برای ظروف و قطعات چوبی ایجاد می‌کنند. 

دستگاه خراطی

دستگاه خراطی از جمله انواع دستگاه‌های مربوط به صنعت چوب است که کاربرد زیادی در تزیین و کنده کاری وسایل و سازه‌های چوبی دارد. این دستگاه در سایز کوچک و بزرگ تولید شده است که بر اساس نیاز و میزان حجم تولید وسایل جوبی در نظر گرفته می‌شوند. 

مغار خراطی

از انواع مغار مانند مغار خراطی برای کنده کاری و تراشیدن چوب استفاده می‌شود. مغار خراطی در انواع مدل مانند گلویی، تخت، سر گرد و غیره در سایزهای مختلف تولید شده است که نجاران نسبت به طرحی که روی چوب دارند می‌توانند از هر کدام از آنها استفاده کنند. 

گیره

برای حکاکی و تراشیدن قطعات چوبی مختلف باید از یک نگهدارنده برای چوب استفاده کرد تا از طریق آن بتوان تسلط بیشتری روی کار منبت داشت. با استفاده از گیره‌های مخصوص نگهداری چوب در هنر منبت کاری می‌توان این کار را انجام داد. گیره‌ها در سایزهای مختلف کوچک و بزرگ تولید شده است که نسبت به اندازه قطعه چوبی می‌توان آن را انتخاب کرد. انواع گیره نجاری از ابزارهای پرکاربرد و ضروری در صنعت چوب و گره چینی است. گیره ابزاری نگهدارنده و اتصال دهنده برای دو قطعه روی کار و زمینه موردنظر می‌باشد. این ابزار دارای دو نوع گیره دستی و گیره روی میز است. گیره دستی در هنر گره چینی برای کنترل مونتاژ قطعات، پرس و نگهداری دو قطعه چوبی کنار هم استفاده می‌شود.گیره رومیزی به صورت ثابت روی میز نصب می‌شود که برای ثابت نگهداشتن قطعات جهت تعمیر، سنباده زدن، تنظیم صاف و صیقلی بودن چوب و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

گیره

سنباده پره‌ای

برای ساخت انواع وسایل چوبی فرآیند مشخصی از ابتدا کار یعنی انتخاب و برش چوب تا مونتاژ و سنباده زنی انجام می‌شود. سنباده زنی یا پرداخت چوب از جمله مراحلی است که باید از ابزار مناسب و با دقت بالا انجام گیرد. برای این کار باید سنباده مناسبی را با توجه به نوع سازه چوبی انتخاب کرد. سنباده پره‌ای یکی از انواع سنباده‌ها است که در کارهای مختلف مانند منبت کاری، ظروف چوبی و غیره استفاده می‌شود. این نوع سنباده به پره‌های جداگانه از سنباده می‌باشد که به صورت گرد کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. با نصب این سنباده روی دستگاه سنباده زن می‌توان سنباده کشی روی سطوح منبت شده یا ظروف مختلف را به صورت پراکنده انجام داد تا دقیقا روی تمام سطح عمل پرداخت انجام گیرد و سطحی صاف و صیقلی را پس از آن مشاهده کنید.

نحوه ساخت ظروف گرد چوبی

برای ساخت ظروف گرد چوبی با استفاده از مینی فرز و چوب ساب می‌توان این کار را انجام داد. در ابتدا باید قسمت خالی شده روی چوب را مشخص کرد و با کمک گیره قطعه چوب را روی میز ببندید تا حین کار باعث جابجایی آن نشود. هنگام استفاده از چوب ساب باید آن را به صورت اریب یعنی نوک چوب ساب روی سطح قرار گرفته باشد و از بالا به پایین شروع به براده برداری چوب کنید. سپس با سنباده پره‌ای که به دریل می‌بندید می‌توانید داخل چوب گود شده را سنباده بکشید تا کاملا صاف شود. پس از آن قسمت‌های اضافه کار را با اره فلکه بریده و برای گرد شدن لبه‌های کار می‌توانید از سنباده دیسکی استفاده کنید تا کاملا صاف شود. در این مرحله می‌توانید نسبت به سلیقه خود با استفاده از مغار خراطی به ایجاد طرح روی ظرف چوبی خود بپردازید یا ظرفی ساده بدون طرح داشته باشید. پس از آن با کمک شاپان یا سیلر و کیلر سطح کار را برای رنگ آمیزی آماده کنید.

قیمت انواع ابزار آلات مورد نیاز برای ساخت ظروف چوبی

برای اطلاع از قیمت انواع ابزار آلات مورد نیاز برای ساخت ظروف چوبی لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.

افزودن نظر جدید