حراجی نوروز 1403
سه شنبه, ۳۰ شهریور,۱۴۰۰

کاربرد انواع گونیا در نجاری

صنعت چوب و نجاری مثل صنایع دیگه برای ساخت سازه‌های مختلف از ابزار آلات و تجهیزات مرتبط استفاده می‌کنه. در نظر داشتن ابزار آلات مرتبط با کار می‌تونه کیفیت محصولات تولیدی رو افزایش بده. حتما حین ساخت محصولاتی که زاویه دار هستن به مشکل برخوردین و اندازه گیری براتون سخت بوده. چرا که با هر ابزاری نمیشه قسمت‌های زاویه دار رو اندازه گیری کرد یا اگه هم انجام بشه دقیق نیست. پس نجارا می‌تونن از ابزار آلات اندازه گیری مرتبط با این کار استفاده کنن تا با اطمینان بیشتری به ساخت اونا بپردازن. یکی از کاربردی‌ترین این ابزارها و تجهیزات تو کارگاه‌های نجاری، گونیاس. گونیا برای اندازه گیری کنج و قسمت‌های قائمه گزینه بسیار مناسبیه که در بازار می‌تونی انواع مختلفشو تهیه کنی. با مطالب زیر همراه باش تا انواع گونیا و کاربردشون تو کارگاه چوب و نجاری رو بهت معرفی کنم.

انواع گونیا صنعتی

چرا تو ساخت وسایل چوبی قائمه، زاویشون دقیق در نمیاد و دفرمه میشه؟ این سوالیه که ممکنه هنگام ساخت چنین سازه‌هایی براتون پیش اومده باشه. باید بدونی که برای ساخت وسایلی با زاویه قائمه و 90 درجه می‌تونی از انواع گونیا صنعتی استفاده کنی. گونیارو قسمت مشخص کار قرار بده و اندازه اونو روی قطعه مشخص کن، سپس برش و فرم دهیشو انجام بده. حالا می‌بینی که برشی دقیق و قائمه انجام دادی و تونستی زاویه کنج و گوشه کارتو دقیق اندازه بگیری. این ابزار انواع مختلفی داره که شامل گونیا نجاری، گونیا متحرک، گونیا پایه دار، گونیا نقاله دار و گونیا مرکب هست. کارکرد هر کدوم از انواع گونیاها یکسانه، فقط نسبت به عملکردشون متفاوتن. 

گونیا متحرک

گونیا متحرک کاربرد زیادی تو صنایعی مثل چوب و مبلمان سازی داره که برای تکمیل فرآیند ساخت سازه‌ها به کار میره. از کاربردهای دیگه این گونیا میشه به چک کردن گوشه‌های کابینت، درب، پنجره و کتابخونه اشاره کرد. کار با این گونیا راحته و نیاز به دانش خاصی نیست. جالبه بدونی که گونیا متحرک از ابزارهای کاربردی نجاراس و خیلیاشون نمی‌تونن بدون این ابزار اندازه گیری کارشونو تکمیل کنن. به عنوان مثال برای ساخت مبلمان بیشتر برش‌های قائمه و 90 درجه زده میشه و برای چک کردن این زوایا، گونیا متحرک انتخاب مناسبیه. نحوه کار با این گونیا به این صورته که باید دسته اونو به قسمت نر طول چوب فشار بدی و قسمت خط کش رو به قسمت نر عرض نزدیک کنی تا کاملا مماس سطح چوب بشه. حالا میتونی متوجه بشی که چوب با زاویه 90 درجه برش خورده یا نه. 

گونیا متحرک

گونیا مرکب

گونیا مرکب نوعی گونیا متحرک چند تکه بوده که دارای مرکزیاب و زاویه یاب هم هست. پس می‌تونی از این گونیا علاوه بر اندازه گیری گوشه‌های کار برای مرکز و زاویه قطعات چوبی هم استفاده کنی. بیشترین کاربرد گونیا مرکب تو کارگاه نجاری برای اتصالاتی مثل کام و زبانه، اتصال دم چلچله، تنظیم ابزارهای برقی و ماشین آلات، رسم خطوط، چک کردن اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیره. از این گونیا برای تنظیم زاویه فارسی بر و اره میزی هم استفاده میشه تا برش دقیق و راحت‌تری انجام بشه. برای زاویه یابی یک قطعه با گونیا مرکب فقط کافیه خط کش اونو از شیار زاویه قائمه خارج کنی و شیار زاویه 45 درجه رو با خط کش تو یه راستا مشخص کنی. یا در مواردی هم می‌تونی با گونیا مرکب اندازه تیغه اره میزی رو نسبت به شیار اون تنظیم کنی. برای مشاهده و خرید انواع گونیا نجاری و صنعتی می‌تونی روی تصویر زیر کلیک کنی.


گونیا پایه دار

انواع گونیا صنعتی باید از دوام و استحکام کافی در برابر ضربات مقاومت کافی برخوردار باشن. گونیا پایه دار دارای این قابلیت‌هاس و کاربرد زیادی تو صنعت و نجاری داره. ساختار گونیا به صورتیه که از بازوی 90 درجه و تیغه درجه بندی شده تشکیل شده. بخش داخلی تیغه گونیا تا اندازه مشخصی مندرج شده. همچنین گونیا پایه دار همونطور که از اسمش مشخصه دارای پایه‌ای محکم با پهنای مشخصه. همین مورد یکی از مزایای این گونیاس زیرا باعث افزایش تسلط افراد حین کار میشه. نجارا می‌تونن به راحتی گونیارو در قسمت مدنظر از کار به صورت ایستاده قرار بدن و اندازه اون رو روی کار علامت گذاری کنن.

گونیا پایه دار

گونیا انتقال زاویه

گونیا انتقال زاویه قابلیت اندازه گیری زوایا، خط کشی و انتقال اندازه رو داره. اگه قصد تعیین زاویه روی قطعه چوب رو داری، بهتره از گونیا انتقال زاویه استفاده کنی. برای همین باید ابتدا پیچ خروسکی گونیا را شل کنی تا خط کش قابل حرکت باشه. با قرار دادن نقطه مرکزی نقاله در کنج زاویه ایجاد شده، به وسیله تیغه گونیا زاویه مورد نظر رو پیدا و پیچ خروسکی رو محکم کن. با این روش به راحتی می‌تونی زوایای 0 تا 18 درجه رو روی چوب مشخص کنی و برش بزنی. به عنوان مثال یک قطعه برش خورده به شکل ذوزنقه یا مثلث داری و می‌خوای عینا قطعه‌ای با همون ابعاد برش بزنی. پس به راحتی پیچ خروسکی گونیا انتقال زاویه رو شل کن و تیغه و دسته گونیا رو روی اضلاع قطعه اصلی تنظیم کن. حالا با محکم کردن پیچ خروسکی زاویه مورد نظرتو روی قطعه دوم مشخص کن. 

گونیا نقاله دار

گونیا نقاله دار همون گونیا پایه داره که از دو بازو و یک نقاله تشکیل شده. از این مدل گونیاها می‌تونی برای اندازه گیری، خط کشی، تعیین زاویه و نشانه گذاری، خط کشی، انتقال اندازه و موارد مشابه استفاده کنی. پایه‌ای که روی بازوی کوچکتر گونیا وصل شده رو با کمک گیره به میز کار متصل کن. حالا می‌تونی بدون لرزش و حرکتی اندازه‌ها رو روی قطعه مشخص کنی. از طرفی روی سطح گونیا نقاله دار سوراخ‌هایی فاصله دار قرار داده شده که میشه ازشون برای نشانه گذاری و ترسیم دقیق خطوط استفاده کرد. انتهای بازوی کوچک این گونیا به صورت مورب برش خورده تا به راحتی بتونی زاویه 45 درجه رو روی کار پیاده کنی. 

گونیا نقاله دار

گونیا دیجیتال

همونطور که می‌دونی، گونیا‌های متنوعی تو بازار موجوده که هر کدوم کارکرد مشخصی دارن و نجارا می‌تونن نسبت به نیاز خود حین کار ازشون استفاده کنن. گونیا دیجیتال نیز یکی از انواع ابزارهای اندازه گیریه. نوع دیجیتالی گونیا دارای سه قطعه خط کش، نقاله و گونیاس. گونیا دیجیتال دارای یک نمایشگره که زاویه‌ها رو روی اون نمایش میده. با روشن کردن دکمه OFF/ON و ZERO می‌تونی دستگاه رو خاموش یا روشن یا درجشو روی صفر تنظیم کنی. همچنین با به کارگیری پیچ دستی گونیا دیجیتال میتونی خط کشو حرکت بدی تا زاویه رو روی صفحه نشان بده.

گونیا نشان دار

گونیا نشان دار یا گونیا همه کاره نجاری دارای سوراخ‌هایی با فاصله‌های منظمه و جهت اندازه گیری دقیق، رسم خطوط و غیره به کار میره. تیغه گونیا دارای درجه بندی سانتی‌متره که بجز قسمت بیرونی، بخش داخلی اون درجه بندی شده. از دیگر ویژگی‌های این مدل گونیا میشه به پایه اون اشاره کرد که در زمان استفاده به راحتی با کمک پیچ دستی و سایر گیره‌ها به قطعه کار یا میز کار متصل میشه و بدون تکان خوردن و لغزش می‌تونی کار اندازه گیری رو انجام بدی. از مهمترین کاربردهای گونیا نشان دار نجاری میشه به خط کشی،  اندازه گیری دقیق زوایا، چک کردن تراز و صاف بودن لبه‌های چوب اشاره کرد.

لیست قیمت انواع گونیا تو کارگاه چوب و نجاری

برای اطلاع از لیست قیمت انواع گونیا تو کارگاه چوب و نجاری لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.

افزودن نظر جدید