حراجی نوروز 1403
چهار شنبه, ۰۲ تیر,۱۴۰۰

کاربرد تیغ اره دیسکی زنجیری

همانطور که می‌دانید در صنعت چوب به تولید انواع سازه و وسایل چوبی در مدل‌های مختلف می‌پردازند. برای انجام این فرآیندها باید مراحلی را طی کرد تا کار به صورت دقیق و کاربردی انجام گیرد. از مهمترین مراحل در ساخت وسایل و سازه‌های چوبی مرحله برش است. برای برش چوب از ماشین آلات و ابزار آلات مختلفی استفاده می‌شود که باید با توجه به نیاز و نوع سازه آنها را انتخاب کرد. تمام دستگاه‌های برش چوب از اجزای گوناگونی مانند تیغ اره تشکیل شده است که نسبت به ضخامت و مدل برش چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیغ اره باید مناسب با دستگاه، اندازه شفت دستگاه و نوع چوب انتخاب شود. چوب و ام دی اف متریال و ضخامت‌های متفاوتی دارند که برای برش هر کدام باید تیغ اره مناسب با آن در نظر بگیرید. در صورتی که تیغ نامناسبی برای دستگاه برش انتخاب کنید باعث آسیب دیدن دستگاه و لب پر شدن چوب هنگام برش خواهد شد. در ادامه مطلب انواع تیغ اره و کاربرد آنها شرح داده می‌شود، با مطالب زیر همراه باشید.

تیغ اره دیسکی زنجیری

انواع تیغ اره و کف تراش در صنعت چوب

طبق مطالب بالا، تیغ اره در صنعت چوب انواع گوناگونی دارد که نسبت به نوع دستگاه و شفت آن انتخاب می‌شود. تیغ اره در انواع سایز و مدل با دندانه‌های مختلف تولید شده است، تیغ اره با دندانه کم و تیغ اره با دندانه زیاد که هر کدام براساس نوع برش در نظر گرفته خواهد شد. اره‌ها در این صنعت به صورت رومیزی و دستی عرضه می‌شود؛ اره رومیزی با پیچ کاملا به میز کار محکم می‌شود اما اره دستی به صورت کاملا دستی توسط فرد امکان هدایت دارد. اما نجاران و افراد حرفه‌ای در این صنعت هنگام برش چوب باید ایمنی کامل را حفظ کنند تا در زمان برش دچار آسیب نشوند. در بیشتر مواقع برای برش چوب بهتر است از گونیا و گیره استفاده کرد که قطعه چوب را با گیره به میز کار محکم کرد و برای برش دقیق از گونیا استفاده می‌شود تا هنگام کار باعث جابجایی و انحراف چوب از تیغ اره نشود. بعد از مرحله برش نوبت به سنباده زنی و فرم دهی چوب است که برای این کار می‌توان از ابزار آلات یا ماشین آلات مرتبط با این کار استفاده کرد. یکی از مناسب‌ترین این ابزارها چوب ساب می‌باشد که کارهایی مانند کف تراشی و فرم دهی روی چوب را می‌توان با آن انجام داد. در ادامه مطلب پس از معرفی نمونه‌ای از تیغ اره‌ها به بیان نمونه‌ای از کف تراش نیز پرداخته می‌شود، سپس به کاربرد تیغ اره دیسکی زنجیری می‌پردازیم تا نحوه کاربرد و موارد مهم در زمینه آن را بشناسید.

تیغ اره چوب بر

تیغ اره چوب بر یکی از انواع تیغ اره است که مخصوص برش چوب می‌باشد و نباید آن را برای برش چوب‌های دیگر مانند ام دی اف یا ورق‌های ملامینه در نظر گرفت. از این نوع تیغ روی دستگاه‌های برش، فارسی بر، پانل بر و غیره استفاده می‌شود که متناسب با نوع برش قابل تنظیم بوده و از تعداد دندانه‌های مختلف برخوردار است تا با توجه به آنها بتوان برش‌‌های ضخیم یا باریک روی چوب انجام داد. کیفیت این نوع تیغه‌ها با وجود تکنولوژی لیزر و درزهای انبساطی مرغوب می‌باشند. با وجود این عوامل از انحراف تیغ هنگام کار برش یا بالا رفتن حرارت تیغ حین کار، صدای برش و ارتعاشات آن جلوگیری می‌شود.  

تیغ اره ام دی اف بر

تیغ اره ام دی اف بر مخصوص برش انواع ورق‌های چوبی با جنس MDF است. این تیغ با قرار گرفتن روی دستگاه دورکن امکان برش را روی چوب ام دی اف فراهم می‌کند. برای برش این جنس چوب باید از تیغ اره‌هایی استفاده شود که دارای دندانه‌های زیادی هستند تا برش به صورت دقیق و با ظرافت خاصی انجام گیرد و باعث بروز لب پریدگی آن نشود. این نوع تیغ اره از سرعت بالایی در عملکرد برش برخوردار است زیرا در برابر تنش‌ها و دمای بالا مقاوم می‌باشد.

تیغ اره عمود بر و افقی بر

از تیغ اره‌های عمودی بر و افقی بر در موارد مختلفی استفاده می‌شود که شامل برش قطعات چوبی ام دی اف، نئوپان، تخته سه لا و غیره می‌باشد. تیغ اره عمودی بر برای برش قطعات چوبی از وسط پانل مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیغ اره نوع افقی بر نیز از مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خردگی برخوردار است که می توان از آن به جز برش چوب در برش آهن و فلز نیز استفاده کرد. اره رومیزی دارای تیغه‌های مختلف عمودی بر و افقی بر است که براساس نیاز حین برش قطعه چوبی می‌توان از هر کدام آنها استفاده کرد. با توجه به نوع بافت چوب برای برش آنها باید اره‌های مختلفی مانند دیسکی، نواری و غیره را روی دستگاه‌های متفاوت نصب کرد. تیغ اره عمود بر در طول‌های مختلف کوتاه و بلند تولید شده که دندانه‌های آن توانایی برش قطعات چوبی را از وسط پانل دارند و در برابر زنگ زدگی، خوردگی و لب پری مقاوم هستند.

کف تراش قارچی

کف تراش چوب

کف تراش چوب برای باربرداری و تراشیدن یکنواخت سطح چوب استفاده می‌شود که در انواع قارچی و استوانه‌ای تولید شده است. انجام این فرآیند از طریق تیغ اره‌های مناسب روی کف تراش امکان پذیر می‌باشد که تیغ باید مماس با سطح چوب روی دستگاهی مانند اورفرز تنظیم شود تا پس از سنباده کشی چوب عمل کف تراشی را روی آن انجام داد. با استفاده از کف تراش چوب می‌توان علاوه بر یکنواخت و صاف کردن سطح چوب به فرم دهی آن پرداخته شود. چوب ساب‌ها دارای دندانه‌ها و میزان زبری متفاوتی هستند که نسبت به نیاز افراد حین کار در نظر گرفته می‌شود.

کف تراش قارچی

کف تراش قارچی یک مدل چوب ساب می‌باشد که با نصب روی دریل یا دستگاه فرز می‌توان عمل چوب سابی را روی چوب انجام داد. از این نوع چوب ساب برای باربرداری یا پرداخت چوب به صورت خشن استفاده می‌شود. با توجه به اینکه مرحله سنباده زنی، پولیش و پرداخت از مهمترین و آخرین مراحل ساخت وسایل چوبی است که باید دقت زیادی در انتخاب نوع ابزار برای این کارهای کرد تا کاری تمیز و صیقلی شده داشته باشید. از طریق کف تراش قارچی می‌توان عمل کنده کاری و گود کردن چوب را انجام داد که از آن در هنرهایی مانند کاسه تراشی، پیکر تراشی، منبت کاری استفاده شده و سطوح منحنی شکلی را برای ظروف و قطعات چوبی ایجاد می‌کنند. 

تیغ اره دیسکی زنجیری و کاربرد آن در صنعت چوب

اره دیسکی زنجیری از جمله اره‌های پر کاربرد در صنعت چوب است. از تیغ اره دیسکی زنجیری برای برش طولی و عرضی صفحات چوب، الوارها، اتصال تیرها و ستون‌ها، میز برش و غیره استفاده می‌شود. همچنین برش چوب با ضخامت‌های زیاد از طریق این تیغ اره امکان‌پذیر است. این نوع تیغ اره مانند تیغ‌های دیگر دارای دانه‌های کم و زیاد می‌باشد. از تیغ اره دیسکی با دندانه کم جهت برش صفحات ام دی اف و از تیغ اره دیسکی با دندانه بیشتر برای برش دیگر مصنوعات چوبی بجز ام دی اف استفاده می‌شود. این در حالیست که تیغ با دندانه کم باعث سرعت بخشیدن در  انجام برش که کمی خشن انجام می‌گیرد، خواهد شد. اما تیغ با دندانه بیشتر می‌تواند برشی تمیز و نرم روی چوب ایجاد کند. تیغ اره زنجیری از قدرت برش بیشتری نسبت به تیغ اره عمود بر و چکشی دارد که برش طولی را نیز می‌توان روی چوب از طریق آن ایجاد کرد. تیغ اره دیسکی زنجیری از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که قسمت تنظیم ارتفاع تیغه و ضامن تیغه یا قفل شفت مهمترین قسمت‌های آن برای برش چوب می‌باشد. برای برش چوب باید صفحه دستگاه اره دیسکی را به سمت بالا یا پایین در ارتفاع مشخص تنظیم کرد، البته پس از تنظیم صفحه باید حتما پیچ آن را روی میز محکم کرد تا باعث مشکل و جابه جایی حین کار نشود. زمانیکه تیغه را به دستگاه اره دیسکی می‌بندید، بوش و تیغه باید با هم روی شفت دستگاه قرار بگیرد و کاملا با پیچ بسته شود.

قیمت انواع تیغ اره و چوب ساب

برای اطلاع از قیمت انواع تیغ اره و چوب ساب لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.

افزودن نظر جدید