حراجی نوروز 1403
دوشنبه, ۲۳ دی,۱۳۹۸

آشنایی با انواع سوهان و مغار و کاربرد آن ها

سوهان و مغار جزء ابزارهای دستی محسوب می شوند که در کارگاه های بزرگ و کوچک حتی منازل مورد استفاده قرار می گیرند. صیقلی و هموار کردن سطوح، کنده کاری و برش از مهم ترین قسمت های کار در نجاری و منبت کاری می باشد که با توجه به کیفیت سوهان و مغار مورد استفاده کیفیت کار متغییر است یعنی هرچه سوهان و مغار مورد استفاده تیز تر و از آلیاژ بهتری تولید شده باشد، محصول تولید شده تمیز تر و دارای کیفیت بیشتری می باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با انواع سوهان و مغار و کاربرد آن ها آشنا کنیم.

انواع سوهان

سوهان یکی از ابزار های دستی مهم می باشد که در نجاری و صنایع چوب برای حذف مقادیر بسیار کم و ظریف از یک قطعه مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا از سوهان ها برای صیقلی کردن، باربرداری و فرم دهی استفاده می کنند. این ابزار از یک دسته که می توان دستگیره چوبی یا پلاستیکی به آن وصل کرد و بدنه سوهان که آج ها روی آن قرار دارند تشکیل شده است. سوهان ها با توجه به آلیاژ مورد استفاده برای سطوح مختلفی اعم از چوب و فلز مورد استفاده قرار می گیرند. عموما سوهان ها در اشکال مختلفی مانند سه گوش، گرد، مستطیل ساخته می شوند. همچنین ممکن است باتوجه به نوع آج نیز دسته بندی شوند. علاوه بر سوهان های معمول با بدنه فلزی، سوهان هایی با بدنه الماسه و سیلیسیم کاریید برای سطوح سخت تری مانند سرامیک نیز موجود است. در ادامه به معرفی انواع سوهان خواهیم پرداخت:

  • تخت
  • نیم گرد
  • سه گوش
  • چهارگوش
  • گرد

سوهان تخت

سوهان تخت یکی از پر کاربرد ترین،معمول ترین و رایج ترین نوع سوهان است که جهت پرداخت، براده برداری، مسطح کردن و صیقیلی کردن سطوح صاف مورد استفاده قرار می گیرد. سوهان تخت نیز ممکن است برحسب زبری یا نرمی آج و یک طرفه یا دوطرفه بودن آج به انواع متفاوتی تقسیم شود که هرکدام کاربرد خاص خود را دارد.

سوهان تخت 

سوهان نیم گرد

این نوع دارای دو سطح می‌باشد صاف و طرف دیگر شکل نیم دایره‌ای آج‌دار است. سطح صاف آن مانند مدل تخت می‌باشد و سطح نیم دایره‌ای برای اجسام منحنی به کار می‌رود. این مدل معمولاً از دسته به سمت نوک به طرح مخروطی می‌باشد تا از آن برای شکل دادن به سطوح نیز استفاده نمود. سوهان نیم گرد برای پرداخت، براده برداری و فرم دهی سطوحی قوس داری که محدب یا مقعر هستند کاربرد دارد.

سوهان نیم گرد

سوهان سه گوش

سوهان سه گوش معمولا برای فرم دادن و پرداخت گوشه‌ها، کنج‌ها، زاویه‌های تیز و کار در فضای بسته و محدود، شیاره های کنگره شکل و مثلثی شکل مورد استفاده قرار می گیرد همچنین برای تیز کردن دندانه تیغ اره نیز مورد استفاده قرار می گیرد. سوهان ها معمولا از فولاد سخت کاری شده تهیه می شود.

سوهان سه گوش

سوهان چهار گوش

سوهان چهار گوش نیز همانند سوهان سه گوش برای داخل بردن به فضاهای تنگ و حفره ای شکل طراحی شده است و معمولا برای سوهان کاری و براده برداری سوراخ های چهارگوش یا شیار هایی که به صورت زاویه قائمه در آمده اند استفاده می شود.

سوهان چهارگوش

سوهان گرد

این مدل سوهان استوانه ای شکل بوده و برای سوهان کاری، براده برداری، صیقلی کردن، فرم دهی و پرداخت در سطوح مدور و همچنین داخل برش ها و حفره های دایره ای شکل مانند سوراخ به وجود آمده توسط دریل مورد استفاده واقع می شود.

سوهان گرد

قیمت انواع سوهان

برای اطلاع از قیمت انواع سوهان می توانید به تگ قیمت محصول مراجعه کنید؛ در صورت غیر فعال بودن دکمه خرید و نیازمنداستعلام تلفنی بودن محصول، برای اطلاع از موجودی و قیمت انواع سوهان با چوبینر تماس حاصل فرمایید.

انواع مغار

مغار یکی از مهم ترین ابزار در صنایع چوب، منبت، خراطی و... می باشد. مغار ابزاری است برای کنده کاری و ایجاد طرح و نقش بر سطح چوب استفاده می شود که از دو قسمت تشکیل شده است. مغار از یک تیغه فولادی تیز و یک دسته که می تواند چوبی یا پلاستیکی باشد تشکیل شده است. این ابزار بر اساس شکل تیغه به انواع مختلفی در ابعاد مختلف تهیه می شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند، در ادامه شما را فاده می شود که از دو قسمت تشکیل شده است. مغار از یک تیغه فولادی تیز و یک دسته که می تواند چوبی یا پلاستیکی باشد تشکیل شده است. این ابزار بر اساس شکل تیغه به انواع مختلفی در ابعاد مختلف تهیه می شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند، در ادامه شما را با انواع مغار و کاربردهای آن آشنا خواهیم:

  • تخت
  • نیم باز
  • گلویی
  • شفره
  • چاقویی

مغار تخت

مغار تخت از پرکاربردترین و رایج ترین مغار های موجود در بازار است. تیغه مغار تخت دارای یک طرف صاف و یک طرف پخ است. از مغار تخت برای شیب دادن، کندن سطوح صاف، ایجاد خطوط راست و ...استفاده می شود. مغار تختی که پهنای آن یک میلی متر است و با نمره یک شناخته می شود، در بازار به مغار کبریتی معروف است. نوعی از مغار تخت هست که قسمت برنده آن به صورت سرکج است و برای ایجاد شکل گل و برگ می باشد. از مغار لبه تخت مابل نیز برای مرتب کردن و صاف کردن استوانه ها استفاده می شود.

مغار تخت

مغار نیم باز

لبه مغار نیم باز دارای انحنای ملایمی است و برای برداشتن بار کمی از روی چوب و فرم دهی حجم کم کاربرد دارد. برای این که به توان قسمت های گرد و قوس دار را در سطح کار کنده کاری کرد از مغار نیم باز استفاده می شود. می توان گفت برای استوانه ای کردن چوب از مغار نیم باز استفاده می شود.


مغار نیم باز

مغار گلویی

یکی دیگر از پرکاربرد ترین مغار ها، مغار گلویی است. این مغار شبیه به مغار نیم باز با انحنای بیشتر که دهانه آن U شکل می باشد و برای براده برداری، فرم دهی، صیقلی کردن سطوح، تمیز کاری و همچنین آماده سازی قطعات برش خورده با قوس بیشتر  استفاده می شود.


مغار گلویی

مغار شفره

مغار شفره یکی از انواع مغار برای منبت کاری و عمل خراطی می باشد که جهت کنده کاری و تراشیدن چوب مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع مغار خراطی دارای تیغه ای V شکل می باشد که به مغار شفره شناخته شده است. این نوع مغار برای سفت کاری،جدا کردن خطوط طرح از هم و یا از زمینه،کارهای ظریف،و ... کاربرد دارد.

مغار شفره

مغار چاقویی

این مغار ها دسته های کوتاه تری نسبت به سایر مغار ها دارند و تیغه هایی به شکل انوع چاقو دارند که در فرم های مختلف برای تراشیدن و منبت کاری های بسیار ظریف و تراشیدن دسته قاشق و... استفاده می شود.

مغار چاقویی

قیمت انواع مغار

برای اطلاع از قیمت انواع مغار می توانید به تگ قیمت محصول مراجعه کنید؛ در صورت غیر فعال بودن دکمه خرید و نیازمند استعلام تلفنی بودن محصول، برای اطلاع از موجودی و قیمت انواع مغار با چوبینر تماس حاصل فرمایید.

افزودن نظر جدید