حراجی نوروز 1403
شنبه, ۲۲ خرداد,۱۴۰۰

آموزش ساخت جعبه و صندوقچه

امروزه افراد تمایل زیادی به ساخت وسایل خاص و لوکس چوبی دارند؛ زیرا می‌توانند وسیله‌ای طبق سلیقه و نیاز خود بسازند. برای ساخت هر وسیله چوبی در صنعت چوب نیاز به ابزار آلات و یراق آلات مختلفی است که در حین کار و بر حسب نیاز از آنها استفاده می‌شود. هر کدام از این ابزار آلات و یراق آلات انواع گوناگونی دارد که نسبت به سلیقه می‌توان آنها را در رنگ‌ها، ابعاد و مدل‌های متنوع انتخاب و خریداری کرد. از مهمترین و کاربردی‌ترین وسایل دکوری در هر خانه جعبه و صندوقچه است که از آنها برای نگهداری وسایل با ارزش یا به عنوان هدیه به افراد دیگر از آنها استفاده می‌شود. در ادامه مطلب پس از بیان ابزار آلات و ماشین آلات مورد نیاز برای ساخت جعبه و صندوقچه، نحوه ساخت آن را شرح دهیم، پس مطالب زیر را از دست ندهید.

ابزار آلات و ماشین آلات برای ساخت جعبه چوبی

همانطور که در مطالب بالا بیان شد، برای ساخت انواع وسایل چوبی باید از ابزار آلات و ماشین آلات مربوط به صنعت چوب استفاده کرد. با این تجهیزات می‌توان به ساخت کارهای خاص و لوکس چوبی مانند جعبه، صندوقچه، ساعت، انواع ظرف و غیره پرداخت. جعبه و صندوقچه یکی از کاربردی‌ترین وسایل دکوری در هر خانه است که از آن می‌توان برای هدیه دادن جهت نگهداری وسایل با ارزش و کاربردهای دیگر استفاده کرد. جعبه را در سایزها و مدل‌های متفاوتی می‌توان ساخت و برای تزیین آن یراق آلات پایه، لولا، قفل، گوشه و موارد مشابه دیگر مورد استفاده قرار گیرد. این یراق آلات در رنگ‌های نقره‌ای، طلایی و زیتونی در بازار موجود است که افراد طبق سلیقه و رنگ چوب می‌توانند آنها را انتخاب کنند. اما در ابتدای کار ساخت هر وسیله چوبی باید چوب را با ضخامت مورد نظر نسبت به سازه انتخاب کنید و با دستگاه چوب را به قطعات کوچک‌تر متناسب با اندازه برش بزنید. پس برای این کار به دستگاه‌ برش، دورکن، فارسی بر نیاز است که در ادامه نحوه کاربرد آنها بیان می‌شود.


دستگاه دورکن

دستگاه دورکن یا میز برش چوب MDF به عنوان دستگاه برش در کارگاه نجاری استفاده می‌شود. این ماشین را می‌توان در ابعاد گوناگون بر اساس نیاز کارگاه و حجم کار در نظر گرفت و خریداری کرد که قابلیت خط زنی و برش چوب ام دی اف را دارد. با دورکن امکان برش چوب در زاویه‌های مختلف برای فرد فراهم خواهد شد که هنگام برش نباید لرزشی در دستگاه احساس شود. دورکن در انواع دستی و اتوماتیک تک تیغ یا دو تیغ تولید شده است. تنظیمات هر کدام از انواع این دستگاه در سرعت چرخش تیغه و گونیا به صورت دستی یا لمسی در نوع اتوماتیک انجام می‌گیرد. این دستگاه دارای گونیای طولی می‌باشد که به صورت ثابت روی آن قرار گرفته است و براساس اندازه چوب و قطعه مد نظر قابل تنظیم است. همچنین برش گونیا صفحات چوبی کاملا صاف و بدون لب پریدگی است. در ماشین دورکن مهمترین قسمت، سرعت چرخش تیغه آن است که باید سرعت استانداردی داشته باشد. بنابراین با قرار دادن میز برش در کارگاه نجاری خود به راحتی می‌توانید برش قطعات چوبی را در سایزها و مدل‌های مدنظر خود به صورت صاف و بدون لب پریدگی انجام دهید تا کار سریع‌تر انجام گیرد.

دستگاه فارسی بر

دستگاه فارسی بر یکی از دستگاه‌های ضروری در صنعت چوب می‌باشد که با آن می‌تواند برش اریب و زاویه دار روی چوب داشته باشید. این دستگاه در انواع فارسی بر ثابت و قابل حمل تولید شده است که نوع ثابت آن برای برش‌ ظریف با عرض کم و نوع کشویی برای برش عریض‌تر و عمیق‌تر با عرض زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماشین دارای تیغه برش است که چرخش زاویه دار بودن آن نسبت به نوع شکل چوب برای سازه مد نظر قابل تنظیم می‌باشد.

ابزار و یراق

در صنعت چوب ابزار و یراق انواع متفاوتی دارد که براساس نیاز نجاران و افراد حرفه‌ای هنگام ساخت وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرند. این موضوع را نیز باید در نظر داشت که برای ساخت هر سازه حتما از یراق‌های مناسب آن با توجه به سایز و مدل کار استفاده کرد. اگر یراق مناسب برای آنها در نظر گرفته نشود قطعا هنگام مونتاژ و استفاده از آنها دچار مشکل خواهید شد، زیرا قطعات کاملا محکم و ثابت کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند تا بتوان از آنها استفاده کاربردی کرد. ابزار نیز مانند یراق باید مطابق با نوع وسایل چوبی و یراق‌هایی که استفاده می‌شود، در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال یراق‌هایی که با پیچ یا میخ روی قطعات دیگر قرار می‌گیرند، برای بسته شدن و محکم شدنشان نیاز به پیچ گوشتی دو سو یا چهار سو می‌باشد. بنابراین ابزار آلات کارگاهی از بخش‌های مهم در صنایع مختلف و منازل است که از طریق آنها کارها سریع‌تر، با کیفیت‌تر و راحت‌تر انجام می‌گیرد. 

پایه ظروف آنتیک

افراد از ظروف مختلف مانند شیرینی خوری، میوه خوری، غذاخوری، جعبه و صندوقچه و غیره به عنوان وسایل تزیینی و دکوری در دکوراسیون منازل خود استفاده می‌کنند. این ظروف ممکن است ساده باشند و طرح و نمای خاصی نداشته باشند. از این رو می‌توان از طریق یراق آلات متفاوت آنتیک، ظاهری زیبا و شیک به آنها داد. از جمله یراق‌های مخصوص ظروف می‌توان به پایه آنتیک اشاره کرد. برای نصب این پایه‌ها می‌توان از چسب یا میخ استفاده کرد تا جلوه خاص و شیکی به سادگی ظروف دهیم. پایه ظروف آنتیک در رنگ‌های گوناگون طلایی، زیتونی و نقره‌ای با طرح‌های متفاوت وجود دارد که براساس جنس ظروف می‌توان از آنها استفاده کرد.  


چفت صندوق چوبی

در وسایل آنتیک و قدیمی مانند جعبه و صندوقچه یراق آلات مختلفی به چشم می‌خورد که جذابیت و زیبایی آن را چند برابر کرده است. چفت صندوق چوبی در سایزها و رنگ‌های مختلف مانند نقره‌ای، طلایی و زیتونی تولید شده که افراد نسبت به سلیقه خود و نوع جعبه آنها را انتخاب می‌کنند. این یراق به عنوان قفل روی درب جعبه و بدنه آن با میخ یا پیچ به راحتی می‌توان نصب کرد. این مدل یراق به دلیل جنس فلزی که دارد معمولا استحکام و مقاومت خوبی در برابر ضربه و آسیب دارد. 

گوشه آنتیک

گوشه آنتیک برای تزیین جعبه، صندوقچه، ظروف، قاب عکس در طرح‌ها و مدل‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود. این نوع یراق مانند یراق‌های دیگر از تنوع زیاد مدل، اندازه و رنگ برخوردار است که براساس نوع وسیله می‌توان آنها را انتخاب کرد. برای نصب راحت این یراق از میخ‌های ریز روی لوازم چوبی استفاده می‌شود. البته در مواردی گوشه‌های آنتیک را می‌توان به گوشه‌های وسیله دکوری یا تزیینی چفت و ثابت کرد. برای انتخاب گوشه مناسب باید حتما جنس وسیله را در نظر گرفت تا باعث زیبایی و شکیل بودن جلوه آنها شود. تنوع این نوع یراق از لحاظ سادگی و کنده کاری بسیار زیاد است که دست افراد را با سلیقه‌های گوناگون باز می‌گذارد.

نحوه ساخت جعبه و صندوقچه چوبی

در صنعت چوب برای ساخت هر وسیله تزیینی و دکوری باید به اندازه‌های دقیق آن دقت کرد تا به وسیله‌ای کاربردی در منزل یا محیط کار تبدیل شود. به عنوان مثال برای ساخت جعبه و صندوقچه چوب باید به قطعات مختلف با اندازه‌های مشخص برش داده شود که برای این کار از دستگاه دورکن یا میز برش می‌توان استفاده کرد. پس از آنکه برش قطعات چوبی انجام شد، تمام لبه‌های آن را با دستگاه فارسی بر، فارسی کرده تا لبه کار تیز نباشد و جلوه بهتری به کار بدهد. پس از برش و فارسی زنی چوب نوبت به مونتاژ قطعات می‌رسد که ابتدا با چسب کاغذی آنها را به هم متصل کرده، سپس شیارها قطعات را چسب چوب می‌زنیم. قطعات چسب خورده را با هم مونتاژ کرده و با همان چسب کاغذی محکم می‌بندیم تا کاملا خشک شود. در این قسمت برای برش درب جعبه باید تیغ اره را به اندازه 2 سانتی‌متر یا اندازه دلخواه تنظیم کنید و قسمت درب را برش بزنید تا از کل کار جدا شود. حال نوبت به سنباده زنی سطح کار می‌شود که بتوان به رنگ کردن جعبه با کیلر یا سیلر بپردازیم. برای این کار باید دو دست کیلر رقیق را روی سطح جعبه چوبی بزنید تا کاملا پوشش داده شود. در نهایت یراق‌های مدنظر مانند پایه آنتیک، چفت آنتیک، گوشه آنتیک و موارد مشابه دیگر با میخ یا پیچ به جعبه متصل می‌کنیم تا جلوه و زیبایی کار افزایش یابد. بنابراین می‌توانید صندوقچه چوبی ساخته شده را به افراد مورد علاقه خود هدیه دهید یا به عنوان وسیله دکوری لوکس و آنتیک به فروش برسانید.

قیمت انواع یراق آلات و ماشین آلات در صنعت چوب

برای اطلاع از قیمت انواع یراق آلات و ماشین آلات در صنعت چوب لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.

افزودن نظر جدید