حراجی نوروز 1403
دوشنبه, ۲۳ اسفند,۱۴۰۰

🪚 انتخاب بهترین تیغ اره، سی ام تی یا فروید؟

⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه

مقایسه قیمت تیغ اره های سی ام تی و فروید


من هم مثل شما دنبال جواب این سوال بودم! که واقعا بهترین تیغ اره MDF بُر کدوم یکیه؟ برای همین تحقیقاتی رو تو این زمینه شروع کردم تا بفهمم با توجه به حداقل بودجه و طول عمر تیغ اره ها، کدوم رو بخرم بهتره.

اولین کاری که برای پیدا کردن تیغ اره مناسب انجام دادم جستجو در گوگل بود تا بررسی کنم با حداقل بودجه، چه تیغ اره ای رو میشه خرید، نکته جالبی که به اون برخوردم این بود که هر تیغ اره‌ای زیر مجموعه های مختلف با قیمت های متفاوتی داره و در نهایت نتیجه این تحقیق‌مو با توجه به مواردی که در خرید تیغ اره اهمیت دارند با شما به اشتراک می‌زارم.

در حال حاضر تو ایران دو برند تیغ اره فروید و تیغ اره سی ام تی طرفدارای زیادی دارن که با هم به بررسی این دو برند می‌پردازیم و در نهایت نتیجه بگیریم که کدوم تیغ اره رو بخریم!

مشاهده لیست قیمت تیغ اره های موجود در چوبینر: تیغ اره

تیغ اره سی ام تی یا فروید؟

اندازه متداول و پر مصرف 30*96 یعنی قطر 30 سانتی متر و 96 دندانه یا الماسه، اندازه متداول قطر در بازار که بیشترین خرید رو داره، من هم همین اندازه رو لازم دارم و مقایسه رو شروع می کنیم:

اولین نکته: گول ظاهر رو نخور !

تیغ اره‌ها از نظر ظاهر مشابه هستند و طراحی بدنه، فرم الماسه، زاویه یورش، درزهای انبساطی، درزهای صداگیر، ضخامت و . . . است که هر کدوم رو منحصر به‌فرد می‌کنه.

تیغ اره‌ فروید با تکنولوژی بسیار قوی لیزر طراحی شده و طراحیش به صورتیه که پس زدن قطعه کار یا همون kick-back رو به حداقل می‌رسونه و مهم‌تر از همه اینکه فروید مخترع درزهای صداگیر و ضد لرزش تیغ اره است.

دومین نکته: موادی که تیغ اره با اون ساخته شده

کیفیت و مقاومت تیغ اره های سی ام تی و فروید

شکی در این نیست که کیفیت تیغ اره بستگی به مواد اولیه یا به اصطلاح متریالش داره، بنابراین باید ببینیم متریال مورد استفاده این دو برند چی هستن؟!

تیغ اره CMT از فولاد فوق العاده سخت با درجه 42 الی 44 راکول (Rockwell)  که بسیار مرغوبه تولید میشه و دلیل تمایز و معروفیت این تیغ هم بخاطر این نکته است!

تیغ اره Freud با دوام تر از تیغ اره سی‌ام‌تی است، چون از فولاد با درجه سختی 46 الی 48 راکول استفاده می کند، علاوه بر این در الماسه نیز ار ترکیبات تیتانیوم، کبالت و تنگستن استفاده شده که باعت شده برش های دقیق تری تو کار داشته باشیم.

سومین نکته: بررسی کارایی تیغ اره فروید و سی‌ام‌تی

در تیغ اره سی‌ام‌تی درزهای انبساطی از هم فاصله‌ی بیشتری دارند که باعث شده برش های باکیفیت در مقاطع چوب و برش عرضی داشته باشیم.

در تیغ اره فروید بطور چشمگیری لرزش و سروصدا کاهش پیدا می کند و تیغ اره به‌راحتی گرم نمی‌شود و اگر هم گرم بشه کماکان برش صاف و با کیفیت خود را حفظ می کند.

تیغ اره‌های سی ام تی به خوبی صیقلی و تنش زدایی شدن که باعث می شود یک برش عالی و صاف داشته باشیم و دقت سوراخ شفت نیز بسیار بالا بوده و از صدمات احتمالی تیغ اره شفت دستگاه را مصون می‌دارد.

در سی ام تی و فروید مدل هایی با پوشش محافظ پرماشیلد (Perma-shield) نیز وجود دارد که از تیغ اره در مقابل حرارت بالا و اصطکاک محافظت کرده و عمر تیغ اره را تا سه برابر افزایش می‌دهد. فروید دارای دسته بندی های متنوعی برای هر نوع جنس و برش است، بطور مثال: مدل آوانتی (Avanti) که بصورت تخصصی برای برش تخته چند لایه تولید شده و بدون هیچ لب پری برش را انجام می‌دهد یا مدل دیابلو (Diablo) که برای سازه های چوبی و بازسازی مورد استفاده قرار میگیرد؛ بطور کلی در فروید کاربر با توجه به نوع کار براحتی میتواند تیغ اره مناسب خود را انتخاب و استفاده کند.

چهارمین نکته: ابعاد و وزن تیغ اره است!

بر اساس مدل و دندانه ها، ابعاد و وزن تیغ اره ها متفاوت بوده و این موضوع در هر دو برند جود دارد، بطور کلی وزن تیغ اره های فروید کمتر از سی ام تی است.

پنجمین نکته: قیمت تیغ اره فروید و تیغ اره سی ام تی

با چه بودجه ای می‌توان تیغ اره های Freud و CMT را تهیه کرد؟

لیست قیمت تیغ اره های سی ام تی و فروید

اگه یک نجار تازه کار هستید و می‌خواهید یک تیغ اره برای شروع کار تهیه کنید، پیشنهاد من یه تیغ اره ارزان‌ ؛ البته تیغ اره های ارزان قیمت نیز گزینه قابل قبولی برای کارگاه های کوچک می باشند، و این نکته مهمه که بدونیم ارزان بودن همیشه به معنای پایین بودن کیفیت نیست! 

بلکه با استفاده صحیح از تیغ اره می تونیم هزینه کمتری صرف کنیم! چطوری؟! من بهت می‌گم

باید هنگام برش ام دی اف روکش دار ملامینه از تیغ مخصوص آن (TCG) و برای برش ام دی اف خام، چوب ماسیو، نئوپان خام از تیغ اره مختص این کار (ATB) استفاده کنیم. بدلیل اینکه سنگ، میخ و انواع مشکلات در نئوپان های روکش دار ملامینه دارد وجود داره . . . توصیه می‌کنم از تیغ اره های (TCG) مستهلک‌تون و یا تیغ هایی که آخرای عمرشون هست استفاده کنید، چون بسیار دیده شده که بدلیل وجود سنگ، فلز و . . . در مغز نئوپان الماسه تیغ اره آسیب دیده و لب پر می‌شه.

با توجه به مهم بودن قیمت، بطور کلی تیغ اره های سی ام تی مناسب تر از فروید بوده ولی به هر حال تیغ اره های فروید صنعتی تر بوده و قیمت بالاتری دارند!

راهنمای تمیز کردن تیغ اره 

جمع بندی، کدام را انتخاب کنیم؟

 این دو برند همانند سایر کشورها در ایران نیز بالاست، انتخاب بین این دو برند بسیار سخت است!

تیغ اره های سی ام تی به دقیق بودن و برش های عمیق با کیفیت معروف هستند و کیفیت مناسبی هم دارند و تنوع بالا باعث انتخاب قابل توجهی از نجاران است و شما از یک تیغ می‌توانید در دستگاه های مختلف همانند دورکن، اره های میزی، فارسی بر و . . . استفاده کنید، افرادی که کارگاه های کوچک دارند و یا بصورت خانگی فعالیت دارند اغلب سی ام تی را انتخاب میکنند.

فروید به تیغ اره های خاصش شناخته می‌شود و تیغ اره هایی در سری های متنوع و ابعاد مختلف تولید می‌کند که هر مدل برای کاری خاص ساخته شده و شما استفاده ای چندگانه همانند سی ام تی را نخواهید داشت. برای کارهای صنعتی و سنگین فروید توصیه می‌شود زیرا که لرزش و حرارت بسیار کمتری در این تیغ اره ها ایجاد می‌شود و طول عمر بیشتری نسبت به سی ام تی دارد.

با هم نگاهی به یک برش با تیغ اره CMT بیندازیم 👇


نتیجه گیری:

تو این بررسی که شما هم همراه من بودید، سعی کردم در مقایسه این دو تیغ اره به نکات اصلی اشاره کنم تا شما در زمان انتخاب تیغ اره بهترین انتخاب داشته باشیم، با اینکه به نظر من با توجه به نوع کارتون حتما در فواصل زمانی متفاوت از هر دو تیغ شاید استفاده کنید.

و اما سوال نهایی انتخاب شما تیغ اره فروید یا تیغ اره سی‌ام‌تی ؟ برام تو قسمت کامنت ها بنویس و خوشحال میشم تو این صفحه تجربیاتت رو برامون به اشتراک بزاری تا با هم بیشتر یاد بگیریم.

منبع: toolsalley

افزودن نظر جدید