حراجی نوروز 1403
سه شنبه, ۱۶ دی,۱۳۹۹

انواع کم کن نجاری و کاربرد آن

در صنعت چوب به خصوص در کارگاه‌های نجاری از اتصالات مختلفی برای سازه‌های چوبی و ام دی اف خود استفاده می‌کنند که یکی از رایج‌ترین نوع اتصال، اتصالی به نام کام و زبانه می‌باشد. اتصال کام و زبانه بیشتر در صنعت مبلمان و کابینت سازی استفاده می‌باشد و برای ایجاد شیار چنین اتصالی به یک دستگاه مخصوص نیاز می‌باشد. این نوع اتصال از یک شیار به نام کام و زبانه‌ای که درون آن شیار قرار می‌گیرد، تشکیل شده است. کم کن نجاری یک دستگاه کاربردی برای ایجاد شیار اتصال کام و زبانه‌ می‌باشد که در مدل‌های متفاوتی طراحی و ساخته شده است. در واقع از دستگاه کم کن نجاری برای ایجاد شیار و اتصال قطعات چوبی مختلف استفاده می‌شود. این نوع دستگاه نجاری به عنوان یکی از دستگاه‌های ثابت ماشین‌های سه کاره‌ی نجاری نیز به حساب می‌آید. کام کن یا همان کم کن نجاری در صنعت مبلمان، کابینت سازی، درب و پنجره سازی و... بسیار کاربرد دارد.

دستگاه کم کن نجاری

انواع دستگاه کام کن نجاری 

معمولا در کارگاه‌های کوچک نجاری از اورفرز، اره فلکه و دیگر دستگاه‌های مختلف نجاری برای ایجاد شیار اتصال در چوب استفاده می‌کنند. اما هرچه کارگاه بزرگ‌تر و کار حرفه‌ای و صنعتی‌تر باشد باید حتما از یک دستگاه کام کنی برای ایجاد شیار اتصال استفاده نمود. انواع متفاوتی از کم کن نجاری در بازار موجود می‌باشد که با توجه به حجم و نوع کار می‌توانید انتخاب نمایید. هر کدام از انواع دستگاه کام کن نجاری از استانداردی برای طول و عمق شیار اتصال برخوردار می‌باشند. از انواع دستگاه کم کن مته‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دستگاه کم کن مته‌ای با موتور ثابت
  2. دستگاه کم کن مته‌ای با موتور متحرک

همچنین دستگاه کم کنی نجاری با توجه به استفاده به دو نوع کارگاهی و صنعتی تقسیم می‌بشود که به صورت جداگانه کاربرد و مشخصات هر کدام را شرح خواهیم داد.

  • دستگاه کم کن برای مصارف کارگاهی
  • دستگاه کم کن برای مصارف صنعتی 

دستگاه کم کن مته‌ای با موتور ثابت

همان‌طور که از نام این مدل دستگاه کم کن مته‌ای مشخص است، موتور آن ثابت بوده و به سه نظام متصل می‌شود. دستگاه کم کن مته‌ای با موتور ثابت دارای صفحه‌ی میز کار متحرک می‌باشد که با استفاده از دو عدد اهرم به حرکت در می‌آید. یکی از این دو عدد اهرم صفحه میز کار را به چپ و راست و دیگری صفحه را به عقب و جلو حرکت می‌دهد. همچنین لازم به ذکر است که حرکت صفحه با استفاده از موتور الکتریکی نیز انجام می‌شود.

دستگاه کم کن مته‌ای با موتور متحرک

دستگاه کم کن موتور متحرک دارای میز کار ثابت می‌باشد و موتور متصل به سه نظام قابل حرکت است. الکتروموتور در این مدل دستگاه کم کن مته‌ای بر روی کشو و یا ریلی  حرکت به سوی عقب، جلو، چپ و راست دارد. در انواع دستگاه کم کن مته‌ای از مته‌های مخصوصی که دارای لبه‌های تیز وبرنده هستند، استفاده می‌شود. اما امروزه کارگاه‌های نجاری از مته‌های مارپیچ معمولی برای این کار استفاده می‌کنند. 

البته دستگاه کام کنی نجاری در مدلی که هم موتور و هم میز کار متحرک باشد، طراحی شده است که هر کدام از آن‌ها برای حرکت به اهرمی جداگانه نیاز خواهند داشت.

دستگاه کم کن برای مصارف کارگاهی

معمولا از این مدل کم کن نجاری در کارگاه‌های استفاده می‌شود که تولد انبوهی ندارند و جزء کارگاه‌های نجاری کوچک به شمار می‌روند. مکانیزم کم کن نجاری برای مصارف کارگاهی به این صورت است که ابتدا طرح مورد نظر پیاده سازی می‌شود و سپس با استفاده از علامت گذاری و اهرم‌ها شیار را چشمی ایجاد می‌کنند. برای استفاده از این مدل دستگاه کام کن نجاری به نیروی انسانی بسیاری نیاز خواهد بود و این مدل دستگاه در دو مدل  تک فاز و سه فاز در بازار موجود می‌باشد.

دستگاه کم کن نجاری

توجه داشته باشید که از این مدل دستگاه کوم کن نجاری نمی‌توان برای تولیدات انبوه استفاده نمود. 

دستگاه کم کن برای مصارف صنعتی 

دستگاه کم کن صنعتی برخلاف کارگاهی برای تولیدات انبوه مورد استفاده قرار می‌گیرد و همانند دیگر دستگاه‌های صنعتی پیشرفته تمامی مراحل کار توسط اپراتور انجام خواهد شد. با استفاده از این مدل دستگاه کم کنی می‌توانید با دادن برنامه‌ی دقیق و مشخص به اپراتور  شیارهای یک شکل و واحد با استانداردی معین ایجاد نمایید و دیگر به نیروی انسانی نیاز نخواهید داشت. این مدل دستگاه کم کن صنعتی دارای ویژگی و مشخصاتی به شرح زیر می‌باشد:

  1. دارای میز کار با قابلیت زاویه زنی
  2. قابلیت ایجاد شیار در اندازه‌های مختلف توسط کامپیوتر
  3. دارای گیره‌های پنوماتیکی (بادی)

گیره‌های پنوماتیکی موجود در دستگاه کام کنی صنعتی قطعه کار را با دقت بالا نگه می‌دارد که این کار باعث شده تا عملیات ایجاد شیار با دقت و استاندار بالایی انجام شود. به طور کلی کم کن صنعتی از دقت و استاندارد بالایی برخوردار بوده و طول عمر بالایی نیز دارد. 

دستگاه کم کن نجاری

چه نکات ایمنی هنگام استفاده از کم کن نجاری باید رعایت شود؟

برای استفاده از دستگاه کم کن نجاری باید حتما یک سری نکات ایمنی را رعایت نمایید. از جمله نکات ایمنی که هنگام استفاده از این نوع دستگاه باید رعایت شود به شرح زیر می‌باشد:

  • بیش اندازه به مته و اهرم کن کنی نجاری فشار وارد نکنید چرا که باعث سوختن مته و چوب می‌شود.
  • از سفت و محکم بودن قطعه کار اطمینان حاص نمایید چرا که در صورت شل بودن آن احتمال خرابی کار و شکستن مته وجود دارد.
  • از محکم بودن مته در داخل سه نظام نیز اطمینان حاصل نمایید.
  • از نصب مته‌های کونیک و... در دستگاه کام کنی نجاری جدا خودداری نمایید.

در آخر حتما توجه داشته باشید که برای انتخاب دستگاه کم کنی حتما باید نوع کار خود را مد نظر قرار دهید تا دستگاهی متناسب با کار خود تهیه نمایید.

افزودن نظر جدید