حراجی نوروز 1403
شنبه, ۱۹ تیر,۱۴۰۰

روش‌های مراقبت از ظروف چوبی

امروزه افراد تمایل زیادی به استفاده از ظروف چوبی دارند زیرا این نوع ظروف علاوه بر زیبایی حس طبیعت و زندگی به محیط می‌دهند. نجاران در صنعت چوب به ساخت و تولید انواع محصولات در سایز و مدل‌های مختلف می‌پردازند تا افراد براساس نیاز و سلیقه خود بتوانند آنها را انتخاب کنند. در این صورت آنها باید با نحوه نگهداری از این محصولات آشنا باشند تا برای مدت زمان طولانی از آنها استفاده کنند. ظروف چوبی از محصولات کاربردی و خاص در این صنعت است که کاربرد زیادی دارند. از انواع این ظروف در دکوراسیون داخلی و خارجی منزل استفاده می‌شود که باید مقاومت و دوام کافی در برابر نور، رطوبت و حرارت داشته باشند. با توجه داشتن به این مسائل می‌توانید محصولی با دوام و کاربردی برای خودتان تهیه کنید. در ادامه مطلب با روش‌های مراقبت از ظروف چوبی آشنا خواهید شد تا این ظروف را برای مدت زمان طولانی نزد خود نگهدارید؛ پس با مطالب زیر همراه باشید. 

ابزار آلات مناسب در ساخت ظروف چوبی

نجاران در کارگاه‌های خود به تولید انواع محصولات چوبی می‌پردازند که برای این کار از ابزار آلات و ماشین آلات گوناگونی استفاده می‌کنند. از متنوع‌ترین و جذاب ترین محصولات چوبی، ظروف چوبی است که در ابعاد، انواع و مدل‌های مختلف ساخته می‌شوند. در این صورت هر فردی با هر نوع سلیقه می‌تواند آنها را انتخاب کرده و زیبایی محیط خانه خود را چند برابر کند. از نمونه ظروف چوبی می‌توان به انواع ظروف غذاخوری، میوه خوری، لیوان، کوکسا، کاسه و غیره اشاره کرد. این نوع ظروف کاربردهای متفاوتی دارند که مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. اما افراد باید روش مراقبت و نگهداری صحیح از این ظروف چوبی را بدانند تا بتوانند با استفاده درست و صحیح آنها، برای مدت زمان طولانی این ظروف را مثل روز اول پیش خود نگه دارند و با حفظ زیبایی از آنها لذت ببرند. از این رو نجاران که به ساخت این محصولات زیبا می‌پردازند باید از ابزار آلات مناسبی استفاده کنند تا بتوانند مونتاژ خوبی برای کار خود داشته باشند و محصول با کیفیت و با دوامی را به مشتری ارائه دهند. نجاران باید از انواع چوب ساب و سنباده و سوهان مناسب با ضخامت و نوع چوب و مدل سازه استفاده کنند که فرم دهی، پولیش و سنباده زنی دقیقی روی کار داشته باشند. با این کار دوام و استحکام ظروف برای مدت زمان طولانی امکان پذیر است. قبل از اینکه روش‌های مراقبت از این ظروف را بدانید، با انواع چوب ساب، سوهان و سنباده آشنا شوید تا بدانید که چه ابزارهایی می‌تواند باعث ایجاد کیفیت بالا در یک محصول چوبی باشد.

چوب ساب 

چوب ساب یکی از انواع ابزارهای مهم در تولید محصولات چوبی است که با نصب روی دریل یا دستگاه فرز می‌توان عمل چوب سابی را با انواع مختلف آن روی چوب انجام داد. از این نوع چوب ساب برای باربرداری یا پرداخت چوب به صورت خشن استفاده می‌شود. با توجه به اینکه مرحله سنباده زنی، پولیش و پرداخت از مهمترین و آخرین مراحل ساخت وسایل چوبی است که باید دقت زیادی در انتخاب نوع ابزار برای این کارهای کرد تا کاری تمیز و صیقلی شده داشته باشید. چوب ساب در انواع مختلف سر دریلی و فرز مینیاتوری تولید شده است که افراد می‌توانند براساس اندازه سازه و نوع آن هر کدام از چوب ساب‌ها را در نظر بگیرند. به عنوان مثال از طریق چوب ساب قارچی می‌توان عمل کنده کاری و گود کردن چوب را انجام داد که از آن در هنرهایی مانند کاسه تراشی، پیکر تراشی، منبت کاری استفاده شده و سطوح منحنی شکلی را برای ظروف و قطعات چوبی ایجاد می‌کنند. 

چوب ساب

چوب ساب سر دریلی

چوب ساب سر دریلی یکی از انواع چوب‌ ساب‌های موجود در بازار است که در انواع سایز و مدل تولید و ساخته شده است. نجاران می‌توانند براساس نیاز و اندازه و مدل سازه خود از آنها استفاده کنند تا بتوانند سازه‌ای صیقلی شده و کاربردی را بسازند. همانطور که می دانید، چوب ساب در صنعت چوب برای فرم دهی لبه کار، لایه برداری و باربرداری چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوب ساب سردریلی نیز برای فرم دهی چوب در نظر گرفته می‌شود که دارای مدل‌های گوناگونی می‌باشد. این نوع چوب ساب دارای سنگ فرزهایی با اشکال متنوع هندسی مانند استوانه‌ای، بیضی، مخروطی و گرد یا توپی هستند. هر کدام از این سنگ فرزهای چوب ساب دریلی شامل دندانه‌هایی هستند که با نصب روی دریل قدرت بالایی در باربرداری، پولیش، فرم دهی، سنگ زنی قطعه کار چوبی دارند. 

چوب ساب فرز مینیاتوری

چوب ساب فرز مینیاتوری با نصب روی دستگاه فرز مینیاتوری برای حکاکی در صنعت چوب و هنرهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه فرز مینیاتوری در انواع متنوع تولید شده است که برای تولید، فرم دهی، پولیش و ساخت وسایل ریز استفاده می‌شود. چوب ساب فرز مینیاتوری چند سری گوناگون دارد که با وزن پایین امکان جابه‌جایی راحت در کارگاه‌های کوچک خانگی را فراهم می‌کند. چوب ساب یا سنگ فرز برای ساییدن، براده برداری، برش و پولیش چوب استفاده می‌شود. این ابزار در انواع ابعاد و اندازه‌ تولید شده است تا در صنایع مختلف کاربرد باشد. به عنوان مثال سنگ فرز انگشتی که یکی از انواع فرز‌های قابل نصب روی دستگاه فرز می‌باشد برای باربرداری و تراشیدن کارهای ظریف استفاده می‌شود. در بعضی از کارهای ریز و ظریف کاری که ساییدن و براده برداری باید با تمیز و با دقت بالایی انجام گیرد، انتخاب این ابزار بهترین گزینه خواهد بود. به عنوان مثال در کارهایی مانند طلاسازی، منبت، کارهای مینیاتوری و تزیینی روی سازه‌های دکوری و موارد مشابه دیگر این ابزار در نظر گرفته می‌شود. همچنین چوب ساب فرز مینیاتوری در تراشکاری صنعتی، برشکاری، رنگ برداری، فرم دهی چوب در هنرهای حکاکی و منبت، سنباده کاری و تیز کردن ابزار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

چوب ساب

چگونگی مراقبت و محافظت از انواع ظروف چوبی

ظروف چوبی مانند دیگر ظروف با متریال‌های دیگر نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد تا بتوان برای سال‌های سال استفاده کرد و زیبایی آنها مثل روز اول حفظ شود. معمولا برای ساخت انواع ظروف چوبی باید از چوب مناسب درختانی مانند افرا، گیلاس، بامبو، گردو و راش استفاده می‌شود؛ زیرا علاوه بر زیبایی ظاهری این چوب‌ها، فواید زیادی برای افراد و سازگاری بالایی در هر آب و هوایی دارند. بنابراین، این نوع ظروف به دلیل جنس و متریالی که دارند، نباید داخل ماشین ظرفشویی و مایکروفر قرار داد. پس از هر بار استفاده باید سریع آنها را شست تا مواد مانده روی آنها جذب ظرف نشوند. برای شستشوی ظروف چوبی حتما از اسفنج نرم استفاده کنید، در صورت استفاده از پارچه‌های زبر باعث کنده شدن و خراشیدن سطح چوب می‌شود. پس از شست و شو حتما آنها را برای خشک شدن در فضای باز قرار دهید تا رطوبت آن کامل از بین برود. این نکته را در نظر داشته باشید که اصلا ظروف چوبی کثیف را برای مدت زمان طولانی داخل آب قرار ندهید. این ظروف را نباید روی هم قرار دارد زیرا باعث ایجاد خراشیدگی و خط افتادن آنها خواهد شد. بهتر است غذاهای داغ را داخل این ظروف سرو نکنید تا آسیب کمتر و طول عمر بیشتر داشته باشند. برای نگهداری بهتر این ظروف می‌توانید هر چند وقت یکبار از آنها را روغن کاری و ضد عفونی کنید تا جلا و شفافیت چوب ظروف مثل روز اول حفظ شود و مانع از ترک و خراشیدگی آنها شود. در صورتی که سطح ظرف آسیب دید می‌توانید با سنباده زنی روی آنها، سطح کار را کاملا صاف کنید و از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

قیمت انواع چوب ساب ظروف چوبی

برای اطلاع از قیمت انواع چوب ساب ظروف چوبی لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.

افزودن نظر جدید