حراجی نوروز 1403
دوشنبه, ۰۸ فروردین,۱۴۰۱

🪚روش های تمیز کردن تیغ اره و مته اورفرز

⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه؛

روش تمیزکردن تیغ اره

همونطور که می‌دونید توی ساخت لوازم چوبی برش تمیز و دقیق یکی از پایه های کار محسوب میشه که با گذر زمان و استفاده مداوم، ابزارهای برش دچار آسیب می‌شن. برای برش با کیفیت باید به سالم و تمیز بودن تیغ اره دقت کنید. تمیز کردن تیغ اره و مته ها یکی از اصول نگهداری و مراقبت از این نوع ابزارهای مصرفیه که در ادامه قصد داریم راهکارهایی در این رابطه بهتون بدیم. من روش‌های مختلفی برای تمیز کردن تیغ اره‌ها به کار بردم که قصد دارم به بررسی اون‌ها بپردازم و در انتها بهترین روش رو انتخاب کنیم.

مشاهده لیست قیمت تیغ اره های موجود در چوبینر: تیغ اره

چرا باید تیغ اره رو تمیز کنیم؟

تیغ اره ها با گذر زمان به دلیل درگیر شدن با الیاف چوب، براده های چوبی، صمغ و روکش‌های مختلف دچار آلودگی‌هایی میشن که قدرت و کیفیت برششون کم میشه. برش هایی که با تیغه کثیف انجام میشه دچار لب پری و ترک خوردگی هستن و مانند برش کاغذ با قیچی کند حالت پارگی دارن. علاوه بر این  استفاده از تیغه کثیف موجب ایجاد اصطکاک میشه و در نتیجه برش های نامنظمی به وجود میاد و حتی در شرایط بدتر تیغه در لا به لای چوب گیر می‌کنه. آلودگی و چرک‌های تیغ اره به مرور عمر تیغه رو کم می‌کنه و از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. در چنین مواقعی با خودتون فکر می‌کنید که تیغه شما کارایی خودش رو از دست داده در حالی که اینطور نیست و با چند روش ساده می‌تونید تیغ اره رو تمیز کنید. در ادامه با ما همراه باشید که روش‌های اصولی تمیز کردن تیغ اره رو به شما آموزش بدیم.

  • محلول جوش شیرین و آب
  • نفت و گازوئیل
  • اسپری شیمیایی

محلول جوش شیرین و آب

محلول جوش شیرین و آب یکی از بهترین ترکیبات برای تمیز کردن تیغ اره و مته ها است. در این روش یک ظرف در سایز مناسب نیاز دارید که تیغ اره رو درون آن قرار بدید سپس آب جوش را در حدی که یک بند انگشت بالاتر از تیغه رو بپوشونه داخل ظرف بریزید پس از این مرحله جوش شیرین را در بخش های کثیف تیغه و دندانه ها بپاشید تا با آب جوش ترکیب بشه. بعد از چند دقیقه با یک مسواک نرم به آرامی تمامی قسمت‌های تیغه رو تمیز و آبکشی کنید، این روش هیچ آسیبی به تیغ اره و الماسه نمی‌رسونه و یک روش کاملا طبیعی و راحت محسوب میشه. دقت کنید که پس از اتمام آبکشی و شست و شو با پارچه تمیز تیغ اره رو خشک کنید تا دچار زنگ زدگی نشه.

تمیز کردن تیغ اره

نفت و گازوئیل

یکی دیگه از روش‌های تمیز کردن تیغ اره و مته استفاده از نفت و مشتقاتش مثل گازوئیل است. برای این کار باید تیغ اره یا مته را داخل ظرف حاوی نفت و گازوئیل قرار بدید و بعد از یک شبانه روز با کمک مسواک یا برس نرم و آب تمیز کنید. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید اینه که پاک کردن با نفت روش مناسبی برای تمیز کردن مته های بلبرینگی نیست چون موجب از بین رفتن چربی بین ساچمه های بلبرینگی میشه.

حتما بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین تیغ اره

اسپری روان کننده و جرم گیر

اسپری روان کننده و جرم گیر یک محصول شیمیایی هست که علاوه بر تمیزکاری نقش مهمی در محافظت از تیغ اره داره به این صورت که  استفاده از این اسپری باعث میشه بدنه تیغه در برابر زنگ زدگی مقاوم بشه و بهتره در صورت استفاده از روش های مختلف تمیزکاری تیغ اره از این اسپری هم استفاده کنید. اسپری جرم گیر به شکلی تولید شده که بعد از استفاده، گرد و غبار و هیچ مواد خارجی روی سطح تیغ اره نمیشینه و برای پاک کردن صمغ و موم خیلی موثره. 

از چه موادی برای پاک کردن تیغ اره استفاده نکنیم؟!

خیلی از افراد به اشتباه از موادی مثل اسپری گاز پاک کن، صابون های قلیایی، جرم گیر کاشی و شوینده های خیلی قوی برای تمیز کردن، رفع جرم و چربی استفاده میکنن که به شدت برای سلامت تیغ اره مضر هستن. این دسته مواد پاک کننده به دلیل خاصیت قلیایی بالایی که دارن باعث کند شدن الماسه میشن و عمر تیغ اره رو کاهش میدن. 

چند وقت یک بار تیغ اره و مته ها رو تمیز کنیم؟

شاید این سوال توی ذهنتون پیش بیاد که چند وقت یک بار باید تیغ اره و مته های اورفرز رو تمیز کنید. این موضوع رابطه مستقیمی با میزان استفاده از تیغ اره و مته های اورفرز دارد؛ در صورتی که تعداد دفعات کم باشد بهتر است حداقل سالی یک بار تمیزکاری انجام شود اما به طور معمول چهار ماه یک بار باید تیغ اره و مته ها کاملا از آلودگی پاک شوند. 

قیمت انواع تیغ اره

جمع بندی، کدام روش رو انتخاب کنیم؟

ما توی این مقاله سه روش مختلف تمیز کردن تیغ اره رو بررسی کردیم که هر روش با مواد مختلفی انجام میشد. طبق تجربه ای که من دارم استفاده از اسپری های شیمیایی جرم گیر خیلی بهتر از روش‌های دیگست چون علاوه بر تمیزکاری مقاومت تیغ اره رو بالا میبره و مثل یک محافظ در برابر زنگ زدگی و خوردگی عمل میکنه اما این اسپری ها همیشه در دسترس نیستن و شاید از لحاظ قیمت هم گرون باشن با توجه به این دلایل بهتره بین دو روش جوش شیرین و نفت یکی رو انتخاب کنید که باز هم انتخاب من استفاده از جوش شیرین هست. امیدوارم با خوندن این مقاله بتونید بهترین روش تمیزکاری تیغ اره هاتون رو پیدا کنید و اگر نکته ای در این باره میدونید با ما توی کامنت ها به اشتراک بذارید.

افزودن نظر جدید